Mobiliteitsproject Maastunnel Rotterdam, Ministerie van Infrastructuur en Milieu

De Verkeersonderneming is een samenwerkingsorganisatie met rechtspersoonlijkheid van gemeente Rotterdam en Metropoolregio Rotterdam Den Haag, het Ministerie van Infrastructuur en Milieu/Rijkswaterstaat en het Havenbedrijf Rotterdam. De Verkeersonderneming is tevens de uitvoeringsorganisatie van het programma Beter Benutten in de regio Rotterdam.

Het programma Beter Benutten van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu draait om de kernwaarden bereikbaarheid, leefbaarheid en economie. Voor de economie is de bereikbaarheid van de economische centra in en om de steden cruciaal. Een betere doorstroming versterkt de leefbaarheid van de woongebieden. Rijk, regionale overheden en bedrijfsleven voelen zich daarvoor samen verantwoordelijk. Door de krachten te bundelen werken zij samen aan een structurele verbetering van de bereikbaarheid, gekoppeld aan andere waarden, zoals economisch vestigingsklimaat, duurzaamheid of goed werkgeverschap.

Het programma Beter Benutten bevat ondermeer projecten ter stimulering van het mijden van de spits (auto en OV). Dit speelt ook bij het bereikbaarheidsvraagstuk rondom de grootscheepse renovatie van de Maastunnel die medio 2017 zal starten. Tijdens deze renovatie wordt één tunnelbuis afgesloten, waardoor verkeer van noord naar zuid niet mogelijk is. De bereikbaarheid van de stad Rotterdam komt daardoor in die periode onder druk te staan.

De Verkeersonderneming bereidt om die reden in opdracht van de gemeente Rotterdam een mobiliteitsproject voor waarbij naast verkeersmanagement ook wordt ingezet op mobiliteitsmanagement. Het mobiliteitsproject is gericht op – met onder andere financiële beloningen – automobilisten die binnenstedelijk de rivier de Maas kruisen stimuleren en motiveren om gedurende de (gedeeltelijke) afsluiting van de tunnel niet of anders te reizen zonder het omliggende hoofdwegennet extra te belasten. Het project beoogt circa 2.000 spitsmijdingen gemiddeld per werkdag te realiseren. De exacte invulling van het beloningsarrangement wordt overgelaten aan de marktpartij die de opdracht zal uitvoeren. Naast materieel belonen (naar verwachting gemiddeld 2,50 euro per spitsmijding) is er ook expliciet aandacht voor beloningen zonder geldelijke waarde door in te spelen op intrinsieke motivaties van deelnemers en voor reisondersteunende dienstverleningsconcepten.

Naar boven