Ontwerp Verkeersbesluit 2019VB52 Instellen parkeerverboden Hoogepat

Logo Veldhoven

 

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Veldhoven

 

Gelet op:

- het vigerende Besluit interne mandaten, volmachten en machtigingen;

- de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) en de Algemene wet Bestuursrecht (Awb);

 

Overwegende:

- dat de Hoogepat een erftoegangsweg, 30 km/uur (zone), is in de wijk Zeelst;

- dat uit meldingen blijkt dat hinder wordt ondervonden van geparkeerde auto’s in de Hoogepat;

- dat, sinds in de Heuvelstraat een blauwe zone is ingevoerd, meer auto’s geparkeerd worden in het eerste deel (tussen Heuvelstraat en de grote eik) van de Hoogepat;

- dat de Hoogepat opnieuw ingericht is, waarna de rijbaan iets smaller is dan voorheen;

- dat de rijbaan desondanks breed genoeg is gebleven om op de rijbaan te kunnen parkeren, indien dit niet aan beide zijden tegelijkertijd gebeurt;

- dat door de regelmatig hoge parkeerdruk in het eerste deel van de Hoogepat het wenselijk is om het parkeren aan één zijde te concentreren;

- dat hierdoor de bij de inrichting verlegde inrit naar het parkeerterrein tussen Hoogepat en Heuvelstraat ook beter bereikbaar wordt, alsmede dat hiermee de potentiele parkeercapaciteit zo optimaal mogelijk benut wordt;

- dat als auto’s geparkeerd staan tussen de verlegde inrit naar het parkeerterrein en de Heuvelstraat, er niet voldoende opstelruimte bij het kruispunt met de Heuvelstraat is, zodat in– en uitrijdend verkeer elkaar niet kan passeren;

- dat een parkeerverbod aan de westzijde over een beperkte lengte deze opstelruimte wel waarborgt;

- dat op 1 maart 2017 een verkeersbesluit is genomen voor het instellen van een parkeerverbod over de gehele lengte van de straat aan de oostzijde van de Hoogepat;

- dat dit gedeelte van de straat, ook na de herinrichting, breed genoeg is om aan beide zijden te parkeren;

- dat tijdens het herinrichtingsproces is aangegeven dat in woonstraten in principe zo min mogelijk parkeer- en/of stopverboden toegepast worden;

- dat daarom het volledige parkeerverbod kan worden opgeheven en het verkeersbesluit van 1 maart 2017, voor zover het betrekking heeft op de parkeerverboden, ingetrokken kan worden;

- dat over dit besluit overleg heeft plaatsgevonden met de verkeerskundige van de gemeente Veldhoven en dat deze dit voornemen positief heeft beoordeeld;

- dat over dit besluit overleg heeft plaatsgevonden met de operationeel expert wijkzorg, namens de politiechef Eenheid Oost Brabant van de Nationale Politie en dat deze positief heeft geadviseerd;

- dat de genoemde wegen en weggedeelten in beheer zijn bij en gelegen binnen de gemeentegrenzen van de gemeente Veldhoven,

 

Besluit:

1. tot het instellen van een parkeerverbodzone aan beide zijden van de Hoogepat vanaf de Heuvelstraat tot en met de inrit van het parkeerterrein en een parkeerverbod aan de oostzijde van de Hoogepat tussen de huisnummers 2 en 6A, door middel van het plaatsen van verkeersborden E1 (zone in en zone uit) en E1 van bijlage 1 van het RVV 1990, zoals op de bij dit besluit behorende tekening nummer T2019-182 staat aangegeven;

2. tot het intrekken van verkeersbesluit 2016VB07D d.d. 1 maart 2017, voor zover het betrekking heeft op de parkeerverboden in de Hoogepat.

 

Dit ontwerp verkeersbesluit ligt met bijbehorende tekening van donderdag 21 november 2019 tot en met woensdag 1 januari 2020 ter inzage in de informatieruimte van het gemeentehuis en is te raadplegen via www.officielebekendmakingen.nl.

 

Tegen dit ontwerp verkeersbesluit kunnen belanghebbenden binnen 6 weken na de datum van publicatie hun zienswijze mondeling of schriftelijk indienen bij het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Veldhoven, Postbus 10101, 5500 GA te Veldhoven.

 

De schriftelijke zienswijze dient te zijn ondertekend en bevat ten minste het volgende:

- naam en adres van de indiener;

- de datum en handtekening;

- vermelding van de datum en het nummer van het ontwerp verkeersbesluit;

- een motivering waarom men zich niet kan verenigen met het te nemen besluit.

 

Alleen de belanghebbende die een zienswijze heeft ingediend, kan in de verdere procedure beroep instellen en dan nog uitsluitend voor zover het de onderdelen van het besluit betreft waartegen de zienswijze zich richtte. Deze beperking geldt uiteraard niet voor zover in het definitieve verkeersbesluit wijzigingen worden aangebracht ten opzichte van het ter inzage gelegen ontwerp verkeersbesluit.

 

Veldhoven, 19 november 2019

Het college van burgemeester en wethouders van Veldhoven,

namens hen,

Ing. J.J.C. van Tol

hoofd afdeling Beheer en Realisatie

Naar boven