Schepen met bestemming Scheldekaaien Antwerpen rede, GNB beheersgebied

Bass nr. 073 – 2016

Vaarweg: GNB beheersgebied

Omschrijving: Schepen met bestemming Scheldekaaien op Antwerpen rede bovenwaarts de Rijnkaai

Ref: Bass 074-2013

De Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit publiceert de in de bijlage gevoegde Gezamenlijke Bekendmaking:

Nr. 05-2016 Schepen met bestemming Scheldekaaien op Antwerpen rede bovenwaarts de Rijnkaai.

Deze bekendmaking wordt in de Nederlandse Staatscourent en het Belgisch Staatsblad geplaatst

Vlissingen, 17 juni 2016

De Rijkshavenmeester Westerschelde, namens deze, Het Nederlands diensthoofd GNA H.J.M. Adan De GNA adviseur A.N.G.M. van Nassau

De Administrateur-generaal van het Agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust, namens deze, Het Vlaams diensthoofd GNA B. Vanmeensel

Deze bekendmaking kan worden gedownload op www.vts-scheldt.net

Gezamenlijke Bekendmaking, nr. 05 -2016, Schepen met bestemming Scheldekaaien op Antwerpen rede bovenwaarts de Rijnkaai

De Nederlandse Rijkshavenmeester Westerschelde en de Vlaamse Administrateur-generaal van het Agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust maken bekend:

Dat er een grote toename is, zowel in de aantallen en de afmetingen van de cruiseschepen met bestemming de cruiseterminal.

Dat er in 2010 een betonde zwaaizone bovenwaarts de Kennedytunnel is aangelegd van 300m breed en 500m lang.

Dat er sedert 2010 al een aantal vaarten gebeurd zijn met cruiseschepen van 252 meter Lengte Over Alles, 32.3 meter breedte en 7.2 meter diepgang.

Gelet op artikel 54 en 56 van het Nederlandse Scheepvaartreglement Westerschelde 1990, alsmede gelet op artikel 47 van het Belgische Scheepvaartreglement voor de Beneden-Zeeschelde;

Gelet op de toenemende bezetting van de ligplaatsen aan de Scheldeterminals;

Gelet op de constructie van een nieuwe Staatsteiger;

Gelet op de aanbevelingen, na evaluatie van verscheidene reizen, van de Vlaamse en Nederlandse Loodsdiensten worden de volgende voorschriften vastgesteld:

Artikel 1 Algemeen

Alle zeeschepen met een LOA > 170 meter met bestemming Scheldekaaien op Antwerpen rede bovenwaarts de Rijnkaai dienen een scheepsdossier op te sturen naar de GNA op volgend adres:

Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit,

Commandoweg 50, 4381 BH te Vlissingen.

Email: GNA-SCC@vts-scheldt.net

tel. 0031-(0)118 424 760 of 0031-(0)118 424 758,

fax 0031-(0)118 467 700 of 0031-(0)118 418 142

Het scheepsdossier moet volgende documenten omvatten:

  • Manoeuvreerkarakteristieken van het schip

  • Pilotcard

  • Mooring Arrangement Plan

  • Bij een air draft van meer dan 60 meter, opgave van de exacte air draft

    • a. Voor zeeschepen anders dan zee-cruiseschepen dient de schriftelijke aanvraag drie (3) weken op voorhand te worden gedaan. Binnen twee (2) weken wordt beoordeeld of, dan wel onder welke voorwaarden, de op- en afvaart kan worden toegelaten.

    • b. Voor zee-cruiseschepen is de schriftelijke aanvraagtermijn acht (8) weken op voorhand en wordt binnen de zes (6) weken beoordeeld of, dan wel onder welke voorwaarden, de op- en afvaart kan worden toegelaten.

    • c. Indien een schip reeds in het verleden een scheepsdossier heeft ingediend en dit nog steeds actueel is, moet er niet opnieuw een scheepsdossier ingediend worden.

Alleen indien aan alle onderstaande voorschriften voldaan is kan de opvaart, respectievelijk afvaart plaatsvinden. Hiertoe dient voor elke op-afvaart, minimaal 24 uur voor aankomst op het loodsstation Wandelaar of Steenbank, of 6 uur voor vertrek van de ligplaats een schriftelijke toelating aan de Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit (GNA) worden gevraagd. Voor de aanvraag kan het formulier in bijlage gebruikt worden.

Art. 2 Voorschriften voor zee-cruiseschepen

2.1 Zee-cruiseschepen vanaf 170m Lengte Over Alles (LOA) tot 200 meter LOA

Hiervoor gelden de volgende voorschriften:

  • 1. Maximum diepgang bedraagt 80 dm. Grotere diepgangen zijn enkel mogelijk mits schriftelijke toelating van de Havenkapiteinsdienst van de Haven van Antwerpen, afdeling Scheepvaartmanagement. Aanvraag te richten naar: cruises@portofantwerp.com

  • 2. Bij een zicht van minder dan 1.000 meter op het traject tussen de Kallosluis tot de ligplaats, en vice versa, wordt na overleg met de ACC HVL, de ACC-loods/VBS NDH, en de loods indien reeds aan boord, door de GNA beslist of de reis kan worden begonnen of dient te worden uitgesteld.

  • 3. Maximum windkracht: 7 Beaufort gemeten aan de Boudewijnsluis, dit voor de vaart bovenwaarts de Kallosluis.

  • 4. Ten laatste bij passage CP dient de agent een door het HA (Sluis en Dok) goedgekeurde wachtkaai te voorzien. Deze wachtkaai dient beschikbaar te zijn vanaf passage CP tot gemeerd eindbestemming. Bij ontstentenis hiervan wordt het schip, bij verslechtering van de weersomstandigheden beschreven onder punt 3 en 4, terug buitengaats gezonden.

  • 5. Het gebruik van boegschroef, hekschroef of propellers dwars is verboden. Dit verbod is niet van toepassing voor schepen met bestemming S20 en S21.

  • 6. Het sleepbootgebruik bij aankomst en vertrek is volgens bindend loodsadvies.

  • 7. Het Havenbedrijf Antwerpen ziet erop toe dat de organisatie van het schutten van de Royerssluis wordt afgestemd op de passage van het betreffende zee-cruiseschip.

  • 8. De beheerder van de Kattendijksluis ziet erop toe dat de organisatie van het schutten van de Kattendijksluis wordt afgestemd op de passage van het betreffende zee-cruiseschip.

  • 9. In opdracht van de beheerder van de betreffende ligplaatsen mogen geen schepen afgemeerd zijn op volgende ligplaatsen, bij passage van het zee-cruiseschip, dit zowel bij op- als afvaart: S21 tot en met S29, de wachtpalen tussen Royerssluis en de Kattendijksluis, de buitenkant van de steiger St. Annaveer op de Palingplaat en het ponton t,h,v, het Steenplein rechteroever. Vanuit de Havenkapiteinsdienst van de Haven van Antwerpen, afdeling Scheepvaartmanagement, wordt aan de beheerders van de betreffende ligplaatsen, een vooraankondiging gegeven van 48 uur van de op/afvaart van een te verwachten zee-cruiseschip. Aldus kunnen de beheerders tijdig de passende maatregelen nemen om op de gemelde datum, geen scheepvaart afgemeerd te hebben op de ligplaatsen, steigers en kades onder hun beheer.

2.2 Zee-cruiseschepen vanaf 200m Lengte Over Alles (LOA) tot en met een LOA van 230 meter

Hiervoor gelden de voorschriften onder 2.1 en volgende bijkomende voorschriften:

  • 1. Op het riviertraject wordt er naar gestreefd deze schepen van 1 loods van de hoogste categorie te voorzien.

  • 2. Maximum windkracht: 6 Beaufort gemeten aan de Boudewijnsluissluis, dit voor de vaart bovenwaarts de Kallosluis.

  • 3. Het schip zal varen onder politiebegeleiding vanaf boei 93 tot aan de ligplaats en vice versa. Hierbij zal het politievaartuig voorop varen om de tegenliggende vaart tijdig te verwittigen en uit de bochten te houden Ook de zwaaimanoeuvres ter hoogte van de ligplaats zullen gebeuren onder politiebegeleiding. Het politievaartuig zal passerende scheepvaart verwittigen en de rede vrijhouden.

  • 4. Er liggen geen schepen ten anker op de Rede van Antwerpen, en Oosterweel.

  • 5. In opdracht van de beheerder van de betreffende ligplaatsen mogen bijkomend geen schepen afgemeerd zijn op de volgende ligplaatsen, bij passage van het zee-cruiseschip, dit zowel bij opvaart als afvaart: de SPO-steiger (Lanxess Rubber Zwijndrecht) en de Scheldekaaien 4 tot 8.

2.3 Zee-cruiseschepen vanaf 230m Lengte Over Alles (LOA) tot en met een LOA van 265 meter

Hiervoor gelden de voorschriften onder 2.2 en volgende bijkomende voorschriften:

  • 1. Op het riviertraject wordt gebruik gemaakt van een “ Full SNMS” navigatiesysteem.

  • 2. Er wordt naar gestreefd om op het riviertraject 2 loodsen van de hoogste categorie in te zetten, waarvan minstens 1 loods een opleiding genoten heeft voor het “Full SNMS” navigatiesysteem.

  • 3. In opdracht van de beheerder van de betreffende ligplaats mogen bijkomend geen schepen afgemeerd worden aan de Staatssteiger LO op het moment dat het zee-cruiseschip ter plaatse moet zwaaien.

2.4 Zee-cruiseschepen vanaf 265m Lengte Over Alles (LOA)

Op basis van het scheepsdossier zal de GNA, in overleg met de beide loodsdiensten en in afstemming met de Permanente Commissie, binnen de 8 weken oordelen of en onder welke voorwaarden toelating wordt verleend voor de op- en afvaart van het betreffende scheepstype waarvoor een scheepsdossier is ingediend.

Art. 3 Voorschriften voor overige schepen met een Lengte Over Alles (LOA) groter dan 170 m

Op basis van het scheepsdossier zal de GNA, in overleg met de beide loodsdiensten, binnen de 2 weken oordelen of en onder welke voorwaarden toelating wordt verleend voor de op- en afvaart van het betreffende scheepstype waarvoor een scheepsdossier is ingediend

Art. 4 Inwerkingtreding

Deze bekendmaking treedt in werking 2 dagen na publicatie in de Nederlandse Staatscourant en het Belgisch Staatsblad.

Gezamenlijke Bekendmaking 04-2013 komt hierbij te vervallen.

Antwerpen, 16 juni 2016

De Rijkshavenmeester Westerschelde, J.A. Jacobs

De Administrateur-generaal Agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust, J. D’Havé

BIJLAGE BIJ GB 05-2016

Checklist schepen bestemming Scheldekaaien

Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit

Van:

 

Aan: Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit

Telnr:

Faxnr:

Datum:

Tijd:

BIJZONDERHEDEN M.B.T. HET SCHIP

Naam schip:

G.T.:

mt.

 

Lengte:

m.

 

Breedte:

m.

 

Diepgang V / A:

dm.

 

Airdraft:

m.

 

INFORMATIE BETREFFENDE HET SCHIP (MEE TE VERSTUREN VOOR VERGUNNING)

Pilotcard

Mooring Arrangement Plan (indien nog geen scheepsdossier ingediend)

Manoevreerkarakteristieken van het schip (indien nog geen scheepsdossier ingediend)

 
 
 
 
 

ETA / ETD MELDING

ETA (Wandelaar, Steenbank of ETD haven uit het Scheldegebied)

Datum:

Tijd:

Tijd:

ETA Antwerpen Rede

Datum:

Tijd:

Ligplaats:

ETD Antwerpen Rede

Datum:

Tijd:

INFORMATIE M.B.T. CONTACTPERSOON

Naam:

 

Telefoon:

 

Fax:

 

E-mail:

 

INFORMATIE M.B.T. UITWIJKLIGPLAATS

Kaainummer:

 

TOELICHTING BIJ CHECKLIST SCHEPEN BESTEMMING SCHELDEKAAIEN

1- Kop van het bericht

1- Van: Naam van de aanvrager invullen.

2- Telnr. en Fax.: Telefoonnummer en faxnummer van de aanvrager invullen.

3- Datum en tijd: Datum en tijd van verzending.

2- Bijzonderheden m.b.t. het passagierschip

1- Naam schip: Naam van het schip

2- G.T.: Gross Tonnage.

3- Lengte: Lengte over alles.

4- Breedte: Grootste breedte.

5- Diepgang V/A: Diepgang het van schip. Zowel V(oor)- als A(achter)- diepgang

vermelden (de grootste diepgang).

6- Airdraft: De maximale hoogte van het schip in meters boven water indien meer

dan 60 meter.

3- Informatie betreffende het schip

Alle bijzonderheden die belangrijk zijn voor de bevoegde instanties (Loodswezen, GNA,…) welke het schip moet geven om een scheepsdossier te kunnen samenstellen dan wel ter aanvulling van het scheepsdossier.

Cfr Gez. Bekendmaking xx/2016

4- ETA/ETD melding

1- Datum en ETA/ETD: Verwachtte datum en tijd van aankomst.

2- Datum en ETA ligplaats Antwerpen: Verwachtte datum en tijd van aankomst ligplaats Antwerpen

3- Datum en ETD ligplaats Antwerpen: Verwachtte datum en tijd van vertrekligplaats

Antwerpen.

5- Informatie m.b.t. de contactpersoon te bereiken tijdens de op en afvaart

1- Naam: De gevraagde gegevens invullen.

2- Telefoon De gevraagde gegevens invullen. (liefst GSMnr of 24/24h telefoon)

3- Fax De gevraagde gegevens invullen.

4- E-mail De gevraagde gegevens invullen.

Formulier faxen of e-mailen:

Fax 0031 (0) 118-467700

E-mail: gna-scc@vts-scheldt.net

Naar boven