Verkeersbesluit instellen fietsers in de voorrang op rotondes

Logo Capelle aan den IJssel

Inleiding

In aansluiting op de landelijke richtlijnen van het CROW en het Fietsberaad heeft de gemeente Capelle aan den IJssel besloten om fietsers op de rotondes binnen de bebouwde kom voorrang te verlenen.

Motivatie

Uit het oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van de weggebruikers en passagiers en het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer

is het gewenst te komen tot een eenduidige voorrangsregeling op rotondes binnen de bebouwde

kom.

Overwegingen

  • -

    Het CROW en het Fietsberaad bevelen een eenduidige en uniforme voorrangssituatie op rotondes waarbij fietsers op rotondes binnen de bebouwde kom voorrang dienen te krijgen. Een eenduidige en uniforme voorrangsituatie op rotondes draagt zorg voor duidelijkheid voor alle bestuurders hetgeen de veiligheid ten goede komt;

  • -

    Afslaand verkeer vanaf de rotondes dient voorrang te verlenen aan rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg. Het niet opnemen van het fietspad binnen de voorrang is daarvan een afwijking en kan dan ook leiden tot een juridisch onduidelijke voorrangssituatie hetgeen de veiligheid niet ten goede komt;

  • -

    In de praktijk uit zich dit in het verkeerde gedrag dat automobilisten bij het verlaten van de rotonde fietsers al voorrang geven terwijl dit niet geregeld is, andere automobilisten anticiperen daar niet altijd op;

  • -

    Met de vormgeving van de fietspaden op de rotondes middels rood asfalt en blokmarkering, alsmede voorrangsborden met aanvullende onderborden en een onderbroken asmarkering op de fietsoversteken bij een twee-richtingenfietspad die waarschuwt voor fietsers in twee richtingen, wordt de voorrang voor fietsers extra benadrukt en is er sprake van een duidelijke en veilige vormgeving;

  • -

    Volgens de uitgangspunten voor Duurzaam Veilig wordt de functie van gebiedsontsluitingswegen (50 km/uur snelheidsregime) onderverdeeld in ‘doorstroming’ op de wegvakken en ‘uitwisseling’ op kruispunten en rotondes. Een eventuele kleine verlaging van de doorstroming op de rotondes past dan ook binnen de functie van de weg en weegt niet op tegen de veiligheid van een eenduidige en uniforme voorrangssituatie op rotondes binnen de bebouwde kom;

  • -

    Het instellen van de voorrang voor (brom)fietsers komt het comfort en doorstroming voor deze doelgroep ten goede;

  • -

    De fietsoversteken bij de rotondes Fascinatio Boulevard en Burg. Van Dijklaan worden voorzien van een plateau om te zorgen voor een lagere aanrijdsnelheid van het gemotoriseerde verkeer en extra attentiewaarde aangezien het hier twee-richtingenfietspaden betreft, In een later stadium volgt deze aanpassing bij de beide rotondes op de Couwenhoekseweg;

Overige overwegingen

De bedoelde wegen in het beheer is bij de gemeente Capelle aan den IJssel;

zich geen omstandigheid, als bedoeld in artikel 25, lid 1 van het besluit administratieve

bepalingen inzake het wegverkeer, voordoet;

ter voldoening aan het bepaalde in artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen

inzake het wegverkeer, heeft overleg plaatsgevonden met de korpschef;

gelet op de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990

en het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer;

gelet op het besluit van het college van burgemeester en wethouders van Capelle aan den

IJssel om de bevoegdheid op grond van artikel 18 lid 1 sub d Wegenverkeerswet 1994 tot het

nemen van verkeersbesluiten te mandateren aan het hoofd van de afdeling Stadsontwikkeling

van 2 juni 2009;

b e s l u i t :

tot het instellen van een voorrangsregeling waarbij het gemotoriseerde verkeer dat de rotonde oprijdt en het gemotoriseerde verkeer dat de rotonde verlaat voorrang moet verlenen aan fietsers op het fietspad aan de buitenszijde van de rotonde door middel van het aanbrengen van driehoeksmarkering (haaientanden) en het plaatsen van borden B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 op de rotondes;

1 Burg. Van Dijklaan – Vrijheidsdans

2 Couwenhoekseweg – De Linie – Duikerlaan

3 Couwenhoekseweg – Keerkring – Reigerlaan

4 Fascinatio Boulevard – Rivium Boulevard

5 Hollandsch Diep – Westerlengte – De Linie

6 Keerkring – Westerlengte

7 P.C. Boutensingel – Schonberglaan

8 Puccinistraat – Sibeliusweg – Gounodstraat

9 Schonberglaan – Monteverdistraat – Handelstraat

10 Schonberglaan – Paganinistraat – Brahmsstraat

11 Schonberglaan – Sibeliusweg

12 Van Beethovenlaan – Sibeliusweg – Tsjaikovskistraat.

Voornoemde maatregelen zijn weergegeven op de bij dit besluit behorende bijlagen.

Capelle aan den IJssel, 21 april 2017,

namens het college van burgemeester en wethouders,

het hoofd van de afdeling Stadsontwikkeling

E. P. Wigt

Datum bekendmaking: 26 april 2017.

N.B.

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht heeft elke belanghebbende de bevoegdheid

om tegen dit verkeersbesluit bij het college van burgemeester en wethouders (Postbus 70,

2900 AB Capelle aan den IJssel) een bezwaarschrift in te dienen. Het gemotiveerde

bezwaarschrift moet worden ingediend binnen een termijn van zes weken. Deze termijn

vangt aan met ingang van de dag na die waarop het verkeersbesluit is bekendgemaakt.

Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en dient ten minste te bevatten: a. de naam

en het adres van de indiener, b. de dagtekening, c. een omschrijving van het besluit

waartegen het bezwaar is gericht en d. de grond van het bezwaar.

Bijlagen:

1 Burg. Van Dijklaan – Vrijheidsdans

2 Couwenhoekseweg – De Linie – Duikerlaan

3 Couwenhoekseweg – Keerkring – Reigerlaan

4 Fascinatio Boulevard – Rivium Boulevard

5 Hollandsch Diep – Westerlengte – De Linie

6 Keerkring – Westerlengte

7 P.C. Boutensingel – Schonberglaan

8 Puccinistraat – Sibeliusweg – Gounodstraat

9 Schonberglaan – Monteverdistraat – Handelstraat

10 Schonberglaan – Paganinistraat – Brahmsstraat

11 Schonberglaan – Sibeliusweg

12 Van Beethovenlaan – Sibeliusweg – Tsjaikovskistraat

Naar boven