Gemeente Landgraaf – Verkeersbesluit éénrichtingsverkeer en trottoirparkeren Aartshertogenstraat

Logo Landgraaf

Burgemeester en wethouders van Landgraaf

Inleiding

In de Aartshertogenstraat zijn veel te weinig parkeerplaatsen om de aanwezige parkeerbehoefte op te kunnen opvangen. Hierdoor worden auto’s structureel en veelvuldig met twee wielen op het trottoir geparkeerd. Daardoor ontstaan er weliswaar extra parkeermogelijkheden maar volgens het RVV1990 is deze wijze van parkeren niet toegestaan zolang dit niet met borden is aangegeven. Daarnaast veroorzaakt dit huidige parkeergedrag ook diverse problemen op het gebied van verkeersveiligheid en bereikbaarheid.

Om deze problemen zoveel mogelijk te voorkomen, is in overleg met de bewoners besloten éénrichtingsverkeer in te stellen en aan 1 zijde van de rijbaan het toe te staan volledig met 4 wielen op het trottoir te parkeren. Het geplande groot onderhoud aan de wegverharding in 2019 maakt het mogelijk het wegprofiel hierop aan te passen. Voor deze beide maatregelen is een verkeersbesluit vereist.

Formeel kader

Artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 bepaalt dat de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens, en onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit en dat maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer geschieden krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

Artikel 12 van het BABW bepaalt dat de plaatsing van de borden C02 en C03 zoals deze staan opgenomen in bijlage 1 behorende bij het RVV 1990 moet geschieden krachtens een verkeersbesluit.

Artikel 12 bepaalt tevens dat plaatsing van bord E04 zoals deze staat opgenomen in bijlage 1 behorende bij het RVV 1990 moet geschieden krachtens een verkeersbesluit als daaronder een onderbord wordt geplaatst met daarop aangegeven dat auto’s volledig met 4 wielen op het trottoir geparkeerd moeten worden (zijnde de wijze waarop het parkeren dient te geschieden conform artikel 8 lid d sub 2 BABW).

Artikel 14 van het BABW bepaalt dat de plaatsing van een onderbord onder het bord C02 en C03 met de tekst 'uitgezonderd fietsers' en de plaatsing van een onderbord onder het bord E04 met het symbool dat er volledig met 4 wielen op het trottoir geparkeerd moet worden, in het verkeersbesluit tot uitdrukking moet worden gebracht.

Overwegingen

De huidige situatie in de Aartshertogenstraat is als volgt:

- Met de huidige beperkte rijbaanbreedte is het niet mogelijk om aan beide zijden op de rijbaan te parkeren. Door met 2 wielen op het trottoir te parkeren, wordt er extra parkeermogelijkheid gecreëerd. Dit wordt dan ook veelvuldig gedaan. Volgens het RVV1990 is deze wijze van parkeren echter niet toegestaan zolang dit niet met borden is aangegeven;

- Als gevolg van de willekeurig op het trottoir geparkeerde auto’s, worden voetgangers veelvuldig gehinderd waardoor zij vaak genoodzaakt worden gebruik te maken van de rijbaan. Vooral voor ouderen en mensen in een rolstoel is dit zeer hinderlijk;

- De resterende breedte van de rijbaan is ter plaatse van de geparkeerde auto’s vaak zo smal dat de doorgang voor voertuigen wordt belemmerd. De bereikbaarheid van de straat en aanliggende woningen is hierdoor in het geding, niet alleen voor het gewone autoverkeer maar ook voor de hulp- en vuilophaaldiensten.

Om de aanwezige parkeerbehoefte op te kunnen vangen, is het noodzakelijk om aan beide zijden van de rijbaan een langsparkeerstrook te realiseren. Het huidige wegprofiel is hiervoor echter te smal. Om onder andere dit toch mogelijk te kunnen maken, worden de volgende maatregelen ingevoerd:

- Instellen éénrichtingsverkeer: hierdoor hoeft er binnen het wegprofiel geen ruimte gereserveerd te worden voor tegemoetkomende auto’s die elkaar willen passeren. De aanwezige ruimte kan optimaal gebruikt worden om het parkeren te faciliteren;

- Aan 1 zijde van de rijbaan mogen auto’s volledig op het trottoir parkeren. Met vakken wordt aangegeven waar dat is toegestaan. De trottoirbanden worden hier vervangen door schuine banden waarmee het oprijden van de trottoirs makkelijker wordt gemaakt. Tevens worden er dikkere tegels toegepast zodat de trottoirs beter bestand zijn tegen het gewicht van de auto’s.

- Aan de overzijde van de rijbaan ontstaat hierdoor een trottoir dat altijd voldoende breed is en waar voetgangers dus niet worden belemmerd door geparkeerde voertuigen;

- Het wegprofiel wordt zodanig opnieuw ingericht dat er tussen de geparkeerde auto’s altijd voldoende ruimte op de rijbaan overblijft voor het rijdend verkeer zodat de bereikbaarheid van de woningen en straat gegarandeerd is. Tevens worden er in het midden van de Aartshertogenstraat, tegenover de Johan van Oldenbarneveldtstraat, een aantal extra haakse parkeervakken gerealiseerd.

Openbare voorbereidingsprocedure

Gelet op het zorgvuldigheidsbeginsel en de noodzakelijke evenredige belangenafweging, is tevens de uniforme openbare voorbereidingsprocedure conform afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht toegepast. Door middel van een publicatie in het gemeenteblad van 16 januari 2019 zijn alle belanghebbenden in de gelegenheid gesteld hun zienswijze, op het gedurende zes weken ter inzage liggende ontwerpbesluit d.d. 8 januari 2019, in te dienen. In dat kader zijn geen zienswijzen ingediend.

Belangenafweging artikel 2 WVW

Van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen, liggen de volgende belangen ten grondslag aan dit besluit:

1. het verzekeren van de veiligheid op de weg;

2. het beschermen van weggebruikers en passagiers;

3. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.

Advisering

Met betrekking tot dit besluit zijn de bepalingen van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994), het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) en het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) van toepassing.

Alle wegen en/of weggedeelten waarop dit besluit betrekking heeft, zijn gelegen binnen en zijn in beheer bij de gemeente Landgraaf. Artikel 23 van het BABW is op dit besluit niet van toepassing.

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is met de politie –via het aanspreekpunt Verkeer van het Basisteam Brunssum-Landgraaf- ter zake overleg gepleegd en is met betrekking tot het onderhavige besluit op 8 januari 2019 instemmend geadviseerd.

Besluiten

1. door het plaatsen van de borden model C02 en C03, zoals bedoeld in Bijlage 1 van het RVV 1 990, de Aartshertogenstraat als éénrichtingsweg aan te wijzen, waarbij het uitsluitend is toegestaan om vanaf de Krijgersberglaan naar de Exdellerweg te rijden. Door het plaatsen van onderborden ‘uitgezonderd fietsers’ deze éénrichtingsweg niet te laten gelden voor fietsers;

2. door middel van het plaatsen van de borden E04, zoals bedoeld in Bijlage 1 van het RVV 1 990, met het onderbord ‘parkeren volledig op het trottoir’ het toe te staan om volledig op het trottoir te parkeren;

3. te bepalen, dat met het van kracht worden van dit besluit eerdere verkeersmaatregelen in het onderhavige verkeersgebied komen te vervallen indien die met dit besluit in strijd zijn dan wel hiermede niet in overeenstemming zijn;

4. een en ander overeenkomstig is met de bij dit verkeersbesluit behorende situatietekening met tekeningnummer 18-24-B10 d.d. 22-10-2018;

5. te bepalen dat de bekendmaking van dit verkeersbesluit geschiedt door plaatsing van het besluit in de Staatscourant.

Situatietekening

  •  

Landgraaf, 12 maart 2019

Namens burgemeester en wethouders van Landgraaf,

de senior medewerker mobiliteit en infra,

 

 

ing. I.C.J. Brabants

Inzage

Het onderhavige besluit wordt voor belanghebbenden ter inzage gelegd gedurende zes weken met ingang van de dag na de publicatie in de Staatscourant, tijdens de openingstijden, bij het Klant Contact Centrum van de gemeente Landgraaf.

U kunt op grond van de Algemene wet bestuursrecht beroep indienen tegen dit besluit. Stuur binnen zes weken na datum van de publicatie van het besluit een brief naar de rechtbank Limburg, postbus 950, 6040 AZ Roermond of via https://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht.

U moet de brief ondertekenen. In de brief moeten de volgende gegevens staan:

- uw naam en adres;

- de datum van uw beroep;

- de omschrijving van het besluit, waartegen u beroep instelt;

- de redenen van uw beroep.

Indien het mogelijk is, dient u een kopie van het besluit waartegen u beroep instelt, bij te voegen.

Is de situatie zo dringend dat u niet kunt wachten op de uitspraak op uw beroepschrift? Dan kunt u bij de voorzieningenrechter van de rechtbank een voorlopige voorziening vragen. Dit verzoek dient u in bij de rechtbank op bovengenoemd postadres of digitaal via de genoemde website.

Voor het digitaal indienen van een beroepschrift of het vragen van een voorlopige voorziening, moet u beschikken over DigiD.

Datum effectuering

Het besluit zal op zijn vroegst zes weken nadat het besluit is bekendgemaakt, worden uitgevoerd.

Naar boven