Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Heusden | Staatscourant 2016, 55329 | Verkeersbesluiten |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Heusden | Staatscourant 2016, 55329 | Verkeersbesluiten |
Ons kenmerk: verkeersbesluit 2016-14
Burgemeester en wethouders van Heusden,
Artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge besluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap;
Artikel 15, lid 1 van de WVW, ingevolge de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat geschiedt krachtens een verkeersbesluit;
Artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;
De mandaatregeling van Heusden 2007 en het besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Heusden van 28 april 2008 waarbij het nemen van permanente verkeersbesluiten is gemandateerd aan de behandeld ambtenaar.
Uit het oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast en het beschermen van de weggebruikers en passagiers, het gewenst is om het noordelijk deel van de Vliedbergweg op te nemen in een 30 km-zone.
Het Rijk reeds jaren geleden de term Duurzaam Veilig geïntroduceerd heeft. De essentie van Duurzaam Veilig is het voorkomen van verkeersonveiligheid. De lijn in het landelijk beleid is, dat in verblijfsgebieden binnen de bebouwde kom de algemene snelheidslimiet 30 km/u wordt. De toepassing van een 30 km/u gebied (inclusief de snelheidsremmende maatregelen) past binnen het concept van een duurzaam veilig verkeers- en vervoerssysteem. Verblijfsgebieden worden ingericht als 30 km/u zones om de verkeersveiligheid en leefbaarheid binnen deze gebieden te verhogen. De in te stellen maximumsnelheid van 30 km/u dient in overeenstemming te zijn met het wegbeeld ter plaatse. Dit betekent dat waar nodig de omstandigheden op zodanige manier worden aangepast dat de beoogde snelheid redelijkerwijs voortvloeit uit de aard van de inrichting van de betrokken weg en zijn omgeving.
De komst van een aantal nieuwe woningen tussen de Vliedbergweg en de Parklaan in Vlijmen benadrukt het verblijfskarakter in deze omgeving. Om de toegankelijkheid en verkeersveiligheid van de wegen rondom het nieuwbouwplan te garanderen, is het wenselijk dat het snelheidsregime past bij de uitstraling van de wegen. Om deze reden wordt ook de Vliebergweg in een 30 km-zone opgenomen. Dit wordt aangegeven door bij de entree van de wijk ter hoogte van de bebouwde komgrens, verkeersborden met 30 km-zone (en einde 30 km-zone) te plaatsen.
Aan de zuidwestzijde van de Vliedbergweg is van oudsher een bedrijventerrein aanwezig. Mede hierom is tijdens het overleg met omwonenden en andere belanghebbenden het deel van de Vliedbergweg tussen de Deken van Baarstraat en de toegang tot het bedrijventerrein tot 6,20 meter te verbreden inclusief een bochtverruiming op de Deken van Baarstraat.
Het belang van de weggebruikers en omwonenden is afgewogen tegen het algemene belang van het waarborgen van de verkeersveiligheid. Genoemde maatregel strekt tot het verzekeren van de veiligheid op de weg en het waarborgen en de bruikbaarheid daarvan.
Er is advies gevraagd aan de politie Brabant-Noord, district Meierij. De wettelijke verplichting tot het raadplegen van de politie komt voort uit artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer. De politie geeft aan geen bezwaar te hebben tegen onderhavig verkeersbesluit.
Het noordelijk deel van de Vliedbergweg, conform overzichtstekening op te nemen binnen een 30 km/u zone, door het plaatsen van de borden E10 (A01) 30 (begin zone waar een maximumsnelheid geldt van 30 km/u) en E11 (A02) 30 (einde zone waar een maximumsnelheid geldt van 30 km/u) van bijlage I van het RVV 1990, een en ander in overeenstemming met de bij dit besluit behorende tekening “VB-2016-14 30 km-zone Vliedbergweg Vlijmen”;
namens het college van Heusden,
Team Ontwerpbureau Openbare Ruimte,
Bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u hiertegen schriftelijk en binnen zes weken na de publicatiedatum van dit besluit bij de gemeente Heusden een bezwaarschrift indienen (Postbus 41, 5250 AA Vlijmen). Wilt u het bezwaarschrift ondertekenen en ervoor zorgen dat het in ieder geval de volgende gegevens bevat:
U kunt uw bezwaarschrift ook digitaal indienen. Kijk hiervoor op www.heusden.nl/Digitale_balie/E_formulieren. Hiervoor heeft u wel een elektronische handtekening (DigiD) nodig.
Naast het bezwaarschrift kunt u bij de Rechtbank een voorlopige voorziening en/of schorsing van het besluit vragen. Zo kunt u in een dringend geval, in afwachting van de beslissing op het bezwaarschrift, voorlopig mogelijk nadelige gevolgen van het besluit voorkomen.
Een verzoek kunt u doen via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht; ook hiervoor heeft u een elektronische handtekening (DigiD) nodig. Schriftelijk kan ook en wel bij de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Oost-Brabant, Sector Bestuursrecht, Postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2016-55329.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.