Beschikking, houdende ontheffing voor het beroepsmatig uitvoeren van vluchten met het op afstand bestuurde luchtvaartuig NLRobotic Pro SIX 360 zonder BVL, geluidscertificaat en BVB (projectontheffing trainingslocaties Brandweer Midden- en West-Brabant)

Datum: 21 juni 2016

Nummer: ILT-2016/51665

DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU,

Handelende in overeenstemming met de Minister van Defensie;

Gelezen de verzoeken van Brandweer Midden- en West-Brabant (Brandweer MWB), ontvangen op 21 maart 2016, contactpersoon de heer W. Kleijer, e-mail: wilbert.kleijer@brandweermwb.nl;

Gezien het gegeven dat:

  • het verboden is om beroepsmatig deel te nemen aan het luchtverkeer met een RPA zonder S-BVL en zonder vliegbewijs RPA-L, tenzij hiervoor ontheffing is verleend;

  • op afstand bestuurde luchtvaartuigen (RPAS) voorrang moeten verlenen aan al het andere luchtverkeer; dat dit mogelijk is door binnen zichtafstand van de piloot te blijven en naast de piloot nog een waarnemer te verplichten;

  • internationaal overeenstemming bestaat over de uitgangspunten voor beroepsmatig gebruik van RPAS op veilige afstand van mensenmenigten, voertuigen, vaartuigen, objecten en gebouwen;

  • het op afstand bestuurde luchtvaartuig PH-1DV beschikt over een S-BvL;

  • de piloten van Brandweer MWB voldoende ervaring hebben om op deze specifieke locaties met de door hen gebruikte op afstand bestuurde helikopter op verantwoorde wijze te kunnen opereren;

  • de piloten van Brandweer MWB beschikken over een grondschoolcertificaat (theorie) van het NLR en een type training van de fabrikant;

  • de vluchten noodzakelijk zijn voor het in stand houden van de vliegvaardigheid en het verkrijgen van voldoende ervaring in het voorbereiden en uitvoeren van vluchten met op afstand bestuurde luchtvaartuigen in het algemeen en voor toepassing voor de brandweer in het bijzonder;

  • er een maatschappelijk belang is voor het uitvoeren van trainingsvluchten door en voor de brandweer;

Gelet op de artikelen 2.1, vierde lid, 3.21 en 5.5, derde lid, van de Wet luchtvaart;

BESLUIT:

Artikel 1

  • 1. Aan Brandweer MWB wordt ontheffing verleend van de verbodsbepalingen van de artikelen 3.8, eerste lid, onderdeel b, en 3.19a, eerste lid, onderdeel b, van de Wet luchtvaart om beroepsmatig deel te nemen aan het luchtverkeer met een RPA, type NLRobotic Pro SIX 360, met nationaliteits- en inschrijvingskenmerk PH-1DV en zonder dat het luchtvaartuig is voorzien van een geldig bewijs van luchtwaardigheid en geluidscertificaat.

  • 2. Aan de navolgende medewerkers van Brandweer MWB wordt ontheffing verleend van het verbod, genoemd in artikel 2.1, eerste lid, van de Wet luchtvaart, voor het beroepsmatig maken van vluchten met het in het eerste lid genoemde RPA zonder in het bezit te zijn van een geldig bewijs van bevoegdheid:

    • a. de heer J. van Dongen;

    • b. de heer J. Vermaat;

    • c. de heer W. Kleijer.

  • 3. Brandweer MWB fungeert bij de voorbereiding en uitvoering van de vluchten als exploitant van de in het eerste lid genoemde RPA.

Artikel 2

Aan deze ontheffing zijn de volgende voorschriften en beperkingen verbonden:

  • a. Brandweer MWB mag vluchten met het in artikel 1, eerste lid, genoemde RPA uitvoeren:

    • in Waalwijk op de locatie met coördinaten 51°42'16.70"N – 005°06'11.22"E;

    • op de Oirschotse Heide op de locatie met coördinaten 51°28'44.76"N – 005°20'39.17"E;

    • op de vliegbasis Woensdrecht op de locatie met coördinaten 51°26'39.56"N – 004°20'20.36"E;

      de vluchten mogen plaatsvinden tot een maximale hoogte van 120 meter boven de grond of het water (400 ft AGL);

  • b. de vluchten vinden plaats gedurende de daglichtperiode zoals gepubliceerd in het AIP Netherlands GEN 2.7;

  • c. de vluchten op de locatie Waalwijk worden uitgevoerd bij een vliegzicht van ten minste 1,5 km en vrij van bewolking en op de andere locaties bij een vliegzicht van ten minste 5 km;

  • d. de horizontale afstand tussen de RPA en mensen, aaneengesloten bebouwing en in gebruik zijnde autosnelwegen, autowegen of wegen waar een maximale snelheid van 80 kilometer per uur of meer geldt, bedraagt ten minste 150 meter;

  • e. onverminderd onderdeel d bedraagt de horizontale afstand tot vaartuigen, voertuigen, kunstwerken en treinen minimaal 50 meter;

  • f. de horizontale afstand tot industrie- en havengebieden bedraagt ten minste 50 meter;

  • g. constructies en gebouwen die onder zeggenschap vallen van de exploitant van de RPA, mogen op de locatie Woensdrecht binnen 50 meter worden benaderd onder voorwaarde dat de RPA op minstens 150 meter van mensen en in gebruik zijnde vaartuigen en voertuigen blijft die niet deelnemen aan de oefening;

  • h. de RPA blijft binnen het gezichtsveld/Visual Line of Sight (VLOS) van de piloot;

    VLOS wil in ieder geval zeggen dat de afstand van het luchtvaartuig tot de piloot die het externe besturingsstation bedient, maximaal 500 meter en de vlieghoogte maximaal 120 meter boven de grond of het water (400 ft AGL) bedraagt;

  • i. Brandweer MWB voert de vluchten uit volgens de bij de aanvraag geleverde operationele plannen;

  • j. Brandweer MWB coördineert de vluchten in de Woensdrecht CTR vooraf met de luchtverkeersleidingsdienst van deze militaire luchthaven;

  • k. Brandweer MWB coördineert de vluchten boven de Oirschotse Heide vanwege de ligging in de Eindhoven CTR vooraf met de luchtverkeersleidingsdienst van deze militaire luchthaven;

  • l. Brandweer MWB coördineert vluchten op de locatie Waalwijk vanwege de aanwezigheid van de militaire laagvliegroute met de Koninklijke Militaire School Luchtmacht van de vliegbasis Woensdrecht (e-mail: kmsl.ops.emvo@mindef.nl);

  • m. Brandweer MWB is ervoor verantwoordelijk dat de piloot altijd direct de koers en hoogte van het luchtvaartuig kan wijzigen, ook als bij normale vluchtuitvoering geen sprake is van manuele besturing van de RPA;

  • n. Brandweer MWB wijst voor de desbetreffende vlucht een gezagvoerder aan onder wiens verantwoordelijkheid de vlucht wordt uitgevoerd; vóór de vlucht neemt de gezagvoerder kennis van alle gegevens en inlichtingen die voor de uitvoering van de vlucht van belang kunnen zijn;1

  • o. Brandweer MWB wijst naast de gezagvoerder en/of piloot2 voor de desbetreffende vlucht een waarnemer aan; het is de taak van de waarnemer om de gezagvoerder tijdens de vlucht te voorzien van informatie over de omgeving en de daarmee samenhangende botsingsrisico’s en zo nodig daaromtrent instructies te geven;

  • p. verzekering:

    • 1°. Brandweer MWB is verzekerd voor aansprakelijkheid bij ongevallen al dan niet resulterend in schade of letsel ten aanzien van derden;

    • 2°. Brandweer MWB voldoet ten minste aan de verzekeringseisen zoals deze zijn vastgelegd in Verordening (EG) nr. 785/2004 van het Europees parlement en de Raad van 21 april 2004, betreffende de verzekeringseisen voor luchtvervoerders en exploitanten van luchtvaartuigen;

  • q. Brandweer MWB stelt voor iedere vlucht ten minste één veilige positie voor de RPA vast voor die gevallen waarbij de communicatie tussen de RPA en het externe besturingsstation wordt verbroken;

  • r. Brandweer MWB stelt voor iedere vlucht een plan vast waaruit in ieder geval volgt dat de risico’s worden gemitigeerd van een mogelijke botsing met overig luchtverkeer dan wel mensenmenigten, constructies en gebouwen op de grond;

  • s. voorvalmeldingen:

    • 1°. Brandweer MWB meldt voorvallen en ernstige incidenten binnen 72 uur aan het Analyse Bureau Luchtvaartvoorvallen van de Inspectie Leefomgeving en Transport ingevolge de Regeling melding voorvallen in de burgerluchtvaart; zie www.ilent.nl onder ‘luchtvaartvoorval melden’ en www.ais-netherlands.nl voor AIC-B 02/10;

    • 2°. ongevallen (= met gewonde(n) of dode(n)) moeten (na de hulpverleningsoproep) direct worden gemeld aan:

      • a) de OVV via 0800 MELDOVV of 0800 6353 688, en

      • b) de crisiscoördinator van ILT: 070 456 3434;

    • 3°. incidenten worden binnen Brandweer MWB geadministreerd en beoordeeld en het management bekijkt of deze moeten leiden tot verbeteringen van de bedrijfsvoering, in ieder geval wanneer de incidenten betrekking hebben op de vluchtuitvoering;

  • t. Brandweer MWB meldt ten minste 24 uur vóór de dag waarop een vlucht plaatsvindt dit voornemen schriftelijk of per e-mail aan de Minister van Infrastructuur en Milieu (meldingtug@ilent.nl) en aan de burgemeester van de gemeente waarin de desbetreffende vlucht plaatsvindt, met uitzondering van vluchten op de vliegbasis Woensdrecht;

  • u. Brandweer MWB is ervoor verantwoordelijk dat voldoende voor de vluchtuitvoering met dit luchtvaartuig opgeleid, gekwalificeerd en vakkundig personeel wordt ingezet bij de lichte RPA-vluchtuitvoering;

  • v. personeel dat gemoeid is met de vluchtvoorbereiding of -uitvoering van het lichte RPA, werkt niet met het systeem indien er sprake is van een omstandigheid waarbij vermoeidheid of een gevoel van niet fit zijn een gevaar voor de luchtwaardigheid of de vlucht zou kunnen opleveren;

  • w. Brandweer MWB initieert voor de vluchten bij Waalwijk uiterlijk 2 dagen vóór de vlucht plaatsvindt de publicatie van een NOTAM waarin de UAS-activiteit bekend wordt gemaakt bij het AIS AOCS NM, per e-mail AOCS.AIS@mindef.nl.

Artikel 3

Het handelen in strijd met deze beschikking is een strafbaar feit.

Artikel 4

Deze beschikking treedt in werking met ingang van 21 juni 2016 en vervalt met ingang van 21 juni 2017.

Indien de Staatscourant waarin deze beschikking wordt geplaatst, wordt uitgegeven ná 21 juni 2016, treedt zij in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst, en werkt zij terug tot en met 21 juni 2016.

DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU, namens deze, DE SENIOR INSPECTEUR ILT/VERGUNNINGEN, A. Schurink-v.d. Klugt

Bezwaarclausule

Indien u het niet eens bent met deze beschikking, kunt u hiertegen op grond van het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht binnen zes weken na de datum waarop deze beschikking is verzonden, schriftelijk bezwaar aantekenen.

Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet ten minste bevatten:

  • de naam en het adres van de indiener;

  • de dagtekening;

  • een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;

  • de gronden van het bezwaar.

Het bezwaarschrift kunt u richten aan:

Inspectie Leefomgeving en Transport

Postbus 16191

2500 BD Den Haag


X Noot
1

Zoals weersomstandigheden en -verwachtingen, ter plaatse geldende luchtverkeersregels (o.a. zichtbaar via de VFR-luchtvaartkaart Nederland en de luchtvaartgids www.ais-netherlands.nl) en eventuele bijzondere omstandigheden, bekendgemaakt in berichten aan luchtvarenden (NOTAMS).

X Noot
2

De gezagvoerder is degene die eindverantwoordelijk is voor de vluchtuitvoering.

Naar boven