Verkeersbesluit t.b.v. oplaadinfrastructuur elektrische voertuigen – Oranjekade

Logo Voorschoten

Z/19/033793

 

Het college van burgemeester en wethouders van Voorschoten:

 

Juridisch kader:

Gelet op:

  • artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) (een verkeersbesluit moet worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd);

  • artikel 18, aanhef en onder d, van de WVW 1994 (verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij wegen betreffen die niet onder beheer zijn bij het Rijk, een provincie of een waterschap);

  • Artikel 2a WvW

  •  

Beleidskader

  • Collegebesluit d.d. 23 maart 2017 waarin het Kader voor de plaatsing van laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen is vastgesteld;

Uit het oogpunt van:

  • het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer

  • het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.

 

 

Is het gewenst om:

  • Twee parkeervakken te reserveren in de Oranjekade, nabij huisnummer 63, ten behoeve van het opladen van elektrische voertuigen.

  •  

Overwegingen

  • de Gemeente Voorschoten wil de luchtkwaliteit in de gemeente verbeteren. Elektrisch rijden is schoner, stiller en zuiniger, dan de reguliere vormen van mobiliteit. elektrische voertuigen stoten geen of minder CO2, NO2 en fijnstof (PM10) uit dan voertuigen met een verbrandingsmotor en zijn daarmee minder schadelijk voor de gezondheid, het milieu en het klimaat.

  • Het energieakkoord Holland Rijnland 2017 – 2025 heeft als gemeenschappelijke ambitie om in 2050 energieneutraal te zijn. In het energieakkoord wordt ingezet op meer gebruik van elektrische auto’s door het stimuleren en faciliteren van meer oplaadpunten in de regio.

  • de structuurvisie Voorschoten 2025 waarin verwacht wordt dat de verduurzaming van de mobiliteitsbehoefte leidt tot een grotere behoefte aan laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen.

  • het stimuleren van elektrische mobiliteit behoort tot een van de actiepunten uit het door het de gemeenteraad vastgestelde verkeersplan 2017;

  • het voor het stimuleren van elektrische mobiliteit van belang is dat er over een netwerk van elektrische oplaadpunten kan worden beschikt;

  • het college op 23 maart 2017 heeft besloten om deel te nemen aan de Rotterdamse aanbesteding voor een concessie t.b.v. het plaatsen van elektrische oplaadpalen;

  • elektrisch vervoer is een ontwikkeling met groot maatschappelijk belang;

  • er is in de nabije omgeving van de beoogde laadpaallocatie een aanvraag ingediend voor een elektrische oplaadpaal. de aanvrager komt hiervoor in aanmerking omdat:

    • de aanvrager in Voorschoten woont;

    • de aanvrager is (binnenkort) aantoonbaar in het bezit van meerdere elektrische auto’s is die met een stekker opgeladen kunnen / moeten worden;

    • de aanvrager beschikt niet over de mogelijkheid om de auto op eigen terrein op te laden;

    • er is binnen 250 meter loopafstand van de woning/bedrijfsruimte van de aanvrager geen elektrische oplaadpaal aanwezig, of er is binnen 250m loopafstand een laadpaal aanwezig, waarvan verwacht wordt dat aan deze reeds bestaande oplaadpaal meer 450 KWh per maand of meer dan 4.000 KWh per jaar wordt opgeladen;

    • voldoende is aangetoond dat er ter plaatse behoefte bestaat aan een extra elektrische oplaadpaal en de aanvrager van deze nieuwe laadmogelijk gebruik gaat maken.

  • de standaardwerkwijze is om in beginsel te verwijzen naar beschikbare elektrische oplaadpalen binnen 250 meter van de woning van de aanvrager. Als deze er niet zijn of als deze onvoldoende beschikbaar zijn kan alsnog op basis van het verbruik van de reeds aanwezige oplaadpalen een extra oplaadpaal worden geplaatst. Dit gebeurt doorgaans alleen bij een hoger gebruik dan 4.000 kWh per oplaadpaal per jaar of, als er geen gegevens van een jaar beschikbaar zijn, gemiddeld 450 kWh of meer per maand of, als er 3 of meer structurele gebruikers bij de reeds aanwezige oplaadpalen zijn.

  • voor de locatiebepaling wordt zo veel als mogelijk rekening gehoudenis met het vastgestelde beleid;

  • er per elektrische oplaadpaal twee elektrisch aangedreven voertuigen gelijktijdig kunnen worden opgeladen;

  • om te voorkomen dat de komst van de oplaadpaal een verhoging van de parkeerdruk tot gevolg heeft, wordt in eerste instantie 1 parkeerplaats gereserveerd voor het opladen van elektrische voertuigen;

  • het streven is om op termijn beide punten te gebruiken en per oplaadpaal dus twee plaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen te kunnen reserveren. De oplaadpaal wordt daarom zodanig geplaatst dat in de toekomst (bij vraag naar een tweede oplaadpunt) het tweede vak eenvoudig gereserveerd kan worden. Het tweede parkeervak wordt echter pas ingericht als daar voldoende vraag voor blijkt. De reden daarvoor is dat als het afgekruiste vak leeg blijft, dit als overlast gevend wordt ervaren in buurten met een hoge parkeerdruk;

  • de tweede parkeerplaats wordt in de volgende gevallen gereserveerd:

    • indien bij plaatsing van de laadpaal twee of meerdere aanvragers bekend zijn, kunnen de beide vakken direct worden ingericht;

    • indien een nieuwe aanvraag in de nabije omgeving (binnen 250 meter loopafstand) wordt ingediend, wordt verwezen naar de reeds aanwezige oplaadpaal en wordt het tweede parkeervak gereserveerd;

    • indien er geen aanvraag ingediend wordt, maar er structureel 3 of meer gebruikers gebruik maken van een laadpaal waar één van de twee parkeerplaatsen is gereserveerd, dan kan op basis van het gebruik ook de tweede parkeerplaats worden gereserveerd. Dit geldt bij een (verwacht) gemiddeld maandgebruik van meer van 450-500 kwh of een (verwacht) jaargebruik van meer dan 4.000 kwh per jaar.

  • het is nodig om de betreffende parkeerplaatsen middels een verkeersbesluit aan te wijzen als zijnde parkeerplaatsen die als specifiek doel hebben het opladen van elektrische voertuigen;

  • het treffen van een verkeersmaatregel is een normale maatschappelijke ontwikkeling waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

  • de onder ‘besluiten’ genoemde wegen c.q. weggedeelten liggen binnen de bebouwde kom en zijn in beheer bij gemeente Voorschoten..

Horen:

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW heeft overleg plaatsgevonden met politie eenheid Den Haag, afdeling infrastructuur en heeft de politie laten weten geen bezwaar tegen dit besluit te hebben;

Besluiten

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten Burgemeester en Wethouders van Voorschoten om:

  • 1.

    door het plaatsen van bord model E4 van Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 met onderbord voorzien van de tekst ‘Opladen elektrische voertuigen’ (OB20) en met het onderbord (OB504) die met twee pijlen aangeeft op welke vakken het betrekking heeft, twee parkeervakken in de Oranjekade, nabij huisnummer 63, aan te wijzen als parkeerplaatsen die het opladen van elektrische voertuigen als specifiek doel hebben.

  • 2.

    Eén parkeerplaats daadwerkelijk in te laten richten als oplaadplaats voor elektrische voertuigen, aangezien hier alleen nu concreet behoefte voor bestaat en de tweede parkeerplaats pas dan in te richten als hier de behoefte toe bestaat.

  •  

 

Vastgesteld,

namens het college van burgemeester en wethouders op 30 juli 2019,

Dhr, ing. I. Eenink Romanenkova

Adviseur verkeer en mobiliteit

Bezwaar

Bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u binnen zes weken na de dag van verzending van dit besluit een brief sturen naar het college van burgemeester en wethouders, postbus 393, 2250 AJ Voorschoten. Vermeld daarin uw naam en adres, het zaaknummer, de datum van uw brief en de reden waarom u het niet eens bent en onderteken vervolgens de brief.

 

U kunt uw bezwaarschrift ook digitaal indienen via internet op www.voorschoten.nl/bezwaar m.b.v. het webformulier (zie “direct online regelen”). Hiervoor is nodig een DigiD-code, of voor bedrijven een Eherkenning, die kan worden aangevraagd via digid.nl, resp. eherkenning.nl. U kunt het bezwaarschrift niet op een andere digitale wijze, bijvoorbeeld per e-mail, indienen.

 

Voorlopige voorziening

Het verkeersbesluit blijft gelden totdat op het bezwaarschrift is beslist. Als de beslissing op het bezwaarschrift niet kan worden afgewacht, kan de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Den Haag (Sector Bestuursrecht) een voorlopige voorziening treffen op verzoek van een belanghebbende die op tijd bezwaar heeft gemaakt. Het adres van de rechtbank is Postbus 20302, 2500 EH Den Haag.

Naar boven