Gemeente Tubbergen: Tijdelijk verkeersbesluit voor houden van een carnavalsfeest na de carnavalsoptocht in Geesteren.

Logo Tubbergen

APV-2017-0464

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Tubbergen neemt een tijdelijk verkeersbesluit. Hierna is aangegeven om welke maatregelen het gaat, hoe ze worden uitgevoerd en welke overwegingen hieraan ten grondslag liggen.

Het besluit:

  • 1.

    Door plaatsing van borden C1 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990), de volgende wegen en wegvakken in beide richtingen gesloten te verklaren voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee.

    a.Dorpsstraat tussen Zurinkstraat en Langeveenseweg.

  • 2.

    door plaatsing van borden C2 en C3 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990), het volgende wegvak in één richting te sluiten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee.

    • a.

      Pastoor Cramerstraat;

    • b.

      Wesselinkstraat;

    • c.

      Schotboersweg (m.u.z. van lijnbus).

  • 1.

    door plaatsing van borden E1 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990), het volgende wegvak het parkeren te verbieden

    • b.

      Pastoor Cramerstraat;

    • c.

      Wesselinkstraat;

    • d.

      Broenenstraat, voor zover gelegen tussen de Dorpstraat en de Pastoor Cramerstraat;

    • e.

      Zurinkstraat, voor zover gelegen tussen de Dorpsstraat en Pastoor Cramerstraat.

  • 2.

    In de bijlage is de situatie te zien waarop het verkeersbesluit betrekking heeft.

Waar (en waarom) willen wij de maatregelen nemen ?

Zaal Kottink uit Geesteren heeft vergunning voor het houden van de jaarlijks carnavalsfeest na afloop van de carnavalsoptocht op zondag 11 februari en maandag 12 februari 2018. Daarom vinden wij dat dit evenement de tijdelijke behoefte doet ontstaan om verkeersmaatregelen te treffen.

Hoe gaan wij de maatregelen uitvoeren?

Door het plaatsen van de volgende verkeersborden en afzethekken;

Op zondag 11 februari 2018 van 09.00 uur tot maandag 12 februari 2018 15.00 uur;

  • afzethek met bord C01 op de hoek Dorpsstraat/Zurinkstraat;

  • afzethek met bord C01 op de hoek Dorpstraat/Langeveenseweg.

De lijndienst van Syntus zal op zondag 11 februari 2018 09.00 uur tot en met maandag 12 februari 2018 15.00 uur gebruik maken van de omleidingsroute (zie bijlage 1 in rood) Schotboersweg, Langeveenseweg, Randweg en Vincenweg.

De wettelijke regels

Een verkeersbesluit moet voldoen aan wettelijke regels. In dit geval nemen wij het besluit op grond

van de Wegenverkeerswet 1994.

De volgende artikelen (of onderdelen ervan) zijn van belang:

  • Artikel 2, lid 1: De krachtens deze wet gestelde regels kunnen strekken tot:

  • a.

    het verzekeren van de veiligheid op de weg.

  • b.

    het beschermen van weggebruikers en passagiers.

  • c.

    het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid ervan.

  • Artikel 15, lid 1: De plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daarvoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit.

In artikel 2 is de grondslag voor het verkeersbesluit vermeld. Op grond van artikel 15 is de verplichting tot het nemen van dit besluit geregeld. De gemeente Tubbergen is op grond van artikel 18, eerste lid, onderdeel d, van de Wegenverkeerswet 1994 het bevoegd gezag voor het nemen van het besluit.

Advies politie

In het “Besluit administratieve bepalingen voor het wegverkeer” (artikel 24 BABW) staat dat wij over dit besluit overleg moeten voeren met de politie. Wij hebben de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Twente, om advies gevraagd. Hij bracht over dit verkeersbesluit een positief advies uit.

Bezwaar

Ingevolge artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht kunnen belanghebbenden tegen dit besluit een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Tubbergen. Dat kan schriftelijk aan:

•Postbus 30, 7650 AA Tubbergen (of per e-mail aan: gemeente@tubbergen.nl) .

Een bezwaarschrift moet gemotiveerd zijn en moet worden ingediend binnen een termijn van zes weken, ingaande de dag na bekendmaking van dit besluit in de Staatscourant. [bekendmaking van dit besluit in de Staatscourant vindt plaats op 11 januari 2018].

Wie een bezwaarschrift indient kan een verzoek indienen bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank Overijssel, Postbus 10067, 8000 GB Zwolle om een voorlopige voorziening indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vordert. Voor de behandeling van een verzoek om voorlopige voorziening worden door de rechtbank griffierechten in rekening gebracht.

Tubbergen, 8 januari 2018.

Burgemeester en wethouders van Tubbergen.

Naar boven