Gemeente Arnhem - Laadpunten elektrische voertuigen 2018-06

Logo Arnhem

Het beleid voor de gemeente Arnhem op het gebied van luchtkwaliteit is vastgelegd in de Beleidsnota Lucht en verder uitgewerkt in het Uitvoeringsprogramma luchtkwaliteit. In het uitvoeringsprogramma wordt onder andere ingegaan op het stimuleren van schone voertuigen. De gemeente Arnhem ondersteunt initiatieven die het rijden op alternatieve brandstoffen bevorderen, zoals rijden op groen gas, waterstof en elektriciteit.

 

De gemeente Arnhem heeft een concessie op de markt gebracht voor het plaatsen van laadpalen in de openbare ruimte. De exploitant die deze concessie gegund heeft gekregen heeft met de gemeente Arnhem een overeenkomst afgesloten om voor eigen rekening elektrische laadpunten in Arnhem te realiseren, op plaatsen die:

  • openbaar toegankelijk zijn;

  • uitsluitend voor het laden van elektrische voertuigen gebruikt kunnen worden;

  • duidelijk in het oog springen of door inwoners aangevraagd zijn.

 

De gemeente Arnhem heeft ook een aantal randvoorwaarden opgesteld waaraan het plaatsen van elektrische laadpunten in de gemeente Arnhem moet voldoen:

  • de laadpunten worden voorzien van groene stroom;

  • de laadpunten worden verwijderd indien blijkt dat de ontwikkeling van schoon vervoer anders vorm gaat krijgen.

  • Met de aanbieder van de laadpunten is een overeenkomst afgesloten, waarin deze randvoorwaarden worden vastgelegd. De parkeerplaatsen worden door de gemeente Arnhem ingericht en gehandhaafd.

 

De in onderstaand verkeersbesluit genoemde verkeersmaatregelen strekken tot de volgende in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 (WvW 1994) genoemde belangen:

Het voorkomen of beperken van de door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade, alsmede de gevolgen voor het milieu.

Het aanwijzen van parkeerplaatsen ten behoeve van het laden van elektrische voertuigen zou, omdat dit ten koste gaat van (vergunning)parkeerplaatsen, als in strijd met het belang van het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer kunnen worden gezien. Wij zijn van mening dat er sprake is van een geringe mate van vrijheidsbeperking en dat de algemene belangen die met dit besluit gediend zijn, zoals het verminderen van schadelijke gevolgen voor het milieu en de beïnvloeding van het mobiliteitsgedrag, zwaarder wegen.

 

Hoewel de laadpaal de mogelijkheid biedt om voertuigen op twee parkeerplaatsen naast elkaar op te laden, wordt er in de praktijk vooralsnog slechts één plaats gereserveerd. Dit geeft ons de mogelijkheid om een tweede plaats te reserveren op het moment dat er in een straat nog een aanvraag voor een laadpaal wordt gedaan. Zolang daarvan geen sprake is, wordt er maar één plaats gereserveerd.

 

Bij het bepalen van de locatie voor het aanwijzen van de parkeerplaats voor het laden van elektrische voertuigen hebben we onder andere de volgende omstandigheden meegenomen:

  • er zijn geen onacceptabele gevolgen voor de parkeerdruk in de omgeving,

  • hij ligt op acceptabele loopafstand voor de aanvrager,

  • hij past goed in het bestaande netwerk van oplaadpunten,

  • alternatieve locaties voldoen minder goed aan de criteria.

 

In verband een evenwichtige en efficiënte verdeling van de laadplaatsen is het noodzakelijk om de laadplaats aan de Middachtensingel ter hoogte van huisnummer 37 te verwijderen.

 

Zienswijzen

Er is gelegenheid geboden om over het voornemen tot het aanwijzen van deze parkeerplaatsen een zienswijze kenbaar te maken. Er zijn geen zienswijzen kenbaar gemaakt.

Genoemde wegen zijn in beheer bij de gemeente Arnhem.

Er heeft overleg plaatsgevonden met de Korpschef Politie Nederland, Regio Oost Nederland, afdeling DROS.

Op grond van het voorgaande komen wij tot het volgende besluit.

 

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN DE GEMEENTE ARNHEM;

gelet op:

  • artikel 18, eerste lid, onderdeel d van de WvW 1994,

  • het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990),

  • het bepaalde in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer,

  • het bepaalde in artikel 15 van de WvW 1994;

mede gelet op het:

  • Algemeen Mandaat-, Volmacht- en Machtigingsbesluit gemeente Arnhem 2017,

  • Algemeen ondermandaat-, ondervolmacht- en ondermachtigingsbesluit gemeentesecretaris gemeente Arnhem 2017,

  • Ondermandaatbesluit Teams Leefomgeving - Kernorganisatie cluster Wijken en Dienstverlening;

 

b e s l u i t e n:

  • 1.

    door het plaatsen van borden overeenkomstig model E8 van bijlage 1 van het RVV 1990 twee naast elkaar gelegen parkeerplaatsen voor personenauto’s aan te wijzen op de volgende locatie(s) in Arnhem:

    • Prümelaan, nabij huisnummer 4

    • Johannastraat, nabij huisnummer 85

    • parkeervak naast Parnassusstraat nummer 25

    • Ballonvaart, nabij huisnummer 17

       

  • 2.

    onder de borden E8 een onderbord te plaatsen met de tekst: "opladen elektrische voertuigen".

 

Het college van burgemeester en wethouders van Arnhem,

namens het college,

 

P.C.C. Marres

Hoofd van de afdeling Vergunning en Handhaving

 

Datum: 18 juli 2018

Zaaknummer: 268042

 

Indien u het met deze beslissing niet eens bent, kunt u op grond van de Algemene wet bestuursrecht binnen zes weken na de dag waarop deze beslissing is verzonden c.q. bekendgemaakt bij het college van burgemeester en wethouders van Arnhem (Postbus 9200, 6800 HA Arnhem) een gemotiveerd bezwaarschrift indienen, onder vermelding van datum en zaaknummer van het besluit.

Tevens kan, nadat bezwaar is gemaakt, op grond van artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht een verzoek om voorlopige voorziening (in tweevoud) worden gedaan bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Gelderland (Rechtbank Gelderland, Afdeling bestuursrecht, Walburgstraat 2-4, Postbus 9030, 6800 EM Arnhem).

Naar boven