Besluit van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat, van 15 juni 2018, nr. IENW/BSK-2018/121358, houdende afkeuring van het lokaal richtsnoer ‘Schiphol Local Rule 2’

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,

Gelet op artikel 8, vijfde lid, van Verordening (EEG) nr. 95/93 van de Raad van 18 januari 1993 betreffende gemeenschappelijke regels voor de toewijzing van ‘slots’ op communautaire luchthavens (Pb L 14);

Overwegende dat het Coordination Committee Netherlands een voorstel voor een lokaal richtsnoer heeft aangenomen op 14 februari 2018 en ter goedkeuring heeft voorgelegd;

BESLUIT:

Artikel 1

Het door het Coordination Committee Netherlands voorgestelde lokaal richtsnoer, genaamd ‘Schiphol Local Rule 2’, gevoegd in de bijlage bij dit besluit, wordt niet goedgekeurd.

Artikel 2

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin het wordt geplaatst.

Dit besluit wordt met de bijbehorende toelichting in de Staatscourant geplaatst.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga

BIJLAGE: SCHIPHOL LOCAL RULE 2

TOELICHTING

Op 14 februari 2018 heeft het Coordination Committee Netherlands (hierna: CCN) een lokaal richtsnoer voorgesteld. Het betreft een lokaal richtsnoer als bedoeld in artikel 8, vijfde lid, van Verordening (EEG) nr. 95/93 van de Raad van 18 januari 1993 betreffende gemeenschappelijke regels voor de toewijzing van ‘slots’ op communautaire luchthavens (Pb L 14) (hierna: de slotverordening).

De procedure

Op grond van de slotverordening moet de slotcoördinator rekening houden met lokale richtsnoeren die door het coördinatiecomité zijn voorgesteld en door de verantwoordelijke lidstaat zijn goedgekeurd.

Binnen CCN is het lokaal richtsnoer voorgesteld en in stemming gebracht. De stemverhouding was als volgt: 481 stemmen voor (89,19%), 0 stemmen tegen (0,0%) en 58 stemmen onthouding (10,81%). Daarmee heeft CCN volgens de geëigende procedure een voorstel gedaan voor een lokaal richtsnoer.

Inhoudelijke beoordeling

Desalniettemin wordt het lokaal richtsnoer dat door het CCN is voorgesteld niet goedgekeurd. De goedkeuring wordt onthouden vanwege het volgende.

Het lokaal richtsnoer voorziet, onder meer, in de vorming van een zogenoemde ‘In Season Slot Pool’. Op grond van het lokaal richtsnoer worden uit deze In Season Slot Pool ook slots gealloceerd op basis van een inschatting. Dit betekent dat er slots gealloceerd kunnen worden die niet daadwerkelijk zijn teruggeven of onbenut zijn gebleven.

Dit heeft tot gevolg dat er een risico op een overschrijding van het maximum aantal vluchten bestaat. Immers, in de capaciteitsdeclaratie voorafgaand aan het seizoen moet alle beschikbare capaciteit zijn weergegeven op basis waarvan slots worden gealloceerd. Slots die vervolgens lopende het seizoen worden gealloceerd op basis van een inschatting zouden hier aldus bovenop komen.

Bovendien geldt op basis van de Wet luchtvaart een verantwoordelijkheid voor de exploitant van de luchthaven, de verlener van luchtverkeersdiensten en de luchtvaartmaatschappijen om de grenswaarden niet te overschrijden (artikel 8.18). Dit lokaal richtsnoer daarentegen, zou moeten worden toegepast door de slotcoördinator. Die zou daarmee aldus een rol en verantwoordelijkheid krijgen bij het voorkomen van het overschrijden van deze grenswaarden. Dat staat haaks op het uitgangspunt in de wet.

Tot slot brengt het feit dat slots op basis van een inschatting worden gealloceerd met zich mee dat dit in feite slots zijn, die geheel buiten de verdelingsregels van de slotverordening om worden gealloceerd.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga

Naar boven