Verkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Zwanenburg – IJweg

Logo Haarlemmermeer

Onderwerp: instellen 30 km/u zone, tussen Dennenlaan en Lijnderdijk

Nummer: X.2018.07986

Gelet op het volgende:

  • Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

  • De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.

  • Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.

  • Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:

    • 1.

      In eerste instantie:

      • a.

        het verzekeren van de veiligheid op de weg;

      • b.

        het beschermen van weggebruikers en passagiers;

      • c.

        het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

      • d.

        het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

    • 2.

      In tweede instantie ook voor:

      • a.

        het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

      • b.

        het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

  • Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie.

  • De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer.

  • Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2016 is voor het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.

Overwegingen en motivatie

De IJweg tussen de Dennenlaan en de Lijnderdijk in Zwanenburg wordt heringericht. In het kader van deze herinrichting wordt op dit deel van de IJweg een 30 km/u zone ingesteld en wordt de weg ook als zodanig ingericht. Omdat slechts een deel van de woningen langs de IJweg onderheid zijn, kunnen drempels en/of plateaus beperkt worden toegepast. Daarom wordt de snelheid geremd door middel van as-verspringingen. Het instellen van een 30 km/u zone is conform de beleidsuitgangspunten van het Deltaplan Bereikbaarheid en het Wegcategoriseringsplan. Met de maatregelen wordt beoogd om de verkeersveiligheid en de leefbaarheid in de straat te verbeteren.

Maatregelen, bebording en belijning

De volgende maatregelen worden getroffen:

  • 1.

    De bestaande wegversmallingen ter hoogte van de Olmenlaan, de Populierenlaan, de Berkenlaan en de Lijnderdijk worden verwijderd. De ingestelde voorrangsregeling bij deze drempels wordt opgeheven (verwijderen borden F5 en F6 RVV 1990).

  • 2.

    Het instellen van een 30 km/u zone op de IJweg tussen de Dennenlaan en de Lijnderdijk (verwijderen borden A1 en A2 RVV 1990 met opdruk 30 en zone met markering op de Lijsterbeslaan, Populierenlaan, Olmenlaan, Wilgenlaan, Platanenlaan en de Berkenlaan en plaatsen borden A1 en A2 RVV 1990 met opdruk 30 en zone met markering bij de aansluiting met de Dennenlaan en bij de aansluiting met de Lijnderdijk).

  • 3.

    De voorrangsregelingen op de aansluitingen van de zijwegen van de IJweg worden opgeheven. (verwijderen borden B3, B4, B5 en B6 RVV 1990 en markering conform artikel 80 RVV 1990op de Lijsterbeslaan, Populierenlaan, Olmenlaan, Wilgenlaan, Platanenlaan en de Berkenlaan);

  • 4.

    De rijbaan op de IJweg wordt versmald en er worden langs de IJweg parkeerstroken aangelegd.

  • 5.

    De bestaande asfaltverharding wordt vervangen door elementenverharding. Op de kruisingen wordt lichtgele bestrating aangebracht om de gelijkwaardigheid te benadrukken. De bestrating op de kruisingen wordt licht gebold uitgevoerd. Ter aanduiding daarvan wordt op de kruisingsvlakken taludmarkering aangebracht.

  • 6.

    De bestaande schoolzone op de Wilgenlaan wordt uitgebreid. Hiervoor wordt de bestaande markering van de schoolzone op de Wilgenlaan verwijderd en wordt nieuwe markering voor de schoolzone aangebracht op de IJweg en de Wilgenlaan en worden borden model J21fOB320 RVV1990 aangebracht.

  • 7.

    Omdat het zebrapad bij deze kruising een belangrijk onderdeel is van de looproute naar de school wordt deze, in afwijking van de richtlijnen voor een 30 km-zone, gehandhaafd.

De aan te brengen bebording staat aangegeven op de bij dit besluit behorende tekeningen met de nummers 2018-030-005 en 2018-030-006.

Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):

Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van:

  • artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • artikel 2, lid 1c, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • artikel 2, lid 2a het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er een geschaad, namelijk het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer (lid 1d). Omdat de gevolgen hiervan gering zijn, wegen de met het besluit gediende belangen, zoals het verbeteren van de verkeersveiligheid en het verminderen van de overlast, zwaarder.

Belangenafweging

Bewoners

De maatregelen zijn in het belang van de bewoners. De verkeerssituatie wordt veiliger en duidelijker (uniform) en de leefbaarheid op deze wegen wordt verbeterd.

(Doorgaand) gemotoriseerd verkeer

Door de maatregelen worden de belangen van het gemotoriseerd verkeer licht geschaad. Immers, de maatregelen hebben tot gevolg dat de maximum snelheid wordt verlaagd. De desbetreffende weg is echter niet bestemd voor doorgaand verkeer. Bestemmingsverkeer wordt door de getroffen maatregelen in geringe mate gehinderd omdat het minder snel de bestemming bereiken kan.

Vrachtverkeer

De IJweg wordt slechts beperkt door vrachtverkeer gebruikt. Op het gedeelte van de IJweg met vrachtverkeer is bij de inrichting rekening gehouden met de toegankelijkheid voor vrachtverkeer.

Langzaam verkeer

De maatregelen zijn in het belang van langzaam verkeer. De verkeerssituatie wordt veiliger voor deze weggebruikers door de verlaging van de maximum snelheid.

Openbaar vervoer

Over de IJweg tussen de Lijnderdijk en de Dennenlaan lopen geen openbaar vervoerlijnen.

Nood- en hulpdiensten

Hoewel de maximum snelheid omlaag gaat zijn de maatregelen in het belang nood- en hulpdiensten. Met de herinrichting wordt parkeerruimte aangegeven waarmee de er minder hinder zal zijn van geparkeerde voertuigen.

Parkeerders

Parkeerder zijn gebaat bij de maatregelen. Er wordt parkeerruimte aangewezen waarmee geparkeerde auto’s beter beschermd zijn. Het aantal parkeervakken verandert niet door de genomen maatregelen.

Algemeen belang

De maatregelen verbeteren de verkeersveiligheid en de leefbaarheid. Dit is in het algemeen belang.

Afweging

Alles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het algemeen belang zijn en in het bijzonder voor bewoners, langzaam verkeer en nood- en hulpdiensten. Deze belangen wegen zwaarder dan de belangen van gemotoriseerd verkeer, die licht worden geschaad vanwege de verlaging van de maximum snelheid.

Voorbereiding en overleg

Op 2 november 2017 is een bewonersavond georganiseerd. Het op deze avond gepresenteerde voorstel voor de herinrichting bleek niet overeen te komen met de verwachting van de bewoners.

Naar aanleiding van deze reacties is een nieuw ontwerp gemaakt dat meer tegemoetkomt aan de wensen van de bewoners én dat past binnen de gestelde beleidskaders van de gemeente. Op 5 april 2018 is het ontwerp besproken met de dorpsraad en een delegatie van de bewoners van de IJweg. Dit ontwerp werd positief ontvangen. Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral bij complexe en omstreden maatregelen, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hier is vanaf gezien omdat de maatregel geen complexe maatregel betreft en de belangen voldoende in beeld zijn, onder andere vanwege de gehouden bewonersavond en de bespreking met de dorpsraad en een delegatie van de bewoners van de IJweg.

Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 18-09-2018 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregel.

Publicatie

Het besluit wordt gepubliceerd in de Digitale Staatscourant.

Besluiten

In overeenstemming met de tekeningen met de nummers 2018-030-005 en 2018-030-006, die een onderdeel zijn van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen:

  • 1.

    het instellen van een 30 km/u zone op de IJweg in Zwanenburg, tussen de Dennenlaan en de Lijnderdijk door:

    • a.

      het verwijderen van borden conform model A1 en A2 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 met opdruk zone en 30, zoals aangegeven in artikel 66 van het RVV 1990, inhoudende "begin 30 km/u zone" en “einde 30 km/u zone” op de Lijsterbeslaan, Populierenlaan, Olmenlaan, Wilgenlaan, Platanenlaan en de Berkenlaan;

    • b.

      het plaatsen van borden conform model A1 en A2 uit bijlage I van het RVV 1990 met opdruk zone en 30, zoals aangegeven in artikel 66 van het RVV 1990, inhoudende "begin 30 km/u zone" en “einde 30 km/u zone” op de IJweg nabij de aansluitingen met de Dennenlaan en de Lijnderdijk;

  • 2.

    het opheffen van de voorrangsregeling bij de te verwijderen wegversmallingen op de IJweg ter hoogte van de Olmenlaan, de Populierenlaan, de Berkenlaan en de Lijnderdijk door het verwijderen van borden conform model F5 en F6 uit bijlage I van het RVV 1990;

  • 3.

    het verwijderen van de voorrangsregelingen op de aansluitingen van de IJweg met de Lijsterbeslaan, Populierenlaan, Olmenlaan, Wilgenlaan, Platanenlaan en de Berkenlaan door het verwijderen borden van borden conform model B3, B4, B5 en B6 uit bijlage I van het RVV 1990 en markering conform artikel 80 uit het RVV 1990;

  • 4.

    dit besluit ter openbare kennis te brengen op 22-10-2018.

 

Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer

namens dezen,

de gemeentesecretaris,

voor deze,

de clustermanager Beheer en Onderhoud,

 

 

drs. R.A.J.H. van Daal

Terinzagelegging

Het besluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp.

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Naar boven