Gemeente coevorden: Wachtum, 30 km/u en 60 km/u zone

Logo Coevorden

Burgemeester en wethouders van Coevorden;

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Inleiding

De in dit verkeersbesluit genoemde wegen liggen in de kern Wachtum en in het gebied rondom Wachtum. De wegen in de kern Wachtum hebben hoofdzakelijk een verblijfsfunctie. De wegen rondom Wachtum zijn gecategoriseerd als “erftoegangswegen” buiten de bebouwde kom.

Op 29 oktober 2013 is het Mobiliteitsplan “Op weg naar duurzame mobiliteit” door de gemeenteraad vastgesteld. In hoofdstuk 3 Visie en Doelstellingen in paragraaf 3.2 zijn de uitgangspunten genoemd. Deze uitgangspunten zijn o.a.:

het verbeteren van de leefbaarheid door het realiseren van verblijfsgebieden (30en 60 km zones met een lage intensiteit en hoge veiligheid);

- het beperken van doorgaand verkeer in de verblijfsgebieden (geldt zowel voor binnenals buiten de bebouwde kom);

- bij aanpassingen aan de infrastructuur (reconstructieplannen, herinrichtingen,nieuwe werken) worden de ontwerprichtlijnen CROW met betrekking tot DuurzaamVeilig toegepast;

- voor het uitvoeren van verkeersmaatregelen (fysiek, markering, bebording) wordt in het kader van kostenefficiëntie zoveel mogelijk meegelift met bestaande programma’s zoals onderhoud.

 

In hoofdstuk 5 Landelijk Coevorden in paragraaf 5.2 Buitengebied is aangegeven dat voor het inrichten van 60 km/u zones deze gebiedsgericht en fasegewijs zullen worden ingericht om de doelstellingen te behalen.

In paragraaf 5.3 Dorpen van datzelfde hoofdstuk is aangegeven dat om de 30 km/u zones te realiseren vanuit kostenoogpunt aangesloten wordt bij de planning van egenonderhoud en rioolvervanging.Het doel is om alle dorpen als verblijfsgebied (30 km/u) aan te wijzen op voorwaarde dat:

- bij markeringswerkzaamheden en herinrichtingen rekening gehouden wordt met deprincipes van de Essentiële Herkenbaarheidskenmerken (EHK);een maximum snelheid van zone 30 km/u wordt ingesteld op de daarvoor geschiktewegen in de dorpen;

- per verblijfsgebied een inrichtingsplan wordt opgesteld en dit plan wordt besproken met belangengroepen voor het versterken van het draagvlak.

In Wachtum diende het rioolstelsel te worden vervangen en daardoor moest een groot deel van de verharding in Wachtum worden opgebroken. De weginrichting van Wachtum kon dan ook worden aangepast aan een 30 km/u zone. Voor het instellen van de 30 km/u zone is dit verkeersbesluit nodig. Voor het toelichten van deze maatregelen is op 26 april 2018 een inloopavond voor de bevolking gehouden.

 

Wetgeving

Volgens de Wegenverkeerswet (WVW 1994, art. 2) kunnen regels worden vastgesteld met het doel tot:

- het verzekeren van de veiligheid op de weg;

- het beschermen van weggebruikers en passagiers;

- het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

- het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

- het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet Milieubeheer;

- het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden;

- het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik.

 

Om deze doelen te bereiken kan het nodig zijn om verkeersmaatregelen te treffen. Artikel 15, 1e lid, van de WVW 1994 stelt dat voor het plaatsen of verwijderen van verkeerstekens en onderborden een verkeersbesluit moet worden genomen. Dit geldt wanneer hierdoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. Het 2e lid van het artikel stelt dat een verkeersbesluit moet worden genomen wanneer verkeersmaatregelen op of aan de weg leiden tot een wijziging van de inrichting van de weg of wanneer verkeersmaatregelen leiden tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer. Dit geldt wanneer de maatregelen leiden tot een beperking of een uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van de weg of het weggedeelte gebruik kan maken.

 

Verkeersmaatregelen en argumentatie

Hieronder worden de in te stellen verkeersmaatregelen besproken.

 

Instellen 30 km/u zone

Op het een gedeelte van het Oostereind, het Middendorp, de Koematen, de Olde Hoek, het Westereind wordt een 30 km/u zone ingesteld. Ten noorden van het gebied sluit deze zone aan op de A37 en de Noordenveldseweg met een maximum snelheid van 50 km/u. Ten oosten wordt het gebied begrensd door de Nijendijk en het Oosterholt met een maximaal toegestane snelheid van 50 km/u. Ten zuiden wordt het gebied begrensd door het Oostereind met een maximaal toegestane snelheid van 50 km/u. Ten westen sluit deze zone aan op de Rieweg met een maximum snelheid van 60 km/u en de Zuid Esch met een maximum snelheid van 50 km/u. Voor de exacte wegvakken wordt verwezen naar de situatietekening behorende bij dit besluit.

Door het instellen van de 30 km/u zone ontstaat een veiliger situatie voor weggebruikers en bewoners. De straten hebben overwegend een verblijfsfunctie en zijn gecategoriseerd als erftoegangswegen binnen de bebouwde kom. Conform het landelijke beleid dient dan een snelheidsregime van 30 km/u te worden ingesteld. Wel moet aan diverse inrichtingseisen worden voldaan voordat een 30 km/u zone mag worden ingesteld. Zo dient de maximumsnelheid in overeenstemming te zijn met het wegbeeld.

 

Inrichting 30 km/u zone

De weggedeelten die vallen binnen de 30 km/u zone zijn zodanig ingericht dat de beoogde snelheid redelijkerwijs voortvloeit uit de aard en de inrichting van de weg en haar omgeving. Het inrichtingsplan is opgesteld in afstemming met omwonenden. Daarbij worden zoveel mogelijk kenmerken van een erftoegangsweg in het ontwerp meegenomen. Zo houden de wegen een beperkte breedte, worden er snelheidsremmende maatregelen toegepast, zijn er accentueringen op kruisingsvlakken waar geen plateau is aangebracht, is er geen as- en kantmarkering, geen scheiding in rijrichtingen en gemengd gebruik door gemotoriseerd en langzaam verkeer, zoals is aangegeven op de bij dit besluit behorende inrichtingstekening van 8 maart 2018, kenmerk 16.015-42.

 

Uitvoering 30 km/zone

Om de in- en uitgangen van de 30 km/u zone te markeren worden portaalopstellingen  geplaatst en wordt markering aangebracht op het wegdek in de vorm van een dubbele streep dwars op het wegdek.

 

Gelijkwaardige kruispunten

In een 30 km/u zone zijn kruispunten gelijkwaardig, tenzij dit anders is aangegeven.

 

Instellen 60 km/u zone

Op een gedeelte van de in dit besluit bedoelde wegen wordt een 60 km/u zone ingesteld. De zone wordt begrensd door de N34, de A37 en de N854. Voor de exacte wegvakken wordt verwezen naar de situatietekeningen behorende bij dit besluit.

Door het instellen van de 60 km/u zone ontstaat een veiliger situatie voor weggebruikers en bewoners. De straten hebben overwegend een verblijfsfunctie en zijn gecategoriseerd als erftoegangswegen buiten de bebouwde kom. Conform het landelijke beleid dient dan een snelheidsregime van 60 km/u te worden ingesteld. Wel moet aan diverse inrichtingseisen worden voldaan voordat een 60 km/u zone mag worden ingesteld. Zo dient de maximumsnelheid in overeenstemming te zijn met het wegbeeld.

 

Inrichting 60 km/u zone

De weggedeelten die vallen binnen de 60 km/u zone zijn zodanig ingericht dat de beoogde snelheid redelijkerwijs voortvloeit uit de aard en de inrichting van de weg en haar omgeving. Het inrichtingsplan is opgesteld in afstemming met de inwoners van de kern Wachtum. De in de 60 km/u zone liggende wegen worden naast het lokale verkeer gebruikt door agrarisch verkeer en overig langzaam verkeer (fietsers en bromfietsers); er is sprake van gemengd gebruik. Om de snelheidsverschillen tussen de verschillende weggebruikers te verkleinen wordt de maximum snelheid teruggebracht naar maximaal 60 km/u. De wegen in het gebied worden, bij voldoende breedte, voorzien van een onderbroken markering aan weerszijden van de rijbaan, zodanig dat er een rijloper ontstaat met aan weerszijden een suggestiestrook. Om de snelheidsovergangen duidelijk aan te geven gaan wij die locaties voorzien van opvallende portalen, zo ook op de bebouwde komgrenzen, voorzien van bijbehorende markeringen.

 

Voorrang op kruispunten

In een 60 km/u zone zijn kruispunten gelijkwaardig, tenzij dit anders is aangegeven.

 

Situering en beheer van de wegen  

De in dit verkeersbesluit genoemde (delen) van wegen liggen binnen de bebouwde kom van de gemeente Coevorden (kern Wachtum ) en zijn bij deze gemeente in beheer en onderhoud.

 

Overleg met politie

Conform artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer hebben wij de politie op 26 oktober 2018 om advies gevraagd. Op 9 november 2018 heeft de Politie Noord Nederland een positief advies uitgebracht.

 

Bevoegdheid tot het nemen van het besluit

De teamleider Vastgoed en Infrastructuur is door een geldend mandaatbesluit door het college gemandateerd tot het nemen van het besluit. Gelet op het vorenstaande en het bepaalde in de Wegenverkeerswet en de uitvoeringsregeling van die wet is tot het onderstaande besluit gekomen.

 

BESLUIT

 

  • 1.

    Het gebied in de kern Wachtum welke begrensd wordt door de A37, de Rieweg, de Zuid Esch, de Noordenveldseweg en het Oostereind aan te wijzen als 30 km/u zone door het plaatsen van borden A1 (begin 30 km/u zone) en A2 (einde 30 km/u zone) van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990. De borden worden geplaatst zoals is aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening van 15 maart 2018, tekeningnr. 16.015-92a.

  • 2.

    Het gebied tussen de kern Wachtum, de A37, de N34 en de N854 aan te wijzen als 60 km/u zone door het plaatsen van de borden A1 (begin 60 km/u zone) en A2 (einde 60 km/u zone) van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990. De borden worden geplaatst zoals is aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening van 15 maart 2018, tekeningnr. 16.015-92a.

  • 4.

    Belanghebbenden erop te wijzen dat tegen het onder 1 vermelde binnen zes weken nadat het besluit bekend is gemaakt, bezwaar kan worden ingediend bij burgemeester en wethouders van Coevorden, Postbus 2, 7740 AA Coevorden.

 

 

Coevorden, 14 juni 2019

Burgemeester en wethouders van Coevorden,

Namens deze,

Teamleider Vastgoed en Infrastructuur,

E. Hagenauw

 

Naar boven