N785; verkeersbesluit instellen fietsstroken, in de gemeenten Rozendaal en Rheden

Logo Gelderland

VERKEERSBESLUIT ZAAKNUMMER 2015-014852, D.D. 10 MEI 2016

Gedeputeerde Staten van Gelderland nemen een verkeersbesluit voor het instellen van fietsstroken op het traject tussen de rotondes bij de Rozendaalselaan en de Zutphensestraatweg, kilometer 13,77 – 15,15, in de gemeenten Rozendaal en Rheden.

Aanleiding

De provinciale weg N785 (Ringallee-Beukenweg-Beekhuizenseweg) vormt een verbinding tussen de N784 (richting aansluiting A12) bij Arnhem en de A348 bij Rheden. Het traject loopt via de bebouwde kommen van Rozendaal en Velp. De weg heeft een stedelijke ontsluitingsfunctie.

In het kader van groot onderhoud is de inrichting van de weg getoetst aan de huidige richtlijnen, om de vormgeving -zo nodig- integraal aan te passen. Voor een duurzaam veilige inrichting is afstemming van de vormgeving, op de functie en het gebruik van de weg van belang. De weg heeft een belangrijke functie voor de doorstroming van gemotoriseerd verkeer. Daarnaast is de weg onderdeel van het bovenlokale fietsnetwerk. Op basis daarvan zijn duidelijk vormgegeven fietsvoorzieningen van belang. Daarom zijn de aanwezige fietssuggestiestroken op het traject van de N785 tussen de rotonde Rozendaalselaan (kilometer 13,77) en de rotonde Zutphensestraatweg (kilometer 15,15) zijn opgewaardeerd tot fietsstroken. Dit betekent dat fietsers een duidelijke eigen plek op de rijbaan krijgen waarop geen voertuigen mogen stilstaan/parkeren.

Als wegbeheerder van de N785 is de provincie Gelderland verplicht om voor het instellen van de fietsstroken een verkeersbesluit te nemen.

Juridisch Kader

Wettelijke grondslag:

Dit besluit wordt genomen conform:

  • artikel 2, lid 1, onder a Wegenverkeerswet 1994;

  • artikel 15, lid 1 en 2 Wegenverkeerswet 1994;

  • artikel 18, lid 1, onder b Wegenverkeerswet 1994;

  • artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

  • afdeling 3.4 van de Algemene Wet Bestuursrecht;

  • het Algemeen Reglement Mandaat Provincie Gelderland.

Procedure totstandkoming

Tijdens de procedure heeft overleg plaatsgevonden met de gemeenten Rozendaal en Rheden en met de korpschef van de politie-eenheid Oost Nederland, district Gelderland-Zuid.

Zienswijzen

Op het ontwerp-verkeersbesluit, dat ter visie heeft gelegen van 18 februari tot en met 31 maart 2016, zijn geen zienswijzen ingediend.

Beleidskader

In de omgevingsvisie is opgenomen dat personen zich vlot en veilig kunnen bewegen. Hierbij wordt bij knelpunten op het gebied van wegen gekeken naar het voorkomen en benutten alvorens er nieuwe infrastructuur wordt aangelegd. Dit sluit aan op de Gelderse ladder voor duurzaam ruimtegebruik. De provincie is daarbij verantwoordelijk voor het op peil houden van en verbeteren van de kwaliteit van de bestaande wegen, waterwegen en fietspaden in provinciaal beheer. Om veilig te kunnen bewegen over de weg wordt dit volgens Duurzaam Veilig gedachte nader uitgewerkt. De essentie van het Duurzaam Veilig beleid is het voorkomen van verkeersonveiligheid. Volgens de Duurzaam Veilig-gedachte wordt een weg afgestemd en zichtbaar ingericht op het dagelijkse en gewenste gebruik van de weg, waarbij deze zorgvuldig wordt ingepast in de omgeving.

Grondbeginselen voor een Duurzaam Veilig wegennet zijn:

  • -

    het voorkomen van onbedoeld gebruik van de weg;

  • -

    het voorkomen van grote snelheids- en richtingverschillen;

  • -

    het voorkomen van onzeker gedrag bij de gebruikers van de weg.

Hiervoor dient het wegbeeld eenduidig en uniform te zijn. Dit kan slechts bereikt worden door te streven naar een beperkt aantal functies. Bij het toekennen van functies aan wegen wordt (conform het landelijk beleid) een driedeling onderkend, namelijk stromen (stroomweg), ontsluiten (gebiedsontsluitingsweg) en toegang bieden (erftoegangsweg).

De N785 heeft de functie van stedelijke gebiedsontsluitingsweg. Een gebiedsontsluitingsweg voorziet zowel in het doorstromen als in het uitwisselen van verkeer. Op de wegvakken staat doorstroming van het verkeer centraal, uitwisseling van verkeer vindt voornamelijk plaats op de kruispunten

Belangenafweging

De N785 heeft een belangrijke functie voor de doorstroming van het gemotoriseerd verkeer. Daarnaast maakt de weg deel uit van het bovenlokale fietsnetwerk. De combinatie van deze twee functies, binnen het deels krappe stedelijke profiel, vraagt om maatwerk bij de inrichting van de weg. Op een gebiedsontsluitingsweg worden bij voorkeur aparte fietsvoorzieningen aangebracht. Op een groot deel van de N785 zijn daarom ook vrijliggende (brom)fietspaden aanwezig. Echter in de kernen Rozendaal en Velp is op het traject tussen de rotonde N785 – Rozendaalselaan en de rotonde N785 – Zutphensestraatweg (kilometer 13,77 – 15,15) onvoldoende ruimte aanwezig om fietspaden in te passen. Dit deeltraject was vóór het groot onderhoud voorzien van fietssuggestiestroken.

Het kenmerk van een fietssuggestiestrook is dat deze is vormgegeven als een fietsstrook, echter zonder de afbeeldingen van een fiets op het wegdek. Fietssuggestiestroken hebben daardoor geen officiële status. Er zijn geen afzonderlijke regels van toepassing over het gebruik ervan; de regels voor de totale rijbaan zijn algemeen van kracht.

Een fietsstrook is een door middel van doorgetrokken of onderbroken strepen gemarkeerd gedeelte van de rijbaan waarop afbeeldingen van een fiets zijn aangebracht. Op een fietsstrook of op de rijbaan langs een fietsstrook is het niet toegestaan om een voertuig stil te laten staan. Dus ook parkeren is dan niet toegestaan.

De aanwezigheid van fietssuggestiestroken op de N785 past niet bij de functie van gebiedsontsluitingsweg. De belangrijke verkeersfunctie van de weg vraagt om duidelijkheid voor weggebruikers over de vorm- en regelgeving, om zo het gewenste rijgedrag te stimuleren. Fietssuggestiestroken geven de indruk van een volwaardige fietsvoorziening, terwijl deze juridisch geen betekenis hebben. Dit verhoogt de kans op onveilige situaties, door onbegrip en onzeker rijgedrag en/of onverwacht weggebruik.

Fietssuggestiestroken laten de mogelijkheid voor motorvoertuigen om op de rijbaan (deels op de suggestiestrook) te parkeren of stil te staan. Dit belemmert de doorstroming voor het overige verkeer. Bovendien leidt dit tot een verhoogd ongevallenrisico. Indien een voertuig op de fietssuggestiestrook geparkeerd staat, moeten fietsers om het voertuig heen rijden, gebruik makend van de rijloper voor het gemotoriseerd verkeer. Het gevaar bestaat dat fietsers hierbij worden klemgereden door een voorbij rijdende auto. Ook bestaat de kans dat er een conflict ontstaat tussen tegemoetkomende auto’s onderling.

Voor de veiligheid en het comfort van de fietsers en voor de doorstroming van het gemotoriseerd verkeer, is het opwaarderen van de fietssuggestiestroken naar fietsstroken van belang. Op fietsstroken geldt een stop- en parkeerverbod. Fietsers kunnen dan over het algemeen ongehinderd hun route via de fietsstrook blijven volgen, zonder uit te wijken naar de rijloper voor gemotoriseerd verkeer. Ook de hinder van/voor auto’s onderling wordt beperkt. Dit sluit aan bij de grondbeginselen van Duurzaam Veilig Verkeer: het voorkomen van grote snelheids- en richtingsverschillen en het voorkomen van onbedoeld gebruik en/of onzeker rijgedrag.

Op een deel van het traject binnen de bebouwde kom Rozendaal, tussen rotonde Daalhuizerweg (kilometer 13,23) en rotonde Rozendaalselaan, zijn jaren geleden al “officiële” fietsstroken aangebracht. Met het opwaarderen van de fietssuggestiestroken op het traject tussen rotonde Rozendaalselaan (kilometer 13,77) en rotonde Zutphensestraatweg (kilometer 15,15) ontstaat eenheid in vorm- en regelgeving op het gehele deeltraject van de N785 waar het profiel te smal is voor fietspaden.

Op de N785 zijn de fietsstroken in rood uitgevoerd, met witte fietssymbolen, zodat de stroken duidelijk herkenbaar zijn. Dit bevordert het gewenst gedrag. De stroken zijn afgescheiden door een onderbroken streep, zodat aangrenzende terreinen, uitritten en parkeerplaatsen bereikbaar blijven.

Door de aanwezigheid van fietsstroken is het voor bewoners (en bezoekers) niet meer toegestaan op de rijbaan stilstaan te staan om in- en/of uit te laden. Het comfort van de laad/losmogelijkheid weegt echter niet op tegen het belang van veiligheid en comfort dat wordt geboden aan de overige weggebruikers. Bovendien hebben de woningen voldoende parkeermogelijkheden op eigen terrein en zijn er op een groot deel van het traject langsparkeervakken aanwezig die ook gebruikt kunnen worden voor het laden en lossen.

Besluit

Gedeputeerde Staten van Gelderland nemen een verkeersbesluit voor de provinciale weg N785 (Ringallee-Beukenweg-Beekhuizenseweg), tussen kilometer 13,77 en kilometer 15,15 in de gemeenten Rozendaal en Rheden.

I.door het aanbrengen van verkeerstekens in de vorm van witte fietssymbolen op de in rood uitgevoerde stroken van de rijbaan, gemarkeerd door een onderbroken witte streep zoals bedoeld in artikel 1 van het RVV 1990, deze delen van de rijbaan in te stellen als fietsstroken waar bestuurders hun voertuigen niet op de rijbaan mogen laten stilstaan.

Ter inzage

De tekst van het verkeersbesluit is vanaf 26 mei 2016 te vinden op de website van de provincie Gelderland (www.gelderland.nl->beleidsthema’s->verkeer en vervoer->overzicht van alle provinciale wegen->N785).

De tekst van het verkeersbesluit is ook te vinden op de website van de rijksoverheid (zoek.officielebekendmakingen.nl->Zoek in). U kunt bovengenoemd zaaknummer dan als zoekopdracht ingeven.

Tevens ligt een kopie van het verkeersbesluit van 26 mei tot en met 7 juli 2016 ter inzage in de bibliotheek van de provincie Gelderland, Huis der Provincie, locatie Eusebiusplein 1a, Arnhem, het gemeentehuis van de gemeente Rozendaal, Kerklaan 1, Rozendaal en in het gemeentehuis van de gemeente Rheden, Hoofdstraat 3, De Steeg.

Instellen beroep

Een belanghebbende die tijdig zijn zienswijze bij de Gedeputeerde Staten naar voren heeft gebracht, alsmede een belanghebbende aan wie redelijkerwijs niet kan worden verweten dat hij niet overeenkomstig 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht zijn zienswijze bij Gedeputeerde Staten naar voren heeft gebracht, kan gedurende de bovengenoemde termijn van zes weken na de dag waarop het besluit kenbaar is gemaakt hiertegen beroep instellen bij de rechtbank Oost Nederland (Postbus 9090 6800 EM Arnhem) inzake punt I van het verkeersbesluit.

Diegene die een beroepschrift heeft ingediend kan bij de voorzieningenrechter van de rechtbank (Postbus 9030, 6800 EM Arnhem) een verzoek indienen om een voorlopige voorziening te treffen. Voor het behandelen van het beroepschrift en voor het behandelen van een verzoek om een voorlopige voorziening wordt griffierecht geheven. Over de hoogte en de wijze van betaling van het griffierecht kunt u informatie verkrijgen bij de rechtbank Oost Nederland, tel. (026) 3592000 of op www.rechtspraak.nl.

Namens Gedeputeerde Staten van Gelderland,

P.R.M. Strootman

Naar boven