ONTWERP VERKEERSBESLUIT

Logo Best

Ontwerp verkeersbesluit afsluiten Hoofdstraat voor gemotoriseerd verkeer

Afsluiten van de Hoofdstraat (winkelgebied) inclusief het Raadhuisplein (voor zover gelegen voor het gemeentehuis) en Sint Odulphusstraat voor gemotoriseerd verkeer uitgezonderd bestemmingsverkeer

Burgemeester en wethouders,

Gelet op

De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en het Gemeentelijk Verkeer- en Vervoerplan – Beleidsnota – Waar willen we naartoe? (februari 2008);

Artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap;

Het feit dat het afdelingshoofd van de afdeling Uitvoering bij besluit is gemandateerd tot het nemen van verkeersbesluiten op grond van artikel 15 van de wegenverkeerswet 1994;

Artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994, uit oogpunt van:

• Het verzekeren van de veiligheid op de weg;

• Het beschermen weggebruikers en passagiers;

• Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.

Overwegende dat

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit.

Op grond van artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer geschieden krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

Is het gewenst om

de Hoofdstraat (winkelgebied tussen de Oranjestraat en de Nazarethstraat) inclusief het Raadhuisplein voor zover het het plein gelegen voor het gemeentehuis betreft en de Sint Odulphusstraat af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer uitgezonderd bestemmingsverkeer, door het plaatsen van verkeersbord C12 met onderbord “uitgezonderd bestemmingsverkeer’’ e.e.a. overeenkomstig de situatietekening ‘Borden Hoofdstraat – tekening voor verkeersbesluit nr 01 01 35 02 01 C0’ van 19 januari 2016, hierna genoemd “bij dit besluit behorende situatietekening’’ (bijlage 1).

Motivering

In 2014 en 2015 heeft de Hoofdstraat tussen de Nazarethstraat en de Oranjestraat een herinrichting ondergaan. Op basis van wensen vanuit raad, bewoners en ondernemers is gekozen voor een verkeersluwe inrichting van deze winkelstraat. Dit heeft geleid tot een ontwerp waarbij diverse vormen van bestratingen zonder hoogteverschillen zorgen voor een verkeersluwe uitstraling, die versterkt wordt doordat parkeren in dit betreffende deel van de Hoofdstraat niet meer mogelijk is. Het betreffende wegvak is namelijk gelegen in de vigerende parkeerschijfzone en er zijn geen parkeervakken teruggebracht.

In de praktijk blijkt dat de herinrichting voor een afname van het verkeer heeft gezorgd. In de samenleving is door de herinrichting een brede wens ontstaan om over te gaan tot het afsluiten van dit gedeelte van de Hoofdstraat. Bijlage 2 geeft een indruk van de tientallen reacties die bij de gemeente Best binnengekomen zijn. In een indicatieve peiling via internet heeft een ieder kunnen aangeven wat zijn/haar voorkeur heeft. Het merendeel (93,5 %) van de 1.655 respondenten geeft aan voor afsluiting van de Hoofdstraat voor gemotoriseerd verkeer te zijn, waarvan (24,3 %) ook een afsluiting voor het fietsverkeer wenst.

De gemeentelijke BOA’s constateren dat er in het betreffende gedeelte van de Hoofdstraat gevaarlijke situaties voorkomen. Deze worden veroorzaakt omdat auto’s in de Hoofdstraat rijden op plaatsen waar ze niet verwacht worden. De volgende situaties zorgen voor onveilige situaties en zijn meerdere malen gesignaleerd:

  • auto’s rijden tussen de bloembakken en het appartementencomplex Koetshuis (Hoofdstraat 6);

  • auto’s rijden vanaf de Hoofdstraat over het Raadhuisplein langs de hoofdingang van het gemeentehuis richting Raadhuisstraat;

  • auto’s rijden de Boterhoek (winkel- en voetgangersgebied) in.

In januari 2016 is een representatief draagvlakonderzoek gehouden onder diverse doelgroepen om te bepalen wat hun voorkeur voor de verkeerssituatie in de Hoofdstraat is. De resultaten van dit draagvlakonderzoek zijn opgenomen in bijlage 3.

  • Op basis van het draagvlakonderzoek wordt geconcludeerd dat het overgrote deel van de respondenten de nieuwe herinrichting van de Hoofdstraat als ‘zeer positief’ of ‘positief’ ervaart. Dit geldt voor alle doelgroepen, ook voor de bewoners en ondernemers in en rondom het centrum en de vastgoedeigenaren in het centrum.

  • Op basis van het draagvlakonderzoek wordt geconcludeerd dat een meerderheid van de bewoners en bezoekers de Hoofdstraat afgesloten wil hebben voor gemotoriseerd verkeer. Het afsluiten van de Hoofdstraat voor fietsers heeft daarbij niet de voorkeur.

  • Voor ondernemers ligt het beeld genuanceerder. Desondanks zijn er meer ondernemers voor het afsluiten van de Hoofdstraat voor gemotoriseerd verkeer, dan ondernemers die eenrichtingsverkeer wil instellen. Van de doelgroep ‘Ondernemers centrum’ wil 41,6 % dat de Hoofdstraat afgesloten wordt en wil 36,1 % dat eenrichtingsverkeer ingesteld wordt.

  • Voor vastgoedeigenaren geldt dat er meer vastgoedeigenaren eenrichtingsverkeer (45,8 %) willen instellen dan dat de Hoofdstraat voor gemotoriseerd verkeer wordt afgesloten (29,2 %).

De herinrichting en daarmee het tijdelijk vanwege werkzaamheden afgesloten zijn van de Hoofdstraat heeft gezorgd voor meer verkeer in omliggende straten.

  • In het draagvlakonderzoek is gevraagd of dit ook tot problemen leidt. Respondenten geven daarvan een gemengd beeld. Van de bewoners in de omliggende straten geeft 45,8 % aan nauwelijks problemen te ondervinden, tegen 35,5 % die aangeeft ‘veel problemen’ tot ‘zeer veel problemen’ te ervaren. Voor ondernemers in de omliggende straten geldt dat 32,3 % aangeeft nauwelijks problemen te ondervinden, tegen 42,0 % die aangeeft ‘veel problemen’ tot ‘zeer veel problemen’ te ervaren.

  • Onder de doelgroep ‘bewoners en ondernemers omliggende straten’ vallen adressen behorende tot (delen van) de volgende straten: Achterom, Boterhoek, Den Ekker, Hoofdstraat, Kerkhofpad, Kerkstraat, Nassaustraat, Nazarethstraat, Nieuwstraat, St. Odulphusstraat, Oranjestraat, Raadhuisplein, Raadhuisstraat, Willem II-straat, Kapelaan J.H.M. Heerenstraat, Secr. L. Jansenstraat.

  • In de praktijk blijkt dat de herinrichting voor een afname in de Hoofdstraat heeft gezorgd, en dat het daadwerkelijk afgesloten zijn van de Hoofdstraat daar maar een beperkt aandeel in levert.

Op het Raadhuisplein voor zover het het plein voor het gemeentehuis betreft geldt sinds jaar en dag een verbod voor gemotoriseerd verkeer, waarbij uitzonderingen voor evenementen en trouwerijen worden gemaakt. Daarnaast zijn op een beperkt aantal momenten uitzonderingen gemaakt met betrekking tot parkeren.

Om een sluitend gebied te krijgen, waarvoor hetzelfde verbodsregime geldt, wordt dit gedeelte van het Raadhuisplein bij dit besluit betrokken.

In de St. Odulphusstraat geldt een eenrichtingsregime vanaf de Secr. L. Jansenstraat richting de Hoofdstraat. De St. Odulphusstraat is een smalle straat, waarbij het opheffen van het eenrichtingsregime niet wenselijk wordt geacht zonder het instellen van een parkeerverbod. Omdat het niet gewenst is ter plaatse minder parkeergelegenheid te creëren en om de bereikbaarheid van de aanwonenden te garanderen (zonder het instellen van een parkeerverbod) is gekozen om de St. Odulphusstraat in het voorgenomen afsluitingsregime te betrekken.

Het verbod voor gemotoriseerd verkeer, uitgezonderd bestemmingsverkeer wordt niet met aanvullende fysieke verkeersmaatregelen ondersteund om de bereikbaarheid voor bestemmingsverkeer te waarborgen.

De betreffende wegvakken zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Best.

Belangenafweging

Door het instellen van een verbod voor gemotoriseerd verkeer, uitgezonderd bestemmingsverkeer op het betreffende gedeelte van de Hoofdstraat en de aanliggende weggedeelten Raadhuisplein (voor zover het het plein voor het gemeentehuis betreft) en de St. Odulphusstraat blijft de bereikbaarheid van aanwonenden, winkeliers met eigen parkeergelegenheid, bevoorrading, hulpdiensten en evenementen gewaarborgd en wordt tegemoet gekomen aan de brede wens vanuit bevolking om de Hoofdstraat af te sluiten voor doorgaand verkeer.

Niet is gebleken dat belanghebbenden hierdoor onevenredig worden benadeeld dan wel dat door de te nemen maatregelen een onduidelijke verkeerssituatie zou ontstaan.

Gehoord

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van de Regiopolitie Brabant Zuid-Oost, afdeling B.O.S. De politie heeft positief op dit besluit geadviseerd. Het advies is opgenomen in bijlage 4.

Besluiten

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten burgemeester en wethouders tot:

1.Het afsluiten voor gemotoriseerd verkeer, uitgezonderd bestemmingsverkeer van de volgende weggedeelten:

  • Hoofdstraat, tussen de Oranjestraat en de Nazarethstraat;

  • Raadhuisplein, voor zover het het plein voor het gemeentehuis betreft gelegen aan de voorzijde van het gemeentehuis;

  • St. Odulphusstraat.

Dit geschiedt door plaatsing van verkeersbord model C12 uit bijlage I van het RVV 1990 met daaronder onderbord “uitgezonderd bestemmingsverkeer’’ e.e.a. overeenkomstig de bij dit besluit behorende situatietekening;

  • 1.

    Te bepalen dat met het van kracht worden van dit besluit eerdere verkeersmaatregelen in het onderhavige verkeersgebied komen te vervallen, als deze met dit besluit in strijd zijn dan wel hiermee niet in overeenstemming zijn;

  • 2.

    Te bepalen dat de bekendmaking van dit verkeersbesluit geschiedt door plaatsing van het besluit in de Staatscourant en in het digitale gemeenteblad.

Zienswijze

Dit verkeersbesluit met bijbehorende stukken is alleen digitaal te raadplegen via de bekendmaking van de Staatscourant en ligt niet analoog ter inzage.

Tegen dit ontwerp verkeersbesluit kunnen belanghebbenden op grond van de Algemene wet bestuursrecht binnen zes weken na de publicatie in de Staatscourant hun zienswijze indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Best. U kunt uw zienswijze sturen aan het college van burgemeester en wethouders van Best, postbus 50, 5680 AB Best.

02-02-2016

Hoogachtend,

namens burgemeester en wethouders

Hans Sellink

afdelingsmanager Uitvoering

Bijlagen

  • 1.

    Bij dit besluit behorende situatietekening (BL16-01826)

  • 2.

    Indruk ontvangen reacties op verkeerssituatie Hoofdstraat (IN16-00329)

  • 3.

    Resultaten draagvlakonderzoek uitgevoerd door Blick Marktonderzoek, januari 2016 (BL16-02766)

  • 4.

    Advies politie d.d. 19 januari 2016 (PI16-00813)

Naar boven