Ontwerpverkeersbesluit inzake het instellen van eenrichtingsverkeer op diverse straten in het kader van het wijkverkeersplan Lyceumkwartier/Wilhelminapark

Logo Zeist

Datum: 11 januari 2017

Kenmerk: 210525

 

Burgemeester en wethouders,

 

INLEIDING

 

Bevoegdheid:

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zeist bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Op 17 november 2011 is deze bevoegdheid door het college van burgemeester en wethouders gemandateerd aan de Teammanager beheer openbare ruimte.

 

OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT

 

Besluitverplichting

Op grond van artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er in de volgende gevallen een verkeersbesluit te worden genomen:

  • 1.

    De plaatsing of verwijdering van verkeerstekens en onderborden (opgenomen in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer), voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

  • 2.

    Maatregelen op of aan de weg tot een wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

 

Motivering

Het centrum van Zeist, dat globaal wordt begrensd door de Slotlaan, 1e Hogeweg, Voorheuvel en Steynlaan, heeft sinds enkele decennia te kampen met een terugloop van het aantal bezoekers en bestedingen, een toenemende (winkel)leegstand en een onvoldoende kwalitatieve inrichting van de openbare ruimte. Dit heeft een negatief effect op zowel het lokale woon- als winkelplezier. Om het tij in positieve zin te doen keren zijn aanpassingen en herinrichtingen in het centrumgebied noodzakelijk om de woon- en winkelkwaliteit substantieel te verbeteren.

 

De basis voor de beoogde veranderingen in het centrum is in 2009 gelegd in het destijds opgestelde masterplan. Naar aanleiding hiervan volgden jaren van discussie en het opstellen van vele (alternatieve) plannen. Na het houden van onder meer een centrumdialoog medio 2013, waarbij inwoners en ondernemers hun bijdrage aan de plannen konden leveren, heeft dit uiteindelijk geresulteerd in het opstellen van een samenhangende visie op het centrum van Zeist: de centrumvisie “Beleef Zeist Groen, Gezond en Gastvrij”. Deze centrumvisie is op 3 maart 2015 door de gemeenteraad vastgesteld.

 

Om de beoogde doelstellingen voor het centrum te realiseren wordt vanuit de centrumvisie ingezet op het realiseren van een compact kernwinkelcentrumgebied dat begrensd wordt door de 1e Hogeweg, Voorheuvel, Weeshuislaan en de Slotlaan, met het Emmaplein als hart. De realisatie van deze visie vergt onder meer dat de huidige infrastructuur en openbare ruimte rondom dit gebied zowel functioneel als visueel meer bij het kernwinkelcentrumgebied getrokken wordt. Om dit te bewerkstelligen wordt voorzien in het uitvoeren van diverse herinrichtingen en het in samenhang daarmee implementeren van ondersteunende verkeersmaatregelen. Belangrijke uitgangspunten ten aanzien van deze herinrichtingen zijn onder andere dat in de nieuwe situatie sprake is van een aantrekkelijk winkel- en verblijfsgebied, een verkeerssituatie waarbij de auto “te gast” is en een goede bereikbaarheid van de parkeerfaciliteiten in/rondom het kernwinkelcentrumgebied.

 

Vanwege de verkeerseffecten van de door de gemeenteraad (geamendeerde) centrumvisie, zijn nadien diverse gesprekken met belanghebbenden gevoerd onder de naam “Verkeersdialoog”. Op 8 maart 2016 heeft het college van burgemeester en wethouders van Zeist kennisgenomen van de uitkomsten van de Verkeersdialoog en de aanvullende verkeersmaatregelen die nodig zijn. Tevens heeft het College naar aanleiding van de uitkomsten besloten om met twee omliggende wijken een tweetal wijkverkeersplannen op te stellen. Dit vanwege mogelijke uitstralingseffecten op straten in deze wijken als gevolg van de onlangs genomen verkeersbesluiten in het centrum van Zeist. De twee omliggende wijken zijn het Lyceumkwartier-Zuid/Wilhelminapark en de omgeving Jagerlaan – Torenlaan – Cronjélaan e.o.

 

In periode april 2016 tot en met september 2016 zijn in overleg met de wijken Lyceumkwartier-Zuid/Wilhelminapark en de Jagerlaan – Torenlaan – Cronjélaan e.o. gesprekken gevoerd. Deze hebben geleid tot twee wijkverkeersplannen, te weten een plan voor de Jagerlaan – Torenlaan – Cronjélaan e.o. en een plan voor het Lyceumkwartier-Zuid/Wilhelminapark. Voor beide wijkverkeersplannen geldt dat op verschillende wegen eenrichtingsverkeer wordt ingesteld. Daarnaast worden op de Lindenlaan in het Lyceumkwartier infrastructurele maatregelen genomen.

 

Dit specifieke ontwerp-verkeersbesluit heeft betrekking op de verkeerscirculatie en daarmee samenhangende verkeersmaatregelen die in het kader van het wijkverkeersplan Lyceumkwartier-Zuid/Wilhelminapark worden uitgevoerd.

 

Lyceumkwartier/Wilhelminapark

In het Lyceumkwartier-Zuid en het Wilhelminapark, ten noordoosten van het centrum, staan vrijwel uitsluitend woningen. Op de wegen in deze wijken geldt een maximumsnelheid van 30 km/h en vrijwel alle aansluitingen zijn gelijkwaardig. Bestuurders die van rechts komen hebben hier recht op voorrang (gelijkwaardige aansluitingen). Dit is overeenkomstig de richtlijnen van Duurzaam Veilig; de wegen hebben de status van erftoegangsweg waar verblijven centraal staat. Parkeren gebeurt op veel plaatsen op de rijbaan. Het snelheidsregime past bij de verblijfsfunctie die het gebied uitstraalt. In het Wilhelminapark is aan de Stationslaan basisschool ‘Het Spoor’ gevestigd. In het Lyceumkwartier-Zuid is in de Verlengde Slotlaan de Zeister Schoolvereeniging gevestigd. Het Christelijk Lyceum Zeist is gevestigd op Lindenlaan 23. Op de wegen rondom scholen is een adviessnelheid van 15 km/h aanbevolen. De snelheidsregimes passen bij de verblijfsfunctie die het gebied uitstraalt en zorgen voor een verkeersveilige omgeving, ook voor de voetgangers en fietsers die van de wegen gebruik maken.

 

De aanpassingen in de verkeerscirculatie in het centrum van Zeist hebben gevolgen voor de wegen in de omliggende wijken. Als er geen aanvullende verkeerscirculatiemaatregelen worden genomen in het Lyceumkwartier-Zuid en Wilhelminapark worden verschillende straten zwaarder belast door doorgaand verkeer. Dit staat op gespannen voet met de verblijfsfunctie die het gebied nu kenmerkt. Om deze verblijfsfunctie ook in de toekomst centraal te stellen en leefbaarheid en verkeersveiligheid te borgen moet dit woongebied zoveel mogelijk van doorgaande verkeer worden gevrijwaard. Dit kan worden bewerkstelligd door het instellen van eenrichtingsverkeer op een aantal wegen in het gebied. In aanvulling op het al bestaande eenrichtingsverkeer op sommige wegen in beide wijken wordt een situatie gecreëerd waarin sprake is van een minimaal aandeel aan doorgaand verkeer.

 

Verlengde Slotlaan

De verkeersmaatregelen in het centrum kunnen leiden tot een ongewenste doorgaande verkeersstroom over de Verlengde Slotlaan richting de Lindenlaan Dit wordt veroorzaakt door het afsluiten van de Voorheuvel voor autoverkeer. Het verkeer dat van deze route (Voorheuvel) gebruik maakte, zoekt een nieuwe route via de straten in het Lyceumkwartier-Zuid en Wilhelminapark. Op het gedeelte van de Verlengde Slotlaan tussen de Lindenlaan en rotonde Boulevard-Verlengde Slotlaan-Lyceumlaan-Slotlaan-Antonlaan is daarnaast op dit moment al sprake van eenrichtingsverkeer van de Lindenlaan richting de rotonde van maandag tot en met vrijdag tussen 8:00 en 9:00 uur. Dit eenrichtingsverkeer wordt uitgebreid tot 7 dagen per week en geldt voor de hele dag. Deze maatregel voorkomt dat een doorgaand verkeerstroom ontstaat door het Lyceumkwartier-Zuid en Wilhelminapark. Daarnaast draagt deze maatregel bij aan een meer overzichtelijke situatie ter hoogte van de school en duidelijkheid richting de weggebruiker.

 

Lyceumlaan

De verkeersmaatregelen in het centrum kunnen leiden tot een ongewenste doorgaande verkeersstroom over de Lyceumlaan richting het Wilhelminapark en Lindenlaan. Dit wordt veroorzaakt door het afsluiten van de Voorheuvel voor autoverkeer. Het verkeer dat van deze route (Voorheuvel) gebruik maakte, zoekt een nieuwe route via de straten in het Lyceumkwartier-Zuid en Wilhelminapark. Het instellen van eenrichtingsverkeer op de Lyceumlaan tussen de Fransen van de Puttelaan en de rotonde Boulevard-Verlengde Slotlaan-Lyceumlaan-Slotlaan-Antonlaan in de richting van de Fransen van de Puttelaan naar de rotonde voorkomt dat een doorgaand verkeerstroom ontstaat door het Lyceumkwartier-Zuid en Wilhelminapark.

 

Pauw van Wieldrechtlaan

Naast een ongewenste verkeersstroom door de Lyceumlaan moet ook rekening worden gehouden met het ontstaan van een verkeersstroom van noord naar zuid door het Lyceumkwartier-Zuid en Wilhelminapark naar de 1e Hogeweg. Dit wordt veroorzaakt door het afsluiten van de Voorheuvel voor autoverkeer. Het verkeer dat van deze route gebruik maakte, zoekt een nieuwe route via de straten in het Lyceumkwartier-Zuid en Wilhelminapark. Met het instellen van eenrichtingsverkeer op de Pauw van Wieldrechtlaan tussen de Boslaan en Fransen van de Puttelaan van de Boslaan naar de Fransen van de Puttelaan wordt deze ongewenste verkeersstroom tegengegaan. De Pauw van Wieldrechtlaan kent over de gehele lengte dezelfde inrichting; een smal dwarsprofiel, waarbij aan een zijde van de weg op de rijbaan geparkeerd wordt. Op het gedeelte tussen de Stationslaan en Boslaan is al sprake van eenrichtingsverkeer. De inrichting en gebruik van de weg sluit dan aan bij het al geldende eenrichtingverkeer.

 

Professor Lorentzlaan

Met het instellen van eenrichtingsverkeer in de Pauw van Wieldrechtlaan moet ook rekening worden gehouden met een verschuiving van de noord-zuidroute door de Lyceumkwartier-Zuid en Wilhelminapark van de Pauw van Wieldrechtlaan naar de Professor Lorentzlaan. Ook dit is ongewenst, aangezien deze straat ook behoort tot het verblijfsgebied. Met het instellen van eenrichtingsverkeer op de Professor Lorentzaan tussen de Boslaan en Aristoteleslaan van de Boslaan richting de Aristoteleslaan kan deze ontwikkeling worden voorkomen. Deze stroom schuift hiermee uiteindelijk op naar de Woudenbergseweg. Deze weg is gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg en daarmee geschikt om het doorgaande verkeer te verwerken.

 

Stationslaan

Aan de Stationslaan is basisschool ‘Het Spoor’ gevestigd. In de gesprekken met bewoners van het Wilhelminapark is gebleken dat tijdens het halen en brengen van kinderen vaak chaotische en onoverzichtelijke en daardoor gevaarlijke situaties ontstaan. Het instellen van eenrichtingsverkeer op de Stationslaan tussen de Prins Hendriklaan en Bethaniëlaan van de Prins Hendriklaan naar de Bethaniëlaan kan bijdragen aan een rustiger verkeersbeeld ter hoogte van de school waardoor de kans op verkeersonveilige verkeerssituaties wordt beperkt. Het instellen van eenrichtingsverkeer op dit gedeelte van de Stationslaan staat los van de centrumvisie, maar is wel aangedragen tijdens de gehouden dialoog met het Wilhelminapark.

 

In te stellen eenrichtingsverkeer uitsluitend voor gemotoriseerd verkeer

Het eenrichtingsverkeer op de hierboven genoemde wegen geldt uitsluitend voor gemotoriseerd verkeer. Een uitzondering op het eenrichtingsverkeer wordt ingesteld voor (brom)fietsers, zodat deze categorie de meest directe routes kan blijven gebruiken.

 

Omrijden

Instellen van eenrichtingswegen leidt ertoe dat sommige bewoners of bezoekers moeten omrijden naar hun bestemming. Door de wegenstructuur is het effect in toename van afstand en tijd echter relatief beperkt. Aan het realiseren van een aantrekkelijk en autoluw centrumgebied en het voorkomen van doorgaande verkeersstromen door verblijfsgebieden kent de gemeente een zwaarder belang toe dan aan de beperkte omrijdafstand die bepaalde bestuurders moeten afleggen.

 

Infrastructurele maatregelen Lindenlaan

Modelberekeningen laten zien dat t door het instellen van eenrichtingsverkeer op de hiervoor genoemde wegen de Lindenlaan zwaarder wordt belast. Om de verkeersintensiteit op de Lindenlaan tot een aanvaardbaar niveau te beperken, worden aanvullende infrastructurele maatregelen genomen. Het betreft de volgende maatregelen:

  • 1.

    verwijzing parkeerroute centrum over Lindenlaan is verwijderd;

  • 2.

    doseren instroom verkeer vanaf Geroplein door het aanpassen van de verkeerslichtenregeling op dit kruispunt;

  • 3.

    aanbrengen dynamische routeinformatie op de Woudenbergseweg om verkeer richting de A28 te stimuleren via de Krakelingweg te rijden;

  • 4.

    reconstructie van de Lindenlaan (aanleg overrijdbare middengeleider en aanbrengen versmallingen);

  • 5.

    reconstructie kruispunt Woudenbergseweg-Jagersingel, waarbij beweging naar Jagersingel/ Lindenlaan wordt ontmoedigt.

 

We blijven de komende jaren structureel in overleg met belanghebbenden om de verkeerssituatie actief te monitoren (ook aan de hand van metingen). Als blijkt dat de beoogde maatregelen niet het beoogde effect hebben dan wordt in overleg met belanghebbenden nagegaan welke aanvullende maatregelen mogelijk zijn.

 

Doelstellingen verkeersbesluit

Met dit verkeersbesluit worden, op basis van artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994, de volgende doelstellingen beoogd:

  • het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • het voorkomen of beperken van het door verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of de functie van een gebied.

 

 

BESLUITEN

 

Op grond van voorgaande overwegingen is de gemeente tot het besluit gekomen om:

 

  • 1.

    het eenrichtingsverkeer op de Verlengde Slotlaan, tussen Lindenlaan en Slotlaan, waarbij het enkel is toegestaan om van de Lindenlaan richting de rotonde Boulevard-Verlengde Slotlaan-Lyceumlaan-Slotlaan-Antonlaan te rijden, van kracht te verklaren voor 24 uur per dag en zeven dagen per week door het verwijderen van het onderbord met de tekst ‘ma t/m vrij 08.00 – 09.00 U’;

  • 2.

    door het plaatsen van borden model C2 en C3 uit Bijlage 1 van het RVV 1990, voorzien van een onderbord OB54 een eenrichtingsweg te stellen op de volgende wegen:

    • a.

      Lyceumlaan tussen Fransen van de Puttelaan en rotonde Boulevard-Verlengde Slotlaan-Lyceumlaan-Slotlaan-Antonlaan, waarbij het enkel nog is toegestaan om van de Fransen van de Puttelaan richting de rotonde Boulevard-Verlengde Slotlaan-Lyceumlaan-Slotlaan-Antonlaan te rijden;

    • b.

      Pauw van Wieldrechtlaan tussen Boslaan en Fransen van de Puttelaan, waarbij het enkel nog is toegestaan om van de Boslaan richting Fransen van de Puttelaan te rijden;

    • c.

      Stationslaan tussen Prins Hendriklaan en Bethaniëlaan, waarbij het enkel nog is toegestaan om van de Prins Hendriklaan richting de Bethaniëlaan te rijden;

    • d.

      Professor Lorentzlaan, tussen de Boslaan en de Aristoteleslaan, waarbij het enkel nog is toegestaan om van de Boslaan richting de Aristoteleslaan te rijden.

 

Zienswijzeprocedure

Op dit ontwerpverkeersbesluit is de openbare voorbereidingsprocedure (afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht) van toepassing.

 

Tegen de voorgenomen verkeersbesluiten kan iedere belanghebbende op grond van het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht binnen 6 weken na de dag waarop het ontwerpverkeersbesluit bekend is gemaakt een zienswijze indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Zeist. Uw zienswijze dient in ieder geval te bevatten:

  • de naam en het adres van de indiener;

  • de dagtekening;

  • een omschrijving van het ontwerpbesluit waartegen de zienswijze zich richt;

  • de gronden van de zienswijze.

 

De termijn voor het indienen van een zienswijze bedraagt 6 weken en vangt aan met ingang van de dag na die waarop het ontwerpbesluit op de voorgeschreven wijze is bekendgemaakt (in casu is gepubliceerd). Uw zienswijze dient voor het einde van deze termijn te zijn ontvangen, dan wel – bij verzending per post – voor het einde van de termijn per post te zijn bezorgd en binnen een week bij het bestuursorgaan aangekomen te zijn.

 

De ontvangen zienswijzen op het ontwerpbesluit worden meegenomen bij de vaststelling van het definitieve besluit van burgemeester en wethouders. Op het definitieve besluit is alleen beroep mogelijk door diegenen die een zienswijze hebben ingediend op het ontwerpbesluit.

 

Communicatie

Dit ontwerpbesluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant en op www.zeist.nl/verkeersbesluiten. Daarnaast ligt het besluit gedurende 6 weken ter inzage bij de publieksbalie in het gemeentehuis.

 

Burgemeester en wethouders van Zeist,

namens dezen,

de teammanager Beheer en Openbare Ruimte,

Florien (A.C.) Westermann

 

Naar boven