Besluit van de Autoriteit Consument en Markt van 11 oktober 2018, kenmerk ACM/18/033090 tot wijziging van de voorwaarden als bedoeld in artikel 31 van de Elektriciteitswet 1998 betreffende de aanpassing van de Gebiedsindelingscode elektriciteit

De Autoriteit Consument en Markt,

Gelet op artikel 36 van de Elektriciteitswet 1998;

Besluit:

ARTIKEL I

De Gebiedsindelingscode elektriciteit komt als volgt te luiden:

Artikel 1 Werkingssfeer

Deze code bevat de gebiedsindeling van de netbeheerders, bedoeld in artikel 31, eerste lid, onderdeel d, van de Elektriciteitswet 1998.

Artikel 2 Wijziging van de Gebiedsindelingscode elektriciteit

Uiterlijk op 1 juli van elk oneven jaar dienen de gezamenlijke netbeheerders, uitgaande van de situatie op 31 december van voorgaand jaar, een voorstel tot actualisering van de gebiedsindeling in bij de Autoriteit Consument en Markt.

Artikel 3 Het landelijk hoogspanningsnet

  • 1. TenneT TSO B.V. beheert het landelijk hoogspanningsnet in Nederland.

  • 2. Hoogspanningsnetten met een spanningsniveau van 150 kV waaraan een zogenoemde Cross Border Leaseovereenkomst is verbonden, worden beheerd in overeenstemming met de rechten van derden die voortvloeien uit een overeenkomst met betrekking tot dat net, ex artikel VIA van de wet van 23 november 2006 tot wijziging van de Elektriciteitswet 1998 en van de Gaswet in verband met nadere regels omtrent een onafhankelijk netbeheer.

  • 3. In afwijking van het eerste lid beheert Liander N.V. de hoogspanningsnetten met een spanningsniveau van 150 kV in:

    • a. de provincie Flevoland, met uitzondering van de verbindingen Zeewolde – Bunschoten en Pampus – ’s-Graveland, en met inbegrip van de verbindingen Lelystad – Hattem en Lelystad – Harderwijk;

    • b. de provincie Gelderland de stations Hattem en Harderwijk en de verbindingen Hattem – De Grift en Harderwijk – Ede.

Artikel 4 Het regionaal hoogspanningsnet

  • 1. Enduris B.V. beheert het regionaal hoogspanningsnet in de provincie Zeeland.

  • 2. Enexis Netbeheer B.V. beheert het regionaal hoogspanningsnet in de provincies Noord-Brabant en Limburg.

  • 3. Liander N.V. beheert het regionaal hoogspanningsnet in:

    • a. de provincies Gelderland en Noord-Holland;

    • b. de Zuid-Hollandse gemeenten Alphen a/d Rijn, Boskoop, Hillegom, Kaag en Braassem, Katwijk, Leiden, Leiderdorp, Lisse, Nieuwkoop, Noordwijk, Noordwijkerhout, Oegstgeest, Rijnwoude, Teylingen, Voorschoten, Waddinxveen, Wassenaar en Zoeterwoude;

    • c. de voormalige Zuid-Hollandse gemeente Zevenhuizen-Moerkapelle zoals gedemarqueerd op 31 december 2009.

  • 4. Stedin Netbeheer B.V. beheert het regionaal hoogspanningsnet in de provincies Utrecht en Zuid-Holland met uitzondering van de Zuid-Hollandse gemeenten genoemd in het derde lid, onderdelen b en c.

Artikel 5 Het midden- en laagspanningsnet

  • 1. Coteq Netbeheer B.V. beheert het midden- en laagspanningsnet in:

    • a. de Overijsselse gemeente Almelo, met uitzondering van de kernen Bornerbroek en Aadorp;

    • b. de Overijsselse gemeente Oldenzaal, met uitzondering van De Graven Es;

    • c. de voormalige Overijsselse gemeente Goor, als gedemarqueerd op 31 december 2000.

  • 2. Enduris B.V. beheert het midden- en laagspanningsnet in de provincie Zeeland.

  • 3. Enexis Netbeheer B.V. beheert het midden- en laagspanningsnet in de provincies Groningen, Drenthe, Noord-Brabant, Limburg en Overijssel met uitzondering van het midden- en laagspanningsnet in de gebieden genoemd in het eerste lid, het vierde lid, onderdelen b en c en het vijfde lid, onderdeel b.

  • 4. Liander N.V. beheert het midden- en laagspanningsnet in:

    • a. de provincies Fryslân en Flevoland;

    • b. de Overijsselse gemeente Deventer, uitsluitend het gebied dat tot 21 december 1999 tot de provincie Gelderland behoorde en het gebied ten zuiden van de rijksweg A1, ten westen van de spoorlijn Deventer-Zutphen en ten noorden van de provinciegrens met Gelderland zoals die tot 21 december 1999 van toepassing was;

    • c. de Overijsselse gemeente Steenwijkerland, uitsluitend de plaatsen Baarlo, Kuinre en Blankenham;

    • d. de provincie Gelderland, met uitzondering van de gebieden genoemd in het zesde lid, onderdeel d;

    • e. de Utrechtse gemeente Amersfoort, uitsluitend de wijken Vinkenhoef en Palestina en in de Utrechtse gemeente Veenendaal, uitsluitend de wijken Veenendaal-Oost en De Batterijen;

    • f. de provincie Noord-Holland met uitzondering van de gemeente Heemstede;

    • g. de Zuid-Hollandse gemeenten Alphen a/d Rijn, Hillegom, Kaag en Braassem, Katwijk, Leiden, Leiderdorp, Lisse, Nieuwkoop, Noordwijk, Noordwijkerhout, Oegstgeest, Teylingen, Voorschoten. Wassenaar, de voormalige gemeente Zevenhuizen-Moerkapelle en de gemeente Zoeterwoude.

  • 5. N.V. RENDO beheert het midden- en laagspanningsnet in:

    • a. de provincie Drenthe, uitsluitend de gemeente Hoogeveen als gedemarqueerd op 31 december 1997;

    • b. de Overijsselse gemeente Steenwijkerland, uitsluitend de kernen Steenwijk, Tuk en Zuidveen.

  • 6. Stedin Netbeheer B.V. beheert het midden- en laagspanningsnet in:

    • a. de provincie Utrecht, met uitzondering van de gebieden als genoemd in het vierde lid, onderdeel e;

    • b. de Noord-Hollandse gemeente Heemstede;

    • c. de provincie Zuid-Holland, met uitzondering van de gebieden genoemd in het vierde lid, onderdeel g en het zevende lid, onderdelen a tot en met f;

    • d. in de provincie Gelderland in de gemeente Lingewaal de kernen Heukelum, Spijk en Asperen.

  • 7. Westland Infra Netbeheer B.V. beheert het midden- en laagspanningsnet in de provincie Zuid-Holland uitsluitend in:

    • a. de gemeenten Midden-Delfland en Westland;

    • b. de gemeente Rotterdam uitsluitend de straten Moezelweg 151 en Wolvegaweg 31;

    • c. de gemeente Delft uitsluitend de wijken Molenbuurt, westelijk deel Voordijkshoorn en de straat Kerkpolderweg;

    • d. de gemeente Den Haag uitsluitend de straten Kwaklaan, Madepolderweg en Uilenlaan;

    • e. de gemeente Maassluis uitsluitend de wijk Wilgenrijk en de straten Kortebuurt, Laan 1940-1945, Maasdijk en Weverskade;

    • f. de gemeente Vlaardingen uitsluitend de straten Broekkade, Trekkade.

ARTIKEL II

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin het is geplaatst.

Dit besluit zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

’s-Gravenhage, 11 oktober 2018

Autoriteit Consument en Markt, namens deze: F.J.H. Don bestuurslid

Een belanghebbende die zich met dit besluit niet kan verenigen, kan binnen zes weken na de dag waarop dit besluit is bekendgemaakt bezwaar maken bij de Autoriteit Consument en Markt. Het postadres is: Autoriteit Consument en Markt, Directie Juridische Zaken, Postbus 16326, 2500 BH Den Haag.

Het bezwaarschrift moet zijn ondertekend en moet ten minste de naam en het adres van de indiener, de dagtekening en een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht bevatten. Verder moet het bezwaarschrift de gronden van het bezwaar bevatten. In het bezwaarschrift kan de indiener op grond van artikel 7:1a, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht de Autoriteit Consument en Markt verzoeken in te stemmen met rechtstreeks beroep bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven.

TOELICHTING

I. Samenvatting

  • 1. Met dit codebesluit wijzigt de ACM de Gebiedsindelingscode elektriciteit op voorstel van Netbeheer Nederland. De grootste verandering met dit besluit is een herziening van de artikelnummering en herformulering van de bepalingen in de Gebiedsindelingscode elektriciteit. De herformulering heeft geleid tot het schrappen van onderdelen van bepalingen die de ACM niet langer relevant acht om op te nemen, zoals de netlengtes en de vestigingsplaats van de netbeheerder. De ACM volgt daarbij de Aanwijzingen voor de regelgeving omdat dit bijdraagt aan duidelijker regelgeving.

  • 2. Netbeheer Nederland stelt ook twee inhoudelijke wijzigingen voor. Liander heeft op 1 juli 2017 het beheer van de elekriciteits- en gasnetten in Weert overgedragen aan Enexis. Daarnaast heeft Enexis zijn naam gewijzigd van Enexis B.V. in Enexis Netbeheer B.V. Deze wijzigingen verwerkt de ACM met dit besluit.

  • 3. In het voorstel van Netbeheer Nederland is eveneens een wijziging in de Gebiedsindelingscode gas opgenomen. De ACM heeft Netbeheer Nederland verzocht het voorstel over de Gebiedsindelingscode gas aan te vullen, met het oog op de wijziging van de Gaswet die op 1 juli 2018 van kracht werd. Met deze wetswijziging is de wettelijke taak voor netbeheerders om verbruikers aan te sluiten gewijzigd, waardoor enkele bepalingen in de Gebiedsindelingscode gas moeten worden aangepast. Deze codewijziging ziet dus alleen op de gebiedsindeling voor elektriciteit.

II. Aanleiding en gevolgde procedure

  • 4. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) stelt op grond van artikel 36 van de Elektriciteitswet 1998 voorwaarden vast voor de energiemarkt. Dit besluit is tot stand gekomen op basis van een voorstel van Netbeheer Nederland dat de ACM op 7 mei 2018 heeft ontvangen. Met dit voorstel wil Netbeheer Nederland de Gebiedsindelingscode elektriciteit wijzigen, zodat deze beter aansluit op de Aanwijzingen voor de regelgeving. Daarnaast stelt Netbeheer Nederland ook voor een gebiedsoverdracht en een naamswijziging te verwerken in de gebiedsindelingen.

  • 5. De ACM is van mening dat het besluit geen technische voorschriften bevat bedoeld in de Notificatierichtlijn. Om die reden zijn de voorwaarden in dit besluit niet in ontwerp ter notificatie aangeboden.

III. Beoordeling

  • 6. De ACM volgt bij het vaststellen van de codes de Aanwijzingen voor de regelgeving (hierna: de Aanwijzingen). Paragraaf 3.5 van de Aanwijzingen bevat bepalingen over onder meer de nummering van een regeling in artikelen en artikelleden. Zo wordt gesteld dat het lichaam van een regeling moet worden vervat in artikelen die doorlopend worden genummerd in Arabische cijfers. De artikelen kunnen vervolgens worden verdeeld in artikelleden die eveneens in Arabische cijfers worden genummerd. Opsommingen voor onderdelen worden aangegeven met letters a, b, c enzovoort, en daarna met 1°, 2°, 3°.

  • 7. Alle codes hebben tot nu toe echter een artikelnummering die is afgeleid van een hoofdstuk en paragraafindeling. Ook het gebruik van alinea’s binnen artikelen en artikelleden komt regelmatig voor. In het codevoorstel heeft Netbeheer Nederland de bestaande artikelen van de gebiedsindelingscodes vernummerd naar artikelen zoals deze genummerd zouden moeten zijn volgens de Aanwijzingen. De ACM is van mening dat dit de duidelijkheid van de gebiedsindelingscodes verbetert en is het eens met de aanpassingen.

  • 8. Op de tweede plaats bevatten de Aanwijzingen diverse bepalingen over de wijze van het formuleren van voorschriften. Deze zijn bedoeld om te zorgen voor beknoptheid, duidelijkheid en uniformiteit van begrippen. Zo worden bijvoorbeeld de werkwoorden ‘moeten’ en ‘dienen’ vermeden, worden zinnen of zinsdelen niet tussen haakjes geplaatst, en wordt ‘en/of’ niet gebruikt.

  • 9. Netbeheer Nederland heeft de bestaande tekst van de gebiedsindelingscodes de tekst herschreven voor het codevoorstel. Dit heeft er ook toe geleid dat de tekst kan worden ingekort. Netbeheer Nederland stelt onder meer voor om de netlengtes per netbeheerder, per spanningsniveau te schrappen uit de Gebiedsindelingscode elektriciteit. Volgens Netbeheer Nederland behoort dit niet tot de te regelen onderwerpen in de gebiedsindelingscode. De ACM is van mening dat de redactionele aanpassingen van Netbeheer Nederland de duidelijkheid van de gebiedsindelingscodes verbetert en is het eens met de aanpassingen.

  • 10. Naar aanleiding van het voorstel van Netbeheer Nederland heeft de ACM zelf ook nog enkele redactionele aanpassingen gedaan met het oog op de Aanwijzingen. Dit heeft er onder meer toe geleid dat de vestigingsplaats per netbeheerder eveneens wordt geschrapt. Naar mening van de ACM is het voldoende om de juridische bedrijfsnaam te noemen en heeft de vestigingsplaats geen toegevoegde waarde. Daarnaast heeft de ACM de beschrijving van de gebieden per netbeheerder verduidelijkt, onder meer door deze op te sommen volgens de Aanwijzingen.

  • 11. De ACM is akkoord met de inhoudelijke aanpassingen die Netbeheer Nederland voorstelt in de Gebiedsindelingscode elektriciteit naar aanleiding van de overdracht van het beheer van de elektriciteitsleidingen in Weert en de naamswijziging van Enexis.

  • 12. De ACM komt tot het oordeel dat de wijzigingen die Netbeheer Nederland voorstelt alsmede de aanpassingen die de ACM zelf doet niet in strijd zijn met de belangen, regels en eisen bedoeld in artikel 36, eerste en tweede lid, van de Elektriciteitswet 1998.

’s-Gravenhage, 11 oktober 2018

Autoriteit Consument en Markt, namens deze: F.J.H. Don bestuurslid

Naar boven