Regeling van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu van 12 juni 2012, nr. IENM/BSK-2012/13198, houdende vaststelling van de kaart, bedoeld in artikel 11.17 van de Wet milieubeheer (Regeling geluidplafondkaart milieubeheer)

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,

Gelet op artikel 11.18 van de Wet milieubeheer;

Besluit:

Artikel 1

De geluidplafondkaart, bedoeld in artikel 11.17 van de Wet milieubeheer, is opgenomen in de bij deze regeling behorende bijlage.

Artikel 2

Deze regeling treedt in werking op het tijdstip waarop de wet van 24 november 2011 houdende wijziging van de Wet milieubeheer in verband met de invoering van geluidproductieplafonds en de overheveling van hoofdstuk IX van de Wet geluidhinder naar de Wet milieubeheer (modernisering instrumentarium geluidbeleid, geluidproductieplafonds) in werking treedt.

Artikel 3

Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling geluidplafondkaart milieubeheer.

Deze regeling zal met de bijlage en de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, J.J. Atsma.

BIJLAGE BEHORENDE BIJ ARTIKEL 1 VAN DE REGELING GELUIDPLAFONDKAART MILIEUBEHEER

Deel 1 – Geluidplafondkaart voor wegen

Ter verduidelijking zijn de wegen die zijn weergegeven op de geluidplafondkaart tevens opgenomen in onderstaande tabel.

LIJST VAN RIJKSWEGEN OP GELUIDPLAFONDKAART

Nr.

Benaming

   

RW 1

Amsterdam – Amersfoort – Apeldoorn – Oldenzaal – Duitsland

A1

Amsterdam – knooppunt Watergraafsmeer – knooppunt Diemen – Laren

A1

Laren – Hoevelaken

A1

Hoevelaken – Kootwijk – Deventer

A1

Deventer – knooppunt Azelo

A1

Knooppunt Buren – Duitsland

   

RW 2

Amsterdam – Utrecht – Eindhoven – Weert – Maastricht – België

A2

Amsterdam – Abcoude

A2

Abcoude – Lekbrug Vianen – Waardenburg

A2

Waardenburg – Martinus Nijhoffbrug

A2

Martinus Nijhoffbrug – Maasdriel – Vught – Liempde – Best

A2

Best – knooppunt Ekkersweijer

A2

Knooppunt Ekkersweijer – knooppunt Batadorp – knooppunt De Hogt – knooppunt Leenderheide – Maarheeze

A2

Maarheeze – Weert – Nederweert

A2

Nederweert – Maastricht

N2

Traverse Maastricht

A2

Knooppunt Europaplein – België

   

RW 3

Papendrecht – Dordrecht

N3

Papendrecht – Brug o/d Beneden Merwede – Dordrecht

   

RW 4

Amsterdam – ’s-Gravenhage – Rotterdam – Bergen op Zoom – België

A4

Knooppunt De Nieuwe Meer – Haarlemmermeer – Roelofarendsveen

A4

Roelofarendsveen – knooppunt Prins Clausplein – Delft Zuid

A4

Delft Zuid- knooppunt Kethelplein

(uitgaande van het nieuw aan te leggen deel tussen hectometer1 56,4 en 71,8, conform het tracébesluit ‘A4 Delft-Schiedam’ uit 2010)

A4

Knooppunt Kethelplein – knooppunt Benelux – Rijksweg 15

A29

Klaaswaal – knooppunt Hellegatsplein

A29/A59

Knooppunt Hellegatsplein – Willemstad

A29/A59

Willemstad – knooppunt Sabina

A29

Knooppunt Sabina – Dinteloord

A4

Dinteloord – knooppunt Zoomland

(uitgaande van de nieuw aan te leggen delen tussen hectometer1 108,4 en 229,5, conform het tracébesluit ‘A4 Dinteloord-Bergen op Zoom, gedeelte Steenbergen’ uit 2011 en met uitzondering van de N259, tussen hectometer1 108,6 en 121,2 (tussen Dinteloord en Halsteren), dat wordt overgedragen)

A4/A58

Knooppunt Zoomland – knooppunt Markiezaat

A4

Knooppunt Markiezaat – België

   

RW5

Hoofddorp – Zwanenburg

A5

Knooppunt De Hoek – knooppunt Raasdorp

A5

Knooppunt Raasdorp – Amsterdam

(uitgaande van het nieuw aan te leggen deel tussen hectometer1 6,3 en de aansluiting op de A10 West (hectometer1 18,2), conform het tracébesluit ‘Westrandweg’ uit 2008)

   

RW 6

Muiderberg – Lelystad – Emmeloord – Joure

A6

Knooppunt Muiderberg – Hollandsebrug

A6

Hollandsebrug – Almere – Lelystad

A6

Lelystad – knooppunt Emmeloord

A6

Knooppunt Emmeloord – Lemmer

A6

Lemmer – knooppunt Joure

   

RW 7

Zaanstad – Purmerend – Den Oever – Zurich – Groningen – Duitsland

A7

Knooppunt Zaandam – Purmerend – Westerkoggenland – Den Oever

A7

Den Oever – knooppunt Zurich – Sneek

N7

Rondweg Sneek

(uitgaande van de inmiddels aangelegde delen tussen hectometer1 118,0 en 124,3, conform het tracébesluit ‘A7, Sneek’ uit 2004 en met uitzondering van de delen die zijn of worden overgedragen of aan het verkeer onttrokken)

A7

Sneek – knooppunt Joure

(uitgaande van de nieuw aan te legen delen van de A6 tussen hectometer1 308,3 en 309,9 en de A7 tussen hectometer1 134,1 en 138,9, conform het ontwerp tracébesluit ‘A6/A7 Knooppunt Joure’ uit 2012 en met uitzondering van het deel tussen hectometer1 134,1 en 136,5 dat wordt overgedragen of aan het verkeer onttrokken)

A7

Knooppunt Joure – knooppunt Heerenveen – Frieschepalen

A7

Frieschepalen – Leek – Julianaplein

N7

Julianaplein – knooppunt Europaplein – knooppunt Euvelgunne

(uitgaande van de inmiddels aangelegde delen tussen hectometer1 195,2 en 205,7, conform het tracébesluit ‘Rijksweg 7, zuidelijke ringweg Groningen, Langman-maatregelen’ uit 2002 en met uitzondering van de overgedragen Europaweg)

N7

Knooppunt Euvelgunne – Aansluiting Westerbroek

A7

Aansluiting Westerbroek – Aansluiting Noordbroek – Winschoten – Duitsland

   

RW 8

Amsterdam – Zaanstad – Beverwijk

A8

Knooppunt Coenplein – knooppunt Zaandam – Westzaan

   

RW 9

Knooppunt Diemen – knooppunt Holendrecht – Haarlem – Alkmaar – Den Helder

A9

Knooppunt Diemen – knooppunt Holendrecht – knooppunt Badhoevedorp

A9

Knooppunt Badhoevedorp – knooppunt Raasdorp

(uitgaande van de nieuw aan te leggen omlegging Badhoevedorp tussen hectometer1 32,6 en 38,2, conform het tracébesluit ‘Omlegging A9 Badhoevedorp’ uit 2012 en met uitzondering van het deel tussen hectometer1 32,6 en 38,2 door de bebouwde kom van Badhoevedorp)

A9

Knooppunt Raasdorp – Wijkertunnel – Alkmaar

N9

Alkmaar – ’t Zand – De Kooy

   

RW 10

Ringweg Amsterdam

A10

Knooppunt Coenplein – knooppunt Watergraafsmeer – knooppunt Nieuwe Meer

   

RW 11

Leiden – Alphen a/d Rijn – Bodegraven

N11

Rijksweg 4 – Alphen a/d Rijn – N207 – Rijksweg 12

   

RW 12

’s-Gravenhage – Utrecht – Arnhem – Duitsland

A12

’s-Gravenhage – knooppunt Prins Clausplein – knooppunt Gouwe – Woerden

A12

Woerden – Utrecht – Veenendaal

A12

Veenendaal – knooppunt Grijsoord

A12/A50

Knooppunt Grijsoord – knooppunt Waterberg

A12

Knooppunt Waterberg – knooppunt Ouddijk – Duitsland

   

RW 13

’s-Gravenhage – Rotterdam

A13

Knooppunt Ypenburg – Delft – knooppunt Kleinpolderplein

   

RW 14

Wassenaar – Leidschendam – ’s-Gravenhage

N14

Wittenburgerweg – Rijksweg 44 – Bezuidenhoutseweg – Rijksweg 4

   

RW 15

Oostvoorne – Rotterdam – Bemmel – Babberich – Doetinchem – Enschede

N15

Steenen Baakplein – Calandbrug – Rozenburg

A15

Rozenburg – Spijkenisse – knooppunt Benelux – knooppunt Ridderkerk

A15

Ridderkerk – Gorinchem – Geldermalsen

A15

Geldermalsen – Kesteren – Bemmel

A18

Knooppunt Oud-Dijk – Didam

A18

Didam – Doetinchem – Varsseveld

N18

Varsseveld – Enschede

(uitgaande van de nieuw aan te leggen delen tussen hectometer1 214,7 en 243,4 en hectometer1 0,0 en 16,1, conform het ontwerp-tracébesluit ‘N18 Varsseveld-Enschede’ uit 2011 en met uitzondering van de over te dragen delen tussen hectometer1 233,3 en 0,0 (het begin van de N18 ten zuidwesten van Enschede)

   

RW 16

Rotterdam – Dordrecht – Breda – België

A16

Knooppunt Terbregseplein – Van Brienenoordbrug – knooppunt Ridderkerk Noord

A16/A15

Knooppunt Ridderkerk Noord – knooppunt Ridderkerk Zuid

A16

Knooppunt Ridderkerk Zuid – Dordrecht Centrum

A16

Dordrecht Centrum – Moerdijkbrug

A16

Moerdijkbrug – knooppunt Klaverpolder

A16/A59

Knooppunt Klaverpolder – knooppunt Zonzeel

A16

Knooppunt Zonzeel – Princeville

A16/A58

Princeville – knooppunt Galder

A16

Knooppunt Galder – België

   

RW 17

Moerdijk – Roosendaal

A17/A59

Knooppunt Klaverpolder – knooppunt Noordhoek

A17

Knooppunt Noordhoek – knooppunt De Stok

   

RW 20

Maasdijk – Rotterdam – Gouda

A20

Naaldwijk – Nieuwerkerk a/d IJssel – knooppunt Gouwe

   

RW 22

Knooppunt Velsen – knooppunt Beverwijk

A22

Knooppunt Velsen – knooppunt Beverwijk

   

RW 27

Breda – Gorinchem – Utrecht – Almere

A27

Knooppunt St.Annabosch – Raamsdonk

A27

Raamsdonk – Brug o/h Merwedekanaal

A27

Brug o/h Merwedekanaal – knooppunt Lunetten – knooppunt Rijnsweerd

A27

Knooppunt Rijnsweerd – Stichtsebrug

A27

Stichtsebrug – Waterlandseweg – knooppunt Almere

   

RW 28

Utrecht – Amersfoort – Zwolle – Assen – Groningen

A28

Knooppunt Rijnsweerd – Amersfoort – knooppunt Hoevelaken

A28

Knooppunt Hoevelaken – IJsselbrug

A28

IJsselbrug – knooppunt Lankhorst

A28

Knooppunt Lankhorst – Meppel – knooppunt Hoogeveen

A28

Knooppunt Hoogeveen – Assen – Eelde – knooppunt Julianaplein

   

RW 29

Rotterdam – Klaaswaal

A29

Knooppunt Vaanplein – Klaaswaal

   

RW 30

Ede – Barneveld

A30

Knooppunt Maanderbroek – Rijksweg 1

   

RW 31

Zurich – Leeuwarden – Drachten

A31

Afsluitdijk – knooppunt Zurich – Midlum

A31

Midlum – Dronrijp – Marssum

N31

Marssum – Boksum – Goutum – Werpsterhoek

(uitgaande van de nieuw aan te leggen delen van rijksweg 31 tussen hectometer1 35,4 (Marsum) en 53,2 (Hemriksein) inclusief het wegvak van rijksweg 32 tussen hectometer1 68,5 (Wirdum) en 71,0 (aansluiting op rijksweg bij Werpsterhoek), conform het tracébesluit ‘Rijksweg 31 Haak om Leeuwarden’ uit 2010 en met uitzondering van de aan het verkeer te onttrekken deel tussen hectometer1 34,4 (Marssum) en 39,1 (Deinum) en het deel tussen hectometer1 40,0 en 47,2)

N31

Werpsterhoek – Drachten

   

RW 32

Meppel – Heerenveen – Leeuwarden

A32

Knooppunt Lankhorst – Meppel – Havelterberg – De Blesse

A32

De Blesse – Ter Idzard – knooppunt Heerenveen – Wirdum

N32

Wirdum – Werpsterhoek

   

RW 33

Assen – Zuidbroek – Eemshaven

N33

Assen-Zuid – Gieten – Bareveld – Appingedam – Holwierde – Spijk – Eemshaven

   

RW 35

Wierden – Enschede – Duitsland

N35

Wierden – Almelo

A35

Almelo – knooppunt Azelo

A35/A1

Knooppunt Azelo – knooppunt Buren

A35

Knooppunt Buren – Hengelo – Enschede-Zuid

N35

Enschede-Zuid – Oostweg – Duitsland

   

RW 36

Almelo – Dedemsvaart

N36

Wierden – Westerhaar – Vriezenveensewijk

N36

Westerhaar – Vriezenveensewijk – Witte Paal

N36

Witte Paal – Ommer Kanaal

(uitgaande van het nieuw aan te leggen deel tussen N36 hectometer1 131,1 (Witte Paal) en de N48 hectometer1 97,4, conform het tracébesluit ‘Omleiding Ommen N34/36’ uit 2006)

   

RW 37

Hoogeveen – Duitsland

A37

Knooppunt Hoogeveen – knooppunt Holsloot – Duitsland

   

RW 38

Ridderkerk – Rotterdam

––––

Ridderkerk Rotterdamseweg – knooppunt Ridderkerk

   

RW 44

Burgerveen – Wassenaar – ’s-Gravenhage

A44

Knooppunt Burgerveen – Brug o/d Ringvaart

A44

Brug o/d Ringvaart – Wassenaar

N44

Wassenaar – ’s-Gravenhage

   

RW 46

Groningen – Delfzijl

N46

Knooppunt Euvelgunne – Aansluiting Driebond

   

RW 48

Ommen – Hoogeveen

N48

N36 – knooppunt Hoogeveen

   

RW 50

Eindhoven – Oss – Ravenstein – Arnhem – Apeldoorn – Kampen – Ramspol

A50

Knooppunt Ekkersweijer – knooppunt Ekkersrijt – Veghel

A50

Veghel – Oss – Ravenstein

A50

Ravenstein – Heteren – knooppunt Grijsoord

A50

Knooppunt Waterberg – Woeste Hoeve

A50

Woeste Hoeve – Hattem – knooppunt Hattemerbroek

N50

Knooppunt Hattemerbroek – Geldersekade – Kampen – Ramspol

   

RW 57

Brielle – Haamstede – Middelburg

N57

Brielle – Nieuwenhoorn – Stellendam

N57

Stellendam – Brouwersdam – Haamstede – Wissenkerke – Veersedam

N57

Veersedam – Vrouwenpolder – Serooskerke – Middelburg – aansluiting A58

(uitgaande van de nieuw aan te leggen delen tussen hectometer1 70,0 en 83,0, conform het tracébesluit ‘N57 Veersedam-Middelburg’ uit 2008 en met uitzondering van de over te dragen delen tussen hectometer1 70,0 en de aansluiting van de N57 op de A58)

   

RW 58

Eindhoven – Breda – Vlissingen

A58

Knooppunt Batadorp – knooppunt De Baars – Gilze

A58

Gilze – knooppunt St.Annabosch

A58/A27

Knooppunt St.Annabosch – knooppunt Galder

N58

Princeville – Etten-Leur

A58

Etten-Leur – knooppunt Zoomland

A58

Knooppunt Markiezaat – Zeeland

A58

Zeeland – knooppunt De Poel – knooppunt De Roode Leeuw – Vlissingen

   

RW 59

Serooskerke – Zierikzee – Willemstad – Den Bosch – Oss

N59

Serooskerke – Zierikzee

N59

Zierikzee – Den Bommel

N59

Den Bommel – Hellegatsplein

A59

Knooppunt Sabina – knooppunt Noordhoek

A59

Knooppunt Zonzeel – Wagenberg – Raamsdonkveer

N59

Raamsdonkveer – Raamsdonk

A59

Raamsdonk – Waalwijk

N59

Waalwijk

A59

Waalwijk – ’s-Hertogenbosch – knooppunt Empel

A59

Knooppunt Hintham – knooppunt Paalgraven'

   

RW 61

Schoondijke – Terneuzen

N61

Schoondijke

(uitgaande van de nieuw aan te leggen omleiding om Schoondijke tussen hectometer1 0,0 en 22,3, conform het tracébesluit ‘N61 Hoek-Schoondijke’ uit 2011 en met uitzondering van het over te dragen deel door Schoondijke tussen hectometer1 1,0 en 4,1)

N61

Schoondijke – Terneuzen

   

RW 65

’s-Hertogenbosch – Tilburg

A65

Knooppunt Vught – Berkel-Enschot

N65

Knooppunt Vught – Berkel-Enschot

A65

Berkel-Enschot – Tilburg – knooppunt De Baars

   

RW 67

België – Eindhoven – Venlo – Duitsland

A67

België – knooppunt De Hogt

A67

Knooppunt Leenderheide – Helenaveen

A67

Helenaveen – Venlo – Duitsland

   

RW 73

Echt-Susteren – Maasbracht – Boxmeer – Nijmegen

A73

Knooppunt Het Vonderen – knooppunt Zaarderheiken – Horst – Venray – Boxmeer

A73

Boxmeer – knooppunt Rijkevoort – knooppunt Neerbosch

A73

Knooppunt Neerbosch – knooppunt Ewijk

N322

Knooppunt Neerbosch – knooppunt Ewijk

   

RW 74

Duitsland – Venlo

A74

Duitsland – Venlo – knooppunt Tiglia

(uitgaande van het nieuw aan te leggen deel tussen hectometer1 99,8 en 101,6, conform het tracébesluit ‘Rijksweg 74’ uit 2010)

   

RW 76

België – Geleen – Heerlen – Duitsland

A76

België – Geleen – Heerlen – Duitsland

   

RW 77

Boxmeer – Duitsland

A77

Knooppunt Rijkevoort – Duitsland

   

RW 79

Maastricht – Heerlen

A79

Knooppunt Kruisdonk – knooppunt Kunderberg

   

RW 99

Den Helder – Den Oever

N99

De Kooy – Anna Paulowna – Den Oever

   

RW 200

Amsterdam – Haarlem

N200

Amsterdam – Halfweg

A200

Halfweg – Haarlem

   

RW 205

Haarlem Zuid

A205

Haarlem Zuid – Rijksweg 9

   

RW 708

Santpoort – IJmuiden

A208

Santpoort – IJmuiden

   

RW 783

knooppunt Neerbosch – Nijmegen

––––

Knooppunt Neerbosch – Nijmegen

   

RW 835

Zwolle – Wierden

N35

Zwolle – Dalfsen – Heino – Nijverdal West

N35

Nijverdal West – Nijverdal Oost (uitgaande van het nieuw aan te leggen tracé tussen hectometer1 31,5 en 37,5, conform het bestemmingsplan ‘Rijksweg 35 en het spoor’ uit 2005 en met uitzondering van de over te dragen delen tussen hectometer1 31,5 en 37,5)

N35

Nijverdal Oost – Wierden

   

RW 838

Ramspol – Emmeloord

N50

Ramspol – Ens

(uitgaande van de nieuw aan te leggen deel tussen hectometer1 20,2 en 26,1, conform het tracébesluit ‘N50 Ramspol-Ens’ uit 2009 en met uitzondering van de over te dragen en de aan het verkeer te onttrekken delen tussen hectometer1 20,2 en 26,1)

N50

Ens – knooppunt Emmeloord

   

RW 915

Ridderkerk – Alblasserdam

N915

Ridderkerk – Brug o/d Noord – Alblasserdam

X Noot
1

De genoemde hectometrering geldt op moment van inwerkingtreding van deze regeling. Na een wegaanpassing kan de hectometrering zijn gewijzigd.

Deel 2 – Geluidplafondkaart voor spoorwegen

TOELICHTING

Algemeen

Deze regeling strekt ter uitvoering van artikel 11.18 van de Wet milieubeheer (hierna: de wet). Dit artikel maakt deel uit van de plafondsystematiek als instrument voor de beheersing van geluid vanwege wegen in beheer bij het Rijk en hoofdspoorwegen. De invoering van de plafondsystematiek maakt deel uit van een fundamentele herziening van het geluidbeleid. De strekking en de inhoud van deze herziening zijn uitvoerig toegelicht in de memorie van toelichting bij het wetsvoorstel tot invoering van de geluidproductieplafonds, waar ik kortheidshalve naar verwijs.1

De plafondsystematiek uit titel 3 van hoofdstuk 11 van de wet is vooralsnog alleen van toepassing op rijksinfrastructuur: wegen in beheer bij het Rijk en hoofdspoorwegen. De nieuwe wettelijke regels zijn, wat de rijksinfrastructuur betreft, in de plaats gekomen van de regels omtrent de aanleg en reconstructie van een weg en de aanleg of wijziging van een hoofdspoorweg uit de Wet geluidhinder. De regels uit de Wet geluidhinder blijven wel van toepassing op decentraal beheerde wegen en spoorwegen. De in de bijlage bij deze regeling opgenomen geluidplafondkaart is essentieel bij het vaststellen van de wegen en spoorwegen die onder de plafondsystematiek vallen.

De plafondsystematiek is alleen van toepassing op wegen en spoorwegen die zijn aangegeven op de in de bijlage bij deze regeling opgenomen geluidplafondkaart. Door (delen van) wegen en spoorwegen op de geluidplafondkaart te plaatsen, worden deze onder de plafondsystematiek gebracht. Een weg of spoorweg die niet op deze geluidplafondkaart is opgenomen, valt derhalve onder het systeem van de Wet geluidhinder.

Bij de aanleg van een nieuwe weg of spoorweg, die deel gaat uitmaken van de rijksinfrastructuur, zal de geluidplafondkaart worden aangepast, in die zin dat de nieuwe weg of spoorweg op de kaart wordt opgenomen. Dit is een voorwaarde om onder de plafondsystematiek te vallen. Er geldt geen wettelijk voorschrift voor het tijdstip waarop een aan te leggen weg of spoorweg op de kaart wordt geplaatst, maar dit moment moet in elk geval liggen vóór het ter inzage leggen van het ontwerp-tracébesluit, omdat het ontwerp-tracébesluit tevens de referentiepunten en bijbehorende geluidproductieplafonds voor het nieuwe tracé zal moeten bevatten. Dit betekent dus dat een nieuwe weg of spoorweg doorgaans eerder op de geluidplafondkaart zal staan dan dat deze voorkomt in het geluidregister, bedoeld in artikel 11.25 van de wet. De geluidproductieplafonds en de bijbehorende brongegevens worden pas in dat register opgenomen op de dag van bekendmaking van het besluit waarin de referentiepunten en de geluidproductieplafonds worden vastgesteld.

Een geschikt tijdstip voor opname op de kaart is het moment waarbij de ligging van het tracé voldoende duidelijk en voldoende vaststaand is om het tracé op te nemen op de kaart. Dit kan bijvoorbeeld het moment zijn waarop de structuurvisie met voorkeursbeslissing wordt vastgesteld.

In de situatie dat de voorkeursbeslissing wijzigt en de geluidplafondkaart hier niet op aansluit, zal tevens de geluidplafondkaart moeten worden aangepast om het tracé van de kaart af te halen of te wijzigen.

Een weg of spoorweg waarvoor eenmaal geluidproductieplafonds zijn vastgesteld, zal op de kaart aangegeven blijven, ook als de weg niet langer in beheer is bij het Rijk of als de spoorweg niet langer als hoofdspoorweg is aangewezen. Hierdoor blijven deze wegen of spoorwegen onder de bescherming van de plafondsystematiek vallen. Voor een meer uitgebreide toelichting wordt kortheidshalve verwezen naar de artikelsgewijze toelichting op artikel 11.17 van de wet.2

Het besluit tot vaststelling en wijziging van de geluidplafondkaart is opgenomen op de negatieve lijst van artikel 20.2 van de wet. Hierdoor kan geen beroep worden ingesteld tegen het vaststellen of wijzigen van de geluidplafondkaart. De achtergronden van het uitsluiten van beroep zijn reeds uitgebreid uiteengezet in de artikelsgewijze toelichting op artikel 11.18 van de wet, waar ik kortheidshalve naar verwijs.3

De geluidplafondkaart wordt door de Minister van Infrastructuur en Milieu voor een ieder elektronisch beschikbaar gesteld, zodat te allen tijde een actuele versie van de kaart beschikbaar is voor het publiek.

De geluidplafondkaart moet worden onderscheiden van de geluidsbelastingkaart, die op grond van artikel 11.6 van de wet wordt vastgesteld door de Minister van Infrastructuur en Milieu voor wegen in beheer bij het Rijk en hoofdspoorwegen, dan wel door gedeputeerde staten of door burgemeester en wethouders, voor overige wegen, spoorwegen, luchtvaartterreinen, Schiphol en inrichtingen of verzamelingen van inrichtingen. De geluidsbelastingkaart dient ter uitvoering van de Richtlijn omgevingslawaai.4

Tot slot wordt nog opgemerkt dat de kaart, die was opgenomen bij de Regeling zonekaart spoorwegen, als gevolg van de invoering van geluidproductieplafonds wordt gewijzigd. Dit is geregeld en nader toegelicht in de Regeling zonekaart spoorwegen geluidhinder.

Gevolgen voor het bedrijfsleven

De regeling heeft naar haar aard geen gevolgen voor de administratieve lasten en de inhoudelijke nalevingskosten van burgers en bedrijfsleven.

Artikelsgewijs

Artikel 1 – Toelichting op de kaart

Deel 1 (wegen)

De geluidplafondkaart voor wegen bevat de wegen waarop de plafondsystematiek van toepassing is. Het gaat vooralsnog alleen om wegen en nog aan te leggen wegen in beheer bij het Rijk (artikel 11.17, eerste lid, van de wet).

Een weg wordt in artikel 11.1 van de wet omschreven als een ‘voor het openbaar rij- of ander verkeer openstaande weg, met inbegrip van de daarin liggende bruggen of viaducten’. Het gaat dan, naast de hoofdrijbaan, ook om overige wegdelen, zoals op- en afritten, parallelbanen en verbindingsbogen. Parkeerterreinen langs een weg maken geen deel uit van de weg en vallen dus niet onder de plafondsystematiek.

Naast de wegen die op het moment van inwerkingtreding van deze regeling in beheer zijn van het Rijk, staan op deze geluidplafondkaart ook de nieuwe, geprojecteerde (delen van) rijkswegen waarvoor een tracébesluit is genomen voorafgaand aan inwerkingtreding van de wet tot invoering van geluidproductieplafonds5, zoals de A4 Delft – Schiedam, de A4 Dinteloord – Halsteren, de A5 knooppunt Raasdorp – Amsterdam, de A9 Omlegging Badhoevedorp en de N61 Omleiding Schoondijke.

Nieuwe delen van rijkswegen waarvoor een tracébesluit wordt genomen na de inwerkingtreding van de wet tot invoering van geluidproductieplafonds worden te zijner tijd, maar voorafgaand aan het nemen van het tracébesluit, opgenomen op de geluidplafondkaart. Voorbeeld van deze toekomstige delen van rijkswegen zijn de doortrekking van de A15 tussen Bemmel en Zevenaar en de nieuwe rijksweg tussen de A13 (aansluiting Berkel en Rodenrijs) en de A16/A20 (het Terbregseplein).

Tot slot is rekening gehouden met de voorgenomen overdracht van het beheer van enkele delen van rijkswegen aan een andere beheerder. Zo zijn bijvoorbeeld enkele, nog in beheer van het Rijk zijnde, delen van de rijksweg 31 rond Leeuwarden en het deel van rijksweg 9 door Badhoevedorp niet opgenomen op de geluidplafondkaart in verband met de voorgenomen overdracht aan een andere beheerder. Hetzelfde geldt voor het beheer van de N35 Zwolle – Wijthmen, de N18 ter hoogte van Eibergen en de A7 ter hoogte van Joure. Ook enkele delen van de N34 (hectometer 16,8 tot en met 27,9; Ommen – Witte Paal) en N273 (hectometer 50,2 tot en met 52,5; Haelen Zuid – Haelen Noord) die momenteel nog in rijksbeheer zijn, zullen worden overgedragen aan een andere beheerder. Deze delen van wegen zijn daarom niet op de geluidplafondkaart en in de tabel opgenomen en deze delen van wegen vallen dan ook niet onder de plafondsystematiek.

Voor de volledigheid wordt met betrekking tot de A58 nog het volgende opgemerkt. In tabel wordt het traject Zeeland – knooppunt De Poel – knooppunt De Roode Leeuw – Vlissingen genoemd. Het resterende gedeelte van de N58 in Zeeuws-Vlaanderen, hectometer 180,0-181,8 door Schoondijke, wordt overgedragen aan een andere beheerder en is daarom ook niet opgenomen op de geluidplafondkaart.

De geluidplafondkaart voor wegen is voor de duidelijkheid tevens voorzien van een tabel met reguliere wegnummers, die op de kaart zelf niet zichtbaar zijn.

Deel 2 (spoorwegen)

De geluidplafondkaart voor spoorwegen bevat de spoorwegen waarop de plafondsystematiek van toepassing is. Dit zijn voornamelijk hoofdspoorwegen. Een hoofdspoorweg wordt in artikel 11.1 van de wet gedefinieerd als: krachtens artikel 2 van de Spoorwegwet aangewezen hoofdspoorweg. Deze aanwijzing vindt plaats in het Besluit aanwijzing hoofdspoorwegen. Daarnaast is, vooruitlopend op de aanwijzing als hoofdspoorweg, ook de zogenoemde Hanzelijn opgenomen op de kaart. De geluidplafondkaart voor spoorwegen is dan ook een grafische weergave van de hoofdspoorwegen, genoemd in de bijlagen 1 en 2 bij het Besluit aanwijzing hoofdspoorwegen, met daaraan toegevoegd de Hanzelijn.

Artikel 2

De inwerkingtreding van deze regeling is gekoppeld aan de inwerkingtreding van de plafondsystematiek: dat zal naar verwachting op een van de vaste verandermomenten zijn.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, J.J. Atsma.


X Noot
1

Kamerstukken II 2009/10, 32 252, nr. 3.

X Noot
2

Kamerstukken II 2009/10, 32 252, nr. 3.

X Noot
3

Kamerstukken II 2009/10, 32 252, nr. 3

X Noot
4

Richtlijn nr. 2002/49/EG van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 25 juni 2002, inzake de evaluatie en de beheersing van omgevingslawaai (PbEG L 189).

X Noot
5

Kamerstukken I 2009/10, 32 252, A.

Naar boven