Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Boxtel | Staatscourant 2017, 59649 | Verkeersbesluiten |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Boxtel | Staatscourant 2017, 59649 | Verkeersbesluiten |
Verkeersbesluit tot het instellen van een geslotenverklaring voor alle motorvoertuigen op de dubbele spoorwegovergang in de Tongersestraat (gedeelte van de Tongersestraat vanaf de oostzijde van de spoorwegovergang ’s-Hertogenbosch – Eindhoven tot aan de Van Salmstraat en Tongeren ten oosten van perceel Tongeren 2) in Boxtel.
Het voorliggende verkeersbesluit tot het instellen van een geslotenverklaring voor alle motorvoertuigen op de dubbele spoorwegovergang in de Tongersestraat in Boxtel
(gedeelte van de Tongersestraat vanaf de oostzijde van de spoorwegovergang ’s-Hertogenbosch – Eindhoven tot aan de Van Salmstraat en Tongeren ten oosten van perceel Tongeren 2) wordt, met toepassing van de coördinatieregeling op grond van artikel 3.30 en volgende van de Wet ruimtelijke ordening, gelijktijdig met het bestemmingsplan Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg 2017 en enkele andere samenhangende besluiten in procedure gebracht.
Vanwege de samenhang tussen het bestemmingsplan Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg 2017 en enkele andere besluiten en omdat de procedures tot vaststelling hiervan parallel in voorbereiding zijn, heeft de gemeenteraad op 9 mei 2017 besloten de coördinatieregeling op grond van artikel 3.30 en volgende van de Wet ruimtelijke ordening toe te passen.
Het coördinatiebesluit van de gemeenteraad van 9 mei 2017 heeft betrekking op de volgende procedures :
Het is niet mogelijk tegen dit coördinatiebesluit als zodanig bezwaar of beroep in te stellen.
De coördinatieregeling maakt het mogelijk om de procedures voor deze samenhangende besluiten gelijk op te laten lopen. De bevoegdheid tot de besluitvorming over het bestemmingsplan en het onttrekkingsbesluit ligt bij de gemeenteraad. Het college van burgemeester en wethouders is bevoegd gezag ten aanzien van de verkeersbesluiten en de hogere waarden Wet geluidhinder. Het college verzorgt ook de coördinatie van de procedures. Tegen deze besluiten staat gecoördineerd beroep open bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.
Samenhang bestemmings plan en besluiten
Voorliggend verkeersbesluit dient, samen met het bestemmingsplan Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg en de andere besluiten, ter uitvoering van het Maatregelenpakket PHS Boxtel.
Basis hiervoor is de door de gemeenteraad in november 2013 vastgestelde voorkeursvariant. De vastgestelde voorkeursvariant is uitgewerkt in het Maatregelenpakket PHS Boxtel
en vastgelegd in de bestuursovereenkomst die in mei 2015 getekend is tussen het Rijk, Provincie en de gemeente Boxtel.
Het Maatregelenpakket PHS Boxtel bestaat uit de vijf volgende samenhangende deelprojecten.
Met dit Maatregelenpakket PHS Boxtel wordt invulling gegeven aan een aantal belangrijke doelstellingen zoals vastgesteld in het gemeentelijk Verkeer- en Vervoersplan (GVVP) uit 2008, namelijk :
De dubbele spoorwegovergang Tongersestraat vormt een belangrijke verkeersverbinding binnen Boxtel. Een sluiting van deze dubbele spoorwegovergang kan pas plaatsvinden zodra alternatieven voor het verkeer zijn gerealiseerd.
Voor meer informatie over bovenstaande, zie onderstaande motivering van dit verkeersbesluit alsmede de onderbouwing zoals opgenomen in de toelichting van het bestemmingsplan Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg 2017.
Op basis van het coördinatiebesluit van 9 mei 2017 hebben met ingang van vrijdag 12 mei tot en met 22 juni 2017 de volgende ontwerpen gedurende zes weken ter inzage gelegen :
De binnengekomen zienswijzen zijn beantwoord in een integrale ‘Nota van zienswijzen en wijzigingen’. Voor de beantwoording en de wijzigingen wordt verwezen naar deze Nota, die een onderdeel vormt van dit besluit.
De zienswijzen leiden op de volgende onderdelen tot een wijziging van het besluit :
Burgemeester en wethouders van de gemeente Boxtel,
artikel 15 lid 1 van de WVW 1994 op grond waarvan een verkeersbesluit dient te worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;
artikel 15 lid 2 van de WVW 1999op grond waarvan een verkeersbesluit moet worden genomen voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.
De dubbele spoorwegovergang in de Tongersestraat in Boxtel, zijnde het deel vanaf de oostzijde van de spoorwegovergang ’s-Hertogenbosch-Eindhoven tot aan de Van Salmstraat aan de zuidzijde en Tongeren ten oosten van Tongeren 2 (zie figuur 1), af te sluiten voor alle motorvoertuigen door middel van verkeerstekens en fysieke maatregelen. Deze sluiting vindt niet plaats eerder plaats dan nadat tenminste de Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg, als belangrijkste alternatief voor het gemotoriseerd verkeer, in gebruik is genomen.
Figuur 1: Gebied waarvoor het verkeersbesluit geldt
Problematiek dubbele spoorwegovergang Tongersestraat
De dubbele spoorwegovergang Tongersestraat ten noordwesten van het station Boxtel is gelegen direct na de splitsing van het traject Amsterdam-Utrecht-Eindhoven (de spoorlijn van/naar ‘s-Hertogenbosch) en het traject Breda-Eindhoven (de spoorlijn van/naar Tilburg).
De dubbele spoorwegovergang Tongersestraat vormt op dit moment een belangrijke schakel in de wegenstructuur van Boxtel. De spoorwegovergang verbindt het centrum van Boxtel met onder meer het bedrijventerrein Ladonk en het buurtschap Kalksheuvel.
De huidige dubbele spoorwegovergang zorgt reeds jaren voor veel vertraging voor het gemotoriseerde en langzaam verkeer en voor knelpunten op het gebied van leefbaarheid en verkeersveiligheid.
In het Gemeentelijke Verkeers- en Vervoersplan (GVVP) uit 2008 zijn doelstellingen opgenomen ter verbetering van de verkeersveiligheid en leefbaarheid rondom de dubbele spoorwegovergang, het buurtschap Kalksheuvel, het centrum van Boxtel en ter verbetering van de bereikbaarheid van bedrijventerrein Ladonk.
Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS)
Om de capaciteit van het Nederlandse spoornetwerk beter te benutten en om ruimte te bieden aan een groeiende hoeveelheid reizigers en goederenvervoer werkt ProRail in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu aan het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS). PHS leidt tot een intensivering van het personenvervoer en tot een herroutering van het goederenvervoer.
PHS betekent voor beide trajecten (de spoorlijn van/naar ’s-Hertogenbosch en de spoorlijn van/naar Tilburg) een toename van het personenvervoer. Het goederenvervoer zal afnemen op de route Breda-Tilburg-Eindhoven (de Brabantroute) en zal in gelijke mate toenemen op de lijn ‘s-Hertogenbosch-Eindhoven.
Oplossing problematiek dubbele spoorwegovergang Tongersestraat
Door PHS neemt het treinverkeer, zowel personenvervoer als goederenvervoer, toe. Ook het autoverkeer zal in de toekomst verder toenemen. Als gevolg daarvan wordt het huidige knelpunt bij de dubbele spoorwegovergang in de Tongersestraat groter. Met PHS ontstaat een extra noodzaak om de problematiek van de dubbele overweg aan te pakken en een andere verkeersstructuur te realiseren. Het Rijk heeft in 2010 een financiële bijdrage gereserveerd voor het oplossen van de verkeersproblematiek van de dubbele overweg in de Tongersestraat. Dit is door het Rijk vastgelegd in de Voorkeursbeslissing PHS van juni 2010.
Vervolgens hebben gemeente Boxtel, ProRail, het ministerie van IenM en de provincie Noord-Brabant het onderzoek naar de oplossingsrichtingen gezamenlijk opgepakt waarbij een uitgebreid participatietraject is opgezet. Na een proces van verkenning, trechtering en selectie resulteerde dit in een voorkeursvariant (‘omleidingsvariant B14/B15, variant 6’). Deze gekozen voorkeursvariant gaat uit van het opheffen van de dubbele spoorwegovergang, het realiseren van een langzaamverkeerstunnel en het omleiden van het gemotoriseerde verkeer via de Verbindingsweg Ladonk – Kapelweg en de Keulsebaan. Deze voorkeursvariant is op 26 november 2013 vastgesteld door de gemeenteraad van Boxtel.
De vastgestelde voorkeursvariant is vervolgens uitgewerkt in het Maatregelenpakket PHS Boxtel en vastgelegd in de bestuursovereenkomst die in mei 2015 getekend is tussen het Rijk, provincie en de gemeente Boxtel.
Het Maatregelenpakket PHS Boxtel betreft een combinatie van onderstaande samenhangende deelprojecten, zie onderstaande afbeelding:
Deelproject 1:Opheffen van beide gelijkvloerse overwegen in de Tongersestraat;
Deelproject 2: Aanleg van de Verbindingsweg Ladonk – Kapelweg (VLK) en de daarbij
horende maatregelen van/aan de overwegen Kapelweg (opheffen/handhaven voor langzaamverkeer), Bakhuisdreef (opheffen) en D‘Ekker (vernieuwen);
Deelproject 3: Aanpassingen Tongeren ten behoeve van veiligheid fietsverkeer en snelheidsbeperking gemotoriseerd verkeer;
Deelproject 4: Opwaardering Keulsebaan;
Deelproject 5:Realisatie van een fietstunnel ter plaatse van de Tongersestraat tussen Breukelsestraat en Kapelweg en met een aansluiting op Tongeren.
Het voorliggende verkeersbesluit vormt de eerste fase van deelproject 1
Het opheffen van de dubbele spoorwegovergang in de Tongersestraat (deelproject 1) vormt, samen met de Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg (deelproject 2), de twee prioritaire projecten van het Maatregelenpakket PHS Boxtel.
De vijf deelprojecten uit het Maatregelenpakket PHS Boxtel kunnen niet gelijktijdig in uitvoering worden gebracht. Een fasering in de uitvoering van de verschillende projecten is nodig om er voor te zorgen dat een goede verkeersafwikkeling binnen de gemeente Boxtel geborgd blijft. Als eerste deelproject wordt de Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg gerealiseerd.
In samenhang hiermee wordt gekozen voor een fasering van de sluiting van de dubbele spoorwegovergang. Voorliggend verkeersbesluit voorziet in de eerste fase van sluiting, namelijk de sluiting van de dubbele spoorwegovergang voor gemotoriseerd verkeer. In deze fase blijft de dubbele spoorwegovergang open voor langzaam verkeer. In een tweede fase wordt de dubbele spoorwegovergang middels een onttrekkingsbesluit gesloten voor alle vormen van verkeer.
Omdat de dubbele spoorwegovergang een belangrijke verkeersverbinding vormt binnen Boxtel, dient er eerst een goed alternatief zijn voor het gemotoriseerde verkeer voordat tot sluiting kan worden overgegaan, zie onderstaand.
Gevolgen verkeersbesluit voor gemotoriseerd verkeer
Het verkeersbesluit heeft consequenties voor de bereikbaarheid.
Als gevolg van het besluit is er geen doorgaande verbinding meer voor gemotoriseerd verkeer van de Tongersestraat over de dubbele spoorwegovergang naar de Kapelweg / Van Salmstraat en vanaf de weg Tongeren naar de Tongersestraat over de spoorwegovergang Den Bosch - Eindhoven.
Het opheffen van de dubbele spoorwegovergang leidt er ook toe dat doorgaand verkeer door Boxtel centrum en Boxtel noord naar het bedrijventerrein Ladonk wordt geminimaliseerd. Ook buurtschap Kalksheuvel profiteert van het opheffen van de overweg Tongersestraat. Op andere wegen, zoals in het gebied Tongeren, leidt de sluiting tot een toename van verkeer.
Concluderend kan gesteld worden dat voor de lange afstand verkeersrelaties het Maatregelenpakket PHS Boxtel een oplossing biedt voor de toenemende barrièrewerking van het spoor. Dit door de aanleg van de Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg en de capaciteitsuitbreiding van de Keulsebaan, waarmee een goede aansluiting op en bereikbaarheid van het hoofdwegennet is geborgd. Voor de korte afstand relaties (tussen Boxtel Centrum en Ladonk, Kalksheuvel en Tongeren) ontstaan voor autoverkeer omrijdroutes, via zuidzijde (Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg en Keulsebaan) en via de noordzijde (met name via de bestaande spoorwegovergangen Leenhoflaan en Essche Heike).
Door de aanleg van de fiets- en voetgangerstunnel wordt de barrièrewerking voor langzaam verkeer juist verminderd en daarmee voor korte afstanden een aantrekkelijker alternatief voor de auto. Deze keuze is gebaseerd op de eerder genoemde ambities van de gemeente Boxtel met betrekking tot de verkeersstructuur zoals vastgesteld in het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan 2008.
Hieronder een nadere toelichting op de bereikbaarheid en verbindingen voor gemotoriseerd verkeer.
Bereikbaarheid bedrijventerrein Ladonk.
De ontsluiting van het bedrijventerrein Ladonk vindt plaats via de Keulsebaan richting A2 en daarnaast in de toekomst via de nieuw aan te leggen Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg richting het westen.
Verbinding Boxtel Centrum – Tongeren (v.v.)
Voor Tongeren is het centrum van Boxtel per auto bereikbaar via de toekomstige aansluiting op de nieuwe Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg. Desgewenst kan het gemotoriseerd verkeer van/naar Tongeren ook via de bestaande wegenstructuur en de huidige spoorwegovergangen Leenhoflaan en Essche Heike rijden.
Verbinding Boxtel Centrum – Kalksheuvel (v.v.)
Kalksheuvel is per auto bereikbaar via de nieuwe Verbindingsweg Ladonk – Kapelweg. Verkeer richting het centrum zal via Ladonk en Keulsebaan naar het centrum rijden. Desgewenst kan het gemotoriseerd verkeer ook via de bestaande wegenstructuur en huidige spoorwegovergangen Leenhoflaan en Essche Heike rijden.
Verbinding Boxtel Centrum – Ladonk (v.v.)
Bedrijventerrein Ladonk is na realisatie van het Maatregelenpakket per auto bereikbaar via de nieuwe Verbindingsweg Ladonk – Kapelweg. Verkeer richting het centrum zal via Ladonk en Keulsebaan naar het centrum rijden. Voor de verbinding richting Boxtel Noord kan het gemotoriseerd verkeer ook gebruik maken via de bestaande wegenstructuur en de huidige spoorwegovergangen Leenhoflaan en Essche Heike voor de verbinding Ladonk – Boxtel Noord. Daarnaast blijft de primaire ontsluiting van het bedrijventerrein Ladonk via de Keulsebaan. Met de opwaardering van de Keulsebaan (project 4 van het Maatregelenpakket) wordt deze ontsluiting verder verbeterd.
De Veiligheidsregio Brabant-Noord heeft advies uitgebracht over het voorgenomen besluit en hierbij aangegeven geen bezwaar te hebben tegen de sluiting van de dubbele spoorwegovergang. De stijging van de opkomsttijd heeft voor het feitelijk optreden van de hulpdiensten op plaats incident geen consequenties. Met de adviezen van de Veiligheidsregio is rekening gehouden. Het moment van afsluiting is in het besluit gekoppeld aan het beschikbaar zijn van de VLK.
De conclusie is dat de nieuw aan te leggen Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg een belangrijke alternatieve route voor het gemotoriseerde verkeer. De verkeersafwikkeling van het gemotoriseerde verkeer zal daarnaast voor een deel via de bestaande wegenstructuur plaatsvinden. In aanvulling op de Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg wordt de verkeersafwikkeling verder verbeterd door de overige deelprojecten van het Maatregelenpakket, waaronder de capaciteitsuitbreiding van de Keulsebaan en de aanpassingen in Tongeren.
Inwerkingtreding verkeersbesluit
De dubbele spoorwegovergang Tongersestraat vormt op dit moment een belangrijke verkeersverbinding in Boxtel. Een sluiting volgens het verkeersbesluit voor gemotoriseerd verkeer kan dan ook pas plaatsvinden zodra alternatieve maatregelen voor gemotoriseerd verkeer zijn gerealiseerd.
De VLK vormt de belangrijkste maatregel om de effecten van de sluiting voor gemotoriseerd verkeer te compenseren. Zodra de VLK wordt opengesteld voor verkeer, is daarmee de noodzakelijke verkeersveiligheid en bereikbaarheid gewaarborgd. Vanaf dat moment ontstaat er een acceptabele verkeerssituatie waarbij het aanvaardbaar is om de spoorwegovergang af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer. De VLK is inmiddels voldoende ver uitgewerkt en in procedure om deze juridisch te kunnen koppelen.
De overige maatregelen voor gemotoriseerd verkeer (Keulsebaan en Tongeren) dragen bij aan een verdere verbetering van de verkeersveiligheid en bereikbaarheid. De planvorming van deze projecten is nog niet zover gevorderd om deze projecten juridisch te kunnen koppelen.
Het uitgangspunt is echter, zoals ook in de bestuursovereenkomst is afgesproken, dat de dubbele spoorwegovergang wordt gesloten voor gemotoriseerd verkeer zodat alle alternatieve maatregelen voor gemotoriseerd verkeer (VLK, Tongeren en Keulsebaan) zijn gerealiseerd.
Om bovenstaande uitgangspunt duidelijker in het verkeersbesluit tot uiting te laten komen, is de formulering van de opschortende voorwaarde ten opzichte van het ontwerpbesluit met een kleine toevoeging aangepast.
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) is overleg gepleegd met de politie.
het gedeelte van de Tongersestraat tussen de oostzijde van de spoorwegovergang ’s-Hertogenbosch – Eindhoven tot aan de Van Salmstraat en ten oosten van perceel Tongeren 2, zoals aangegeven in figuur 1, af te sluiten voor alle motorvoertuigen door het plaatsen van het verkeersbord C12 uit bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens1990 (RVV 1990) alsmede door het plaatsen van fysieke voorzieningen;
Burgemeester en wethouders van Boxtel,
Met toepassing van de coördinatieregeling ligt dit verkeersbesluit gelijktijdig met het besluit tot vaststelling van het bestemmingsplan Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg 2017 en de overige samenhangende besluiten met ingang van 20 oktober 2017 gedurende zes weken ter inzage. Binnen deze termijn kan tegen deze besluiten beroep worden ingesteld bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.
Voor meer informatie over de terinzagelegging en de mogelijkheid van beroep, wordt verwezen naar de afzonderlijke integrale publicatie hierover in de Staatscourant op 19 oktober 2017.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2017-59649.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.