Besluit van burgemeester en wethouders van Alphen aan den Rijn op grond van artikel 15 Wegenverkeerswet 1994 tot het reserveren van parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische motorvoertuigen op de locaties Schutterstraat Hazerswoude-Rijndijk en Pinksterbloem te Alphen aan den Rijn.

Logo Alphen aan den Rijn

Wegbeheerders moeten bij het plaatsen of verwijderen van sommige verkeerstekens een verkeersbesluit nemen. In het verkeersbesluit wordt afgewogen waarom verkeerstekens worden geplaatst of verwijderd.

Het college besluit 2 parkeerplaatsen te reserveren voor het opladen van elektrische motorvoertuigen. Door dit besluit is parkeren op deze plaats alleen toegestaan voor het opladen van elektrische motorvoertuigen bij de openbare oplaadpaal bij deze plaats.

Op 23 september 2014 heeft het college besloten uitvoering te geven aan het beleid om openbare oplaadpalen in het openbaar gebied te plaatsen voor het opladen van elektrische motorvoertuigen en zo te werken aan een duurzamere samenleving (besluit 2014/39598).

Op 15 september 2015 heeft het college de (gewijzigde) beleidsregels voor het aanvragen, plaatsen en exploiteren van openbare oplaadpalen vastgesteld (besluit 2015/26628). Inwoners en bedrijven zonder parkeerruimte op eigen terrein kunnen hierdoor een openbare oplaadpaal aanvragen die algemeen te gebruiken is voor het opladen. Bij een oplaadpaal kunnen 2 parkeerplaatsen worden gereserveerd voor het opladen van elektrische motorvoertuigen.

Elektrische motorvoertuigen dragen bij aan een betere leef- en luchtkwaliteit. De grondslag van dit verkeersbesluit is artikel 2, lid 2, sub a van de Wegenverkeerswet 1994: het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet Milieubeheer.

In de beleidsregels staat dat voor de keuze van een locatie voor een oplaadpaal, en dus voor de gereserveerde parkeerplaats(en), gebruik wordt gemaakt van een lijst van mogelijke locaties voor openbare oplaadpalen. De locaties hebben een bepaalde onderlinge afstand zodat een netwerk van locaties ontstaat waarbij de afstand tot het adres van de aanvrager in de meeste gevallen binnen een straal van 200 meter ligt. Dit is een gangbare afstand.

De belangrijkste richtlijnen bij de keuze van de locaties zijn:

a) niet direct bij een woning plaatsen als de oplaadpaal vanaf de begane grond in de woning duidelijk zichtbaar is zonder hiervoor extra moeite te doen (bijv. niet alleen zichtbaar onder een bepaalde hoek als men voor het raam staat);

b) bij voorkeur op een apart parkeerterrein(tje) met meerdere haakse parkeervakken;

c) de parkeerdruk in de omgeving van de geplande locatie van de oplaadpaal (loopafstand 100 à 200 meter) is op het drukste moment maximaal 85%;

d) indien er binnen een redelijke afstand (netwerk moet intact blijven, loopafstanden moeten beperkt blijven tot 200 meter) geen geschikte locatie is met een parkeerdruk van maximaal 85%, wordt een geschikte locatie met de laagste parkeerdruk in de omgeving gekozen;

Gemotiveerd afwijken van de lijst kan worden toegestaan. De locatie Pinksterbloem naast Grashof 2 te Alphen aan den Rijn staat niet op de lijst. Er is geen locatie op de lijst binnen een loopafstand van 200 meter van de woning van de aanvrager. De parkeerdruk is hoog, maar het is wel de meest geschikte locatie in de omgeving.

Overleg:

Er heeft conform artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) overleg plaatsgevonden met de door de korpschef van de nationale politie daartoe gemachtigde verkeersadviseur. Deze gaat akkoord met dit besluit.

BESLUIT

Burgemeester en wethouders van Alphen aan den Rijn,

  • -

    op grond van artikel 15 en artikel 18, eerste lid, onder d, Wegenverkeerswet 1994;

  • -

    gelet op voorgaande overwegingen en tevens gelet op het bepaalde in artikel 12 en artikel 21 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer in verband met artikel 2, eerste, tweede en derde lid, van de Wegenverkeerswet 1994;

  • -

    gelet op artikel 9, derde lid van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer;

  • -

    gelet op artikel 8, tweede lid, onder d, sub 4 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer in verband met artikel 24, eerste lid, onder d, sub 2 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

  • -

    gelet op artikel 25, eerste en tweede lid van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990.

besluiten tot:

het plaatsen van een bord E4 met onderbord “opladen elektrische auto’s” op de volgende locatie:

• Pinksterbloem te Alphen aan den Rijn het meest rechtste parkeervak naast perceel Grashof 2;

Het reserveren van een tweede parkeervak bij de bestaande oplaadpunt op de locatie:

• Schutterstraat te Hazerswoude-Rijndijk nabij perceel 34, het linkse parkeervak;

De in dit besluit genoemde borden zijn opgenomen in bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990.

Alphen aan den Rijn,

Namens burgemeester en wethouders van Alphen aan den Rijn,

R.de Jong

Teamleider Beleid en Regie.

Dit besluit zal door publicatie in de Staatscourant, zie www.officielebekendmakingen.nl, en het Witte Weekblad bekend worden gemaakt. Tevens zal dit besluit ter inzage worden gelegd bij de Informatiebalie in het stadhuis. Belanghebbenden kunnen tegen dit besluit volgens de artikelen 7:1 en 8:1 van de Algemene wet bestuursrecht binnen 6 weken na de openbare bekendmaking van dit besluit in de Staatscourant, een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij burgemeester en wethouders, Postbus 13, 2400 AA te Alphen aan den Rijn.

Naar boven