Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Infrastructuur en Milieu | Staatscourant 2012, 12258 | Besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Infrastructuur en Milieu | Staatscourant 2012, 12258 | Besluiten van algemene strekking |
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,
Gelet op artikel 11.18 van de Wet milieubeheer;
Besluit:
De geluidplafondkaart, bedoeld in artikel 11.17 van de Wet milieubeheer, is opgenomen in de bij deze regeling behorende bijlage.
Deze regeling treedt in werking op het tijdstip waarop de wet van 24 november 2011 houdende wijziging van de Wet milieubeheer in verband met de invoering van geluidproductieplafonds en de overheveling van hoofdstuk IX van de Wet geluidhinder naar de Wet milieubeheer (modernisering instrumentarium geluidbeleid, geluidproductieplafonds) in werking treedt.
Deze regeling zal met de bijlage en de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, J.J. Atsma.
Ter verduidelijking zijn de wegen die zijn weergegeven op de geluidplafondkaart tevens opgenomen in onderstaande tabel.
LIJST VAN RIJKSWEGEN OP GELUIDPLAFONDKAART |
|
---|---|
Nr. |
Benaming |
RW 1 |
Amsterdam – Amersfoort – Apeldoorn – Oldenzaal – Duitsland |
A1 |
Amsterdam – knooppunt Watergraafsmeer – knooppunt Diemen – Laren |
A1 |
Laren – Hoevelaken |
A1 |
Hoevelaken – Kootwijk – Deventer |
A1 |
Deventer – knooppunt Azelo |
A1 |
Knooppunt Buren – Duitsland |
RW 2 |
Amsterdam – Utrecht – Eindhoven – Weert – Maastricht – België |
A2 |
Amsterdam – Abcoude |
A2 |
Abcoude – Lekbrug Vianen – Waardenburg |
A2 |
Waardenburg – Martinus Nijhoffbrug |
A2 |
Martinus Nijhoffbrug – Maasdriel – Vught – Liempde – Best |
A2 |
Best – knooppunt Ekkersweijer |
A2 |
Knooppunt Ekkersweijer – knooppunt Batadorp – knooppunt De Hogt – knooppunt Leenderheide – Maarheeze |
A2 |
Maarheeze – Weert – Nederweert |
A2 |
Nederweert – Maastricht |
N2 |
Traverse Maastricht |
A2 |
Knooppunt Europaplein – België |
RW 3 |
Papendrecht – Dordrecht |
N3 |
Papendrecht – Brug o/d Beneden Merwede – Dordrecht |
RW 4 |
Amsterdam – ’s-Gravenhage – Rotterdam – Bergen op Zoom – België |
A4 |
Knooppunt De Nieuwe Meer – Haarlemmermeer – Roelofarendsveen |
A4 |
Roelofarendsveen – knooppunt Prins Clausplein – Delft Zuid |
A4 |
Delft Zuid- knooppunt Kethelplein (uitgaande van het nieuw aan te leggen deel tussen hectometer1 56,4 en 71,8, conform het tracébesluit ‘A4 Delft-Schiedam’ uit 2010) |
A4 |
Knooppunt Kethelplein – knooppunt Benelux – Rijksweg 15 |
A29 |
Klaaswaal – knooppunt Hellegatsplein |
A29/A59 |
Knooppunt Hellegatsplein – Willemstad |
A29/A59 |
Willemstad – knooppunt Sabina |
A29 |
Knooppunt Sabina – Dinteloord |
A4 |
Dinteloord – knooppunt Zoomland (uitgaande van de nieuw aan te leggen delen tussen hectometer1 108,4 en 229,5, conform het tracébesluit ‘A4 Dinteloord-Bergen op Zoom, gedeelte Steenbergen’ uit 2011 en met uitzondering van de N259, tussen hectometer1 108,6 en 121,2 (tussen Dinteloord en Halsteren), dat wordt overgedragen) |
A4/A58 |
Knooppunt Zoomland – knooppunt Markiezaat |
A4 |
Knooppunt Markiezaat – België |
RW5 |
Hoofddorp – Zwanenburg |
A5 |
Knooppunt De Hoek – knooppunt Raasdorp |
A5 |
Knooppunt Raasdorp – Amsterdam (uitgaande van het nieuw aan te leggen deel tussen hectometer1 6,3 en de aansluiting op de A10 West (hectometer1 18,2), conform het tracébesluit ‘Westrandweg’ uit 2008) |
RW 6 |
Muiderberg – Lelystad – Emmeloord – Joure |
A6 |
Knooppunt Muiderberg – Hollandsebrug |
A6 |
Hollandsebrug – Almere – Lelystad |
A6 |
Lelystad – knooppunt Emmeloord |
A6 |
Knooppunt Emmeloord – Lemmer |
A6 |
Lemmer – knooppunt Joure |
RW 7 |
Zaanstad – Purmerend – Den Oever – Zurich – Groningen – Duitsland |
A7 |
Knooppunt Zaandam – Purmerend – Westerkoggenland – Den Oever |
A7 |
Den Oever – knooppunt Zurich – Sneek |
N7 |
Rondweg Sneek (uitgaande van de inmiddels aangelegde delen tussen hectometer1 118,0 en 124,3, conform het tracébesluit ‘A7, Sneek’ uit 2004 en met uitzondering van de delen die zijn of worden overgedragen of aan het verkeer onttrokken) |
A7 |
Sneek – knooppunt Joure (uitgaande van de nieuw aan te legen delen van de A6 tussen hectometer1 308,3 en 309,9 en de A7 tussen hectometer1 134,1 en 138,9, conform het ontwerp tracébesluit ‘A6/A7 Knooppunt Joure’ uit 2012 en met uitzondering van het deel tussen hectometer1 134,1 en 136,5 dat wordt overgedragen of aan het verkeer onttrokken) |
A7 |
Knooppunt Joure – knooppunt Heerenveen – Frieschepalen |
A7 |
Frieschepalen – Leek – Julianaplein |
N7 |
Julianaplein – knooppunt Europaplein – knooppunt Euvelgunne (uitgaande van de inmiddels aangelegde delen tussen hectometer1 195,2 en 205,7, conform het tracébesluit ‘Rijksweg 7, zuidelijke ringweg Groningen, Langman-maatregelen’ uit 2002 en met uitzondering van de overgedragen Europaweg) |
N7 |
Knooppunt Euvelgunne – Aansluiting Westerbroek |
A7 |
Aansluiting Westerbroek – Aansluiting Noordbroek – Winschoten – Duitsland |
RW 8 |
Amsterdam – Zaanstad – Beverwijk |
A8 |
Knooppunt Coenplein – knooppunt Zaandam – Westzaan |
RW 9 |
Knooppunt Diemen – knooppunt Holendrecht – Haarlem – Alkmaar – Den Helder |
A9 |
Knooppunt Diemen – knooppunt Holendrecht – knooppunt Badhoevedorp |
A9 |
Knooppunt Badhoevedorp – knooppunt Raasdorp (uitgaande van de nieuw aan te leggen omlegging Badhoevedorp tussen hectometer1 32,6 en 38,2, conform het tracébesluit ‘Omlegging A9 Badhoevedorp’ uit 2012 en met uitzondering van het deel tussen hectometer1 32,6 en 38,2 door de bebouwde kom van Badhoevedorp) |
A9 |
Knooppunt Raasdorp – Wijkertunnel – Alkmaar |
N9 |
Alkmaar – ’t Zand – De Kooy |
RW 10 |
Ringweg Amsterdam |
A10 |
Knooppunt Coenplein – knooppunt Watergraafsmeer – knooppunt Nieuwe Meer |
RW 11 |
Leiden – Alphen a/d Rijn – Bodegraven |
N11 |
Rijksweg 4 – Alphen a/d Rijn – N207 – Rijksweg 12 |
RW 12 |
’s-Gravenhage – Utrecht – Arnhem – Duitsland |
A12 |
’s-Gravenhage – knooppunt Prins Clausplein – knooppunt Gouwe – Woerden |
A12 |
Woerden – Utrecht – Veenendaal |
A12 |
Veenendaal – knooppunt Grijsoord |
A12/A50 |
Knooppunt Grijsoord – knooppunt Waterberg |
A12 |
Knooppunt Waterberg – knooppunt Ouddijk – Duitsland |
RW 13 |
’s-Gravenhage – Rotterdam |
A13 |
Knooppunt Ypenburg – Delft – knooppunt Kleinpolderplein |
RW 14 |
Wassenaar – Leidschendam – ’s-Gravenhage |
N14 |
Wittenburgerweg – Rijksweg 44 – Bezuidenhoutseweg – Rijksweg 4 |
RW 15 |
Oostvoorne – Rotterdam – Bemmel – Babberich – Doetinchem – Enschede |
N15 |
Steenen Baakplein – Calandbrug – Rozenburg |
A15 |
Rozenburg – Spijkenisse – knooppunt Benelux – knooppunt Ridderkerk |
A15 |
Ridderkerk – Gorinchem – Geldermalsen |
A15 |
Geldermalsen – Kesteren – Bemmel |
A18 |
Knooppunt Oud-Dijk – Didam |
A18 |
Didam – Doetinchem – Varsseveld |
N18 |
Varsseveld – Enschede (uitgaande van de nieuw aan te leggen delen tussen hectometer1 214,7 en 243,4 en hectometer1 0,0 en 16,1, conform het ontwerp-tracébesluit ‘N18 Varsseveld-Enschede’ uit 2011 en met uitzondering van de over te dragen delen tussen hectometer1 233,3 en 0,0 (het begin van de N18 ten zuidwesten van Enschede) |
RW 16 |
Rotterdam – Dordrecht – Breda – België |
A16 |
Knooppunt Terbregseplein – Van Brienenoordbrug – knooppunt Ridderkerk Noord |
A16/A15 |
Knooppunt Ridderkerk Noord – knooppunt Ridderkerk Zuid |
A16 |
Knooppunt Ridderkerk Zuid – Dordrecht Centrum |
A16 |
Dordrecht Centrum – Moerdijkbrug |
A16 |
Moerdijkbrug – knooppunt Klaverpolder |
A16/A59 |
Knooppunt Klaverpolder – knooppunt Zonzeel |
A16 |
Knooppunt Zonzeel – Princeville |
A16/A58 |
Princeville – knooppunt Galder |
A16 |
Knooppunt Galder – België |
RW 17 |
Moerdijk – Roosendaal |
A17/A59 |
Knooppunt Klaverpolder – knooppunt Noordhoek |
A17 |
Knooppunt Noordhoek – knooppunt De Stok |
RW 20 |
Maasdijk – Rotterdam – Gouda |
A20 |
Naaldwijk – Nieuwerkerk a/d IJssel – knooppunt Gouwe |
RW 22 |
Knooppunt Velsen – knooppunt Beverwijk |
A22 |
Knooppunt Velsen – knooppunt Beverwijk |
RW 27 |
Breda – Gorinchem – Utrecht – Almere |
A27 |
Knooppunt St.Annabosch – Raamsdonk |
A27 |
Raamsdonk – Brug o/h Merwedekanaal |
A27 |
Brug o/h Merwedekanaal – knooppunt Lunetten – knooppunt Rijnsweerd |
A27 |
Knooppunt Rijnsweerd – Stichtsebrug |
A27 |
Stichtsebrug – Waterlandseweg – knooppunt Almere |
RW 28 |
Utrecht – Amersfoort – Zwolle – Assen – Groningen |
A28 |
Knooppunt Rijnsweerd – Amersfoort – knooppunt Hoevelaken |
A28 |
Knooppunt Hoevelaken – IJsselbrug |
A28 |
IJsselbrug – knooppunt Lankhorst |
A28 |
Knooppunt Lankhorst – Meppel – knooppunt Hoogeveen |
A28 |
Knooppunt Hoogeveen – Assen – Eelde – knooppunt Julianaplein |
RW 29 |
Rotterdam – Klaaswaal |
A29 |
Knooppunt Vaanplein – Klaaswaal |
RW 30 |
Ede – Barneveld |
A30 |
Knooppunt Maanderbroek – Rijksweg 1 |
RW 31 |
Zurich – Leeuwarden – Drachten |
A31 |
Afsluitdijk – knooppunt Zurich – Midlum |
A31 |
Midlum – Dronrijp – Marssum |
N31 |
Marssum – Boksum – Goutum – Werpsterhoek (uitgaande van de nieuw aan te leggen delen van rijksweg 31 tussen hectometer1 35,4 (Marsum) en 53,2 (Hemriksein) inclusief het wegvak van rijksweg 32 tussen hectometer1 68,5 (Wirdum) en 71,0 (aansluiting op rijksweg bij Werpsterhoek), conform het tracébesluit ‘Rijksweg 31 Haak om Leeuwarden’ uit 2010 en met uitzondering van de aan het verkeer te onttrekken deel tussen hectometer1 34,4 (Marssum) en 39,1 (Deinum) en het deel tussen hectometer1 40,0 en 47,2) |
N31 |
Werpsterhoek – Drachten |
RW 32 |
Meppel – Heerenveen – Leeuwarden |
A32 |
Knooppunt Lankhorst – Meppel – Havelterberg – De Blesse |
A32 |
De Blesse – Ter Idzard – knooppunt Heerenveen – Wirdum |
N32 |
Wirdum – Werpsterhoek |
RW 33 |
Assen – Zuidbroek – Eemshaven |
N33 |
Assen-Zuid – Gieten – Bareveld – Appingedam – Holwierde – Spijk – Eemshaven |
RW 35 |
Wierden – Enschede – Duitsland |
N35 |
Wierden – Almelo |
A35 |
Almelo – knooppunt Azelo |
A35/A1 |
Knooppunt Azelo – knooppunt Buren |
A35 |
Knooppunt Buren – Hengelo – Enschede-Zuid |
N35 |
Enschede-Zuid – Oostweg – Duitsland |
RW 36 |
Almelo – Dedemsvaart |
N36 |
Wierden – Westerhaar – Vriezenveensewijk |
N36 |
Westerhaar – Vriezenveensewijk – Witte Paal |
N36 |
Witte Paal – Ommer Kanaal (uitgaande van het nieuw aan te leggen deel tussen N36 hectometer1 131,1 (Witte Paal) en de N48 hectometer1 97,4, conform het tracébesluit ‘Omleiding Ommen N34/36’ uit 2006) |
RW 37 |
Hoogeveen – Duitsland |
A37 |
Knooppunt Hoogeveen – knooppunt Holsloot – Duitsland |
RW 38 |
Ridderkerk – Rotterdam |
–––– |
Ridderkerk Rotterdamseweg – knooppunt Ridderkerk |
RW 44 |
Burgerveen – Wassenaar – ’s-Gravenhage |
A44 |
Knooppunt Burgerveen – Brug o/d Ringvaart |
A44 |
Brug o/d Ringvaart – Wassenaar |
N44 |
Wassenaar – ’s-Gravenhage |
RW 46 |
Groningen – Delfzijl |
N46 |
Knooppunt Euvelgunne – Aansluiting Driebond |
RW 48 |
Ommen – Hoogeveen |
N48 |
N36 – knooppunt Hoogeveen |
RW 50 |
Eindhoven – Oss – Ravenstein – Arnhem – Apeldoorn – Kampen – Ramspol |
A50 |
Knooppunt Ekkersweijer – knooppunt Ekkersrijt – Veghel |
A50 |
Veghel – Oss – Ravenstein |
A50 |
Ravenstein – Heteren – knooppunt Grijsoord |
A50 |
Knooppunt Waterberg – Woeste Hoeve |
A50 |
Woeste Hoeve – Hattem – knooppunt Hattemerbroek |
N50 |
Knooppunt Hattemerbroek – Geldersekade – Kampen – Ramspol |
RW 57 |
Brielle – Haamstede – Middelburg |
N57 |
Brielle – Nieuwenhoorn – Stellendam |
N57 |
Stellendam – Brouwersdam – Haamstede – Wissenkerke – Veersedam |
N57 |
Veersedam – Vrouwenpolder – Serooskerke – Middelburg – aansluiting A58 (uitgaande van de nieuw aan te leggen delen tussen hectometer1 70,0 en 83,0, conform het tracébesluit ‘N57 Veersedam-Middelburg’ uit 2008 en met uitzondering van de over te dragen delen tussen hectometer1 70,0 en de aansluiting van de N57 op de A58) |
RW 58 |
Eindhoven – Breda – Vlissingen |
A58 |
Knooppunt Batadorp – knooppunt De Baars – Gilze |
A58 |
Gilze – knooppunt St.Annabosch |
A58/A27 |
Knooppunt St.Annabosch – knooppunt Galder |
N58 |
Princeville – Etten-Leur |
A58 |
Etten-Leur – knooppunt Zoomland |
A58 |
Knooppunt Markiezaat – Zeeland |
A58 |
Zeeland – knooppunt De Poel – knooppunt De Roode Leeuw – Vlissingen |
RW 59 |
Serooskerke – Zierikzee – Willemstad – Den Bosch – Oss |
N59 |
Serooskerke – Zierikzee |
N59 |
Zierikzee – Den Bommel |
N59 |
Den Bommel – Hellegatsplein |
A59 |
Knooppunt Sabina – knooppunt Noordhoek |
A59 |
Knooppunt Zonzeel – Wagenberg – Raamsdonkveer |
N59 |
Raamsdonkveer – Raamsdonk |
A59 |
Raamsdonk – Waalwijk |
N59 |
Waalwijk |
A59 |
Waalwijk – ’s-Hertogenbosch – knooppunt Empel |
A59 |
Knooppunt Hintham – knooppunt Paalgraven' |
RW 61 |
Schoondijke – Terneuzen |
N61 |
Schoondijke (uitgaande van de nieuw aan te leggen omleiding om Schoondijke tussen hectometer1 0,0 en 22,3, conform het tracébesluit ‘N61 Hoek-Schoondijke’ uit 2011 en met uitzondering van het over te dragen deel door Schoondijke tussen hectometer1 1,0 en 4,1) |
N61 |
Schoondijke – Terneuzen |
RW 65 |
’s-Hertogenbosch – Tilburg |
A65 |
Knooppunt Vught – Berkel-Enschot |
N65 |
Knooppunt Vught – Berkel-Enschot |
A65 |
Berkel-Enschot – Tilburg – knooppunt De Baars |
RW 67 |
België – Eindhoven – Venlo – Duitsland |
A67 |
België – knooppunt De Hogt |
A67 |
Knooppunt Leenderheide – Helenaveen |
A67 |
Helenaveen – Venlo – Duitsland |
RW 73 |
Echt-Susteren – Maasbracht – Boxmeer – Nijmegen |
A73 |
Knooppunt Het Vonderen – knooppunt Zaarderheiken – Horst – Venray – Boxmeer |
A73 |
Boxmeer – knooppunt Rijkevoort – knooppunt Neerbosch |
A73 |
Knooppunt Neerbosch – knooppunt Ewijk |
N322 |
Knooppunt Neerbosch – knooppunt Ewijk |
RW 74 |
Duitsland – Venlo |
A74 |
Duitsland – Venlo – knooppunt Tiglia (uitgaande van het nieuw aan te leggen deel tussen hectometer1 99,8 en 101,6, conform het tracébesluit ‘Rijksweg 74’ uit 2010) |
RW 76 |
België – Geleen – Heerlen – Duitsland |
A76 |
België – Geleen – Heerlen – Duitsland |
RW 77 |
Boxmeer – Duitsland |
A77 |
Knooppunt Rijkevoort – Duitsland |
RW 79 |
Maastricht – Heerlen |
A79 |
Knooppunt Kruisdonk – knooppunt Kunderberg |
RW 99 |
Den Helder – Den Oever |
N99 |
De Kooy – Anna Paulowna – Den Oever |
RW 200 |
Amsterdam – Haarlem |
N200 |
Amsterdam – Halfweg |
A200 |
Halfweg – Haarlem |
RW 205 |
Haarlem Zuid |
A205 |
Haarlem Zuid – Rijksweg 9 |
RW 708 |
Santpoort – IJmuiden |
A208 |
Santpoort – IJmuiden |
RW 783 |
knooppunt Neerbosch – Nijmegen |
–––– |
Knooppunt Neerbosch – Nijmegen |
RW 835 |
Zwolle – Wierden |
N35 |
Zwolle – Dalfsen – Heino – Nijverdal West |
N35 |
Nijverdal West – Nijverdal Oost (uitgaande van het nieuw aan te leggen tracé tussen hectometer1 31,5 en 37,5, conform het bestemmingsplan ‘Rijksweg 35 en het spoor’ uit 2005 en met uitzondering van de over te dragen delen tussen hectometer1 31,5 en 37,5) |
N35 |
Nijverdal Oost – Wierden |
RW 838 |
Ramspol – Emmeloord |
N50 |
Ramspol – Ens (uitgaande van de nieuw aan te leggen deel tussen hectometer1 20,2 en 26,1, conform het tracébesluit ‘N50 Ramspol-Ens’ uit 2009 en met uitzondering van de over te dragen en de aan het verkeer te onttrekken delen tussen hectometer1 20,2 en 26,1) |
N50 |
Ens – knooppunt Emmeloord |
RW 915 |
Ridderkerk – Alblasserdam |
N915 |
Ridderkerk – Brug o/d Noord – Alblasserdam |
De genoemde hectometrering geldt op moment van inwerkingtreding van deze regeling. Na een wegaanpassing kan de hectometrering zijn gewijzigd.
Deze regeling strekt ter uitvoering van artikel 11.18 van de Wet milieubeheer (hierna: de wet). Dit artikel maakt deel uit van de plafondsystematiek als instrument voor de beheersing van geluid vanwege wegen in beheer bij het Rijk en hoofdspoorwegen. De invoering van de plafondsystematiek maakt deel uit van een fundamentele herziening van het geluidbeleid. De strekking en de inhoud van deze herziening zijn uitvoerig toegelicht in de memorie van toelichting bij het wetsvoorstel tot invoering van de geluidproductieplafonds, waar ik kortheidshalve naar verwijs.1
De plafondsystematiek uit titel 3 van hoofdstuk 11 van de wet is vooralsnog alleen van toepassing op rijksinfrastructuur: wegen in beheer bij het Rijk en hoofdspoorwegen. De nieuwe wettelijke regels zijn, wat de rijksinfrastructuur betreft, in de plaats gekomen van de regels omtrent de aanleg en reconstructie van een weg en de aanleg of wijziging van een hoofdspoorweg uit de Wet geluidhinder. De regels uit de Wet geluidhinder blijven wel van toepassing op decentraal beheerde wegen en spoorwegen. De in de bijlage bij deze regeling opgenomen geluidplafondkaart is essentieel bij het vaststellen van de wegen en spoorwegen die onder de plafondsystematiek vallen.
De plafondsystematiek is alleen van toepassing op wegen en spoorwegen die zijn aangegeven op de in de bijlage bij deze regeling opgenomen geluidplafondkaart. Door (delen van) wegen en spoorwegen op de geluidplafondkaart te plaatsen, worden deze onder de plafondsystematiek gebracht. Een weg of spoorweg die niet op deze geluidplafondkaart is opgenomen, valt derhalve onder het systeem van de Wet geluidhinder.
Bij de aanleg van een nieuwe weg of spoorweg, die deel gaat uitmaken van de rijksinfrastructuur, zal de geluidplafondkaart worden aangepast, in die zin dat de nieuwe weg of spoorweg op de kaart wordt opgenomen. Dit is een voorwaarde om onder de plafondsystematiek te vallen. Er geldt geen wettelijk voorschrift voor het tijdstip waarop een aan te leggen weg of spoorweg op de kaart wordt geplaatst, maar dit moment moet in elk geval liggen vóór het ter inzage leggen van het ontwerp-tracébesluit, omdat het ontwerp-tracébesluit tevens de referentiepunten en bijbehorende geluidproductieplafonds voor het nieuwe tracé zal moeten bevatten. Dit betekent dus dat een nieuwe weg of spoorweg doorgaans eerder op de geluidplafondkaart zal staan dan dat deze voorkomt in het geluidregister, bedoeld in artikel 11.25 van de wet. De geluidproductieplafonds en de bijbehorende brongegevens worden pas in dat register opgenomen op de dag van bekendmaking van het besluit waarin de referentiepunten en de geluidproductieplafonds worden vastgesteld.
Een geschikt tijdstip voor opname op de kaart is het moment waarbij de ligging van het tracé voldoende duidelijk en voldoende vaststaand is om het tracé op te nemen op de kaart. Dit kan bijvoorbeeld het moment zijn waarop de structuurvisie met voorkeursbeslissing wordt vastgesteld.
In de situatie dat de voorkeursbeslissing wijzigt en de geluidplafondkaart hier niet op aansluit, zal tevens de geluidplafondkaart moeten worden aangepast om het tracé van de kaart af te halen of te wijzigen.
Een weg of spoorweg waarvoor eenmaal geluidproductieplafonds zijn vastgesteld, zal op de kaart aangegeven blijven, ook als de weg niet langer in beheer is bij het Rijk of als de spoorweg niet langer als hoofdspoorweg is aangewezen. Hierdoor blijven deze wegen of spoorwegen onder de bescherming van de plafondsystematiek vallen. Voor een meer uitgebreide toelichting wordt kortheidshalve verwezen naar de artikelsgewijze toelichting op artikel 11.17 van de wet.2
Het besluit tot vaststelling en wijziging van de geluidplafondkaart is opgenomen op de negatieve lijst van artikel 20.2 van de wet. Hierdoor kan geen beroep worden ingesteld tegen het vaststellen of wijzigen van de geluidplafondkaart. De achtergronden van het uitsluiten van beroep zijn reeds uitgebreid uiteengezet in de artikelsgewijze toelichting op artikel 11.18 van de wet, waar ik kortheidshalve naar verwijs.3
De geluidplafondkaart wordt door de Minister van Infrastructuur en Milieu voor een ieder elektronisch beschikbaar gesteld, zodat te allen tijde een actuele versie van de kaart beschikbaar is voor het publiek.
De geluidplafondkaart moet worden onderscheiden van de geluidsbelastingkaart, die op grond van artikel 11.6 van de wet wordt vastgesteld door de Minister van Infrastructuur en Milieu voor wegen in beheer bij het Rijk en hoofdspoorwegen, dan wel door gedeputeerde staten of door burgemeester en wethouders, voor overige wegen, spoorwegen, luchtvaartterreinen, Schiphol en inrichtingen of verzamelingen van inrichtingen. De geluidsbelastingkaart dient ter uitvoering van de Richtlijn omgevingslawaai.4
Tot slot wordt nog opgemerkt dat de kaart, die was opgenomen bij de Regeling zonekaart spoorwegen, als gevolg van de invoering van geluidproductieplafonds wordt gewijzigd. Dit is geregeld en nader toegelicht in de Regeling zonekaart spoorwegen geluidhinder.
De regeling heeft naar haar aard geen gevolgen voor de administratieve lasten en de inhoudelijke nalevingskosten van burgers en bedrijfsleven.
De geluidplafondkaart voor wegen bevat de wegen waarop de plafondsystematiek van toepassing is. Het gaat vooralsnog alleen om wegen en nog aan te leggen wegen in beheer bij het Rijk (artikel 11.17, eerste lid, van de wet).
Een weg wordt in artikel 11.1 van de wet omschreven als een ‘voor het openbaar rij- of ander verkeer openstaande weg, met inbegrip van de daarin liggende bruggen of viaducten’. Het gaat dan, naast de hoofdrijbaan, ook om overige wegdelen, zoals op- en afritten, parallelbanen en verbindingsbogen. Parkeerterreinen langs een weg maken geen deel uit van de weg en vallen dus niet onder de plafondsystematiek.
Naast de wegen die op het moment van inwerkingtreding van deze regeling in beheer zijn van het Rijk, staan op deze geluidplafondkaart ook de nieuwe, geprojecteerde (delen van) rijkswegen waarvoor een tracébesluit is genomen voorafgaand aan inwerkingtreding van de wet tot invoering van geluidproductieplafonds5, zoals de A4 Delft – Schiedam, de A4 Dinteloord – Halsteren, de A5 knooppunt Raasdorp – Amsterdam, de A9 Omlegging Badhoevedorp en de N61 Omleiding Schoondijke.
Nieuwe delen van rijkswegen waarvoor een tracébesluit wordt genomen na de inwerkingtreding van de wet tot invoering van geluidproductieplafonds worden te zijner tijd, maar voorafgaand aan het nemen van het tracébesluit, opgenomen op de geluidplafondkaart. Voorbeeld van deze toekomstige delen van rijkswegen zijn de doortrekking van de A15 tussen Bemmel en Zevenaar en de nieuwe rijksweg tussen de A13 (aansluiting Berkel en Rodenrijs) en de A16/A20 (het Terbregseplein).
Tot slot is rekening gehouden met de voorgenomen overdracht van het beheer van enkele delen van rijkswegen aan een andere beheerder. Zo zijn bijvoorbeeld enkele, nog in beheer van het Rijk zijnde, delen van de rijksweg 31 rond Leeuwarden en het deel van rijksweg 9 door Badhoevedorp niet opgenomen op de geluidplafondkaart in verband met de voorgenomen overdracht aan een andere beheerder. Hetzelfde geldt voor het beheer van de N35 Zwolle – Wijthmen, de N18 ter hoogte van Eibergen en de A7 ter hoogte van Joure. Ook enkele delen van de N34 (hectometer 16,8 tot en met 27,9; Ommen – Witte Paal) en N273 (hectometer 50,2 tot en met 52,5; Haelen Zuid – Haelen Noord) die momenteel nog in rijksbeheer zijn, zullen worden overgedragen aan een andere beheerder. Deze delen van wegen zijn daarom niet op de geluidplafondkaart en in de tabel opgenomen en deze delen van wegen vallen dan ook niet onder de plafondsystematiek.
Voor de volledigheid wordt met betrekking tot de A58 nog het volgende opgemerkt. In tabel wordt het traject Zeeland – knooppunt De Poel – knooppunt De Roode Leeuw – Vlissingen genoemd. Het resterende gedeelte van de N58 in Zeeuws-Vlaanderen, hectometer 180,0-181,8 door Schoondijke, wordt overgedragen aan een andere beheerder en is daarom ook niet opgenomen op de geluidplafondkaart.
De geluidplafondkaart voor wegen is voor de duidelijkheid tevens voorzien van een tabel met reguliere wegnummers, die op de kaart zelf niet zichtbaar zijn.
De geluidplafondkaart voor spoorwegen bevat de spoorwegen waarop de plafondsystematiek van toepassing is. Dit zijn voornamelijk hoofdspoorwegen. Een hoofdspoorweg wordt in artikel 11.1 van de wet gedefinieerd als: krachtens artikel 2 van de Spoorwegwet aangewezen hoofdspoorweg. Deze aanwijzing vindt plaats in het Besluit aanwijzing hoofdspoorwegen. Daarnaast is, vooruitlopend op de aanwijzing als hoofdspoorweg, ook de zogenoemde Hanzelijn opgenomen op de kaart. De geluidplafondkaart voor spoorwegen is dan ook een grafische weergave van de hoofdspoorwegen, genoemd in de bijlagen 1 en 2 bij het Besluit aanwijzing hoofdspoorwegen, met daaraan toegevoegd de Hanzelijn.
De inwerkingtreding van deze regeling is gekoppeld aan de inwerkingtreding van de plafondsystematiek: dat zal naar verwachting op een van de vaste verandermomenten zijn.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, J.J. Atsma.
Richtlijn nr. 2002/49/EG van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 25 juni 2002, inzake de evaluatie en de beheersing van omgevingslawaai (PbEG L 189).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2012-12258.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.