Beschikking van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat, houdende het instellen van een tijdelijk gebied met beperkingen NLR RPAS testcentrum high, Inspectie Leefomgeving en Transport

Datum 7 januari 2020

Nummer ILT-2020/749

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,

Handelende in overeenstemming met de Minister van Defensie;

Gelezen het verzoek van 5 december 2019 van het NLR

Overwegende dat:

  • het van belang is dat er onderzoek wordt gedaan naar de mogelijkheden van op afstand bestuurde luchtvaartuigen en dat op afstand bestuurde lucht- vaartuigen worden getest, mede gememoreerd in kamerbrieven over ‘drones’;

  • het NLR beschikt over ROC nr. 9/2016 met de mogelijkheid van het uitvoeren van testvluchten;

  • voor bepaalde testen met RPAS een grotere hoogte nodig is dan de standaard maximum hoogte;

  • het NLR beschikt over een operationeel handboek en een coördinatieregeling met de Zweefvliegclub Noordoostpolder, welke afspraken onverminderd geldig blijven;

Gelet op artikel 9 van het Besluit luchtverkeer 2014;

BESLUIT:

Artikel 1

Ter bescherming van het luchtverkeer tijdens test- en trainingsvluchten met op afstand bestuurde luchtvaartuigen (RPAS) door of onder verantwoordelijkheid van het NLR wordt het volgende tijdelijk gebied met beperkingen (TGB) ingesteld:

  • a. NLR RPAS testcentrum high:

    • een gebied gevormd door de volgende coördinaten: van 52°43’35”N 005°57’05”E in een rechte lijn naar 52°41’19”N 005°57’13”E, in een rechte lijn naar 52°40’27”N 005°55’49”E, in een rechte lijn naar 52°40’07”N 005°55’51”E, in een rechte lijn naar 52°40’00”N 005°55’06”, in een rechte lijn naar 52°41’36”N 005°53’09”E, in een rechte lijn naar 52°42’55”N 005°53’05”E en weer terug naar het beginpunt;

    • vanaf de grond tot 3500 voet boven gemiddeld zeeniveau, met uitzondering van het gedeelte van het gebied boven de bestaande EH-R66, waar het gebied loopt van 1500 voet boven gemiddeld zeeniveau tot 3500 voet boven gemiddeld zeeniveau (zie figuur);

  • b. het gebied wordt geactiveerd per NOTAM, en kan alleen geactiveerd worden wanneer de gedeeltelijk ondergelegen EH-R66 ook actief is.

Figuur: TGB NLR RPAS testcentrum high

Figuur: TGB NLR RPAS testcentrum high

Artikel 2

Voor het TGB NLR RPAS testcentrum high gelden de volgende voorschriften en beperkingen:

  • a. het is verboden vluchten uit te voeren binnen het geactiveerde TGB NLR RPAS testcentrum high, tenzij het gaat om:

    • vluchten met op afstand bestuurde luchtvaartuigen van of onder verantwoordelijkheid van het NLR;

    • vluchten die worden uitgevoerd door of in opdracht van de Landelijke eenheid, afdeling Luchtvaart, vluchten voor zoek- en reddingsacties of spoedeisende medische vluchten na toestemming van MilATCC Schiphol (indien mogelijk na voorafgaande coördinatie met de beheerder van het testgebied (tel. 088-5114900 of per e-mail nrtc@nlr.nl));

    • helikoptervluchten van/naar de helihaven van het NLR, na toestemming van het MilATCC Schiphol (indien mogelijk na voorafgaande coördinatie met de beheerder van het testgebied (tel. 088-5114900 of per e-mail nrtc@nlr.nl));

    • (test)vluchten met bemande luchtvaartuigen door of in opdracht van het NLR na coördinatie met de beheerder van de helihaven of de beheerder van het testgebied (tel. 088- 5114900 of per e-mail nrtc@nlr.nl);

    • vluchten uitgevoerd door leden of gastvliegers van Zweefvliegclub Noord- oostpolder, door Akkeranalyse, A.J. Troost Ballooning en S.P. Luftbild GmbH conform de in onderdeel d genoemde coördinatieregeling;

  • b. het NLR meldt het daadwerkelijk gebruik van het TGB NLR RPAS testcentrum high (ten minste 30 minuten voor het daadwerkelijk gebruik) en het einde van het vliegen in het TGB NLR RPAS testcentrum high aan de supervisor van MilATCC Schiphol (tel. 0577-458705);

  • c. vluchten vinden alleen plaats met een geldige bedrijfsontheffing of ROC, RTF, NL ASRPAS erkenning of projectontheffing en binnen de mogelijkheden die de bedrijfsontheffing of ROC, RTF, NL ASRPAS erkenning of projectontheffing biedt;

  • d. vluchten van Zweefvliegclub Noordoostpolder (ZCNOP) mogen alleen gelijktijdig met de vluchten van lichte onbemande luchtvaartuigen (en vice versa) plaatsvinden in het TGB, indien wordt gevlogen volgensde door de twee partijen onderling vastgestelde coördinatieregeling met procedures die waarborgen dat op afstand bestuurde luchtvaartuigen en zweefvliegtuigen op een veilige afstand van elkaar blijven; partijen informeren de Inspectie Leefomgeving en transport (ILT) direct over een eventueel gewijzigde coördinatieregeling;

  • e. aanwijzingen van de Landelijke eenheid, afdeling Luchtvaart, militaire luchtverkeersleiding, LVNL, of de Inspectie Leefomgeving en Transport in het kader van de veiligheid van het luchtverkeer moeten worden nagekomen; dat kan ook de-activatie van het TGB inhouden en daarmee het tijdelijk staken van de vluchtuitvoering.

Artikel 3

Activatie van het TGB NLR RPAS testcentrum high wordtminimaal 2 dagen van tevoren bekendgemaakt via een NOTAM, uit te geven door MilATCC Schiphol op aanvraag van het NLR. Een NOTAM kan het gebied voor meerdere dagen activeren.

Artikel 4

Het handelen in strijd met deze beschikking levert een strafbaar feit op.

Artikel 5

Deze beschikking treedt in werking met ingang van 7 januari 2020 en vervalt met ingang van 7 januari 2021. Indien de Staatscourant waarin deze beschikking wordt geplaatst, wordt uitgegeven na 7 januari 2020, treedt deze beschikking in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst, en werkt zij terug tot en met 7 januari 2020.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, namens deze, De Inspecteur ILT/Luchtvaart,

Bezwaarmogelijkheid

Indien u het niet eens bent met deze beslissing, kunt u hiertegen op grond van het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht binnen zes weken na de datum waarop deze beslissing is verzonden, schriftelijk bezwaar aantekenen.

Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet ten minste bevatten:

  • de naam en het adres van de indiener;

  • de dagtekening;

  • een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;

  • de gronden van het bezwaar.

Tevens ontvangen wij graag uw telefoonnummer dan wel e-mailadres.

Het bezwaarschrift kunt u richten aan:

Inspectie Leefomgeving en Transport

Afdeling Juridische zaken

Postbus 16191

2500 BD DEN HAAG

TOELICHTING

Sinds 2005 vinden bij Marknesse test- en trainingsvluchten door het NLR plaats met op afstand bestuurde luchtvaartuigen.

Ter bescherming van het luchtverkeer tijdens het uitvoeren van test- en trainingsvluchten op deze locatie wordt een tijdelijk gebied met beperkingen (TGB) ingesteld. Dit TGB wordt ingesteld om enerzijds een ongewenste mix van bemand en onbemand luchtverkeer te voorkomen en anderzijds vliegproeven met (experimentele) op afstand bestuurde luchtvaartuigen te faciliteren.

Om afstemming tussen diverse gebruikers van dit stukje luchtruim verder te regelen is een coördinatieregeling opgesteld met de Zweefvlieg Club Noordoostpolder (ZCNOP) en zijn werkafspraken met gebruikers van de helihaven vastgelegd in het handboek behorende bij het ROC van het NLR.

Dit betreft een verlenging en tevens aanpassing van het TGB NLR RPAS Testcentrum High dat vorige jaren is aangewezen. Sinds 7 november 2019 zijn ten behoeve van de luchthaven Lelystad gedeeltes van het eerder toegekende TGB nu gecontroleerd luchtruim en niet langer geschikt voor het uitvoeren van testen. Het gebied is daarom gedeeltelijk verlegd.

Terwijl vorig jaar ook het ‘NLR testcentrum low’ en het gebied ‘Kraggenburg’ nog als TGB in deze beschikking werden aangewezen, zijn deze nu als vaste gebieden opgenomen in de ‘Regeling beperking of verbod uitoefening burgerluchtverkeer in bepaalde gebieden 2018’ en de Nederlandse luchtvaartgids.

Naar boven