Gemeente Middelburg – Verkeersbesluit – Poproute – Parkeervak bestemmen voor opladen elektrische voertuigen

Logo Middelburg

Zaaknummer 58395

BESLUIT

Burgemeester en wethouders van Middelburg besluiten op de Poproute, aan de noordwestzijde van de zijtak tussen de huisnummers 91 en 93, het eerste parkeervak te bestemmen voor het opladen van elektrische voertuigen.

 

Begripsbepalingen

In dit besluit wordt verstaan onder:

BABW: Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

RVV 1990: Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

Verkeersbord: verkeersbord als bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990;

WVW 1994: Wegenverkeerswet 1994.

 

Verkeerssituatie

De Poproute is een voor het openbaar verkeer openstaande weg in de wijk Mortiere, binnen de bebouwde kom van Middelburg. Aan de noordwestzijde sluit de Poproute aan op de Torentijdweg, en aan de zuidoostzijde op de Jazzroute. Langs de rijbaan van de Poproute liggen parkeerstroken met vakmarkering. Tussen de huisnummers 91 en 93 is een zijtak van de Poproute aangelegd. Aan beide zijden van de rijbaan van deze zijtak liggen haakse parkeervakken.

 

Aanleiding

Inwoners die gebruik willen maken van een openbare oplaadpaal voor elektrische voertuigen, kunnen een aanvraag indienen bij een aanbieder van oplaadpalen. Deze aanbieder behandelt de aanvragen, verricht de werkzaamheden en plaatst, beheert en exploiteert de oplaadpaal.

Een van deze aanbieders heeft ons gevraagd om toestemming voor het plaatsen van een oplaadpaal voor elektrische voertuigen in de omgeving van de Poproute en om een verkeersbesluit te nemen om een parkeervak te bestemmen voor het opladen van elektrische voertuigen.

Verkeersbeleid

De aanschaf en het gebruik van elektrische voertuigen in Nederland neemt toe, en daardoor ook de vraag naar oplaadfaciliteiten voor elektrische voertuigen. Inwoners die hun voertuig niet op eigen terrein kunnen opladen, zijn voor het opladen van hun voertuig afhankelijk van de beschikbare oplaadfaciliteiten in de openbare ruimte.

Door het elektrisch rijden vermindert de geluidsoverlast en ook de uitstoot van fijnstof, CO2 en stikstofoxiden. Deze voordelen zorgen voor een beter klimaat. De gemeente stimuleert daarom elektrisch rijden door mee te werken aan het plaatsen van oplaadpalen op de openbare weg, behalve als gebruikers hun voertuig op eigen terrein kunnen opladen of als het bestemmingsplan parkeren op eigen terrein toestaat. De criteria en voorwaarden waaronder de gemeente medewerking verleent aan het plaatsen van oplaadpalen in de openbare ruimte en het aanwijzen van parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen, zijn vastgelegd in de Beleidsregels oplaadinfrastructuur elektrische voertuigen gemeente Middelburg van 20 februari 2018 (hierna: de beleidsregels).

 

Doel

Met het reserveren van een parkeervak voor het opladen van elektrische voertuigen willen we elektrisch rijden stimuleren. Het belang hiervan is het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade en de gevolgen voor het milieu als bedoeld in de Wet milieubeheer (artikel 2, tweede lid, onder a, van de WVW 1994).

 

Argumenten

Aan de criteria voor het realiseren van een oplaadpunt is voldaan.

De aanvrager heeft aangetoond dat er op de aangevraagde locatie daadwerkelijk behoefte bestaat bij gebruikers aan een oplaadpaal op de openbare weg. Ook heeft de potentiële gebruiker geen mogelijkheid om zijn elektrisch voertuig op eigen terrein te parkeren of op te laden. Volgens artikel 3:4 van de beleidsregels kan daarom medewerking worden verleend aan het realiseren van de gevraagde oplaadinfrastructuur.

De meest geschikte locatie voor een oplaadpunt op de Poproute is het eerste parkeervak aan de noordwestzijde van de zijtak tussen de huisnummers 93 en 95. Het parkeervak voldoet aan de criteria van artikel 3:5 van de beleidsregels:

  • -

    het parkeervak is een bestaand vak, maakt deel uit van een parkeerconcentratiepunt op een centraal punt in de wijk, ligt op gemeentegrond binnen een loopafstand van 150 meter van het woonadres van de potentiële gebruiker, en is voldoende bereikbaar, vindbaar en zichtbaar;

  • -

    binnen een loopafstand van 150 meter is geen bestaande oplaadpaal of andere oplaadinfrastructuur aanwezig;

  • -

    het is aannemelijk dat dit parkeervak gedeeld kan worden door meerdere gebruikers;

  • -

    bij dit parkeervak kan de oplaadpaal voorzien worden van minimaal twee aansluitpunten en kunnen op termijn twee parkeervakken worden bediend;

  • -

    de oplaadpaal past in het straatbeeld, is niet hoger dan 1,8 m, is grijs aluminiumkleurig (RAL-kleur 9007) en de oplaadpaal mag niet gebruikt worden voor reclamedoeleinden;

  • -

    de doorgang voor ander verkeer blijft gewaarborgd en er zijn geen belemmeringen voor ander straatmeubilair of (openbaar) groen;

  • -

    er is geen sprake van geplande reconstructies of andere infrastructurele ontwikkelingen.

 

Kanttekeningen

Een parkeervak worden onttrokken voor algemeen gebruik.

Door een parkeervak te bestemmen voor het opladen van elektrische voertuigen, is het niet langer beschikbaar als algemene parkeerplaats en wordt de vrijheid van het verkeer aangetast. Dit nadeel vinden wij aanvaardbaar omdat wij de voordelen (het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade en de gevolgen voor het milieu als bedoeld in de Wet milieubeheer) zwaarder vinden wegen.

 

Uitvoering

Plaatsen verkeersbord E4 (parkeergelegenheid) met onderbord.

Om op de Poproute het eerste parkeervak aan de noordwestzijde van de zijtak tussen de huisnummers 91 en 93 te bestemmen voor het opladen van elektrische voertuigen, wordt bij dit vak een verkeersbord E4 (parkeergelegenheid) met onderbord ‘opladen elektrische voertuigen’ geplaatst.

De aanbieder van de oplaadpaal zorgt ervoor dat een oplaadpaal wordt geplaatst die voorzien is van twee of meer aansluitpunten. Deze oplaadpaal wordt geplaatst op zo’n manier dat het gereserveerde parkeervak en het naastgelegen parkeervak hiermee bediend kunnen worden.

 

Handhaving

Over dit verkeersbesluit hebben wij advies gevraagd aan de korpschef. De gemachtigde van de korpschef heeft aangegeven dat de politie onderzoek heeft verricht, dat de politie geen feiten of omstandigheden kent die het nemen van het besluit in de weg staan en dat de maatregel handhaafbaar is.

Handhaving van verkeersbord E4 (parkeergelegenheid) met onderbord ‘opladen elektrische voertuigen’ is mogelijk op basis van artikel 24, eerste lid, onderdeel d onder 2°, van het RVV 1990. Daarin is bepaald dat het verboden is te parkeren op een parkeergelegenheid op een andere wijze of met een ander doel dan op het bord of op het onderbord is aangegeven. De woorden ‘met een ander doel’ zijn toegevoegd bij wijzigingsbesluit van 31 mei 2010 (Stb. 2010, 227). Uit de nota van toelichting (Stb. 2010, 227, p. 12) blijkt dat deze woorden zijn toegevoegd omdat in de praktijk ook behoefte bleek ‘aan de mogelijkheid van een beperking aan de hand van bepaalde doelen, zoals het opladen van elektrische voertuigen’.

 

Wettelijke basis en bevoegdheid

Volgens artikel 15, eerste lid, van de WVW 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel van het 12 BABW genoemde verkeerstekens, en voor onderborden als daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Volgens artikel 12, aanhef en onderdeel a, onder I, van het BABW moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van verkeersbord E4 (parkeergelegenheid) met onderbord ‘opladen elektrische voertuigen’ omdat het onderbord betrekking heeft op het doel waarmee het parkeren moet gebeuren.

De Poproute ligt binnen de bebouwde kom en is eigendom van en in beheer bij Gemeente Middelburg. Volgens artikel 18, eerste lid, aanhef en onder d, van de WVW 1994 moet dit verkeersbesluit daarom worden genomen door burgemeester en wethouders.

 

Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op het moment van bekendmaking.

 

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders in hun vergadering van 22 september 2020.

de secretaris, de burgemeester,

mr. A. van den Brink mr. H.M. Bergmann

 

Mededelingen

Bekendmaking

Dit besluit wordt bekendgemaakt in de Staatscourant.

 

Bezwaar

Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na de dag waarop dit besluit bekend is gemaakt, een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift richt u aan: Burgemeester en wethouders van Middelburg, Postbus 6000, 4330 LA Middelburg.

In het bezwaarschrift vermeldt u uw naam en adres, de datum, een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt, de reden waarom u bezwaar maakt en uw handtekening.

Een belanghebbende die redelijkerwijs kan worden verweten dat hij geen bezwaar heeft gemaakt, kan geen beroep instellen bij de rechtbank (artikel 6:13 van de Algemene wet bestuursrecht).

Het bezwaar schorst niet de werking van het besluit waartegen het is gericht (artikel 6:16 van de Algemene wet bestuursrecht).

 

Belanghebbende

U bent belanghebbende als uw belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken. Uw belang moet zich dan wel onderscheiden van de belangen van grote aantallen anderen. Daarvan is bijvoorbeeld sprake als u eigenaar, huurder of gebruiker bent van een perceel in de directe omgeving van de weg waarop een besluit betrekking heeft. Bij een willekeurige verkeersdeelnemer is dat onderscheid onvoldoende aanwezig.

 

Online bezwaar maken

Uw bezwaarschrift kunt u ook digitaal indienen. U vindt het webformulier via de link www.middelburg.nl/bezwaar.

Voor het digitaal indienen van een bezwaarschrift heeft u uw inlogcode van DigiD nodig.

 

Voorlopige voorziening

Vereisen uw belangen met spoed tijdelijke maatregelen? Dan kunt u, nadat u bezwaar hebt gemaakt, een voorlopige voorziening aanvragen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Zeeland-West-Brabant. Het verzoek hiertoe richt u aan: Voorzieningenrechter van de rechtbank Zeeland-West-Brabant, Team Bestuursrecht, Postbus 90006, 4800 PA Breda. Voor het behandelen van een dergelijk verzoek wordt griffierecht geheven; dit recht bedraagt € 178 voor particulieren en € 354 voor organisaties.

Naar boven