Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Leusden | Staatscourant 2020, 42717 | Verkeersbesluiten |
Zoals bouwplannen en verkeersmaatregelen.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Leusden | Staatscourant 2020, 42717 | Verkeersbesluiten |
College van burgemeester en wethouders van de gemeente Leusden
Overwegingen ten aanzien van het besluit
Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Leusden bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Krachtens het Mandaatbesluit is deze bevoegdheid opgedragen aan een van de managers.
Op grond van artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er in de volgende gevallen een verkeersbesluit te worden genomen:
1. bij plaatsing of verwijdering van verkeerstekens en onderborden (opgenomen in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer), voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
2. bij maatregelen op of aan de weg tot een wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.
Overwegingen Doordat de verkeersdoorstroming op de Arnhemseweg (N226) niet altijd even optimaal verloopt wordt het zuidelijk deel van de Hamersveldseweg (ook) als een soort sluiproute gebruikt om van en naar het centrum van Leusden te rijden. Qua afstand is deze route aanmerkelijk korter dan de aanbevolen route Arnhemseweg-Groene Zoom. Bewoners van de Hamersveldseweg en directe omgeving hebben aangedrongen op maatregelen om de hieruit voortvloeiende (verkeers)overlast aan te pakken. Zij vinden dat de Hamersveldseweg, die als erftoegangsweg is aangemerkt, niet geschikt is om deze toestroom adequaat te kunnen verwerken. Zij beschouwen dit oneigenlijk gebruik als een aantasting van de leefbaarheid in dit deel van Leusden. Ook uit oogpunt van verkeersveiligheid is het gewenst dat de omvang van het autoverkeer beperkt blijft. Langs dit deel van de Hamersveldseweg ontbreken vrijliggende fietspaden. Dit houdt in dat het fietsverkeer de relatief smalle rijloper (maximaal 5 meter) hier met het autoverkeer moet delen. En dat leidt regelmatig tot onveilige situaties. Uit oogpunt van leefbaarheid en verkeersveiligheid vinden wij het zinvol en gewenst een geslotenverklaring voor motorvoertuigen op meer dan twee wielen in te stellen (via bord model C6 als bedoeld in Bijlage 1 van het RVV 1990).Omdat de verleiding om de Hamersveldseweg als sluiproute te gebruiken tijdens de ochtendspits het grootst is, wordt voorgesteld om uitsluitend van maandag tot en met vrijdag en uitsluitend tussen 07.00 uur en 09.00 uur een geslotenverklaring in te stellen die alleen van toepassing is op de rijrichting zuid-noord. Dit houdt in dat alle motorvoertuigen die tijdens genoemde periode via de Leusbroekerweg de Hamersveldseweg inrijden, hun weg via de Grasdrogerijweg en de Ben Pon Baan moeten vervolgen. Redelijkerwijs mag worden aangenomen dat een deel van het doorgaand verkeer dat Leusden vanuit zuidelijke richting nadert in dat geval gebruik zal blijven maken van de daarvoor ingerichte wegen N226 en de Groene Zoom. Dit zal een positief effect hebben op de verkeersveiligheid en de leefbaarheid op het zuidelijk deel van de Hamersveldseweg mede doordat de door de omwonenden ervaren overlast zal afnemen. Met dit verkeersbesluit worden, op basis van artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994, de volgende doelstellingen beoogd:
1 het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
2. het verzekeren van de veiligheid op de weg;
3. het beschermen van weggebruikers en passagiers
4. het voorkomen of beperken van de door het verkeer veroorzaakte overlast en hinder
5. het verbeteren van de leefbaarheid langs het zuidelijk deel van de Hamersveldseweg
Procedure Conform artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) is er overleg geweest met de politie (district Midden-Nederland). Deze heeft geen bedenkingen tegen instelling van dit verkeersbesluit. ]
Op grond van voorgaande overwegingen zijn wij tot het besluit gekomen om:
Dit besluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant en op www.leusden.nl.
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kunnen belanghebbenden gedurende zes weken vanaf de datum van publicatie schriftelijk bezwaar indienen tegen dit verkeersbesluit. Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet tenminste bevatten de naam en het adres van de indiener, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar gericht is, alsmede de gronden van het bezwaar.
Uw bezwaarschrift kunt u indienen bij het college van Leusden p/a secretariaat van de adviescommissie bezwaarschriften, Postbus 150, 3830 AD in Leusden.
Kopieer de link naar uw clipboard
zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2020-42717.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.