Verkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Halfweg – Doctor Schaepmanstraat en Mientekade

Logo Haarlemmermeer

Onderwerp: aanduiden voetpaden en verplicht fietspad

Nummer: X.2020.02314

Gelet op het volgende:

• Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

• De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.

• Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.

• Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:

1. In eerste instantie:

a. het verzekeren van de veiligheid op de weg;

b. het beschermen van weggebruikers en passagiers;

c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

2. In tweede instantie ook voor:

a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

b. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

• Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie.

• De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer.

• Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2020 is de bevoegdheid tot het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat. 

Overwegingen en motivatie

Inleiding

In het gebied Mientekade, Houtrijkstraat en Doctor Schaepmanstraat in Halfweg heeft herontwikkeling plaatsgevonden. In verschillende verkeersbesluiten zijn een aantal verkeersmaatregelen genomen. Het ging hierbij onder meer om veiligheidsmaatregelen ter hoogte van de St. Jozefschool aan de Doctor Schaepmanstraat (verkeersbesluit met kenmerk X.2018.04380) en om het aanduiden van parkeer-gelegenheid voor diverse doelgroepen in de Houtrijkstraat (verkeersbesluit met kenmerk X.2019.08702).

Dit verkeersbesluit bevat aanvullende maatregelen. De bovengenoemde maatregelen blijven van kracht. De aanvullende maatregelen betreffen het aanduiden van voetpaden op twee locaties en het aanduiden van een verplicht fietspad. Het gaat hierbij om de volgende locaties.

Doorsteek tussen het plein aan de Doctor Schaepmanstraat en de Oranje Nassaustraat

Tussen het plein aan de Doctor Schaepmanstraat en de Oranje Nassaustraat is een doorsteek aanwezig. Deze is uitgevoerd met grijze betontegels en is 1,80 meter breed. Vanuit de Oranje Nassaustraat gezien is het duidelijk dat dit een voetpad betreft. Via een uitritconstructie bij twee particulieren loopt deze namelijk door. Vanuit het plein aan de Doctor Schaepmanstraat is het minder duidelijk. Ondanks een duidelijke overgang van klinkers naar betontegels zit daar geen fysieke scheiding tussen, door bijvoorbeeld een band of een opritje. Omdat je je als (brom)fietser in een shared-space omgeving bevindt is het niet heel duidelijk dat je dan niet door de doorsteek zou mogen. Om hier duidelijkheid te verschaffen wordt verkeersbord G7 (voetpad) geplaatst. Voor de volledigheid en alle duidelijkheid wordt verkeersbord G7 ook aan de zijde van de Oranje Nassaustraat geplaatst, ondanks dat het al voldoende duidelijk zou moeten zijn. De reden voor het aanbrengen van dit bord is dat de doorsteek van de kant van de Oranje Nassaustraat ook gebruikt wordt door ander verkeer dan voetgangers.

Doorsteek tussen het plein aan de Doctor Schaepmanstraat en de Mientekade

Eenzelfde soort situatie geldt ook voor de doorsteek tussen het plein aan de Doctor Schaepmanstraat en de Mientekade. Dit pad heeft de naam Wethouder Fijenpad. Dit pad is niet voorzien van betontegels, maar van klinkers. Om hier duidelijkheid te verschaffen over de status van dit pad worden ook hier verkeersborden G7 geplaatst. Om gebruik door andere categorieën weggebruikers te voorkomen worden tevens sluishekken aangebracht. Dit doen we overigens ook bij de doorsteek tussen het plein aan de Doctor Schaepmanstraat en de Oranje Nassaustraat.

Doorsteek tussen de Mientekade en het Remisepad

Tussen de Mientekade en het Remise pad is ook een doorsteek aanwezig. Dit pad heeft formeel ook nog geen status, maar wordt nu al veel gebruikt door fietsers (en voetgangers) die vanuit de Mientekade richting Zwanenburg gaan en andersom. In geval van een calamiteit kunnen nood- en hulpdiensten (de brandweer is vlakbij gevestigd) wel gebruik maken van deze doorsteek, maar deze is niet bedoeld voor regulier gemotoriseerd verkeer. Daarom wordt dit pad aangeduid als verplicht fietspad door middel van het plaatsen van borden G11 en G12. Hoewel er geen formeel trottoir aanwezig is kunnen ook voetgangers dan hiervan gebruik blijven maken.

Met deze maatregelen wordt beoogd de verkeersveiligheid en de leefbaarheid te waarborgen.

 

Maatregelen (bebording en belijning)

De volgende maatregelen worden getroffen:

1. Het aanduiden van een voetpad (plaatsen borden G7 RVV 1990) op de volgende locaties:

a. aan weerszijden van de doorsteek tussen het plein aan de Doctor Schaepmanstraat en de Oranje Nassaustraat;

b. aan weerszijden van het Wethouder Feijenpad tussen het plein aan de Doctor Schaepmanstraat en de Mientekade;

 

2. Het aanduiden van een verplicht fietspad (plaatsen borden G11 en G12 RVV 1990) aan weerszijden van de doorsteek tussen de Mientekade en het Remisepad;

De aan te brengen bebording staat aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met het nummer 2020-100-880.

 

Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):

Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van:

• artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;

• artikel 2, lid 1b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het beschermen van weggebruikers en passagiers;

• artikel 2, lid 1c van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

• artikel 2, lid 2a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

• artikel 2, lid 2b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

Door de maatregelen wordt een van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 geschaad, namelijk artikel 2, lid 1d van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer. Echter omdat de paden niet bedoeld zijn voor andere gebruikers en omdat de maatregelen ten goede komen aan de verkeersveiligheid en de leefbaarheid, wegen de met dit besluit gediende belangen zwaarder.

 

Belangenafweging

Bewoners

De maatregelen zijn in het belang van de bewoners. De verkeerssituatie wordt veilig en duidelijk (uniform) en de maatregelen bevorderen de leefbaarheid in de wijk.

Bedrijven

De maatregelen hebben geen gevolgen voor bedrijven.

(Doorgaand) gemotoriseerd verkeer

De maatregelen hebben geen gevolgen voor (doorgaand) gemotoriseerd verkeer.

Langzaam verkeer

Het aanduiden van de twee doorsteken als voetpad is in het belang van voetgangers, maar deze maatregelen schaden de belangen van (brom)fietsers. Echter deze doorsteken zijn niet bedoeld voor (brom)fietsers omdat deze weggebruikers via de omliggende structuur hun bestemming kunnen bereiken.

Het aanduiden van de doorsteek tussen de Mientekade en het Remisepad als fietspad is in het belang van voetgangers en fietsers, maar deze maatregel schaadt de belangen van bromfietsers. Deze doorsteek is echter niet bedoeld voor bromfietsers omdat zij via de omliggende wegenstructuur (bromfietsers rijden over de rijbaan) hun bestemming kunnen bereiken.

Openbaar vervoer

De maatregelen hebben geen gevolgen voor openbaar vervoer.

Nood- en hulpdiensten

De maatregelen hebben geen gevolgen voor nood- en hulpdiensten. De twee doorsteken die worden aangeduid als voetpaden dienen bereikbaar te zijn, maar zijn niet toegankelijk voor de voertuigen van nood- en hulpdiensten. De doorsteek die als fietspad wordt aangeduid blijft wel toegankelijk voor nood- en hulpdiensten.

Parkeerders

De maatregelen hebben geen gevolgen voor parkeerders.

Algemeen belang

De maatregelen garanderen de verkeersveiligheid en de leefbaarheid. Dit is in het algemeen belang.

Afweging

Alles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het algemeen belang zijn en in het bijzonder in het belang van bewoners en voetgangers. Deze belangen wegen zwaarder dan de belangen van (brom)fietsers die licht worden geschaad door de maatregelen. Overige belangen worden met de maatregelen niet geschaad.

 

Voorbereiding en overleg

De maatregelen zijn mede op verzoek van de omgeving omdat het nu onduidelijk is en de paden niet gebruikt worden voor het doel waarvoor zij bestemd zijn. Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral bij complexe en omstreden maatregelen, een voorbereidings-procedure te volgen. Hier is van afgezien omdat de maatregelen geen complexe maatregelen betreffen en de belangen voldoende in beeld zijn.

Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 23-06-2020 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen.

Publicatie

Het besluit wordt gepubliceerd in de Digitale Staatscourant.

 

Besluiten

In overeenstemming met de tekening met het nummer 2020-100-880, die een onderdeel is van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen:

1. Het aanduiden van een voetpad door het plaatsen van borden conform model G7 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 op de volgende locaties in Halfweg:

a. Aan weerszijden van de doorsteek tussen het plein aan de Doctor Schaepmanstraat en de Oranje Nassaustraat;

b. Aan weerszijden van de Wethouder Feijenpad tussen het plein aan de Doctor Schaepmanstraat en de Mientekade;

 

2. Het aanduiden van een verplicht fietspad aan weerszijden van de doorsteek tussen de Mientekade en het Remisepad in Halfweg door het plaatsen van borden conform model G11 en G12 uit bijlage I van het RVV 1990;

 

3. Dit besluit ter openbare kennis te brengen op 13-7-2020.

 

 

Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer

namens dezen,

de gemeentesecretaris,

voor deze,

de teammanager Vakdisciplines,

 

 

M. Koster

 

Terinzagelegging

Het besluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp.

 

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

 

Naar boven