Gemeente Leiden, verkeersbesluitbetreffende het aanbrengen van een voetgangersoversteekplaats op de Diamantlaan t.h.v. het Diamantplein

Logo Leiden

Situatietekening: 1143865 – Bebordingstekening VOP Diamantlaan

Burgemeester en wethouders van de gemeente Leiden,

Gelet op:

  • artikel 18 eerste lid onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: Wvw 1994), ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap;

  • de mandaatregeling van burgemeester en wethouders van Leiden en het daarop gebaseerde ondermandaatbesluit waarin de bevoegdheid tot het nemen van dit verkeersbesluit is ondergemandateerd aan de teamleider Ruimtelijke Ordening, Infrastructuur en Onderwijshuisvesting;

  • de bepalingen van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990);

  • de bepalingen van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW);

Overwegende dat:

  • dit verkeersbesluit betrekking heeft op het gedeelte van de Diamantlaan, gelegen in het Morsdistrict, dat ter hoogte van het Diamantplein ligt;

  • de Diamantlaan tot 2014 een 50 km/uur regime kende, welke in de loop van 2014 is gewijzigd naar een 30 km/uur regime om zodoende de lokale verblijfsfunctie te benadrukken;

  • gelijktijdig hiermee een herinrichting van de Diamantlaan heeft plaatsgevonden, zodat weginrichting en snelheidsregime (30 km/uur) conform wet- en regelgeving op elkaar afgestemd zijn;

  • de Diamantlaan conform bovenvermelde inrichtingsprincipes is ingericht, waarbij ter hoogte van het Diamantplein voorts is gekozen voor een inrichting die de gelijkwaardigheid van alle modaliteiten beoogt te benadrukken;

  • voetgangers de Diamantlaan ter hoogte van het Diamantplein regelmatig oversteken om richting de Robijnstraat te lopen en vice versa;

  • destijds in 2014, bij de herinrichting van de Diamantlaan, de keuze is gemaakt om ten behoeve van deze oversteekbewegingen een oversteeklocatie op de Diamantlaan aan te duiden middels kanalisatiestrepen, welke direct ten noordoosten van de Robijnstraat op de Diamantlaan zijn aangebracht;

  • deze kanalisatiestrepen de officiële voetgangersoversteekplaats, aangeduid middels zebramarkering en borden model L2, vervangt die hier voor de herinrichting op de Diamantlaan aanwezig was;

  • de gedachte hierachter onder meer was dat binnen 30 km/uur zones zo min mogelijk voorrangsregelingen van kracht zijn, zodat het verkeer op basis van onderlinge afstemming de voorrang regelt, waaronder ook de oversteekbewegingen van voetgangers;

  • de dagelijkse praktijk nu echter uitwijst dat de kanalisatiestrepen op de Diamantlaan niet naar wens functioneren en soms voor onduidelijke/onveilige verkeerssituaties zorgen, hetgeen onwenselijk is;

  • de gemeente vanuit omwonenden en voetgangers die van de kanalisatiestrepen in kwestie gebruik maken in verband hiermee verschillende klachten heeft ontvangen;

  • de inzichten ten aanzien van het al dan niet aanbrengen van officiële voetgangersoversteekplaatsen binnen 30 km/uur zones binnen de gemeente inmiddels zijn veranderd;

  • bij de overweging om deze al dan niet aan te brengen nu ook wordt bekeken of sprake is of zal zijn van grote(re) voetgangersstromen die de straat oversteken, bijvoorbeeld omdat er langs de straat een of meerdere voorzieningen aanwezig zijn die veel bezoekers trekken;

  • daarnaast ook wordt gekeken naar de samenstelling van de aanwezige verkeersdeelnemers, om zodoende vast te stellen of zich ter plaatse veel kwetsbare doelgroepen (zullen) voortbewegen, zoals bijvoorbeeld (school)kinderen, ouderen of mindervaliden;

  • de gemeente op basis van het voorgaande dan ook heeft besloten om de huidige kanalisatiestrepen op de Diamantlaan, gelegen direct ten noordoosten van de Robijnstraat, te verwijderen en in plaats daarvan een officiële voetgangersoversteekplaats zoals bedoeld in artikel 49 van het RVV 1990 aan te leggen, welke wordt aangeduid middels zebramarkering op het wegdek en borden model L2 (=voetgangersoversteekplaats);

  • met de bovengenoemde maatregel derhalve wordt bewerkstelligd dat de oversteekbaarheid van de Diamantlaan voor voetgangers verbeterd en dat de gemeente dit zwaarder vindt wegen dan het feit dat bestuurders hierdoor soms kortstondig zullen moeten wachten;

  • dat gezien het voorgaande en het gestelde in artikel 21 van het BABW juncto artikel 2 Wvw 1994 kan worden opgemerkt dat het nemen van de onderhavige verkeersmaatregelen strekt tot:

    • het verzekeren van de veiligheid op de weg;

    • het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

  • overleg is gepleegd met de (gemachtigde van de) korpschef van de politie, welke een negatief advies heeft gegeven ten aanzien van de genoemde verkeersmaatregelen;

    • in het politieadvies wordt aangegeven dat het toepassen van een voetgangersoversteekplaats niet bij het wegontwerp van 30 km/h wegen en de principes van “Duurzaam Veilig” past;

    • tevens in het politieadvies wordt aangegeven dat bij een lengte van de voetgangersoversteekplaats langer dan 4,50 meter er een middeneiland van minimaal 2,00 meter moet worden toegepast;

    • de voetgangersoversteekplaats volgens het politieadvies in de voorgestelde kleurstelling niet voldoet aan de richtlijnen;

  • de gemeente van mening is dat eerder genoemde overwegingen voldoende basis en draagvlak bieden voor het aanbrengen van een voetgangersoversteekplaats ondanks negatief politieadvies;

  • dat de onder ‘besluiten’ genoemde (delen van) wegen in beheer zijn bij de gemeente Leiden en binnen de bebouwde kom van die gemeente zijn gelegen;

nemen, gelet op het voorgaande, de volgende

BESLUITEN:

  • 1.

    een voetgangersoversteekplaats, zoals bedoeld in artikel 49 van het RVV 1990, aan te brengen op de Diamantlaan, direct ten noordoosten van het kruispunt met de Robijnstraat, door het aanbrengen van zebramarkering en het plaatsen van borden model L2 van het RVV 1990;

     

Leiden, 1 augustus 2017,

burgemeester en wethouders van Leiden,

namens dezen,

   

A.H. Karbet

Teammanager Ontwerp en Mobiliteit

  

Bezwarenprocedure

Tegen het genoemde besluit kan door belanghebbenden binnen zes weken na datum van publicatie in de Staatscourant bezwaar worden gemaakt. Dat kan via www.leiden.nl/contact of schriftelijk, ter attentie van burgemeester en wethouders, naar postbus 9100, 2300 PC Leiden onder vermelding van ‘bezwaar verkeersbesluit – voetgangersoversteekplaats Diamantlaan”. Bij een spoedeisend belang kan tevens bij de Voorzieningenrechter van de rechtbank Den Haag, sector bestuursrecht, postbus 20302, 2500 EH Den Haag, een verzoek om voorlopige voorziening worden gedaan om het besluit te schorsen.

Naar boven