Verkeersbesluit verkeersmaatregelen Soest Zuid (deelgebied Bartolottilaan-Birkstraat)

Logo Soest

kenmerk: Ruimte/2231579/2245333

Burgemeester en wethouders van Soest;

Aanleiding

hebben in overweging genomen dat;

 

  • -

    in mei 1997 besloten is een verplichte rijrichting voor rechtdoor in te stellen op de Birkstraat, direct ten oosten van de aansluiting op de Bartolottilaan voor gemotoriseerd verkeer;

  • -

    deze verplichte rijrichting is ingesteld om de doorstroming op onder andere de Birkstraat te verbeteren;

  • -

    de gemeenteraad van Soest op 30 oktober 2008 het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (hierna: GVVP) heeft vastgesteld met als doel zichtbaar verkeers- en vervoerbeleid te voeren en in te kunnen spelen op gemeentelijke ontwikkelingen;

  • -

    in het GVVP in het kader van ‘eerst benutten, dan bouwen’ als doel is gesteld om eerst bestaande infrastructuur optimaal te benutten, waaronder door het opheffen van bestaande wegafsluitingen;

  • -

    op 11 juni 2009 de gemeenteraad besloten heeft om pas een weloverwogen besluit te nemen of daadwerkelijk wordt overgegaan tot het opheffen van wegafsluitingen als de effecten van de toekomstige ontwikkelingen inzichtelijk zijn gemaakt;

  • -

    de gemeenteraad in november 2012 door middel van een motie aan het college gevraagd heeft om voortvarend uitvoering te geven aan het opheffen van afgesloten wegen en om de raad te informeren over de te nemen maatregelen en planning;

  • -

    de gemeenteraad in juni 2013 is geïnformeerd over de effecten van het opheffen van twee wegafsluitingen met een onderzoeksrapport (‘Opheffen afsluitingen Foekenlaan en Waldeck Pyrmontlaan – onderzoek naar de consequenties’);

  • -

    de gemeenteraad in oktober 2013 op basis van het onderzoeksrapport besloten heeft om geen praktijkproef uit te voeren inzake het opheffen van de afsluiting Den Blieklaan/Foekenlaan;

  • -

    door de gemeente Soest in juni 2015 een inspraakproces is gestart inzake het verkeersplan Soest-Zuid;

  • -

    de gemeenteraad in december 2015 besloten heeft tot uitvoering van het totaalpakket aan verkeersmaatregelen in Soest-Zuid om de doorstroming in en rondom Soest-Zuid op lange termijn te waarborgen;

  • -

    de gemeenteraad in december 2016 in een amendement besloten heeft om te onderzoeken of opheffing van de hiervoor genoemde spitsafsluiting en het opheffen van de hiervoor benoemde verplichte rijrichting op de Birkstraat ter hoogte van de aansluiting met de Bartolottilaan op basis van de hoeveelheid verkeer in 2016 een bijdrage levert aan de doorstroming en of de hoeveelheid verkeer in verband met de verkeersveiligheid op de wegen in het verblijfsgebied niet groter wordt dan 5.500 motorvoertuigen per etmaal;

  • -

    de gemeenteraad het college in juni 2017 opdracht heeft gegeven om de voorbereidingen ter hand te nemen die nodig zijn voor het opheffen van de verplichte rijrichting op de Birkstraat ter hoogte van de aansluiting met de Bartolottilaan met maatregelen die de verkeersveiligheid in de wijk waarborgen en om hierbij de omgeving te betrekken;

  • -

    de relevante onderzoeken inmiddels hebben plaatsgevonden en aanleiding hebben gegeven tot het nemen van diverse verkeersbesluiten in Soest-Zuid;

  • -

    voorliggend verkeersbesluit de besluit plichtige verkeersmaatregelen omschrijft voor de verkeersmaatregelen op het kruispunt Birkstraat – Bartolottilaan;

  • -

    separaat aan dit verkeersbesluit door het college verkeersbesluiten worden genomen voor de andere deelgebieden in het projectgebied Soest-Zuid;

 

Maatregel

 

  • -

    in de huidige situatie op de Birkstraat ter hoogte van de aansluiting op de Bartolottilaan voor bestuurders vanuit oostelijke richting door de aanwezigheid van het verkeersbord D4 van bijlage 1 van het RVV 1990 een gebod is ingesteld tot het volgen van de rijrichting die op het bord is aangegeven (rechtdoor);

  • -

    in de huidige situatie op de Birkstraat ter hoogte van de aansluiting op de Bartolottilaan voor bestuurders vanuit oostelijke richting ter hoogte van de middengeleider door de aanwezigheid van het verkeersbord F7 van bijlage 1 van het RVV 1990 een keerverbod is ingesteld;

  • -

    de relevante uitgevoerde onderzoeken onderbouwen dat het keerverbod kan worden opgeheven en het gebod tot het volgen van de rijrichting die op het bord is aangegeven (rechtdoor) enkel van toepassing kan worden verklaard voor vrachtauto’s;

  • -

    in de huidige situatie op de Birkstraat aan weerszijden van de aansluiting met de Bartolottilaan oversteken voor fietsverkeer zijn ingericht;

  • -

    in verband met de geplande infrastructurele wijzigingen ter hoogte van het kruispunt, opgenomen in het voorlopig ontwerp, een geconcentreerde fietsoversteek wordt gerealiseerd voor fietsverkeer in beide richtingen ten westen van de aansluiting met de Bartolottilaan, waardoor het fietspad langs de Birkstraat aan de zuidzijde wordt ingericht voor fietsverkeer in twee richtingen over een afstand van circa 20 meter;

  • -

    in verband met de geplande infrastructurele wijzigingen ter hoogte van het kruispunt, opgenomen in het voorlopig ontwerp, het gebod om het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft (rechts) op de Bartolottilaan, op de middengeleider ter hoogte van het kruispunt met de Birkstraat, op te heffen;

 

Belangenafweging

 

  • -

    het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

  • -

    op basis van de besluitvorming van de gemeenteraad een project is gestart door de gemeente voor de herinrichting van diverse straten in Soest-Zuid;

  • -

    de gemeente Soest daarbij waarde hecht aan draagvlak vanuit bewoners en dan ook besloten is om een participatietraject te starten om bewoners te betrekken bij de herinrichting;

  • -

    de gemeente Soest in de periode voorjaar 2018 tot en met de zomer 2019 meerdere enquêterondes heeft uitgezet onder bewoners;

  • -

    in deze enquêterondes de voorkeuren van bewoners per straat zijn opgehaald;

  • -

    de reacties gedurende deze enquêterondes zijn verwerkt tot een definitief voorlopig ontwerp (VO);

  • -

    in het ontwerp aandacht is besteed aan het behouden van de bestaande sfeer waarbij extra nadruk wordt gelegd op het versterken van de verblijfsfunctie in het verblijfsgebied;

  • -

    in het gebied dan ook diverse snelheidsremmende maatregelen zijn gepland in de vorm van kruispuntplateaus, wegvakdrempels, plaatselijke wegversmallingen en keuzes in materialisering;

  • -

    de gemaakte keuzes in het ontwerp bijdragen aan het principe dat de verkeersfunctie in verblijfsgebieden ondergeschikt is aan de verblijfsfunctie;

  • -

    aan de hand van het nieuwe verkeersmodel van de Regio Amersfoort diverse verkeersberekeningen zijn uitgevoerd om inzicht te verkrijgen in de effecten en consequenties van verkeersstromen voor verschillende varianten;

  • -

    bij één van deze varianten het opheffen van de betreffende spitsafsluiting en het toestaan van linksafslaande verkeersbewegingen op de Birkstraat richting de Bartolottilaan betreft;

  • -

    uit deze modelstudie blijkt dat de verkeersstromen in het verblijfsgebied toenemen bij toepassing van deze variant;

  • -

    uit de modelstudie blijkt dat de hoeveelheid verkeer op de Bartolottilaan ter hoogte van de aansluiting met de Birkstraat in deze variant ruim binnen de door de gemeenteraad gestelde limiet blijft;

  • -

    de hoeveelheid verkeer bij toepassing van deze variant op alle wegen in het verblijfsgebied ruim binnen de door de gemeenteraad gestelde limiet blijft;

  • -

    het college op basis van de uitgevoerde modelstudie in combinatie met de maatregelen die zijn opgenomen in het ontwerp van mening is dat het verblijfskarakter niet in het geding komt bij het opheffen van de verplichte rijrichting;

  • -

    daarnaast een verkeersstudie is uitgevoerd om te bepalen of de variant een bijdrage levert aan de totale doorstroming van het verkeer in de nabije omgeving;

  • -

    deze bijdrage aan de totale doorstroming is onderzocht door het berekenen van de Netto Contante Waarde van de variant;

  • -

    uit de berekening van de Netto Contante Waarde blijkt dat de variant een bijdrage levert aan de totale doorstroming van het verkeer in de nabije omgeving;

  • -

    met het opheffen van de verplichte rijrichting op de Birkstraat de bereikbaarheid voor het gemotoriseerd verkeer dan ook wordt bevorderd;

  • -

    het opheffen van de verplichte rijrichting dan ook aansluit bij de in het GVVP genoemde doel ‘eerst benutten, dan bouwen’;

  • -

    de geprognotiseerde verkeerstromen daarnaast zijn gebruikt voor het uitvoeren van een akoestisch onderzoek wegverkeer;

  • -

    uit dit onderzoek blijkt dat vanwege de wijzigingen op de wegen met een snelheidsregime van 50 kilometer per uur geen sprake is van een reconstructie ingevolge de Wet geluidhinder en de wet dan ook geen aanvullende eisen ten aanzien van de wijzigingen aan deze wegen stelt;

  • -

    uit dit onderzoek voorts blijkt dat vanwege de wijzigingen aan de niet-zoneplichtige 30 kilometer per uur wegen bij enkele woningen leidt tot een toename van 1,5 dB of meer, maar dat dit beoordeeld kan worden als ‘binnen de bebouwde kom toelaatbaar’;

  • -

    op basis van het in juni 2015 gestarte inspraakproces de toezegging is gedaan voor handhaving van de verplichte rijrichting voor vrachtauto’s in het kader van leefbaarheid in de woonwijk;

  • -

    het toekomstig gebruik van de wegen aansluit bij de functie en inrichting van de wegen;

  • -

    hiermee wordt voldaan aan de principes van het landelijk toegepaste programma Duurzaam Veilig Verkeer;

  • -

    het gelet voorgaande overwegingen dan ook wenselijk is om de huidige verplichte rijrichting rechtdoor op de Birkstraat ter hoogte van de aansluiting met de Bartolottilaan voor bestuurders vanuit oostelijke richting enkel nog van kracht te verklaren voor bestuurders van vrachtauto’s;

  • -

    het huidige keerverbod op de Birkstraat ten westen van de aansluiting met de Bartolottilaan kan worden opgeheven in verband met het vervallen van de noodzaak daarvan;

  • -

    in het ontwerp een opstelstrook voor linksaf is opgenomen voor bestuurders op de Birkstraat vanuit oostelijke richting en gaande richting de Bartolottilaan;

  • -

    in de huidige situatie aan beide zijden van de aansluiting van de Bartolottilaan op de Birkstraat oversteken aanwezig zijn voor het fietsverkeer;

  • -

    in verband met de realisatie van de opstelstrook voor linksaf het wenselijk is om de oversteek voor fietsverkeer aan de oostzijde van het kruispunt op te heffen in verband met het risico op afdekongevallen bij aanwezigheid van voertuigen op de Birkstraat;

  • -

    het wenselijk is om de fietsoversteken op de Birkstraat geconcentreerd plaats te laten vinden aan de westzijde van het kruispunt met de Bartolottilaan;

  • -

    het hierdoor noodzakelijk is om het fietspad langs de Birkstraat aan de zuidzijde van de weg geschikt te maken voor fietsverkeer in twee richtingen over een afstand van circa 20 meter;

  • -

    in verband met het toestaan van linksafslaande bewegingen vanaf de Birkstraat richting de Bartolottilaan de huidige middengeleider op de Bartolottilaan wordt verwijderd en daardoor het gebod voor alle bestuurders om het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft (rechts) wordt opgeheven;

  • -

    de in het GVVP genoemde kader ‘eerst benutten, dan bouwen’ belangrijker wordt geacht dan het feit dat met de verkeersmaatregelen de intensiteit van de wegen in het betreffende verblijfsgebied toeneemt;

  • -

    voorliggend verkeersbesluit in concept is vrijgegeven waarbij bewoners in de gelegenheid zijn gesteld om een reactie in te dienen over de verkeersmaatregelen;

 

Juridisch kader

  • -

    de Bartolottilaan en de Birkstraat binnen de bebouwde kom van de kern Soest liggen;

  • -

    de betreffende wegen in de gemeente Soest liggen;

  • -

    de betreffende wegen bij de gemeente Soest in eigendom en beheer zijn;

  • -

    op grond van artikel 18 eerste lid onder d van de Wegenverkeerswet 1994, burgemeester en wethouders van Soest bevoegd zijn dit verkeersbesluit te nemen;

  • -

    op grond van artikel 15 eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 en artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer het vereist is om dit verkeersbesluit te nemen;

  • -

    op grond van artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 de verkeersmaatregelen strekken tot het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • -

    geen van de in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen in het geding zijn bij het treffen van deze verkeersmaatregel;

  • -

    op grond van artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer overleg is gevoerd met de (gemachtigde van) de korpschef van de politie en dat de politie positief heeft geadviseerd over dit besluit;

  • -

    de verkeersmaatregelen volgend uit dit verkeersbesluit pas worden uitgevoerd na afronding van de herinrichting van de straten in Soest-Zuid zoals vastgelegd in het hiervoor benoemde ontwerp;

 

Besluit

 

Het college van burgemeester en wethouders besluit:

  • 1.

    door middel van het plaatsen van een onderbord met het symbool van een vrachtauto onder het verkeersbord D4 van bijlage 1 van het RVV 1990 het gebod tot het volgen van de rijrichting (rechtdoor) die op het bord is aangegeven op de Birkstraat ten oosten van de aansluiting met de Bartolottilaan enkel van kracht te verklaren voor vrachtauto’s;

  • 2.

    door middel van het verwijderen van het verkeersbord F7 van bijlage 1 van het RVV 1990 het keerverbod op de Birkstraat ten westen van de aansluiting met de Bartolottilaan op te heffen;

  • 3.

    door middel van het plaatsen en verwijderen van de verkeersborden G11 van bijlage 1 van het RVV 1990 met onderborden en haaientanden op het wegdek het fietspad gelegen ten zuiden langs de Birkstraat en ten westen van de Bartolottilaan van kracht te verklaren voor fietsverkeer in twee richtingen over een afstand van circa 20 meter waarbij een oversteek over de Birkstraat wordt gerealiseerd voor fietsverkeer in twee richtingen;

  • 4.

    door middel van het verwijderen van het verkeersbord D2 van bijlage 1 van het RVV 1990 het gebod om het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft (rechts) op de Bartolottilaan ter hoogte van het kruispunt met de Birkstraat op te heffen.

   

Soest, 8 oktober 2019

 

Burgemeester en wethouders

     

Koen van Veen

Gemeentesecretaris

Rob Metz

Burgemeester

  

Situatieschets  

Zie bijlage.

        

Bekendmaking

Dit besluit wordt op grond van artikel 26 van de Wegenverkeerswet 1994 bekendgemaakt in de Staatscourant. Daarnaast wordt een kennisgeving van de bekendmaking in de Staatscourant vermeld op de website van de gemeente Soest, in de Soester Courant en op de gemeentelijke informatieborden naast het carillon aan het Raadhuisplein.

 

Bezwaar

 

Bent u belanghebbende en het niet eens met dit besluit? Dan kunt u, binnen zes weken na de publicatiedatum schriftelijk bezwaar maken bij burgemeester en wethouders van Soest. Het bezwaar richt u aan Gemeente Soest, t.a.v. college van B&W, Postbus 2000, 3760 CA Soest.

 

In het bezwaarschrift moet in ieder geval worden vermeld:

  • 1.

    uw naam en adres;

  • 2.

    de datum waarop u het bezwaarschrift schrijft (dagtekening);

  • 3.

    een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt. U stuurt zo mogelijk een kopie van dit besluit mee;

  • 4.

    de redenen waarom u bezwaar maakt;

  • 5.

    ondertekening met uw handtekening.

 

Hoofdstuk 6 (algemene bepalingen over bezwaar) en de afdelingen 7.1 en 7.2 (bijzondere bepalingen over bezwaar) van de Algemene wet bestuursrecht zijn van toepassing.

 

Tijdens een bezwaarprocedure geldt het genomen besluit. Als u niet wilt dat het besluit al in werking treedt, kunt u naast uw bezwaar om een voorlopige voorziening vragen aan de rechter. Hier zijn kosten aan verbonden. Een verzoek om een voorlopige voorziening stuurt u naar: de Rechtbank Utrecht, sector Bestuursrecht, postbus 13023, 3507 LA Utrecht.

  

Kopie

Een afschrift van dit besluit wordt per e-mail gezonden aan “0-wegafsluiting” (verzendlijst). In deze verzendlijst zijn onder andere politie, Veiligheidsregio Utrecht (VRU) en RAVU opgenomen.

 

 

Naar boven