ONTWERP VERKEERSBESLUIT

Logo Veendam

Aanwijzen parkeerplaatsen ten behoeve van oplaadpunten elektrische voertuigen op basis van de ‘Plankaart openbare laadinfrastructuur’

Zaaknummer: 71944

Burgemeester en wethouders van de gemeente Veendam,

Gelet op:

-de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht;

Overwegende:

  • -

    dat de gemeente Veendam bij wil dragen aan de klimaatdoelstelling ten aanzien van het reduceren van de broeikasgasemmissies;

  • -

    dat elektrisch vervoer hieraan een belangrijke bijdrage levert en de afgelopen jaren gegroeid is in Nederland en fors zal groeien in de komende jaren;

  • -

    dat onder elektrisch vervoer en elektrische voertuigen in het geval van dit besluit wordt verstaan auto’s die aangedreven worden door een elektromotor en minimaal 45 km elektrisch kunnen rijden op één acculading;

  • -

    dat één van de belemmeringen voor een snelle opmars van elektrisch vervoer in Nederland de beschikbaarheid van openbare laadmogelijkheden is;

  • -

    dat de gemeente Veendam op dit moment beschikt over 5 openbare laadpalen;

  • -

    dat eigenaren van elektrische voertuigen niet altijd de mogelijkheid hebben om op eigen terrein een laadpunt te realiseren, waardoor zij voor het laden zijn aangewezen op de openbare ruimte;

  • -

    dat de gemeente Veendam het belangrijk vindt dat bezoekers van Veendam, die met een elektrisch voertuig komen, de gelegenheid hebben om hun voertuig in de openbare ruimte te laden;

  • -

    het daarom wenselijk is, zo niet noodzakelijk, dat er op openbare locaties voldoende mogelijkheden aanwezig zijn om deze elektrische auto’s op te laden c.q. dat er voldoende oplaadpunten beschikbaar zijn;

  • -

    dat onvoldoende beschikbaarheid van openbare laadmogelijkheden een belemmering vormt voor de snelle opmars van elektrisch vervoer in Nederland;

  • -

    dat daarom een ‘Plankaart openbare laadinfrastructuur’ is opgesteld waarin de mogelijke laadlocaties zijn bepaald, waar op basis van een (geldige) aanvraag en/of behoefte een laadpaal kan worden geplaatst;

  • -

    dat de mogelijke laadlocaties op de ‘Plankaart’ zijn bepaald aan de hand van een toekomstprognose per wijk (tot en met 2025) en een analyse van de ruimtelijke geschiktheid, de parkeerdruk en de aansluitmogelijkheden op het laagspanningsnet;

  • -

    dat daarnaast tevens rekening is gehouden met het verkrijgen van een dekkend laadnetwerk binnen de bebouwde kom en een maximale loopafstand van 250 meter voor de (toekomstige) gebruiker;

  • -

    dat de gemeente vanuit samenwerking in het project voor de realisering van publieke laadinfrastructuur in de provincies Groningen en Drenthe middels aanbesteding voor de komende jaren een concessiehouder heeft geselecteerd voor wat betreft het leveren van diensten met betrekking tot het laden van elektrische voertuigen;

  • -

    dat het voor zowel de gebruiker als voor de concessiehouder van belang is dat een laadpaal beschikbaar is voor het laden van elektrische voertuigen en daarom vrijgehouden moet worden van voertuigen die enkel worden aangedreven door een brandstofmotor;

  • -

    dat de gemeente de bevoegdheid heeft om parkeerplaatsen te reserveren voor uitsluitend het opladen van elektrische voertuigen, door middel van een verkeersbesluit;

  • -

    dat een laadpaal twee oplaadpunten heeft en een laadplein de mogelijkheid biedt om in de toekomst uit te breiden naar meerdere laadpunten;

  • -

    dat vooralsnog in dit verzamelverkeersbesluit voor laadpleinen uitgegaan wordt van twee laadpunten;

  • -

    dat er daarvoor bij iedere paal van de Plankaart twee parkeerplaatsen worden gereserveerd als parkeerplaats uitsluitend bedoeld voor het opladen van elektrische auto’s;

  • -

    dat door het tegelijk nemen van een verkeersbesluit voor alle locaties van de Plankaart, de doorlooptijd van het aanvraag- en realisatieproces van laadinfrastructuur korter wordt;

  • -

    dat dit verzamelverkeersbesluit niet automatisch inhoudt dat alle in de ‘Plankaart’ opgenomen voor het openbaar rij- en ander verkeer openstaande parkeerplaatsen ook daadwerkelijk direct van een openbare laadpaal en verkeersbord worden voorzien, aangezien uitvoering afhankelijk is van de aanvragen van derden;

  • -

    dat bij het daadwerkelijk starten van een laaddienst op één van de locaties, in eerste instantie slechts één parkeerplaats wordt ingericht als laadplaats uitsluitend bedoeld voor het opladen van elektrische auto’s;

  • -

    dat de tweede parkeerplaats in eerste instantie door elke auto gebruikt mag worden;

  • -

    dat bij toenemend gebruik van de laadpaal op verzoek van de concessiehouder ook de tweede parkeerplaats wordt ingericht als laadplaats uitsluitend bedoeld voor het opladen van elektrische auto’s;

  • -

    dat de wettelijke basis voor oplaadplaatsen ligt in artikel 24, eerste lid, onderdeel van het RVV1990, waarin staat dat het verboden is te parkeren op een parkeergelegenheid, op een andere wijze of met een ander doel dan op het bord of op het onderbord is aangegeven;

  • -

    dat het voor handhavende instanties en andere weggebruikers herkenbaar is dat het elektrische voertuig aan het laden is door een (vergrendelde) laadkabel die openbare laadpaal en het elektrische voertuig met elkaar verbindt;

  • -

    dat de laadpaal een openbare voorziening is en daarmee voor iedereen 24/7 toegankelijk is;

  • -

    dat de aanwijzing van een parkeerplaats voor elektrische voertuigen ten koste gaat van een algemene voor het openbare rij- en ander verkeer openstaande parkeerplaats;

  • -

    dat aan dit verkeersbesluit de volgende belangen, als bedoeld in artikel 2 van de WVW 1994 ten grondslag liggen:

  • -

    het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • -

    het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade

alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

-het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter

of van de functie van objecten of gebieden;

  • -

    het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik;

  • -

    dat overeenkomstig artikel 24 BABW overleg is gepleegd met de Politie Eenheid Noord Nederland, DROS Infrastructuur;

  • -

    dat zij hierover ten aanzien van de handhaafbaarheid positief heeft geadviseerd;

  • -

    dat de betreffende wegen in eigendom, beheer en onderhoud zijn van de gemeente Veendam;

  • -

    dat dit ontwerp-verkeersbesluit ter inzage ligt van 21 juni 2019 tot en met 2 augustus 2019;

zijn, gelet op het voorgaande, voornemens te nemen de volgende

Besluiten:

I Tot het aanwijzen van twee parkeerplaatsen uitsluitend bedoeld voor het opladen van elektrische voertuigen op de locaties zoals opgenomen in de bijlage 1 ‘Lijst met mogelijke laadlocaties’ en bijlage 2 ‘Plankaart openbare laadinfrastructuur’ blad 1 t/m 12 door plaatsing van de verkeersborden model E04 conform bijlage I van het RVV 1990 met een onderbord met daarop de tekst “opladen elektrische voertuigen”,

maar wel onder de opschortende voorwaarden dat:

a.het verkeersbesluit voor een locatie pas inwerking treedt als de concessiehouder voor laad-

diensten een verzoek bij de gemeente indient om op die locatie een laaddienst te starten;

b.het verkeersbesluit in eerste instantie geldt voor één van de twee aangewezen parkeerplaat-

sen op de betreffende laadlocatie en die parkeerplaats conform het belsuit wordt ingericht;

c.bij voldoende gebruik van de laadvoorziening en op verzoek van de concessiehouder het

besluit ook voor de tweede parkeerplaats gaat gelden nadat deze conform het besluit is

ingericht

II Dit besluit in werking te laten treden op de dag volgend op die waarop het openbaar bekend is gemaakt;

III Voor dit besluit een maximale uitvoeringstermijn te hanteren tot en met 31 december 2025. Indien na het verstrijken van deze termijn nog geen uitvoering is gegeven aan een locatie - door het plaatsen van bord E04 met onderbord met daarop de tekst “opladen elektrische voertuigen”, vervalt het desbetreffende (deel)besluit voor deze locatie;

IV Dit besluit bekend te maken door publicatie op de site van de overheid

(www.officiëlebekendmakingen.nl) als ook op de site van de gemeente Veendam;

V Een afschrift van dit besluit en de bijbehorende tekening te zenden aan:

  • -

    Politie Eenheid Noord Nederland, DROS Infrastructuur, Postbus 107, 9400 AC Assen;

  • -

    Eenheid Fysiek van De Kompanjie, team U&O;

  • -

    Eenheid Fysiek van De Kompanjie, team O&O.

Veendam, juni 2019

Burgemeester en wethouders van Veendam,

Burgemeester

S.B. Swierstra

Secretaris

M.Schomper

Zienswijzeprocedure

Het ontwerp verkeersbesluit en de overige daarop betrekking hebbende stukken liggen met ingang van 21 juni 2019 gedurende zes weken voor een ieder ter inzage in het gemeentehuis, Raadhuisplein 5 te Veendam. Tevens is een overzicht van de mogelijke locaties en adressen, met kaart, te vinden op www.veendam.nl/laadpalen.

Op grond van het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht kan iedere belanghebbende gedurende de termijn van inzage zienswijzen naar voren brengen. Zienswijzen kunnen bij voorkeur schriftelijk en gemotiveerd worden ingediend bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Veendam, postbus 20004, 9640 PA Veendam. Ieder die een zienswijze inbrengt, kan vragen persoonlijke gegevens niet bekend te maken.

Op verzoek kunnen mondelinge zienswijzen worden ingebracht op een nader te bepalen datum, gelegen binnen de hiervoor genoemde termijn (voor het maken van een afspraak hiervoor kunt u contact opnemen met team Vergunning & Handhaving: telefoon (0598) - 652222).

Het college zal na afloop van de termijn van inzage onder afweging van de eventueel ingediende zienswijzen een definitief besluit nemen.

Naar boven