Verkeersbesluit "blauwe zone" centrum

Logo Den Helder

Kenmerk: AU16.11907 / Ruimte en Economie

 

Burgemeester en wethouders van Den Helder,

conform artikel 1.9 van de Algemene Plaatselijke Verordening bevoegd tot het nemen van besluiten, alsbedoeld in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW, Besluit van26 juli 1990, Stbl. 460),

 

overwegende,

- dat de raad in de openbare vergadering van 7 november 2016 heeft besloten om per 1 december2016 in het centrum van Den Helder de parkeerregulering door middel van het heffen vanparkeerbelasting te beëindigen;

- dat vanaf deze datum, gedurende een proefperiode van anderhalf jaar, het parkeren in hetcentrum vrij is;

- dat geconstateerd is dat vanaf 1 december 2016 de parkeervoorzieningen in het centrum en dewoonstraten rond het centrum vrijwel geheel gevuld zijn met overwegend lang parkerendemotorvoertuigen;

- dat bewoners en bezoekers van het centrum ernstige overlast ondervinden van de parkeerdruk engeen of slechts met moeite een parkeerplek kunnen vinden;

- dat inmiddels vele klachten over het nieuwe parkeerbeleid zijn ontvangen;

- dat het met het oog op een eerlijke verdeling van de schaarse parkeerruimte in het centrumnoodzakelijk is dat er per ommegaande een zekere vorm van parkeerregulering wordt ingevoerddie het lang-parkeren van motorvoertuigen beperkt;

- dat hierin kan worden voorzien door het instellen van een parkeerduurbeperking, ook welgenoemd een “blauwe zone”, met een ontheffingsmogelijkheid voor belanghebbenden;

- dat uit onderzoek ten tijde van het heffen van parkeerbelasting is gebleken dat een centrumbezoekoverwegend niet langer duurt dan 2 uur;

- dat met het instellen van een maximum parkeertijd van 2 uur wordt voldaan aan het creëren vanvoldoende doorstroming qua parkeren en het bieden van voldoende gratis parkeertijd voor eencentrumbezoek;

- dat de parkeeroverlast optreedt gedurende de openingstijden van de winkels in het centrum;

- dat de parkeerduurbeperking beperkt kan blijven tot deze openingstijden, te weten van maandagtot en met zaterdag tussen 9.00 uur en 18.00 uur;

- dat in overeenstemming met artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake hetwegverkeer overleg is gepleegd met een daartoe gemandateerde Verkeersadviseur van de politieeenheidNoord-Holland;

- dat genoemde weggedeelten zijn gelegen binnen de bebouwde kom (Wegenverkeerswet) en inbeheer zijn bij de gemeente Den Helder;

 

gelet op de bepalingen van de Wegenverkeerswet, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens enhet Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

 

besluiten:

I. door het plaatsen van borden E10 en E11 van bijlage I van het Reglement verkeersregels enverkeertekens 1990, met onderbord met de tekst: “max. 2 uur” en “van maandag tot en metzaterdag tussen 9.00 uur en 18.00 uur”, een parkeerduurbeperking in te stellen in het centrum inde navolgende straten:

Prins Hendriklaan;

Koningdwarsstraat;

garage Koninckshoek;

Plantsoenstraat;

Stationsstraat;

Spuistraat;

Prinsenstraat;

Californiestraat;

Bernhardplein;

Julianaplein;

Polderweg;

Kroonpassage;

Gravenstraat;

Boerhaavestraat;

Sluisdijkstraat;

Breewaterstraat;

Wezenstraat;

Palmstraat;

Diaconiestraat;

Werfstraat;

Beatrixstraat;

Kerkstraat;

Spoorstraat;

Koningstraat;

Jutterspleintje;

Molenstraat;

Westgracht.

 

II. dit besluit ter openbare kennis te brengen;

 

III. belanghebbenden, voor zover nodig, te wijzen op de mogelijkheid tot het indienen van eenbezwaarschrift tegen dit besluit. Dit bezwaarschrift dient binnen de daarvoor gestelde termijn van 6weken na openbare kennisgeving va dit besluit te zijn ingediend bij het College van Burgemeesteren Wethouders.

 

 

Den Helder, 10 januari 2017

 

 

Burgemeester en Wethouders van Den Helder,

namens dezen,

de manager van de afdeling Ruimte en Economie,

 

 

H. Kaag-van der Boon

 

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, hiertegen een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen. Dit moet dan gebeuren binnen zes weken na de dag waarop burgemeester en wethouders het besluit heeft gepubliceerd. Het bezwaarschrift dient te worden gericht aan burgemeester en wethouders van Den Helder, Postbus 36, 1780 AA Den Helder. Het bezwaarschrift dient gedateerd en ondertekend te zijn.

Bij de president van de Arrondissementsrechtbank te Haarlem, kan een verzoek om voorlopige voorziening (waaronder schorsing) worden ingediend. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Naar boven