Registratienummer Vkb-2019-16-Snelfietroute 261(VKB 10)

Logo Tilburg

Redacteur Chiel Cornelissen

Besluit inzake Aanpassingen IJpelareweg

Afdelingshoofd Wilbert Wouters

Datum besluit 15-04-2019

Publiceren ja, officiële bekendmaking

Het college van burgemeester en wethouders van Tilburg,

Overwegende dat:

  • -

    de in het besluit genoemde locaties in eigendom en beheer van de gemeente Tilburg zijn;

  • -

    de gemeente Tilburg in samenwerking met de provincie Noord-Brabant, de gemeente Loon op Zand en de gemeente Waalwijk de snelfietsroute F261 realiseert tussen Tilburg en Waalwijk;

  • -

    de gemeente Tilburg de openbare ruimte fysiek gaat aanpassen ten behoeve van de realisatie van de snelfietsroute F261;

  • -

    de gemeente Tilburg wijzigingen doorvoert aan verkeersregels en verkeerstekens ten behoeve van de realisatie van de snelfietsroute F261;

  • -

    op grond van artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 een verkeersbesluit genomen moet worden voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;

  • -

    de gemeente Tilburg met omwonenden heeft gecommuniceerd over de geplande aanpassingen aan de openbare ruimte en de wijzigingen in de verkeersregels en verkeerstekens ten behoeve van de snelfietsroute F261;

  • -

    de snelfietsroute F261 een comfortabele en directe fietsverbinding wordt tussen de gemeente Tilburg en de gemeente Waalwijk conform de kenmerken uit het Uitvoeringsprogramma Fiets in de Versnelling 2016 – 2020 van de provincie Noord-Brabant;

  • -

    de gebruikers van de snelfietsroute F261 zoveel mogelijk voorrang krijgen op kruisende verkeersstromen conform de kenmerken uit het Uitvoeringsprogramma Fiets in de Versnelling 2016 – 2020 van de provincie Noord-Brabant;

  • -

    het gewenst is om de snelheid van het gemotoriseerd verkeer in de IJpelareweg terug te brengen naar 30 kilometer per uur conform de kenmerken uit het Uitvoeringsprogramma Fiets in de Versnelling 2016 – 2020 van de provincie Noord-Brabant;

  • -

    de weg opnieuw wordt ingericht met de ontwerpsnelheid van 30 kilometer per uur conform de inrichtingsrichtlijnen van de Aanbevelingen voor verkeersvoorzieningen binnen de bebouwde kom (ASVV 2012);

  • -

    de gehele IJpelareweg binnen de bebouwde kom ligt;

  • -

    het gewenst is om een autoluwe situatie te creëren buiten de bebouwde kom op snelfietsroute F261 conform de kenmerken uit het Uitvoeringsprogramma Fiets in de Versnelling 2016 – 2020 van de provincie Noord-Brabant;

  • -

    het gewenst is om gemotoriseerd verkeer zoveel mogelijk te weren uit fietsstraten en enkel het verkeer toe te staan wat een bestemming heeft in de IJpelareweg;

  • -

    het oostelijke deel van de Vloeiveldweg een erftoegangsweg is met een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur;

  • -

    het oostelijke deel van de Vloeiveldweg gelegen is binnen de bebouwde kom;

  • -

    het westelijk deel van de Vloeiveldweg en de aansluiting met de N260 erftoegangswegen zijn met een maximumsnelheid van 60 kilometer per uur;

  • -

    het westelijk deel van de Vloeiveldweg en de aansluiting met de N260 gelegen is buiten de bebouwde kom;

  • -

    het gewenst is om een 30 kilometer per uur weg ondergeschikt te maken aan wegen met een maximumsnelheid van 60 kilometer per uur conform de inrichtingsrichtlijnen van de Aanbevelingen voor verkeersvoorzieningen binnen de bebouwde kom (ASVV 2012);

  • -

    op grond van artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg gepleegd met de korpschef van eenheid Zeeland-West-Brabant, District Hart van Brabant, waarbij deze heeft verklaard met deze maatregelen te kunnen instemmen;

  • -

    op grond van artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 wordt deze maatregel genomen uit het oogpunt van het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • -

    op grond van artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 wordt deze maatregel genomen uit het oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • -

    niet is gebleken dat belanghebbenden onevenredig worden benadeeld door de verkeersmaatregel, dan wel dat door de te treffen verkeersmaatregel een onduidelijke verkeerssituatie ontstaat.

Gelet op:

de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels- en verkeerstekens 1990, het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer, de Algemene wet bestuursrecht en het Mandaatbesluit van 15 mei 2012.

Besluit:

  • Het instellen van een zone 30 kilometer per uur in de IJpelareweg en Vloeiveldweg tussen de Grootvenstraat en de aansluiting met de N620 door het plaatsen van borden A1-30-zb (zone 30 kilometer per uur begin) en A2-30-ze (zone 30 kilometer per uur einde) van Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 zoals weergegeven op tekening VKB10-NS.

  • Het instellen van geslotenverklaring in de IJpelareweg met uitzondering van bestemmingsverkeer door het aanbrengen van borden C1 (geslotenverklaring) met onderbord OB108 (uitgezonderd verkeer met aantoonbare bestemming) van Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 zoals weergegeven op tekening VKB10-NS.

  • Het aanpassen van de van de voorrangssituatie op het kruispunt Vloeiveldweg met de aansluiting naar de N260 door het verwijderen van haaientanden en borden B4, B5 en B6 (voorrangsweg) van Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 zoals weergegeven op tekening VKB10-HS.

  • Het aanpassen van de voorrangsituatie op het kruispunt Vloeiveldweg met de aansluiting naar de N260 door het aanbrengen van haaientanden en borden B4, B5, B6 en OB703-1 (voorrangsweg) van Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 zoals weergegeven op tekening VKB10-NS.

  • Het aanpassen van de van de voorrangssituatie op de kruispunten IJpelareweg - Vloeiveldweg door het verwijderen van haaientanden en borden B4, B5 en B6 van Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 zoals weergegeven op tekening VKB10-HS.

  • Het aanpassen van de van de voorrangssituatie op de kruispunten IJpelareweg - Vloeiveldweg door het plaatsen van haaientanden en borden B4, B5 en B6 van Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 zoals weergegeven op tekening VKB10-NS.

Bijlagen:

Tekeningnummer: VKB10-HS.

Tekeningnummer: VKB10-NS.

Iedereen, wiens belang betrokken is, kan op grond van de Algemene wet bestuursrecht gedurende zes weken na publicatiedatum een bezwaarschrift indienen. Een bezwaarschrift moet in ieder geval worden voorzien van een datum, naam en adres van de bezwaarmaker, een omschrijving van het besluit waartegen bezwaar wordt gemaakt en de gronden waarop bezwaar wordt gemaakt. Een eventueel bezwaarschrift kan worden gericht aan het college van burgemeester en wethouders, postbus 90155 te 5000 LH Tilburg.

Het college van burgemeester en wethouders van Tilburg,

namens deze,

hoofd Ruimtelijke Uitvoering,

Wilbert Wouters

Naar boven