Verkeersbesluit tot het instellen van een geslotenverklaring voor alle motorvoertuigen op de spoorwegovergang in de Kapelweg (gedeelte tussen Kapelweg 62 en Kapelweg 67) in Boxtel.

Logo Boxtel

Het voorliggende verkeersbesluit tot het instellen van een geslotenverklaring voor alle motorvoertuigen op de spoorwegovergang in de Kapelweg in Boxtel (gedeelte tussen Kapelweg 62 en Kapelweg 67) wordt, met toepassing van de coördinatieregeling op grond van artikel 3.30 en volgende van de Wet ruimtelijke ordening, gelijktijdig met het bestemmingsplan Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg 2017 en enkele andere samenhangende besluiten in procedure gebracht.

Coördinatiebesluit

Vanwege de samenhang tussen het bestemmingsplan Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg 2017 en enkele andere besluiten en omdat de procedures tot vaststelling hiervan parallel in voorbereiding zijn, heeft de gemeenteraad op 9 mei 2017 besloten de coördinatieregeling op grond van artikel 3.30 en volgende van de Wet ruimtelijke ordening toe te passen.

Het coördinatiebesluit van de gemeenteraad van 9 mei 2017 heeft betrekking op de volgende procedures :

  • -

    het bestemmingsplan Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg 2017;

  • -

    het besluit hogere waarden Wet geluidhinder;

  • -

    het verkeersbesluit tot sluiting van de spoorwegovergang Kapelweg voor gemotoriseerd verkeer;

  • -

    het besluit tot het definitief onttrekken aan de openbaarheid van de (voormalige) spoorwegovergang Bakhuisdreef;

  • -

    het verkeersbesluit tot sluiting van de dubbele spoorwegovergang Tongersestraat voor gemotoriseerd verkeer.

Het is niet mogelijk tegen dit coördinatiebesluit als zodanig bezwaar of beroep in te stellen.

De coördinatieregeling maakt het mogelijk om de procedures voor deze samenhangende besluiten gelijk op te laten lopen. De bevoegdheid tot de besluitvorming over het bestemmingsplan en het onttrekkingsbesluit ligt bij de gemeenteraad. Het college van burgemeester en wethouders is bevoegd gezag ten aanzien van de verkeersbesluiten en de hogere waarden Wet geluidhinder. Het college verzorgt ook de coördinatie van de procedures. Tegen deze besluiten staat gecoördineerd beroep open bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.

Samenhang bestemmingsplan en besluiten

Voorliggend verkeersbesluit dient, samen met het bestemmingsplan Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg en de andere besluiten, ter uitvoering van het Maatregelenpakket PHS Boxtel.

Basis hiervoor is de door de gemeenteraad in november 2013 vastgestelde voorkeursvariant. De vastgestelde voorkeursvariant is uitgewerkt in het Maatregelenpakket PHS Boxtel

en vastgelegd in de bestuursovereenkomst die in mei 2015 getekend is tussen het Rijk, Provincie en de gemeente Boxtel.

Het Maatregelenpakket PHS Boxtel bestaat uit de vijf volgende samenhangende deelprojecten.

  • 1.

    opheffen van beide overwegen in de Tongersestraat;

  • 2.

    aanleg van de Verbindingsweg Ladonk - Kapelweg (VLK) en de daarbij horende aanpassingen aan de overwegen;

  • 3.

    verkeersmaatregelen in buurtschap Tongeren;

  • 4.

    opwaardering van de Keulsebaan;

  • 5.

    realisatie van een fietstunnel onder het spoor in de Tongersestraat.

Met dit Maatregelenpakket PHS Boxtel wordt invulling gegeven aan een aantal belangrijke doelstellingen zoals vastgesteld in het gemeentelijk Verkeer- en Vervoersplan (GVVP) uit 2008, namelijk :

  • -

    het oplossen van het veiligheids- en leefbaarheidsknelpunt rondom de dubbele overweg en de huidige drukke verkeersader door het centrum van Boxtel;

  • -

    de aanleg van de Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg om de leefbaarheid van buurtschap Kalksheuvel te verbeten en een volwaardige tweede ontsluiting van Ladonk te realiseren;

  • -

    de capaciteitsuitbreiding van de Keulsebaan, zodat de afwikkeling ook in de toekomst wordt gegarandeerd.

De dubbele spoorwegovergang Tongersestraat vormt een belangrijke verkeersverbinding binnen Boxtel. Een sluiting van deze dubbele spoorwegovergang kan pas plaatsvinden zodra alternatieven voor het verkeer zijn gerealiseerd.

Voor meer informatie over bovenstaande, zie onderstaande motivering van dit verkeersbesluit alsmede de onderbouwing zoals deze is opgenomen in de toelichting van het bestemmingsplan Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg 2017.

Procedure ontwerpbesluit

Op basis van het coördinatiebesluit van 9 mei 2017 hebben met ingang van vrijdag 12 mei tot en met 22 juni 2017 de volgende ontwerpen gedurende zes weken ter inzage gelegen :

  • -

    het ontwerpbestemmingsplan Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg 2017;

  • -

    het ontwerpbesluit hogere waarden Wet geluidhinder;

  • -

    het ontwerpverkeersbesluit tot sluiting van de spoorwegovergang Kapelweg voor gemotoriseerd verkeer;

  • -

    het ontwerpbesluit tot het definitief onttrekken aan de openbaarheid van de (voormalige) spoorwegovergang Bakhuisdreef;

  • -

    het ontwerpverkeersbesluit tot sluiting van de dubbele spoorwegovergang Tongersestraat voor gemotoriseerd verkeer.

De binnengekomen zienswijzen zijn beantwoord in een integrale ‘Nota van zienswijzen en wijzigingen’. Voor de beantwoording en de wijzigingen wordt verwezen naar deze nota, die een onderdeel vormt van dit besluit.

De zienswijzen leiden op de volgende onderdelen tot een wijziging van het besluit :

-toegevoegd is een verkeersbord (OB01 ‘ruiters toegestaan’ uit bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens1990 (RVV 1990) waarmee duidelijk wordt gemaakt dat ruiters ter plaatse zijn toegestaan.

V erkeersbesluit

Burgemeester en wethouders van de gemeente Boxtel,

Gelet op :

  • -

    artikel 18 lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna WVW 1994) op grond waarvan het college van burgemeester en wethouders bevoegd is om verkeersbesluiten te nemen voor zover het betreft verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, Provincie of Waterschap;

  • -

    artikel 15 lid 1 van de WVW 1994 op grond waarvan een verkeersbesluit dient te worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Uit het oogpunt van:

  • -

    het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • -

    het beschermen van de weggebruikers en passagiers;

  • -

    het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade en;

  • -

    het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

Is het gewenst om :

De spoorwegovergang in de Kapelweg in Boxtel, betreffende het deel tussen Kapelweg 62 en Kapelweg 67 (zie figuur 1), af te sluiten voor alle motorvoertuigen door middel van verkeerstekens. Deze sluiting vindt plaats zodra de nieuwe Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg in gebruik is genomen.

Figuur 1: Gebied waarvoor het verkeersbesluit geldt

Motivering verkeersbesluit

Pr ogramma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS)

Om de capaciteit van het Nederlandse spoornetwerk beter te benutten en om ruimte te bieden aan een groeiende hoeveelheid reizigers en goederenvervoer werkt ProRail in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu aan het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS). PHS leidt tot een intensivering van het personenvervoer en tot een herroutering van het goederenvervoer.

PHS betekent voor beide trajecten (de spoorlijn van/naar ’s-Hertogenbosch en de spoorlijn van/naar Tilburg) een toename van het personenvervoer. Het goederenvervoer zal afnemen op de route Breda-Tilburg-Eindhoven (de Brabantroute) en zal in gelijke mate toenemen op de lijn ‘s-Hertogenbosch-Eindhoven.

Oplossing problematiek dubbele spoorwegovergang Tongersestraat

Door het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) neemt het treinverkeer, zowel personenvervoer als goederenvervoer, toe. Ook het autoverkeer zal verder toenemen. Als gevolg daarvan wordt het huidige knelpunt bij de dubbele spoorwegovergang in de Tongersestraat groter. Met PHS ontstond een extra noodzaak om de problematiek van de dubbele overweg aan de Tongersestraat in Boxtel aan te pakken en een andere verkeersstructuur te realiseren. Het Rijk heeft in 2010 een financiële bijdrage gereserveerd voor het oplossen van de verkeersproblematiek van de dubbele overweg in de Tongersestraat, Dit is door het Rijk vastgelegd in de Voorkeursbeslissing PHS van juni 2010.

Vervolgens hebben gemeente Boxtel, ProRail, het ministerie van IenM en de provincie Noord-Brabant het onderzoek naar de oplossingsrichtingen gezamenlijk opgepakt waarbij een uitgebreid participatietraject is opgezet. Na een proces van verkenning, trechtering en selectie resulteerde dit in een voorkeursvariant (‘omleidingsvariant B14/B15, variant 6’). Deze gekozen voorkeursvariant gaat uit van het opheffen van de dubbele spoorwegovergang, het realiseren van een langzaamverkeerstunnel en het omleiden van het gemotoriseerde verkeer via de Verbindingsweg Ladonk – Kapelweg en de Keulsebaan. Deze voorkeursvariant is op 26 november 2013 vastgesteld door de gemeenteraad van Boxtel.

Maatregelenpakket PHS Boxtel

De vastgestelde voorkeursvariant is vervolgens uitgewerkt in het Maatregelenpakket PHS Boxtel en vastgelegd in de bestuursovereenkomst die in mei 2015 getekend is tussen het Rijk, provincie en de gemeente Boxtel.

Het Maatregelenpakket PHS Boxtel betreft een combinatie van onderstaande samenhangende deelprojecten, zie onderstaande afbeelding:

Deelproject 1:Opheffen van beide gelijkvloerse overwegen in de Tongersestraat;

Deelproject 2: Aanleg van de Verbindingsweg Ladonk – Kapelweg (VLK) en de daarbij

horende maatregelen van/aan de overwegen Kapelweg (opheffen/handhaven voor langzaamverkeer), Bakhuisdreef (opheffen) en D‘Ekker (vernieuwen);

Deelproject 3: Aanpassingen Tongeren ten behoeve van veiligheid fietsverkeer en snelheidsbeperking gemotoriseerd verkeer;

Deelproject 4: Opwaardering Keulsebaan;

Deelproject 5:Realisatie van een fietstunnel ter plaatse van de Tongersestraat tussen Breukelsestraat en Kapelweg en met een aansluiting op Tongeren.

Het voorliggende verkeersbesluit vormt een onderdeel van deelproject 2

De aanleg van de Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg (deelproject 2) vormt, samen met het opheffen van de dubbele spoorwegovergang in de Tongersestraat (deelproject 1), de twee prioritaire projecten van het Maatregelenpakket PHS Boxtel.

In het Maatregelenpakket PHS Boxtel is sprake van twee opties, namelijk het opheffen van de overweg Kapelweg óf het handhaven van deze overweg voor langzaam verkeer.

In de plannen voor de Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg uit 2013 werd uitgegaan van een sluiting voor de spoorwegovergang Kapelweg voor alle vormen van verkeer. Naar aanleiding van zienswijzen is vervolgens, in samenwerking met ProRail, onderzocht of de spoorwegovergang Kapelweg geopend zou kunnen blijven voor langzaam verkeer. De hiervoor uitgevoerde risicoanalyse overwegen wijst uit dat met aanvullende maatregelen de spoorwegovergang Kapelweg gehandhaafd kan blijven voor langzaam verkeer.

In de geactualiseerde plannen voor de Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg in 2017 zijn deze maatregelen verwerkt en blijft de spoorwegovergang Kapelweg open voor langzaam verkeer.

In overeenstemming hiermee voorziet het voorliggende verkeersbesluit in de sluiting van de spoorwegovergang voor gemotoriseerd verkeer. De sluiting voor gemotoriseerd verkeer kan pas in werking treden zodra de Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg als alternatieve route is opengesteld voor verkeer.

Gevolgen verkeersbesluit voor gemotoriseerd verkeer

Het verkeersbesluit heeft consequenties voor de bereikbaarhied.

Als gevolg van het verkeersbesluit is er geen doorgaande verbinding meer voor gemotoriseerd verkeer tussen de noordzijde van de Kapelweg ter hoogte van Kapelweg 62 en de zuidzijde van de Kapelweg ter hoogte van Kapelweg 67.

De percelen aan de noordzijde van het spoor worden in de toekomst richting de zuidzijde van het spoor ontsloten via de Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg die ter plaatse van de spoorwegovergang D’Ekker het spoor kruist.

Het westelijk deel van de Kapelweg aan de zuidzijde van het spoor, tussen Kapelweg 67 en spoorwegovergang D’Ekker, wordt doodlopend gemaakt voor doorgaand verkeer.

De uitrit van Kapelweg 57 en het naastgelegen zandpad (Vinkenberg) blijven ongewijzigd aangesloten op het westelijk deel van de Kapelweg waardoor de bereikbaarheid van deze percelen wordt gegarandeerd. Het toekomstige doodlopende westelijk deel van de Kapelweg wordt aan de oostzijde aangesloten op de toekomstige Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg zodat een goede bereikbaarheid van alle percelen, gelegen aan dit westelijk deel van de Kapelweg, geborgd blijft.

De Veiligheidsregio Brabant-Noord heeft advies uitgebracht over het voorgenomen besluit en hierbij aangegeven vanuit hulpverleningsoogpunt geen bezwaar te hebben tegen het besluit.

De nieuw ingerichte spoorwegovergang wordt toegankelijk voor voetgangers, fietsers en ruiters die deze overweg kunnen blijven gebruiken als verbinding tussen het zandpad (Vinkenberg) en de Kromakker. Ten opzichte van het ontwerpbesluit, wordt via een toevoeging door het plaatsen van een verkeersbord (C9) expliciet gemaakt dat ruiters op deze overgang zijn toegestaan.

Inwerkingtreding verkeersbesluit

Om het gebied rondom de spoorwegovergang Kapelweg bereikbaar te houden, kan deze spoorwegovergang pas worden gesloten wanneer de Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg is gerealiseerd.

Om die reden is in het verkeersbesluit de opschortende voorwaarde opgenomen dat het verkeersbesluit pas in werking treedt zodra de Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg is opengesteld voor verkeer.

Aanpassing ten aanzien van ontwerpverkeersbesluit

Naar aanleiding van zienswijzen, is het ontwerpbesluit gewijzigd. Toegevoegd wordt het verkeersbord (OB01) ‘ruiters toegestaan’ waarmee expliciet wordt gemaakt dat ruiters ter plekke zijn toegestaan.

Overwegende dat:

  • -

    de gemeenteraad van Boxtel op 26 november 2013 een voorkeursvariant heeft vastgesteld ten behoeve van onder meer een oplossing van het knelpunt rondom de dubbele spoorwegovergang in de Tongersestraat in Boxtel;

  • -

    deze voorkeursvariant is vertaald in het Maatregelenpakket PHS Boxtel;

  • -

    de afspraken over het realiseren van het Maatregelenpakket PHS Boxtel in mei 2015 zijn vastgelegd in een bestuursovereenkomst tussen het Rijk, de provincie Noord-Brabant en de gemeente Boxtel;

  • -

    als deelproject 2 van dit Maatregelenpakket PHS Boxtel is benoemd de Verbindingsweg Ladonk – Kapelweg (VLK) en de daarbij horende maatregelen van/aan de overwegen Kapelweg (opheffen/handhaven voor langzaamverkeer), Bakhuisdreef (opheffen) en D‘Ekker (vernieuwen);

  • -

    in het wegontwerp voor de Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg is voorzien in een afwaardering van de spoorwegovergang Kapelweg tot een geregelde overweg voor (niet-gemotoriseerd) langzaam verkeer;

  • -

    in overeenstemming hiermee voorliggend besluit voorziet in een sluiting van de spoorwegovergang Kapelweg voor gemotoriseerd verkeer;

  • -

    de bereikbaarheid van alle percelen aan het westelijk deel van de Kapelweg via een aansluiting op Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg geborgd blijft;

  • -

    in de bereikbaarheid tussen het gebied ten noorden en ten zuiden van de spoorlijn Tilburg – Boxtel voor gemotoriseerd verkeer wordt voorzien door de Verbindingsweg Ladonk – Kapelweg met een vernieuwde spoorwegovergang D’Ekker;

  • -

    de bereikbaarheid voor langzaam (niet gemotoriseerd) verkeer geborgd is via de te vernieuwen spoorwegovergangen Kapelweg en D’Ekker en de bestaande spoorwegovergangen Rhoond en Huisvennen;

  • -

    de sluiting voor gemotoriseerd verkeer pas in werking kan treden zodra de Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg als alternatieve route voor het gemotoriseerd is opengesteld voor verkeer waartoe een opschortende voorwaarde in het besluit is opgenomen.

Gehoord:

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) is overleg gepleegd met de politie.

Besluiten:

 

  • 1.

    de spoorwegovergang Kapelweg (gedeelte tussen Kapelweg 62 en Kapelweg 67) zoals aangegeven in figuur 1, af te sluiten voor alle motorvoertuigen door aanleg van een (brom)fietspad middels het plaatsen van het verkeersbord G12a met toevoeging van onderbord OB01 ‘ruiters toegestaan’ uit bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens1990 (RVV 1990);

  • 2.

    dit besluit in werking te laten treden zodra de Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg is opengesteld voor het verkeer;

  • 3.

    bijgaande ‘Nota van zienswijzen en wijzigingen’ vormt een onderdeel van dit besluit.

  

Boxtel, 26 september 2017

Burgemeester en wethouders van Boxtel,

De secretaris,

Drs. H.A.M. van Berkel

de burgemeester,

M. Buijs

         

Beroepsprocedure

Met toepassing van de coördinatieregeling ligt dit verkeersbesluit gelijktijdig met het besluit tot vaststelling van het bestemmingsplan Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg 2017 en de overige samenhangende besluiten met ingang van 20 oktober 2017 gedurende zes weken ter inzage. Binnen deze termijn kan tegen deze besluiten beroep worden ingesteld bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.

Voor meer informatie over de terinzagelegging en de mogelijkheid van beroep, wordt verwezen naar de afzonderlijke integrale publicatie hierover in de Staatscourant op 19 oktober 2017.

Naar boven