Verkeersbesluit voor het plaatsen van diverse verkeersborden te Haarlemmermeer, Aalsmeer en Uithoorn

Aanleiding

De aanleg van een hoogwaardige openbaarvervoerverbinding tussen Aalsmeer en Schiphol-Zuid (HOVASZ) is een belangrijke schakel in het regionale HOV-netwerk. Met de aanleg wordt de OV-bereikbaarheid van Aalsmeer en de bedrijventerreinen Green Park, Schiphol Rijk en het in aanleg zijnde Schiphol Logistics Park sterk verbeterd.

De nieuwe verbinding wordt 1 van de schakels in het regionale HOV-netwerk, R-Net. Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) staat voor frequent, comfortabel en betrouwbaar busvervoer en is een aantrekkelijk alternatief voor de auto. De bussen en de haltes van R-net bieden de reiziger extra comfort en gemak.

De 4,6 kilometer lange, vrijliggende busbaan komt tussen de kruising met de Beechavenue/Kruisweg (Haarlemmermeer) en de kruising met de Poelweg (Uithoorn), en loopt dwars door Aalsmeer over de Burgemeester Kasteleinweg. Bij de Fokkerweg wordt een busknooppunt aangelegd om overstappen op diverse buslijnen richting Schiphol mogelijk te maken. In Haarlemmermeer sluit de nieuwe busbaan aan op het bestaande HOV tussen Hoofddorp en de Fokkerweg. In Uithoorn, bij de Poelweg, sluit het nieuwe traject aan op de bestaande busbaan.

Tevens is het de bedoeling dat de doorgaande N196 door Aalsmeer wordt gedegradeerd voor doorgaand verkeer. Zowel doorgaand verkeer als verkeer richting Flora Holland dient de N201 te gebruiken. De gemeente heeft een ‘knip’ gelegd in de weg om dit de bewerkstelligen. Deze knip is aanwezig van de rotonde Ophelialaan tot de rotonde Zwarteweg. Hier dient verkeer gebruik te maken van een krappe parallelweg en fietsstraten om doorgaand verkeer te ontmoedigen de Burgemeester Kasteleinweg als doorgaande route te gebruiken.

Noodzaak en doelstelling verkeersbesluit

Op grond van artikel 15, lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 en artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) moet voor het plaatsen van de borden A1, C15, C16, B1, B6, D1, D2, G12 en F13, L2, L3b, van bijlage I van het RVV 1990 een verkeersbesluit worden genomen. De doelstelling van dit verkeersbesluit is het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers. Deze belangen zijn genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994.

Maatregelen

Busbaan (N196/Burgemeester Kasteleinweg/Koningin Amalialaan

De busbaan, voor zover in beheer bij de provincie Noord-Holland, loopt vanaf kruising Beechavenue/Kruisweg (Haarlemmermeer) en de kruising met de Poelweg (Uithoorn). De busbaan wordt richting Uithoorn tussen de rotonde Zwarteweg en het busstation onderbroken. De bus rijdt hier met het verkeer mee. De busbaan is bestemd voor gebruik door bussen van lijndiensten. Voor het verkeer wordt dit aangeduid met borden F13 (rijbaan of rijstrook uitsluitend ten behoeve van lijnbussen) en C16 (gesloten voor voetgangers) van bijlage I van het RVV 1990.

Snelheid op de busbaan

De snelheid van de busbaan binnen de bebouwde kom geldt snelheidslimiet van 50 km/h. De snelheid buiten de bebouwde kom geldt een maximumsnelheid van 70 km/h, met uitzondering van de kruising met de Legmeerdijk Bij deze kruising is de maximale snelheid 50 km/u. Voor het verkeer wordt dit aangeduid met borden A1 (50 km/u en 70 km/u) van bijlage I van het RVV 1990.

Voorrang bus

Op het traject liggen 6 rotondes. Bij 5 rotondes rijdt de bus recht door de rotonde heen. Zo rijdt de bus minder bochten en is de busrit niet alleen sneller maar ook comfortabeler voor reizigers. Alleen op de rotonde bij de Zwarteweg rijdt de bus met het verkeer mee.

  • 1.

    Kruispunt Kruisweg-Aalsmeerderweg

  • 2.

    Kruispunt Burgemeester Kasteleinweg-Dorpsstraat

  • 3.

    Kruispunt Burgemeester Kasteleinweg-van Cleeffkade/Oosteinderweg-Burgemeester Kasteleinweg-Stommeerkade

  • 4.

    Kruispunt Burgemeester Kasteleinweg-Burgemeester Hoffscholteweg

  • 5.

    Kruispunt Burgemeester Kasteleinweg-Ophelialaan

Als de verkeerslichten defect zijn zal de bus voorrang moeten verlenen aan het fietspad en het verkeer op de rotonde.

Voor het verkeer wordt dit aangeduid met borden B6 (rijbaan of rijstrook uitsluitend ten behoeve van lijnbussen) van bijlage I van het RVV 1990, ondersteund met haaientanden op het wegdek.

Busbaan rotonde Zwarteweg

De busbaan wordt ter hoogte van de rotonde Zwarteweg onderbroken. De bus dient zijn weg te vervolgen over de rijbaan tot ingang van het busstation Aalsmeer. Aan het einde van de busbaan ter hoogte van de rotonde Zwarteweg moet de bus voorrang verlenen aan de overstekende voetganger. Voor het verkeer wordt dit aangeduid met borden L2 (voetgangersoversteekplaats) van bijlage I van het RVV 1990, ondersteund met belijning op het wegdek.

Bushaltes

Op de N196 voor de kruising met de Fokkerweg komt een busstation. De halteplaatsen in dit busstation worden aangewezen als bushalte. Er komen bushaltes aan weerszijden van de Burgemeester Kasteleinweg direct ten noorden en ten zuiden van de kruising met de van Cleeffkade en de Oosteinderweg (in beide gevallen vóór de rotonde) en direct ten zuiden van de kruising met de Ophelialaan. De bushaltes worden aangegeven met borden L3b (bushalte) van bijlage I van het RVV 1990.

Kruising Fokkerweg/Pudonweg/Kruisweg (N196)

50 km/u

Op de Kruisweg (N196) vanaf hectometering 2,1 wordt een bebouwde komgrens Schipholrijk ingesteld door de gemeente Haarlemmermeer. Dit betekent dat de snelheid op de Kruisweg richting Aalsmeer 50 km/u is. Het verkeersbesluit wordt genomen door de gemeente Haarlemmermeer. De bebouwde komgrens van Schipholrijk gaat over na de Aalsmeerderbrug over in de bebouwde kom van Aalsmeer.

Vervallen rijstroken en busstroken

De kruising Fokkerweg/Pudonweg/Kruisweg (N196) heeft een reconstructie ondergaan om de busbaan aan de Noordzijde van de N196 te realiseren. Dit betekent dat er een aantal rijbanen zijn vervallen, waaronder de vrijliggende busstroken op de N196, vanaf de Fokkerweg tot de Aalsmeerderbrug.

Op de kruising Pudonweg en de Fokkerweg vervalt een recht doorgaande rijstrook.

Voorrang

Zoals in de huidig verkeerssituatie heeft de Kruisweg (N196) voorrang op de kruising op de Pudonweg en Fokkerweg. De busbaan parallel loopt aan de N196 heeft ook voorrang op de kruising op de zijwegen Fokkerweg en Pudonweg.

Fiets/-voetgangersoversteekplaats

Om het busstation ter hoogte van N196 hectometering 2,3 bereikbaar te maken vanuit Industriegebied van zowel Rozenburg als Schipholrijk, wordt er een fiets/-voetgangersoversteekplaats gemaakt.

Aan de oostzijde van de kruising Kruisweg (N196) wordt een fiets/-voetpadoversteek over de N196 gerealiseerd. De kruising wordt geregeld met verkeerslichten. Als de verkeerslichten niet werken zal de fiets/-voetganger voorrang moeten verlenen aan het verkeer op de Kruisweg (N196).

Deze voorrangsmaatregel wordt ter hoogte van de oversteekplaatsen aangeduid met borden B6 (op de oversteek) van bijlage I van het RVV 1990, ondersteund met haaientanden op het wegdek.

Kruising Kruisweg (N196)-Aalsmeerderdijk

Deze kruising wordt omgebouwd en aangewezen als tweestrooks rotonde. De tweestroken zij alleen toegankelijk vanuit het zuiden en richting het noorden. Bestuurders die de rotonde naderen of verlaten dienen voorrang te verlenen aan de bestuurders op de rotonde. Waar het kruispunt als rotonde is aangelegd wordt met verkeersborden (D1) de verplichte rijrichting op de rotonde aangegeven. Door de nieuwe kruispuntvorm met een rotonde zal de voorrangssituatie op het kruispunt veranderen. In de nieuwe situatie zal het verkeer op alle takken van het kruispunt voorrang moeten verlenen aan het verkeer op de rijbaan van de rotonde. Dit wordt aangeduid met borden B6 op de toeleidende wegen. Op de rotonde zijn op de verkeersheuvels van de toeleidende wegen borden D2 aangebracht om het verkeer dat de rotonde nadert in goede banen te leiden. Voor het verkeer wordt dit aangeduid met borden B6 (voorrang verlenen), ondersteund met haaientanden op het wegdek,

D1(Rotonde verplichte rijrichting), D2 (Gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan (passeren) aan de zijden die de pijlen aangeven) van bijlage I van het RVV 1990.

Fietspad

Parallel langs de N196 ligt een vrijliggend verplicht fiets/bromfietspad in tweerichting aan de noordkant. Dit tweerichtingenpad is bestaand.

Oversteekplaats

De oversteekplaats voor de fiets-voetgangers over de Kruisweg (N196) is vervallen. Er is door de gemeente Haarlemmermeer voor de fiets/-voetganger een alternatief aangelegd onder de Kruisweg (N196) zodat zij op een veilige wijze de andere zijde van de Kruisweg (N196) kunnen bereiken. Dit fietsverbod op de Aalsmeerderdijk wordt ter hoogte van het gemeentelijke fietspad geplaatst. Dit wordt aangeduid met bord C15 (Gesloten voor fietsers, bromfietsers en gehandicaptenvoertuigen) van bijlage I van het RVV 1990.

Kruising Legmeerdijk/Burgemeester Kasteleinweg/Koningin Amalialaan

Voor het realiseren van een hoogwaardige busverbinding is de kruising Legmeerdijk/Bergemeester Kasteleinweg/Koningin Amalialaan is opnieuw ingericht en is er een nieuwe busbaan aangelegd. Door de nieuwe inrichting wordt de doorstroming en verkeersveiligheid verbeterd. Voor de diverse maatregelen die genomen zijn is een verkeersbesluit nodig.

Voorrang rijbaan

Op het kruispunt Legmeerdijk (N231) Burgemeester Kasteleinweg wordt de voorrangsregeling gewijzigd. Hierdoor ontstaat een logische route voor doorgaand verkeer. De bestuurder op de Burgemeester Kasteleinweg of Koningin Amalialaan dient voorrang te verlenen aan de Legmeerdijk (N231). Dit wordt aangegeven met de borden B1 op de N231 en borden B6 en haaientanden op de daarop aansluitende wegen (Burgemeester Kasteleinweg of Koningin Amalialaan).

Voorrang fiets- voetgangersoversteek

Er is een nieuw fiets- /voetgangersoversteek gerealiseerd aan de noordzijde van het kruispunt Burgemeester Kasteleinweg. Dit fiets- /voetpadoversteek heeft voorrang op de bestuurders van de rijbaan en busbaan komende vanaf de Burgemeester Kasteleinweg of Koningin Amalialaan. Dit wordt aangeduid met de borden B6 en haaientanden op de rijbaan en busbaan van bijlage I van het RVV 1990.

Geleiding van het verkeer middels verkeersbord D2 (Gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan (passeren) aan de zijden die de pijlen aangeven).

D2 op en nabij kruising met de N231/ Burgemeester Kasteleinweg of Koningin Amalialaan. Op de N231 en de aansluitende wegen zijn verkeersgeleiders geplaatst om het kruispunt herkenbaar te maken en het verkeer in veilige banen over het kruispunt te geleiden. Om te voorkomen dat bestuurders in conflict komen met tegemoetkomend verkeer is het belangrijk dat zij de geleiders aan de rechterkant passeren. Dit wordt aangegeven door middel van borden D2 (Gebod voor alle

bestuurders het bord voorbij te gaan (passeren) aan de zijden die de pijlen aangeven) van bijlage I van het RVV 1990.

Snelheid verlagen naar 50 km

Uit oogpunt van verkeerveiligheid is het noodzakelijk, dat ter plaatse van het kruispunt langzamer wordt gereden. Een lagere snelheid verlaagt de kans op zwaar letsel bij eventuele ongevallen op het kruispunt. Daarom wordt de snelheid op dit kruispunt verlaagd naar 50 km/u. Dit wordt aangegeven door middel van borden A1(Maximum toegestane snelheid 50 kilometer per uur) van bijlage I van het RVV 1990.

Vervallen rijstroken en fiets- voetgangersoversteek

De kruising N231/ Burgemeester Kasteleinweg of Koningin Amalialaan heeft een reconstructie ondergaan om de busbaan aan de noordzijde van de N196 te realiseren. Dit betekent dat er een aantal rijstroken en een fiets/-voetgangersoversteek zijn vervallen:

  • Burgemeester Kasteleinweg, Een recht doorgaande en een linksaf rijstrook.

  • Koningin Amalialaan, 1 recht doorgaande rijstrook en 1 rechtsaf strook.

  • Legmeerdijk noordzijde, 1 rechtsafstrook wordt een recht doorgaande baan.

  • Fiets/-voetgangersoversteek over de Legmeerdijk

Fiets- voetgangerstunnel

Uit oogpunt van verkeersveiligheid is er gekozen om op de kruising Legmeerdijk (noordzijde) een ongelijkvloerse oversteek voor fietsers en voetgangers gerealiseerd. Dit brom/-fietspad loopt aan de noordzijde parallel aan de N196. Het brom/-fietspad wordt aangegeven door middel van borden G12a (brom-fietspad) van bijlage I van het RVV 1990.

Verplicht overleg

Over een verkeersbesluit moet op grond van artikel 24 van het BABW overleg worden gevoerd met de korpschef van de nationale politie. De daartoe gemachtigde medewerker verkeersadvisering van politie heeft ingestemd met de maatregelen.

Afweging belangen

De maatregelen zullen leiden tot een vlottere en veiligere verkeersafwikkeling. Dit dient de belangen van de weggebruiker. Gelet hierop en het gegeven dat de maatregelen in overleg met de omgeving tot stand zijn gekomen, verwachten wij niet dat door de maatregelen belangen onevenredig geschaad zullen worden.

Bevoegdheid

De weggedeelten waar deze maatregelen voor worden getroffen, zijn in beheer bij de provincie Noord-Holland. Daarom zijn wij (Gedeputeerde Staten van Noord-Holland) op grond van artikel 18, lid 1, sub b, van de Wegenverkeerswet 1994 het bevoegde bestuursorgaan om dit verkeersbesluit te nemen.

Besluit

Gelet op het voorgaande besluiten wij:

  • 1.

    door het plaatsen van bord D1 van bijlage 1 van het RVV 1990 de verplichte rijrichting aan te duiden op de rotondes bij de kruispunten:

    • a.

      Kruising Fokkerweg/Pudonweg/Kruisweg (N196)

  • 2.

    door het plaatsen van bord B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden op het wegdek, als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990, de voorrang zodanig te regelen dat voorrang moet worden verleend aan bestuurders op de bovengemelde rotondes;

  • 3.

    door het plaatsen van bord D2 van bijlage 1 van het RVV 1990 op de verkeersheuvels in de toeleidende wegen naar de nieuwe rotondes en nieuwe aansluitingen/kruisingen op de verplichten om de verkeersheuvels aan de rechterzijde te passeren:

    • a.

      Kruising Fokkerweg/Pudonweg/Kruisweg (N196);

    • b.

      Kruising Legmeerdijk/Burgemeester Kasteleinweg/Koningin Amalialaan;

  • 4.

    door het plaatsen van borden A1 van bijlage 1 van het RVV, een maximumsnelheid van 50 en 70 km/u in te stellen op de busbaan en de N196 hmp

  • 5.

    door het plaatsen van bord G12a van bijlage 1 van het RVV op het kruispunt N231 / burgemeester Kasteleinweg en Koningin Amalialaan aan te wijzen als bromfietspad;

  • 6.

    door het plaatsen van bord L3 van bijlage 1 van het RVV worden de bushaltes ingesteld op de locaties aan weerszijden van de Burgemeester Kasteleinweg direct ten noorden en ten zuiden van de kruising met de van Cleeffkade en de Oosteinderweg (in beide gevallen vóór de rotonde) en direct ten zuiden van de kruising met de Ophelialaan.

  • 7.

    Wijziging voorrangsregeling door het plaatsen van bord B1 van bijlage 1 van het RVV op de N194 en door het plaatsen van bord B6 en het aanbrengen van haaientanden op het wegdek, als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990 op de aansluitende wegen, de voorrang zodanig te regelen aan bestuurders op de N231 voorrang dient te worden verleend;

  • 8.

    door het plaatsen van bord B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden op het wegdek, als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990 op de busbaan , de voorrang zodanig te regelen aan bestuurders op de rotondes voorrang dient te worden verleend;

  • 9.

    door het plaatsen van bord D4 van bijlage 1 van het RVV 1990 op de parallelweg ten noorden van het kruispunt N194/N243 bestuurders te verplichten de op het bord aangegeven rijrichting (rechtdoor) te volgen;

Haarlem, 5 juli 2022,

Gedeputeerde Staten van Noord-Holland,

namens dezen,

sectormanager Netwerkmanagement en Gebruik dhr. D.J. Rus

Rechtsmiddelen

1. Als u belanghebbende bent kunt u binnen zes weken na de verzending, uitreiking of publicatie van dit besluit schriftelijk bezwaar aantekenen. Het bezwaarschrift kunt u sturen aan Gedeputeerde Staten van Noord-Holland, ter attentie van de secretaris van de Hoor- en adviescommissie, Postbus 3007, 2001 DA Haarlem. Wij verzoeken u om in uw bezwaarschrift het telefoonnummer te vermelden waarop u overdag bereikbaar bent. Ook kunt u voor meer informatie de provinciale website bezoeken: www.noord-holland.nl.

Indien u bezwaar heeft ingediend is het mogelijk gebruik te maken van een minder formele procedure: een gesprek tussen u en medewerkers die namens van het college van gedeputeerde staten deelnemen. Indien uw bezwaar zich hiervoor leent, wordt contact met u opgenomen, maar u kunt hier ook zelf om verzoeken, Een gesprek tast uw rechten als bezwaarmaker niet aan. Bovenstaand besluit treedt in werking, ook al wordt een bezwaarschrift ingediend. Gelijktijdig met het indienen van een bezwaarschrift kunt u –bij een spoedeisend belang- een voorlopige voorziening vragen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Noord-Holland.

Informatie

2. Voor vragen of opmerkingen over het besluit kunt u bellen met het servicepunt Noord-Holland, telefoonnummer (gratis): 0800 200 600.

Naar boven