Komgrenzenbesluit

Logo Haarlemmermeer

 

Gemeente Haarlemmermeer, plaatsen grens bebouwde kom Hoofddorp op de Imagination Avenue.

Nummer: X.2020.03032

 

Inleiding

In het gebied tussen de A4 en hoofddorp wordt Schiphol Trade Park (STP) ontwikkeld. STP is een gebied waarin bedrijven in de logistieke dienstverlening en daaraan gelieerde bedrijven worden gevestigd. De Imagination Avenue heeft als centrale ontsluitingsas van het gebied via de Nelson Mandeladreef een directe aansluiting op de A4. De weg is noodzakelijk voor de ontsluiting van STP en voor een goede bereikbaarheid van het gebied. Gezien de ontwikkelingen die op het gebied plaatsvinden is het vanwege de verkeersveiligheid nodig om het gebied binnen de grenzen van de bebouwde kom te brengen. Om aan te geven dat het bedrijvenpark binnen de bebouwde kom ligt, is het noodzakelijk om een komgrens vast te stellen op de Imagination Avenue, ter hoogte van de Nelson Mandeladreef en ter hoogte van de Rijnlanderweg.

 

Wettelijke eisen

Voor het vaststellen van de grens van de bebouwde kom dient volgens artikel 20a van de Wegenverkeerswet 1994 een besluit te worden genomen door de gemeenteraad. De gemeenteraad heeft op 24 maart 2005 (raadsvoorstel 3835) besloten de bevoegdheid tot het nemen van besluiten tot het vaststellen van de grenzen van de bebouwde kom over te dragen aan het college van burgemeester en wethouders.

In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2020 d.d. 4 februari 2020 nr. 2020.0000226 is voor de bevoegdheid tot het wijzigen van de bebouwde komgrens ingevolge de Wegenverkeerswet een mandaat verleend aan de directeur met B&O (Beheer & Onderhoud) in zijn portefeuille.

Volgens artikel 23 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) dient het openbaar lichaam dat het beheer heeft over de weg of, indien geen openbaar lichaam het beheer heeft over de weg, de eigenaar van de weg te worden gehoord. De genoemde wegen zijn in eigendom en beheer bij de gemeente Haarlemmermeer.

Tevens dient bij het vaststellen of verplaatsen van de bebouwde kom overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie. Op besluiten tot het plaatsen en verplaatsen van de bebouwde kom is de Algemene wet bestuursrecht (Awb) van toepassing. De Awb vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten.

 

Richtlijnen vaststellen grenzen bebouwde kom

De ASVV geeft voor het aanduiden van komgrenzen de volgende richtlijnen:

- de functie van de bebouwing (woon- of centrumfunctie, gecombineerd met voorzieningen of kleine bedrijven);

- de dichtheid van de bebouwing (minimaal 30% bebouwd per 100 meter);

- de minimale lengte van de bebouwde kom (minimaal 400 meter)

- de afstand van de huizen tot aan wegas (niet meer dan drie keer de hoogte van de bebouwing).

Het uitgangspunt hierbij is dat de grens van de bebouwde kom herkenbaar moet zijn.

 

Wanneer een nieuwe weg wordt aangelegd, dan dient een eventuele locatie waar het verkeer de grens van de bebouwde kom passeert te worden aangegeven met een komgrensbord (bord H1 en H2), voorzien van een plaatsnaamaanduiding. Op bestaande wegen is het gewenst dat de grens van de kom wordt verplaatst indien de bebouwingsdichtheid of de functie van de weg zodanig gewijzigd is dat de weg het karakter heeft van een weg die binnen de bebouwde kom ligt. Bij het vaststellen van de grenzen van de bebouwde kom worden de richtlijnen van de ASVV zoveel mogelijk gehanteerd.

 

In het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV) en het Besluit Administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) zijn regels gesteld waaraan de bebouwde komgrens moet voldoen.

In de uitvoeringsvoorschriften BABW is het volgende vermeld:

“De grens van de bebouwde kom, aangegeven door bord H1 en H2, wordt gekenmerkt door het begin van een langs de weg gelegen aaneengesloten bebouwing van zodanige omvang en dichtheid, dat een voor de weggebruiker duidelijk herkenbaar verschil in karakter van de wegomgeving aanwezig is met een buiten de bebouwde kom gelegen weg. Ter plaatse van de komgrens moet een zodanige wijziging van wegkenmerken voorkomen dat het verschil in karakter van de weg voor en na bord H1 of H2 aldaar zoveel mogelijk benadrukt wordt.”

Het vaststellen van de grens van de bebouwde kom is direct van invloed op:

a. de maximumsnelheid op wegen (Wegenverkeerswet/RVV);

b. de inrichtingseisen van wegen (Wegenverkeerswet/RVV);

c. de geluidgrenswaarden van het wegverkeer (Wet geluidhinder).

 

Maatregelen

De bebouwde kom grens wordt geplaatst op de Imagination Avenue ter hoogte van de Nelson Mandeladreef en ter hoogte van de Rijnlanderweg. De bebording staat aangegeven op de tekeningen met de nummers STP-DO BRM 2.0-320-1 en STP-DO BRM 2.0-320-2 De komgrens wordt aangeduid met borden H1 en H2 zoals bedoeld in bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990.

 

Motivatie

Uit oogpunt van de verkeersveiligheid en de van toepassing zijnde verkeersregels is van belang dat de locatie van de komgrens duidelijk is en door een weggebruiker wordt herkend.

 

Voorbereiding

Om de rechtstreeks bij het komgrenzenbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral in complexe en omstreden situaties, een voorbereidingsprocedure te volgen. Deze procedure wordt niet gevolgd, aangezien het geen complexe maatregel betreft. Bovendien zijn de maatregelen afgestemd met de omgeving. Overleg met de korpschef van de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 28 mei 2019 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen.

 

Belangenafweging

 

Belangen (toekomstige) inwoners, werknemers en bezoekers

Door het aanduiden van de grens van de bebouwde kom worden de belangen van de huidige en de toekomstige inwoners, werknemers en bezoekers niet geschaad. Zij hebben vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid en leefbaarheid belang bij een eenduidig aangegeven komgrens.

Belangen gemotoriseerd verkeer

De belangen van gemotoriseerd verkeer worden niet geschaad, omdat deze weggebruikers ook zijn gebaat bij de verbetering van de verkeersveiligheid en duidelijkheid door de eenduidig aangegeven komgrens.

Belangen openbaar vervoer

De belangen van het openbaar vervoer worden niet geschaad door het plaatsen van de grens van de bebouwde kom.

Belangen nood- en hulpdiensten

De belangen van de nood- en hulpdiensten worden niet geschaad door het plaatsen van de grens van de bebouwde kom.

Langzaam verkeer

Door het aanduiden van de grens van de bebouwde kom worden de belangen van langzaam verkeer niet geschaad. Zij hebben vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid belang bij een eenduidig aangegeven komgrens.

Algemeen belang

De aanduiding van de grens van de bebouwde kom verbetert de verkeersveiligheid en de leefbaarheid en is hiermee in het algemeen belang.

Afweging

Alle hiervoor genoemde belangen afwegend, zijn wij van mening dat de aanduiding van de grens van de bebouwde kom in het belang is van de huidige en toekomstige inwoners, werknemers en bezoekers, maar ook van langzaam verkeer. Geen van de belangen wordt onevenredig geschaad.

 

Publicatie

Het besluit wordt gepubliceerd op Overheid.nl.

 

Besluit

In overeenstemming met de tekeningen met de nummers STP-DO BRM 2.0-320-1 en STP-DO BRM 2.0-601-1, die een onderdeel zijn van dit besluit, en het bepaalde in de Wegenverkeerswet 1994 besluiten wij als volgt:

 

1. de grens van de bebouwde kom Hoofddorp op de Imagination Avenue in Hoofddorp te plaatsen, ter hoogte van de Nelson Mandeladreef en ter hoogte van de Rijnlanderweg; de grens van de bebouwde kom wordt aangeduid met borden H1 en H2 als bedoeld in bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

2. dit besluit ter openbare kennis te brengen op Overheid.nl.

 

 

Burgemeester en wethouders van de gemeente Haarlemmermeer,

namens dezen,

 

drs. R.A.J.H. van Daal

directeur

 

 

 

 

Terinzagelegging

Het besluit is in te zien op overheid.nl. Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp.

 

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

 

 

 

 

 

Naar boven