Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Boxtel | Staatscourant 2017, 59650 | Verkeersbesluiten |
Zoals bouwplannen en verkeersmaatregelen.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Boxtel | Staatscourant 2017, 59650 | Verkeersbesluiten |
Het voorliggende verkeersbesluit tot het instellen van een geslotenverklaring voor alle motorvoertuigen op de spoorwegovergang in de Kapelweg in Boxtel (gedeelte tussen Kapelweg 62 en Kapelweg 67) wordt, met toepassing van de coördinatieregeling op grond van artikel 3.30 en volgende van de Wet ruimtelijke ordening, gelijktijdig met het bestemmingsplan Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg 2017 en enkele andere samenhangende besluiten in procedure gebracht.
Vanwege de samenhang tussen het bestemmingsplan Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg 2017 en enkele andere besluiten en omdat de procedures tot vaststelling hiervan parallel in voorbereiding zijn, heeft de gemeenteraad op 9 mei 2017 besloten de coördinatieregeling op grond van artikel 3.30 en volgende van de Wet ruimtelijke ordening toe te passen.
Het coördinatiebesluit van de gemeenteraad van 9 mei 2017 heeft betrekking op de volgende procedures :
Het is niet mogelijk tegen dit coördinatiebesluit als zodanig bezwaar of beroep in te stellen.
De coördinatieregeling maakt het mogelijk om de procedures voor deze samenhangende besluiten gelijk op te laten lopen. De bevoegdheid tot de besluitvorming over het bestemmingsplan en het onttrekkingsbesluit ligt bij de gemeenteraad. Het college van burgemeester en wethouders is bevoegd gezag ten aanzien van de verkeersbesluiten en de hogere waarden Wet geluidhinder. Het college verzorgt ook de coördinatie van de procedures. Tegen deze besluiten staat gecoördineerd beroep open bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.
Samenhang bestemmingsplan en besluiten
Voorliggend verkeersbesluit dient, samen met het bestemmingsplan Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg en de andere besluiten, ter uitvoering van het Maatregelenpakket PHS Boxtel.
Basis hiervoor is de door de gemeenteraad in november 2013 vastgestelde voorkeursvariant. De vastgestelde voorkeursvariant is uitgewerkt in het Maatregelenpakket PHS Boxtel
en vastgelegd in de bestuursovereenkomst die in mei 2015 getekend is tussen het Rijk, Provincie en de gemeente Boxtel.
Het Maatregelenpakket PHS Boxtel bestaat uit de vijf volgende samenhangende deelprojecten.
Met dit Maatregelenpakket PHS Boxtel wordt invulling gegeven aan een aantal belangrijke doelstellingen zoals vastgesteld in het gemeentelijk Verkeer- en Vervoersplan (GVVP) uit 2008, namelijk :
De dubbele spoorwegovergang Tongersestraat vormt een belangrijke verkeersverbinding binnen Boxtel. Een sluiting van deze dubbele spoorwegovergang kan pas plaatsvinden zodra alternatieven voor het verkeer zijn gerealiseerd.
Voor meer informatie over bovenstaande, zie onderstaande motivering van dit verkeersbesluit alsmede de onderbouwing zoals deze is opgenomen in de toelichting van het bestemmingsplan Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg 2017.
Op basis van het coördinatiebesluit van 9 mei 2017 hebben met ingang van vrijdag 12 mei tot en met 22 juni 2017 de volgende ontwerpen gedurende zes weken ter inzage gelegen :
De binnengekomen zienswijzen zijn beantwoord in een integrale ‘Nota van zienswijzen en wijzigingen’. Voor de beantwoording en de wijzigingen wordt verwezen naar deze nota, die een onderdeel vormt van dit besluit.
De zienswijzen leiden op de volgende onderdelen tot een wijziging van het besluit :
-toegevoegd is een verkeersbord (OB01 ‘ruiters toegestaan’ uit bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens1990 (RVV 1990) waarmee duidelijk wordt gemaakt dat ruiters ter plaatse zijn toegestaan.
Burgemeester en wethouders van de gemeente Boxtel,
artikel 15 lid 1 van de WVW 1994 op grond waarvan een verkeersbesluit dient te worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
De spoorwegovergang in de Kapelweg in Boxtel, betreffende het deel tussen Kapelweg 62 en Kapelweg 67 (zie figuur 1), af te sluiten voor alle motorvoertuigen door middel van verkeerstekens. Deze sluiting vindt plaats zodra de nieuwe Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg in gebruik is genomen.
Figuur 1: Gebied waarvoor het verkeersbesluit geldt
Pr ogramma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS)
Om de capaciteit van het Nederlandse spoornetwerk beter te benutten en om ruimte te bieden aan een groeiende hoeveelheid reizigers en goederenvervoer werkt ProRail in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu aan het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS). PHS leidt tot een intensivering van het personenvervoer en tot een herroutering van het goederenvervoer.
PHS betekent voor beide trajecten (de spoorlijn van/naar ’s-Hertogenbosch en de spoorlijn van/naar Tilburg) een toename van het personenvervoer. Het goederenvervoer zal afnemen op de route Breda-Tilburg-Eindhoven (de Brabantroute) en zal in gelijke mate toenemen op de lijn ‘s-Hertogenbosch-Eindhoven.
Oplossing problematiek dubbele spoorwegovergang Tongersestraat
Door het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) neemt het treinverkeer, zowel personenvervoer als goederenvervoer, toe. Ook het autoverkeer zal verder toenemen. Als gevolg daarvan wordt het huidige knelpunt bij de dubbele spoorwegovergang in de Tongersestraat groter. Met PHS ontstond een extra noodzaak om de problematiek van de dubbele overweg aan de Tongersestraat in Boxtel aan te pakken en een andere verkeersstructuur te realiseren. Het Rijk heeft in 2010 een financiële bijdrage gereserveerd voor het oplossen van de verkeersproblematiek van de dubbele overweg in de Tongersestraat, Dit is door het Rijk vastgelegd in de Voorkeursbeslissing PHS van juni 2010.
Vervolgens hebben gemeente Boxtel, ProRail, het ministerie van IenM en de provincie Noord-Brabant het onderzoek naar de oplossingsrichtingen gezamenlijk opgepakt waarbij een uitgebreid participatietraject is opgezet. Na een proces van verkenning, trechtering en selectie resulteerde dit in een voorkeursvariant (‘omleidingsvariant B14/B15, variant 6’). Deze gekozen voorkeursvariant gaat uit van het opheffen van de dubbele spoorwegovergang, het realiseren van een langzaamverkeerstunnel en het omleiden van het gemotoriseerde verkeer via de Verbindingsweg Ladonk – Kapelweg en de Keulsebaan. Deze voorkeursvariant is op 26 november 2013 vastgesteld door de gemeenteraad van Boxtel.
De vastgestelde voorkeursvariant is vervolgens uitgewerkt in het Maatregelenpakket PHS Boxtel en vastgelegd in de bestuursovereenkomst die in mei 2015 getekend is tussen het Rijk, provincie en de gemeente Boxtel.
Het Maatregelenpakket PHS Boxtel betreft een combinatie van onderstaande samenhangende deelprojecten, zie onderstaande afbeelding:
Deelproject 1:Opheffen van beide gelijkvloerse overwegen in de Tongersestraat;
Deelproject 2: Aanleg van de Verbindingsweg Ladonk – Kapelweg (VLK) en de daarbij
horende maatregelen van/aan de overwegen Kapelweg (opheffen/handhaven voor langzaamverkeer), Bakhuisdreef (opheffen) en D‘Ekker (vernieuwen);
Deelproject 3: Aanpassingen Tongeren ten behoeve van veiligheid fietsverkeer en snelheidsbeperking gemotoriseerd verkeer;
Deelproject 4: Opwaardering Keulsebaan;
Deelproject 5:Realisatie van een fietstunnel ter plaatse van de Tongersestraat tussen Breukelsestraat en Kapelweg en met een aansluiting op Tongeren.
Het voorliggende verkeersbesluit vormt een onderdeel van deelproject 2
De aanleg van de Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg (deelproject 2) vormt, samen met het opheffen van de dubbele spoorwegovergang in de Tongersestraat (deelproject 1), de twee prioritaire projecten van het Maatregelenpakket PHS Boxtel.
In het Maatregelenpakket PHS Boxtel is sprake van twee opties, namelijk het opheffen van de overweg Kapelweg óf het handhaven van deze overweg voor langzaam verkeer.
In de plannen voor de Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg uit 2013 werd uitgegaan van een sluiting voor de spoorwegovergang Kapelweg voor alle vormen van verkeer. Naar aanleiding van zienswijzen is vervolgens, in samenwerking met ProRail, onderzocht of de spoorwegovergang Kapelweg geopend zou kunnen blijven voor langzaam verkeer. De hiervoor uitgevoerde risicoanalyse overwegen wijst uit dat met aanvullende maatregelen de spoorwegovergang Kapelweg gehandhaafd kan blijven voor langzaam verkeer.
In de geactualiseerde plannen voor de Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg in 2017 zijn deze maatregelen verwerkt en blijft de spoorwegovergang Kapelweg open voor langzaam verkeer.
In overeenstemming hiermee voorziet het voorliggende verkeersbesluit in de sluiting van de spoorwegovergang voor gemotoriseerd verkeer. De sluiting voor gemotoriseerd verkeer kan pas in werking treden zodra de Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg als alternatieve route is opengesteld voor verkeer.
Gevolgen verkeersbesluit voor gemotoriseerd verkeer
Het verkeersbesluit heeft consequenties voor de bereikbaarhied.
Als gevolg van het verkeersbesluit is er geen doorgaande verbinding meer voor gemotoriseerd verkeer tussen de noordzijde van de Kapelweg ter hoogte van Kapelweg 62 en de zuidzijde van de Kapelweg ter hoogte van Kapelweg 67.
De percelen aan de noordzijde van het spoor worden in de toekomst richting de zuidzijde van het spoor ontsloten via de Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg die ter plaatse van de spoorwegovergang D’Ekker het spoor kruist.
Het westelijk deel van de Kapelweg aan de zuidzijde van het spoor, tussen Kapelweg 67 en spoorwegovergang D’Ekker, wordt doodlopend gemaakt voor doorgaand verkeer.
De uitrit van Kapelweg 57 en het naastgelegen zandpad (Vinkenberg) blijven ongewijzigd aangesloten op het westelijk deel van de Kapelweg waardoor de bereikbaarheid van deze percelen wordt gegarandeerd. Het toekomstige doodlopende westelijk deel van de Kapelweg wordt aan de oostzijde aangesloten op de toekomstige Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg zodat een goede bereikbaarheid van alle percelen, gelegen aan dit westelijk deel van de Kapelweg, geborgd blijft.
De Veiligheidsregio Brabant-Noord heeft advies uitgebracht over het voorgenomen besluit en hierbij aangegeven vanuit hulpverleningsoogpunt geen bezwaar te hebben tegen het besluit.
De nieuw ingerichte spoorwegovergang wordt toegankelijk voor voetgangers, fietsers en ruiters die deze overweg kunnen blijven gebruiken als verbinding tussen het zandpad (Vinkenberg) en de Kromakker. Ten opzichte van het ontwerpbesluit, wordt via een toevoeging door het plaatsen van een verkeersbord (C9) expliciet gemaakt dat ruiters op deze overgang zijn toegestaan.
Inwerkingtreding verkeersbesluit
Om het gebied rondom de spoorwegovergang Kapelweg bereikbaar te houden, kan deze spoorwegovergang pas worden gesloten wanneer de Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg is gerealiseerd.
Om die reden is in het verkeersbesluit de opschortende voorwaarde opgenomen dat het verkeersbesluit pas in werking treedt zodra de Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg is opengesteld voor verkeer.
Aanpassing ten aanzien van ontwerpverkeersbesluit
Naar aanleiding van zienswijzen, is het ontwerpbesluit gewijzigd. Toegevoegd wordt het verkeersbord (OB01) ‘ruiters toegestaan’ waarmee expliciet wordt gemaakt dat ruiters ter plekke zijn toegestaan.
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) is overleg gepleegd met de politie.
de spoorwegovergang Kapelweg (gedeelte tussen Kapelweg 62 en Kapelweg 67) zoals aangegeven in figuur 1, af te sluiten voor alle motorvoertuigen door aanleg van een (brom)fietspad middels het plaatsen van het verkeersbord G12a met toevoeging van onderbord OB01 ‘ruiters toegestaan’ uit bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens1990 (RVV 1990);
Burgemeester en wethouders van Boxtel,
Met toepassing van de coördinatieregeling ligt dit verkeersbesluit gelijktijdig met het besluit tot vaststelling van het bestemmingsplan Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg 2017 en de overige samenhangende besluiten met ingang van 20 oktober 2017 gedurende zes weken ter inzage. Binnen deze termijn kan tegen deze besluiten beroep worden ingesteld bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.
Voor meer informatie over de terinzagelegging en de mogelijkheid van beroep, wordt verwezen naar de afzonderlijke integrale publicatie hierover in de Staatscourant op 19 oktober 2017.
Kopieer de link naar uw clipboard
zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2017-59650.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.