Verkeersbesluit aanwijzen 2 parkeer- en oplaadplekken elektrische auto’s Saxofoonstraat

Logo Uden

Gelet op

de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht;

de bevoegdheid van het College van burgemeester en wethouders van de gemeente Uden tot het nemen van verkeersbesluiten, als bedoeld in het eerste lid sub d. van artikel 18 van de Wegenverkeerswet 1994, en het besluit van 16 december 2014 van het College tot mandatering van deze bevoegdheid aan het afdelingshoofd/teamleider van de afdeling Ruimte alsmede de bevoegdheid tot de plaatsing of verwijdering van verkeerstekens ingevolge paragraaf 4 van het BABW;

Overwegende,

dat op grond van het bepaalde in artikel 12 BABW;

Uit het oogpunt van:

  • het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer (artikel 2, lid 1, sub d Wegenverkeerswet);

  • het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik (artikel 2, lid 3 Wegenverkeerswet);

Is het gewenst om

In de openbare ruimte van de Saxofoonstraat te Uden twee parkeervakken aan te wijzen voor het parkeren en opladen van elektrische voertuigen. Hiermee wordt voorzien in de behoefte van gebruikers van elektrische voertuigen om hun voertuig te kunnen opladen. Overeenkomstig de bijgevoegde verkeersbesluittekening V19-0614 bladnummer 1;

Dat in het belang van de verkeersveiligheid indien omstandigheden daartoe vragen, aanvullende maatregelen kunnen worden getroffen;

Achtergrond

Het College van burgemeester en wethouders heeft in zijn vergadering van 31 mei 2016 besloten middels een samenwerkingsovereenkomst tot deelname aan het provinciale laadpalenproject ‘De Brabantse aanpak’. De overeenkomst is verlengd tot 25 januari 2020. Zowel burgers als bedrijven, die niet beschikken over een parkeermogelijkheid op eigen terrein kunnen een aanvraag indienen voor een openbare laadpaal voor gebruikers van elektrische voertuigen in de openbare ruimte in hun omgeving. Er is een aanvraag ingediend. Daarom moet een verkeersbesluit worden genomen voor het aanwijzen van de parkeer- en oplaadplekken.

Belangenafweging

Dat overeenkomstig paragraaf 6 van het BABW de volgende afwegingen van belangen heeft plaats gevonden;

Algemeen

  • 1.

    Het belang van de gemeente Uden, als wegbeheerder van de Saxofoonstraat en wegen in de omgeving, te weten de regulering en handhaving van de verkeerssituatie aldaar;

  • 2.

    Het College van de gemeente Uden heeft in zijn vergadering van 31 mei 2016 besloten middels een samenwerkingsovereenkomst deel te nemen aan het provinciale laadpalenproject;

  • 3.

    Het college stimuleert het gebruik van elektrische voertuigen. Openbare laadinfrastructuur maakt daar deel van uit;

  • 4.

    Zowel burgers als bedrijvenkunnen een aanvraag indienen voor een openbare laadpaal voor gebruikers van een elektrisch voertuig in de openbare ruimte in hun omgeving;

Locatie

  • 1.

    De infraprovider heeft een locatievoorstel gemaakt op basis van de locatievoorwaarden uit de samenwerkingsovereenkomst. De betreffende locatie is gelegen op een openbare parkeerplaats aan de Saxofoonstraat ter hoogte van nummer 38;

  • 2.

    De parkeer- en oplaadplek is niet uitsluitend ten behoeve van de aanvrager. Uitgegaan wordt van het wervend karakter van openbare laadinfrastructuur voor gebruikers van elektrische voertuigen. Daarom is gekozen voor een locatie binnen 300 meter loopafstand van de woning van de aanvrager;

  • 3.

    Met de ligging van de betreffende locatie op een openbare parkeerplaats aan de doorgaande weg van de Saxofoonstraat, wordt het openbaar gebruik van de laadpaal bevorderd.

  • 4.

    De locatie past ook in een nog op te bouwen netwerk van openbare laadinfrastructuur in de gemeente;

Aanwijzing l ocatie

  • 1.

    Bij verkeersbesluit worden bij de laadpaal twee parkeervakken voor het parkeren en opladen van elektrische voertuigen aangewezen. Hiermee wordt geanticipeerd op een toekomstige uitbreiding van het gebruik van elektrische voertuigen en de behoefte aan meer laadinfrastructuur in de openbare ruimte;

  • 2.

    Door voorlopig slechts 1 van de 2 parkeervakken in te richten voor de elektrische voertuigen, wordt rekening gehouden met plaatselijke parkeerdruk. Het andere aangewezen parkeervak blijft tot die tijd beschikbaar voor andere dan elektrische voertuigen. Pas wanneer er aanleiding is zal het tweede aangewezen parkeervak ook worden ingericht voor uitsluitend elektrische voertuigen;

  • 3.

    Bij de keuze van de locatie wordt betrokken dat er ter plaatse meerdere parkeervakken aanwezig zijn waardoor de druk als gevolg van het wegvallen van een openbaar parkeervak over een groter aantal vakken wordt verdeeld;

  • 4.

    Dat sprake is van een parkeerdruk vormt op zich zelf geen grond om van plaatsing van openbare laadinfrastructuur af te zien. Elektrische voertuigen moeten immers ook opgeladen kunnen worden;

  • 5.

    De parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen bij laadpalen zijn altijd openbaar, maar expliciet aangewezen voor elektrische voertuigen. Omdat elektrische voertuigen afhankelijk zijn van plekken met laadinfrastructuur, is het nodig hiervoor specifieke locaties aan te wijzen om zo een plek voor het opladen te garanderen. Andere dan elektrische voertuigen worden geweerd;

  • 6.

    Met het op het openbare parkeerterrein aan de Saxofoonstraat ter hoogte van nummer 38 aanwijzen van twee parkeervakken voor het parkeren en opladen van een elektrisch voertuig, wordt het belang gediend tot het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer als bedoeld in artikel 2, lid 1, sub d Wegenverkeerswet en het belang tot het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik als bedoeld in artikel 2, lid 3 Wegenverkeerswet;

  • 7.

    Het stimuleren en faciliteren van het gebruik van elektrische voertuigen en het voorzien in de toenemende behoefte voor laadinfrastructuur in de openbare ruimte, vindt plaats in het kader van duurzaamheid;

dat overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer overleg heeft plaatsgevonden met de politie Oost, die met het voorgenomen verkeersbesluit heeft ingestemd;

b e s l u i t

  • 1.

    Om op de openbare parkeervakken op de Saxofoonstraat ter hoogte van nummer 38 twee parkeervakken aan te wijzen voor het parkeren en opladen van elektrische voertuigen;

  • 2.

    Deze maatregel wordt aangegeven door het aanbrengen van verkeerstekens volgens het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV) dat toegepast wordt zoals aangegeven is op tekening V19-0614 bladnummer 1;

  • 3.

    Het verkeersbesluit treedt in werking met ingang van de dag, nadat een termijn van zes weken na de dag waarop het besluit is bekend gemaakt , is verstreken, overeenkomstig artikel 27 BABW.

Dit besluit wordt ter openbare kennis aangeboden door middel van publicatie in de Staatscourant d.d. 20-06-2019.

Uden, 14 juni 2019

Namens Burgemeester en wethouders van Uden

M.Meihuizen

teamleider Inrichting afdeling Ruimte

Hoe kunt u bezwaar maken?

U moet uw bezwaren schriftelijk en binnen 6 weken na verzending van dit besluit indienen bij het college van burgemeester en wethouders, postbus 83, 5400 AB Uden.

U kunt uw bezwaar ook digitaal indienen door het bezwaarformulier in te vullen op www.uden.nl.

Inwerkingtreding

Het maken van een bezwaar schorst de werking van het besluit niet. Wanneer u van mening bent dat er met spoed een beslissing over dit besluit moet worden genomen kunt u aanvullend een voorlopige voorziening aanvragen bij de Voorzieningenrechter bij de rechtbank.

Hoe kunt u een voorlopige voorziening aanvragen?

U vraagt een voorlopige voorziening aan via www.rechtspraak.nl of u kunt een ondertekende brief sturen naar de Voorzieningenrechter van de rechtbank Oost-Brabant, postbus 90125 5200 MA

’s Hertogenbosch. Voor de behandeling moet u griffierechten betalen.

Naar boven