Procedure Extreem weer

Bass nr. 074 – 2016

Vaarweg: GNB beheersgebied

Omschrijving: Procedure bij extreem weer

Ref: Bass 103-2007

De Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit publiceert de in de bijlage gevoegde Gezamenlijke Bekendmaking:

Nr. 06-2016 Procedure bij extreem weer

Deze bekendmaking wordt in de Nederlandse Staatscourant en het Belgisch Staatsblad geplaatst

Vlissingen, 17 juni 2016

De Rijkshavenmeester Westerschelde, namens deze, Het Nederlands diensthoofd GNA H.J.M. Adanb/a De GNA adviseur A.N.G.M. van Nassau

De Administrateur-generaal van het Agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust, namens deze, Het Vlaams diensthoofd GNA B. Vanmeensel

Deze bekendmaking kan worden gedownload op www.vts-scheldt.net

Gezamenlijke Bekendmaking

nr. 06 – 2016

Procedure bij extreem weer

De Rijkshavenmeester Westerschelde en de Administrateur-Generaal van het Agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust maken het volgende bekend:

dat de Permanente Commissie de Gezamenlijke Bekendmaking handelend over procedures bij een weeralarm (extreme weersituaties) heeft geëvalueerd;

dat zij hebben geconstateerd dat deze herzien dient te worden om redenen van gebruikte terminologie (weeralarm heeft een andere betekenis gekregen) en de verhoogde aandacht die hiervoor nodig is door de toegenomen grootte en daardoor marginaliteit van de scheepvaart.

alsdan worden de volgende voorschriften vastgesteld.

Artikel 1

  • 1. Met een extreme weersituatie wordt bedoeld: een weersituatie die van zodanige invloed is op de veiligheid van de scheepvaart in het GNB beheersgebied dat aanvullende maatregelen naar het oordeel van de Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit (GNA) noodzakelijk zijn voor de veilige en vlotte doorstroming van het scheepvaartverkeer.

  • 2. De Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit (GNA) kan bij een door een erkende (meteorologische) dienst verwachte extreme weerssituatie als bedoeld in lid 1 preventief optreden.

Artikel 2

De GNA-adviseur en Nautisch Dienstchef GNA zullen bij een verwachte extreme weerssituatie, na overleg met de loodswezens, bepalen wat de meest gunstige maatregelen zijn in het kader van de veiligheid.

Mogelijke maatregelen kunnen zijn:

  • selectief of algemeen op- en afvaartverbod

  • selectieve of volledige stremming per havengebied.

  • additionele assistentie per schip opgelegd.

  • Andere maatregelen die naar het oordeel van de GNA noodzakelijk zijn.

Artikel 3

  • 1. De GNA zal tijdig, voor het van kracht worden van de in artikel 2 bedoelde maatregelen, contact opnemen met de havenautoriteiten van de respectievelijke havens in het Scheldegebied om deze te informeren over de te nemen maatregelen.

    Tijdens dit contact zullen tenminste de volgende zaken besproken worden:

    • De vaart die zich nog op de rivier bevindt.

    • Tijdstip van ingang van de te nemen maatregelen.

  • 2. De havenautoriteiten dienen, mede in het licht van de ketenbenadering, vanaf de afgesproken ingangstijd, dus gedurende het van kracht zijn van de in artikel 2 bedoelde maatregelen en indien deze maatregelen dit noodzakelijk maken, voor elk schip waarvoor de maatregelen gelden dat vertrekt uit de haven en voor alle inkomende schepen waarvoor de maatregelen gelden contact op te nemen met de GNA.

Artikel 4

De GNA beëindigt de genomen maatregelen zodra de hydro-meteorologische situatie dit mogelijk maakt.

Artikel 5

Deze bekendmaking treedt in werking met ingang van 1 augustus 2016.

De Gezamenlijke Bekendmaking nr. 02/2007 komt bij inwerkingtreding van deze voorschriften te vervallen.

Antwerpen, 16 juni 2016

De Rijkshavenmeester Westerschelde, J.A. Jacobs

De Administrateur-generaal van het Agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust, J. D’Havé

Naar boven