Verkeersbesluit eenrichtingverkeer Johan de Wittstraat - Wassenaar

Logo Wassenaar

Z/17/6984

Het college van burgemeester en wethouders van Wassenaar:

Juridisch kader:

Gelet op:

  • de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994 (WVW), het reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV), het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) en de Algemene wet Bestuursrecht (Awb);

  • artikel 15, eerste lid, van de WVW 1994; een verkeersbesluit moet worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;

  • artikel 2 van de WVW 1994 voor wat betreft het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg, het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer, het gewenst is om de genoemde maatregelen onder ‘besluiten’ in te stellen of op te heffen;

  • artikel 18, eerste lid, onder d van de WVW;

Uit het oogpunt van:

  • het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • het beschermen van weggebruikers en passagiers;

Is het gewenst om:

Eenrichtingverkeer in te stellen op de Johan de Wittstraat, tussen de Van Zuylen van Nijeveltstraat en de Lange Kerkdam. Het eenrichtingsverkeer geldt niet voor (brom)fietsers.

Overwegingen.

Overwegende dat:

  • het gedeelte van de Johan de Wittstraat waar dit verkeersbesluit betrekking op heeft binnen een 30 km/uur zone ligt;

  • de gemeenteraad op 10 maart 2014 het Centrum Verkeersplan heeft vastgesteld. Naar aanleiding van het coalitieakkoord is op 8 juni 2015 de ‘herziening besluitvorming Centrum Verkeersplan 2014’ (CVP) door de gemeenteraad vastgesteld. In beide plannen zijn voor het centrum van Wassenaar een aantal nader uit te werken maatregelen opgenomen. Eén van deze maatregelen is het instellen van eenrichtingsverkeer op de Johan de Wittstraat, tussen de Van Zuylen van Nijeveltstraat en de Lange Kerkdam, waarbij het verkeer richting Lange Kerkdam rijdt. Het eenrichtingsverkeer geldt niet voor (brom)fietsers De verkeersmaatregel uit dit verkeersbesluit vloeit direct uit deze besluiten voort;

  • de Johan de Wittstraat te smal is voor autoverkeer en fietsverkeer in twee richtingen en langsparkeren aan één zijde. Vooral fietsers komen in de knel en wijken uit naar het trottoir;

  • het instellen van éénrichtingsverkeer op de Johan de Wittstraat past binnen het maatregelenpakket uit het CVP om het verkeer zo veel mogelijk te concentreren op de ‘centrumring’ rond het centrum. De ‘centrumring’ bestaat uit de Prinsenweg, Van Oldenbarneveltweg, Van Zuylen van Nijeveltstraat en Storm van ’s-Gravesandeweg;

  • dat groot onderhoud plaatsvindt in de Molenweg, Korenlaan, Molenplein, Gravestraat (tussen Molenplein en Lange Kerkdam), Lange Kerkdam (tussen Van Oldenbarneveltweg en Johan de Wittstraat) en Johan de Wittstraat (tussen Van Zuylen van Nijeveltstraat en Lange Kerkdam);

  • dat het instellen van eenrichtingsverkeer om een andere inrichting van de Johan de Wittstraat vraagt, waarbij het karakter van een 30 km/uur gebied meer moet worden benadrukt. De Johan de Wittstraat is een belangrijke fietsroute van/naar de Herenwegschool. Veel kinderen fietsen hier. Ook voor fietsers die het centrum als bestemming hebben is het een belangrijke route. Door het groot onderhoud is een andere inrichting mogelijk;

  • in de voorbereiding voor het groot onderhoud verschillende overleggen met bewoners zijn geweest. Hier zijn de bewoners voorgelicht over het geplande werk. De bewoners hebben hun inbreng kunnen leveren aan het gepresenteerde schetsontwerp. Deze opmerkingen zijn uiteindelijk verwerkt in een voorlopig ontwerp. Op 29 maart 2016 heeft de gemeenteraad het ontwerp vastgesteld;

  • daardoor het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade wordt gediend;

  • het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

  • de onder ‘besluiten’ genoemde wegen c.q. weggedeelten binnen de bebouwde kom liggen en in beheer zijn bij gemeente Wassenaar;

Horen:

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW vond overleg plaats tussen de wegbeheerder en de politie Eenheid Den Haag, afdeling infrastructuur en op 25 april 2017 heeft de politie laten weten akkoord te gaan met dit verkeersbesluit;

Belangenafweging:

Voor dit verkeersbesluit is een openbare voorbereidingsprocedure conform afdeling 3.4 van de Awb toegepast.

Tijdens de terinzagelegging van het ontwerpbesluit van 1 mei 2017 tot en met 12 juni 2017 zijn geen zienswijzen ingediend.

Besluiten

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten Burgemeester en Wethouders van Wassenaar om:

1.door het plaatsen van borden C2, C3, C4l en C4r en onderborden OB54 van Bijlage 1 van het RVV 1990 op Johan de Wittstraat, tussen de Van Zuylen van Nijeveltstraat en de Lange Kerkdam een verplichte rijrichting in te stellen, waarbij het verkeer vanaf de Van Zuylen van Nijeveltstraat richting Lange Kerkdam rijdt en waarvan (brom)fietsers uitgezonderd zijn;

Vastgesteld,

namens het college van burgemeester en wethouders op 19 juni 2017,

W.Stok

Teamleider Borging en Realisatie

Binnen zes weken na de dag dat dit besluit bekend is gemaakt kunnen belanghebbenden een ondertekend en gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders, postbus 499, 2240 AL Wassenaar. Het verkeersbesluit blijft gelden totdat op het bezwaarschrift is beslist. Als de beslissing op het bezwaarschrift niet kan worden afgewacht, kan de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Den Haag (Sector Bestuursrecht) een voorlopige voorziening treffen op verzoek van een belanghebbende die op tijd bezwaar heeft gemaakt. Het adres van de rechtbank is Postbus 20302, 2500 EH Den Haag.

Afschrift aan: nationale politie Eenheid Den Haag, afdeling infrastructuur

Naar boven