Openstellingsbesluit Verplaatsing paddenstoelenteeltbedrijven Gelderland, 2022

Bekendmaking van het besluit van 22 maart 2022- zaaknummer 2022-004352 tot vaststelling van een regeling

 

 

Gedeputeerde Staten van Gelderland

 

Gelet op artikel 1.3 en paragraaf 4 van hoofdstuk 2 van de Verordening POP3 subsidies provincie Gelderland, mei 2018

 

Besluiten vast te stellen het Openstellingsbesluit verplaatsing paddenstoelenteeltbedrijven gericht op de verbetering van de landbouwinfrastructuur, 2022

 

 

  • I.

    Het subsidieplafond bedraagt € 4.000.000 waarvan € 2.000.000 bestaat uit middelen van het Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling en € 2.000.000 uit provinciale middelen.

     

  • II.

    Aanvragen om subsidie kunnen worden ingediend in de periode 7 april 2022, vanaf 09.00 uur tot en met 9 mei 2022, tot 17.00 uur.

     

  • III.

    In Bijlage 1 zijn de nadere regels opgenomen die voor dit besluit gelden.

     

  • IV.

    In Bijlage 2 is een afbeelding opgenomen van het Glastuinbouwontwikkelingsgebied Velddriel.

     

  • V.

    Dit besluit wordt aangehaald als “Openstellingsbesluit Verplaatsing paddenstoelenteeltbedrijven Gelderland, 2022”.

     

  • VI.

    Dit besluit treedt in werking op de dag na de datum van uitgifte van het Provinciaal Blad waarin het wordt geplaatst en vervalt op 10 mei 2022, met dien verstande dat het zijn werking behoudt op de aanvragen die gedaan zijn tijdens de openstellingsperiode.

namens Gedeputeerde Staten van Gelderland,

Ernst Boere

Teammanager Programmering, Vitaal Platteland

Bijlage 1 Nadere regels bij het Openstellingsbesluit Verplaatsing paddenstoelenteeltbedrijven 2022

 

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In aanvulling op de definities in artikel 1.1 van de Verordening wordt in dit besluit verstaan onder:

 

  • a.

    bedrijfsgebouw: gebouw dat nodig is om de productie en verwerking plaats te laten vinden, inclusief de bouwwerken of installaties die functioneel met dat gebouw verbonden zijn en ook nodig zijn om het bedrijfsgebouw te laten functioneren voor het productieproces;

  • b.

    eigenaar: degene die het eigendom heeft over een zaak als bedoeld in artikel 5:1 Burgerlijk Wetboek;

  • c.

    glastuinbouwbedrijf: landbouwbedrijf dat zich bezig houdt met de teelt of veredeling van gewassen, ruimtelijk gezien geheel of nagenoeg geheel met behulp van een constructie van glas, kunststof of een andere materiaalsoort voor een overkapte teelt of veredeling van gewassen;

  • d.

    glastuinbouwontwikkelingsgebied: gebied aangewezen voor de concentratie en ontwikkeling van glastuinbouw;

  • e.

    paddenstoelenteeltbedrijf: landbouwbedrijf dat zich bezig houdt met de paddenstoelenteelt, waaronder tevens de productie van halffabricaten in de vorm van nog niet volgroeide plantaardige producten is te verstaan, namelijk geënte substraten die reeds een deel van het groeiproces (de myceliumvorming) hebben doorlopen van tenminste drie weken. Een en ander zonder substraatbereiding en/of mestfermentatie en/of compostering;

  • f.

    langjarige pachter: pachter met pachtovereenkomst met betrekking tot een perceel grond met een minimale looptijd van vijf jaar;

  • g.

    nieuwe vestigingslocatie: de nieuwe locatie waarop het te verplaatsen paddenstoelenteeltbedrijf wordt gevestigd en waarover een positief advies ligt van het Projectbureau Herstructurering Tuinbouw Bommelerwaard;

  • h.

    Projectbureau Herstructurering Tuinbouw Bommelerwaard: het projectbureau van de gemeenschappelijke regeling Projectbureau herstructurering tuinbouw Bommelerwaard, opgericht door provincie Gelderland, gemeente Zaltbommel, gemeente Maasdriel en het waterschap Rivierenland;

  • i.

    sprokkellocatie: een glastuinbouwbedrijf of paddenstoelenteeltbedrijf, dat tevens voldoet aan de voorwaarden die gelden voor het te verplaatsen bedrijf van de aanvrager, waarvan in geval van een glastuinbouwbedrijf het aantal m² vloeroppervlak van de glasopstand en in geval van een paddenstoelencel het aantal m² vloeroppervlak van de paddenstoelencel wordt ingebracht om daarmee het aantal te saneren m² van het te verplaatsen paddenstoelenteeltbedrijf van de aanvrager op te hogen;

  • j.

    Verordening: Verordening POP3 subsidies provincie Gelderland, mei 2018;

  • k.

    volwaardig in gebruik zijnd bedrijf: een bedrijf waarbinnen minimaal een jaarinkomen ter hoogte van het wettelijk minimumloon voor 1 fte is uitbetaald en dat inkomen afkomstig is uit het bedrijf waarbij de continuïteit van dat bedrijf voor minimaal de afgelopen drie jaar is aangetoond.

Artikel 2. Subsidiabele activiteiten

Subsidie voor de activiteiten zoals genoemd in artikel 2.4.1 aanhef en onder c van de Verordening kan worden verstrekt als sprake is van de verplaatsing van een paddenstoelenteeltbedrijf naar het glastuinbouwontwikkelingsgebied Velddriel zoals weergegeven in Bijlage 2.

 

Artikel 3 Subsidiabele kosten

Voor subsidie komen in aanmerking de volgende kosten:

 

  • a.

    de kosten van de bouw of verbetering van onroerende zaken;

  • b.

    de kosten van de verwerving van onroerende zaken;

  • c.

    de kosten voor aankoop van grond;

  • d.

    de kosten voor de koop of huurkoop van nieuwe machines en installaties tot maximaal de marktwaarde van de activa;

  • e.

    de kosten van koop van tweedehands installaties en machines, indien noodzakelijk voor het project en de kosten aantoonbaar de marktwaarde niet overstijgen;

  • f.

    legeskosten van de benodigde vergunningen;

  • g.

    voorbereidingskosten als bedoeld in artikel 1.12, derde lid, van de Verordening, mits zij gemaakt zijn binnen één jaar voordat de aanvraag om subsidie is ingediend;

  • h.

    algemene kosten als bedoeld in artikel 1.12a van de Verordening;

  • i.

    niet verrekenbare BTW.

Artikel 4 Aanvrager

Subsidie kan worden aangevraagd door een landbouwer die op het moment van de subsidieaanvraag al een onafgebroken periode van vijf jaar volledig eigenaar en / of langjarige pachter is van een te verplaatsen paddenstoelenteeltbedrijf dat volwaardig in gebruik is.

 

Artikel 5 Aanvraag

Onverminderd het bepaalde in artikel 1.7 en artikel 1.7a van de Verordening bevat een aanvraag om subsidie:

 

  • a.

    een bewijs waaruit blijkt dat alle achterblijvende paddenstoelencellen en bijbehorende bedrijfsgebouwen op de te verplaatsen locatie die ingebracht zijn bij de aanvraag en eventueel ingebrachte sprokkellocaties volledig worden gesloopt;

  • b.

    een bewijs waaruit blijkt dat de aanvrager eigenaar of langjarige pachter is of kan worden van de gronden, eventuele paddenstoelencellen en bijbehorende bedrijfsgebouwen op de nieuwe vestigingslocatie;

  • c.

    bewijs van de eigenaar van de achtergebleven gronden waaruit blijkt dat wordt voldaan aan de volgende cumulatieve voorwaarden:

    • i.

      op de achtergebleven gronden zal geen nieuw paddenstoelenteeltbedrijf of glastuinbouwbedrijf worden gevestigd;

    • ii.

      hetgeen hiervoor onder i. is opgenomen wordt als zodanig opgenomen in de koopovereenkomst of de notariële akte en als kwalitatieve verplichting opgelegd aan diegenen die de grond onder bijzondere titel zullen verkrijgen;

    • iii.

      de gemeente is schriftelijk verzocht de bestemming van het te saneren paddenstoelenteeltbedrijf inclusief de bijbehorende gronden zodanig te wijzigen dat niet opnieuw vestiging van een paddenstoelenteeltbedrijf of van een glastuinbouwbedrijf mogelijk is op de betreffende locatie;

    • iv.

      er ligt een positief advies van het Projectbureau Herstructurering Tuinbouw Bommelerwaard over de locatie van de nieuwbouw.

Artikel 6 Maximale hoogte subsidie

Onverminderd het bepaalde in artikel 2.4.3.3 van de Verordening bedraagt de subsidie een bedrag van maximaal:

 

  • a.

    het aantal te saneren m² vloeroppervlak paddenstoelencel van het te verplaatsen paddenstoelenteeltbedrijf vermenigvuldigd met € 500,-, en

  • b.

    als gebruik wordt gemaakt van een sprokkellocatie met paddenstoelencellen van een paddenstoelenteeltbedrijf, het aantal m² vloeroppervlak paddenstoelencel vermenigvuldigd met € 500,-, en

  • c.

    als gebruik wordt gemaakt van een sprokkellocatie met glasopstand van een glastuinbouwbedrijf, het aantal m² vloeroppervlak van de glasopstand vermenigvuldigd met € 25,-,

met een maximum van € 750.000,- per aanvraag.

 

Artikel 7 Selectiecriteria, weging en selectie

  • 1.

    Gedeputeerde Staten hanteren voor de rangschikking als bedoeld in artikel 2.4.3.4 en artikel 1.15a van de Verordening de volgende selectiecriteria:

    • a.

      Effectiviteit

    • b.

      Haalbaarheid/ kans op succes

    • c.

      Urgentie

    • d.

      Efficiëntie

  • 2.

    Per selectiecriterium kunnen nul tot en met vijf punten worden behaald.

  • 3.

    Bij de bepaling van het aantal punten per aanvraag wordt aan de selectiecriteria het volgende gewicht toegekend:

    • a.

      Effectiviteit: gewicht 2

    • b.

      Haalbaarheid/ kans op succes: gewicht 1

    • c.

      Urgentie: gewicht 2

    • d.

      Efficiëntie: gewicht 3

  • 4.

    Om voor subsidie in aanmerking te komen, moeten minstens 24 van het maximaal aantal van 40 te behalen punten worden gehaald.

  • 5.

    Als aanvragen voor subsidie evenveel punten hebben en honorering van die aanvragen zou leiden tot overschrijding van het subsidieplafond, dan wordt de aanvraag die het hoogst scoort op het criterium effectiviteit als eerste gehonoreerd. Als dan nog steeds sprake is van gelijke rangschikking, wordt door middel van loting bepaald welke aanvraag of aanvragen worden gehonoreerd.

Artikel 8 Adviescommissie

Aanvragen die voor subsidie in aanmerking komen worden voorgelegd aan een ambtelijke adviescommissie.

 

Artikel 9 Verplichting

Subsidieontvanger is verplicht het te verplaatsen bedrijf gedurende een periode van drie jaren, gerekend vanaf datum indienen aanvraag om subsidie, in volledig eigendom of pacht te behouden.

Bijlage 2 Afbeelding Glastuinbouwontwikkelingsgebied Velddriel

 

 

TOELICHTING

I. Algemeen deel

 

De provincie Gelderland stimuleert een toekomstbestendige tuinbouw en richt zich daarom al geruime tijd op de concentratie van glastuinbouwbedrijven in een beperkt aantal gebieden in Gelderland. De paddenstoelenteelt is ook een vorm van tuinbouw en vanwege de geconditioneerde omstandigheden van de teelt en het energieverbruik zeer vergelijkbaar met de glastuinbouw.

 

Concentratie levert diverse schaalvoordelen op voor de zich in een glastuinbouwontwikkelingsgebied gevestigde bedrijven op het gebied van o.a. voorzieningen, infrastructuur en energie. Hierdoor kunnen bedrijven zich op de nieuwe locatie verder ontwikkelen en blijft de sector voor Gelderland behouden. Daarnaast draagt concentratie bij aan het verbeteren van het landschap, de leefbaarheid en of de verkeersveiligheid op de bestaande locaties. Omdat de paddenstoelenteeltbedrijven nu vooral zijn gevestigd in de gemeente Maasdriel en deze bedrijven vanwege toelevering, afzet en personeel binnen deze gemeente willen blijven, wordt gestuurd op een concentratie binnen deze gemeente.

 

Tendersystematiek

 

Subsidieaanvragen kunnen slechts in een beperkte periode worden ingediend. Op de sluitingsdatum van de aanvraagtermijn moet alle inhoudelijke informatie (dus ook alle verplichte bijlagen en een duidelijke toelichting op de begroting) die bij een aanvraag hoort, ontvangen zijn. Deze sluitingsdatum wordt strikt gehanteerd. Als de aanvraag minimaal tien werkdagen voorafgaand aan de dag van de sluitingsdatum wordt ontvangen, wordt de aanvraag gecontroleerd op volledigheid van verplichte bijlagen. Na de sluitingsdatum is aanvullen van de aanvraag niet meer mogelijk. Een adviescommissie gaat de aanvragen die daarvoor in aanmerking komen, rangschikken aan de hand van selectiecriteria. Het kan voorkomen dat vanwege het subsidieplafond niet alle projecten gehonoreerd kunnen worden. De projecten met de meeste punten worden als eerste gehonoreerd.

 

Behalve dit openstellingsbesluit zijn ook de regels van Hoofdstuk 1 en paragraaf 4 van hoofdstuk 2 van de Verordening van belang. Deze dienen in samenhang met de regels van dit openstellingsbesluit te worden gelezen.

 

Beginnen met een project

 

Kosten zijn alleen subsidiabel als zij zijn gemaakt na de aanvraag om subsidie. Kosten die voor de aanvraag om subsidie zijn gemaakt, komen niet voor subsidie in aanmerking. Uitdrukkelijk zij vermeld dat het ondertekenen van een offerte - voor de datum van indiening van de aanvraag – zonder dat daarin een voorbehoud is gemaakt over het aanvragen of ontvangen van subsidie – uitgelegd wordt als start met de uitvoering van de activiteit.

 

Voorbereidingskosten die gemaakt zijn binnen een jaar voordat subsidie is aangevraagd, komen wel voor subsidie in aanmerking. De voorbereidingskosten hebben betrekking op een fysieke investering en kunnen alleen bestaan uit kosten van architecten, ingenieurs en adviseurs, kosten van adviezen over duurzaamheid op milieu- en economisch gebied of kosten van haalbaarheidsstudies.

 

De ervaring wijst uit dat veel initiatiefnemers wachten met de start van hun project totdat de beschikking ontvangen is. Dat hoeft niet. Kosten kunnen subsidiabel zijn vanaf het moment van indienen van de aanvraag. Wel krijgt een initiatiefnemer pas met de beschikking op zijn aanvraag zekerheid over de vraag of de kosten inderdaad subsidiabel zijn. Beginnen met het maken van kosten na het indienen van de aanvraag en voor ontvangst van de beschikking is dan ook voor eigen rekening en risico van de initiatiefnemer.

 

In de subsidieverleningsbeschikking wordt de startdatum van de activiteit opgenomen.

 

Meer informatie

 

Meer informatie over de subsidiemogelijkheden, de voorwaarden en relevante informatie en tips vindt u op de website van provincie Gelderland: www.gelderland.nl. Via het kopje ‘subsidies’ kunt u kiezen voor ‘POP3 Verplaatsing paddenstoelenteeltbedrijven Gelderland 2022’. Ook kan het Handboek voor aanvragers POP3 subsidie worden geraadpleegd. Het handboek is te vinden op de website www.netwerkplatteland.nl.

 

II. Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel 1

 

Onderdeel d: glastuinbouwontwikkelingsgebied

De geometrische plaatsbepaling van de glastuinbouwontwikkelingsgebieden is vervat in het GML-bestand NL.IMRO.9925.PVOmgverordeningGC-gc09 en is verbeeld op de bij de Omgevingsverordening provincie Gelderland behorende kaart Regels Glastuinbouw, die van kracht is op het moment van publicatie van dit Openstellingsbesluit.

 

Onderdeel i: sprokkellocatie

 

Naast de te saneren eigen paddenstoelencellen kan de aanvrager ook paddenstoelencellen saneren van andere eigenaren op andere locaties in de provincie Gelderland. Voor deze zogenaamde sprokkellocaties gelden dezelfde voorwaarden als voor de eigen locatie: de sprokkellocatie mag niet in een glastuinbouwontwikkelingsgebied liggen, de bestemming moet worden gewijzigd zodat vestiging van een paddenstoelenteeltbedrijf of een glastuinbouwbedrijf op die locatie niet meer mogelijk is en de paddenstoelencellen met bijbehorende bedrijfsgebouwen dienen te worden gesloopt. De in te brengen sprokkellocaties vallen onder de verantwoordelijkheid van de aanvrager, de provincie Gelderland heeft geen rechtstreeks contact met de eigenaren van deze locaties.

 

Het is ook mogelijk om kassen van glastuinbouwbedrijven in te brengen als sprokkellocatie. Dit omdat o.a. met het verwijderen van overtollige kassen ook een ruimtelijke kwaliteitsbijdrage wordt geleverd. Het aantal m² glas van een dergelijke sprokkellocatie wordt bepaald aan de hand van het vloeroppervlak van de glasopstand, niet aan de hand van het aantal m² glas van de glasopstand.

 

Onderdeel k: volwaardig in gebruik zijnd bedrijf

 

Een bedrijf is volwaardig in gebruik als aangetoond is dat gedurende drie jaren voorafgaand aan het jaar waarin de aanvraag is gedaan, het uitbetaalde loon ten minste overeenkomt met het wettelijk minimumloon voor één fte. Dit kan bijvoorbeeld worden aangetoond aan de hand van door een accountant goedgekeurde jaarstukken, maar ook middels andere objectieve, verifieerbare bescheiden.

 

Artikel 2

 

Er moet echt sprake zijn van verplaatsing van een paddenstoelenteeltbedrijf. Dat betekent dat een bedrijf op de gevestigde locatie wordt opgeheven en gesloopt en elders wordt voortgezet. Dat betekent ook dat het bedrijf van een ingezette sprokkellocatie dient te worden opgeheven en dient te worden gesloopt.

 

Subsidie voor verplaatsing van een paddenstoelenteeltbedrijf is alleen mogelijk als de bestemming op de oude locatie zodanig wordt gewijzigd dat vestiging van een paddenstoelenteeltbedrijf of een glastuinbouwbedrijf niet meer mogelijk is en de bedrijfsgebouwen op de oude locatie worden gesaneerd.

 

Het te verplaatsen paddenstoelenteeltbedrijf moet op het moment van aanvraag volwaardig in gebruik zijn. Zie hiervoor de definitie ‘volwaardig in gebruik zijnd bedrijf’ in artikel 1.

 

Artikel 3

 

De systematiek van POP3 bestaat er uit dat alleen de kosten die subsidiabel zijn gesteld, voor subsidie in aanmerking komen. Daarbij moet niet alleen aan dit artikel worden voldaan. De beoordeling van de kosten geschiedt in samenhang met wat elders in de Verordening en in de regels is bepaald, bijvoorbeeld over de instandhoudingsverplichting van artikel 1.17 van de Verordening. Bij de beoordeling wordt ook (de toelichting op de) Verordening betrokken.

 

De subsidiabele kosten moeten worden onderbouwd met een begroting. Op de website van de provincie, www.gelderland.nl, staat te lezen welke eisen aan de onderbouwing worden gesteld. Via het kopje ‘subsidies’ kunt u kiezen voor ‘POP3 Verplaatsing paddenstoelenteeltbedrijven Gelderland 2022’. Ook kan het Handboek voor aanvragers POP3 subsidie worden geraadpleegd. Het handboek is te vinden op de website www.netwerkplatteland.nl.

 

Artikel 4

 

De aanvrager moet een landbouwer zijn en is volledig eigenaar en of langjarige pachter van een te verplaatsen paddenstoelenteeltbedrijf dat volwaardig in gebruik is. De landbouwer moet op het moment van de aanvraag al een onafgebroken periode van vijf jaar volledig eigenaar en of langjarige pachter zijn van het bedrijf. Hij mag dus ook vier jaar volledig eigenaar zijn geweest en daarna één jaar langjarige pachter. Ook mag een aanvrager bijvoorbeeld voor 50% eigenaar en voor 50% langjarige pachter zijn. Voor langjarige pachter geldt, op grond van de definitie zoals opgenomen in artikel 1, dat er een pachtovereenkomst moet liggen met een looptijd van tenminste vijf jaar. Volledig eigenaar betekent dat de eigenaar moet beschikken over zowel het juridisch als het economisch eigendom.

 

In de checklist verplichte bijlagen die op de website van de provincie Gelderland wordt gepubliceerd staat dat bewijs moet worden bijgevoegd dat de aanvrager al vijf jaar eigenaar of langjarige pachter is van het bedrijf. Het bewijs kan worden geleverd door middel van een transportakte, koopovereenkomst of pachtovereenkomst met een looptijd van minimaal vijf jaar.

 

Artikel 5

 

In artikel 1.7 en 1.7a van de Verordening staat waar een aanvraag aan moet voldoen. In dit artikel zijn de bijkomende voorwaarden opgenomen. Op de website van de Provincie worden deze voorwaarden samengevoegd tot een lijst van verplichte bijlagen.

 

Bij de subsidieaanvraag dient de aanvrager aan te tonen dat hij eigenaar of langdurig pachter van de nieuwe vestigingslocatie is of kan worden. Dit kan bijvoorbeeld door een (voorlopig) koopcontract of een pachtcontract van de nieuwe vestigingslocatie te overleggen. Ook kan bijvoorbeeld een optie tot koop van de grond van de nieuwe vestigingslocatie overleggen.

 

 

Dit contract of de optie tot koop moet een ontbindende voorwaarde bevatten met betrekking tot het rond krijgen van de financiering. Als deze ontbindende voorwaarde ontbreekt, dan zijn de kosten niet subsidiabel. Immers, dan gaat van de gevraagde subsidie geen stimulerend effect uit.

 

Artikel 6

 

De hoogte van de subsidie is bepaald in artikel 2.4.3.3 van de Verordening. De hoogte bedraagt, er vanuit gaande dat de bedrijfsverplaatsing leidt tot een verhoging van de productiecapaciteit, de waarde of rentabiliteit van de onderneming, 40%.

 

Wel geldt een maximum subsidie van € 750.000,- per aanvraag.

 

Daarnaast geldt een maximum dat berekend wordt aan de hand van het aantal te saneren vierkante meters paddenstoelencel van het te verplaatsen paddenstoelenteeltbedrijf plus het aantal vierkante meters van eventueel ingebrachte sprokkellocaties.

 

Rekenvoorbeeld

 

Paddenstoelenteeltbedrijf X gaat verplaatsen. Naast de te verplaatsen locatie worden er ook zogenaamde sprokkellocaties ingebracht om te slopen. Het aantal vierkante meters dat wordt gesloopt is als volgt verdeeld:

 

 

 

m2

Paddenstoelencel:

1.000

Glas:

4.500

 

De investering op de nieuwe locatie bedraagt € 4.000.000.

 

De subsidie op basis van de investering bedraagt 40% over € 4.000.000 = € 1.600.000.

 

De subsidie per m² bedraagt maximaal € 500 per m² paddenstoelencel en € 25 per m² glas en dus 1000 m² x € 500,- + 4.500 m² x € 25 = € 612.500.

 

De subsidie kan nooit meer dan € 750.000 bedragen, in dit voorbeeld wordt de subsidie gemaximeerd door het aantal te slopen m², te weten € 612.500.

 

Artikel 7

 

Het selectiecriterium Effectiviteit

 

De provincie Gelderland vindt het belangrijk dat kwetsbare gebieden, waaronder de woonomgeving binnen de bebouwde kom, binnen Gelderland worden beschermd. Daarom krijgt sanering van paddenstoelencellen in deze gebieden voorrang. Het betreft de volgende gebieden: bebouwde kom, Gelders natuurnetwerk, Groene ontwikkelingszone, grondwaterbeschermingsgebied, Nationaal landschap en Waardevol open gebied.

 

Voor het bepalen van de bebouwde kom wordt niet gekeken naar de bebouwde kom die wordt vastgesteld op grond van de Wegenverkeerswet, maar naar de feitelijke situatie en de aard van de omgeving. Van belang hierbij is waar de bebouwing feitelijk (nagenoeg) ophoudt.

 

De geometrische plaatsbepaling (exacte begrenzing) van de overige gebieden is vervat in het GML-bestand NL.IMRO.9925.PVOmgverordeningGC-gc09 en is verbeeld op de bij de Omgevingsverordening provincie Gelderland behorende kaart Regels Natuur, Regels Water en Milieu, Regels Landschap en Regels Glastuinbouw, die van kracht is op het moment van publicatie van dit Openstellingsbesluit.

 

Beoordeling

 

De effectiviteit van het project / de projectactiviteiten wordt bepaald door de effecten die de bedrijfsverplaatsing zal hebben. Deze uitwerking wordt met name bepaald door het gebied waar het bedrijf uit verplaatst wordt en de aard (soort bedrijf, waarmee samenhangend de mate van belasting van omgeving en/of milieu) en omvang (bijvoorbeeld het aantal hectares) van het te verplaatsen bedrijf. Er wordt in samenhang naar de volgende aspecten gekeken:

 

  • te verwachten effecten op milieu en landbouwstructuur;

  • de aanwezigheid van kwetsbare functies en de actuele emissie problematiek;

  • de overlast voor de omgeving en effecten op (verkeers)veiligheid;

  • de grootte van het gebied waarop de bedrijfsverplaatsing effect zal hebben;

  • de mate waarin de bedrijfsverplaatsing past binnen een integraal plan waarin de verbetering in verkavelingsstructuur in combinatie met welzijn voor mensen, milieu-, water-, natuur- en landschapsdoelen bereikt kan gaan worden. Dit is te meten door het verschil in ‘uitgangskwaliteit’ én te behalen ‘eindkwaliteit’ (bijvoorbeeld op grond van top-kaarten); en

  • bijdrage aan behalen van geografische of thematische einddoelen (zijn er nog aanvullende maatregelen noodzakelijk en als die nog noodzakelijk zijn, hoe zeker is het dat die aanvullende maatregelen ook uitgevoerd zullen worden en op welke termijn zullen die uitgevoerd zijn). De hoogte van het gevraagde subsidiebedrag wordt hierbij eveneens in ogenschouw genomen.

Wegingsfactor

 

De wegingsfactor van dit criterium bedraagt 2.

 

Score

 

0 punten: als het project negatief uitwerkt op de te behalen doelen.

 

1 punt: als het project niet beoogt om na afloop van het project de geografische of thematische einddoelen te halen zoals een verbetering van de waterkwaliteit of realisatie van een natuurgebied op de achterblijvende locatie. Bijvoorbeeld omdat er nog vele andere maatregelen nodig zijn waarvan nog niet aannemelijk kan worden gemaakt dat die ook worden gerealiseerd (kosten, draagvlak).

 

2 punten: als de bedrijfsverplaatsing een deelmaatregel betreft, ofwel geografisch, ofwel inhoudelijk en (bij een geografisch deelproject) sprake is van een zodanige integrale aanpak dat dit gebied na afloop klaar is, dan wel (bij een thematisch deelproject) sprake is van een aanpak waarbij na afloop van het project het betreffende thema klaar is. Er is in tegenstelling tot bij het criterium “efficiëntie” geen sprake van een concrete planperiode voor de realisatie van de overige maatregelen.

 

3 punten: als dezelfde situatie zich voordoet als bij 2 punten met dat verschil dat de overige maatregelen concreet in beeld zijn gebracht en daar een realistische planperiode aan is gekoppeld.

 

4 punten: als de beleidsdoelstelling na afloop van het project nog niet helemaal is bereikt, maar bijvoorbeeld aanvullende maatregelen zoals sanering of een andere verplaatsing nog nodig zijn.

 

5 punten: als de in het openstellingsbesluit geformuleerde beleidsdoelstelling(en) na afloop van het project volledig zal/zullen zijn bereikt (met name: de emissie op de kwetsbare gebieden is verminderd, het welzijn voor mensen verbeterd, de agrarische structuur verbeterd omdat het bedrijf elders duurzaam continueert resp. vrijkomende agrarische grond wordt toegedeeld aan andere bedrijven).

 

Het selectiecriterium Haalbaarheid / kans op succes

 

Beoordeling

 

Bezien wordt wat de haalbaarheid van de uitvoering van het project is. Hierbij worden de volgende aspecten in samenhang bezien:

 

  • 1.

    De kwaliteit van het projectplan.

     

    De kwaliteit van het projectplan zal door de adviescommissie worden beoordeeld aan de hand van de volgende criteria:

     

    • kwaliteit (deskundigheid, ervaring) van de projectleider;

    • hoe realistisch is het plan;

    • zijn relevante partijen in voldoende mate bij de uitvoering van het plan betrokken; en

    • kent het project een realistische planning, opzet en begroting.

  • 2.

    De mate waarin risicofactoren zijn onderkend en beheersbaar gemaakt zijn.

     

    Hierbij zal door de adviescommissie gekeken worden naar:

     

    • zekerheid van beschikbaarheid noodzakelijke eigen middelen van alle betrokken partijen;

    • zekerheid beschikbaar komen noodzakelijke vergunningen; en

    • zekerheid van deelname meest relevante partijen aan volledige traject.

Wegingsfactor

 

Dit criterium wordt relatief minder zwaar gewogen en heeft daarom een wegingsfactor 1.

 

Score

 

0 punten: het project scoort negatief op beide aspecten (de kwaliteit van het projectplan en de mate waarin risicofactoren zijn onderkend en beheersbaar gemaakt zijn).

 

1 punt: het project scoort onvoldoende tot matig op één of beide van genoemde aspecten.

 

2 punten: het project scoort ten minste voldoende op beide genoemde aspecten.

 

3 punten: scoort ruim voldoende op beide aspecten.

 

4 punten: het project scoort goed op ten minste één van genoemde aspecten, en ten minste voldoende op het andere aspect.

 

5 punten: project scoort zeer goed op beide genoemde aspecten.

 

Het selectiecriterium Urgentie

 

Beoordeling

 

Bij dit selectiecriterium gaat het om de vraag binnen welke termijn de verplaatsing wordt gerealiseerd en hoeveel duurzaamheidsmaatregelen bij de verplaatsing van een bedrijf doorgevoerd kunnen worden. Deze duurzaamheidsmaatregelen hebben betrekking op minder energieverbruik, minder CO2 en stikstofuitstoot, biodiversiteit en minder gebruik van gewasbeschermingsmaatregelen. Voorbeeld hiervan is, geothermie, zonnepanelen, energiebesparing en biologische bestrijding. Het gaat om inzet van maatregelen die op de oude locatie niet of in onvoldoende mate plaatsvindt.

 

Wegingsfactor

Dit criterium wordt relatief zwaar gewogen en heeft daarom een wegingsfactor 2

 

Score

 

0 punten: Er worden geen maatregelen getroffen op het vlak van duurzaamheid en er is geen zicht op realisatie.

 

1 punt: Er wordt één maatregel getroffen op het vlak van duurzaamheid en de verplaatsing wordt binnen twee jaar gerealiseerd.

 

2 punten: Er worden twee maatregelen getroffen op het vlak van duurzaamheid en de verplaatsing wordt binnen twee jaar gerealiseerd.

 

3 punten: Er worden drie maatregelen getroffen op het vlak van duurzaamheid en de verplaatsing wordt binnen anderhalf jaar gerealiseerd.

 

4 punten: Er worden vier maatregelen getroffen op het vlak van duurzaamheid en de verplaatsing wordt binnen anderhalf jaar gerealiseerd.

 

5 punten: Er worden vier maatregelen getroffen op het vlak van duurzaamheid en de verplaatsing wordt binnen één jaar gerealiseerd.

 

Het selectiecriterium Efficiëntie

 

Beoordeling

De efficiëntie wordt bepaald door de hoogte van de subsidie die wordt aangevraagd te beschouwen in relatie tot de hoeveelheid m² paddenstoelencel dat wordt gesloopt.

 

Wegingsfactor

 

Gelet op het belang dat de provincie hecht aan efficiëntie is de wegingsfactor van dit criterium 3.

 

Score

 

0 punten: als € 700.000 of meer aan subsidie wordt aangevraagd en het aantal m² te saneren paddenstoelencel maximaal 90 m² bedraagt.

 

1 punt: als € 700.000 of meer aan subsidie wordt aangevraagd en het aantal m² te saneren paddenstoelencel meer dan 90 m² bedraagt.

 

2 punten: als tussen de € 600.000 en € 700.000 aan subsidie wordt aangevraagd en het aantal m² paddenstoelencel dat wordt gesaneerd maximaal 90 m² bedraagt.

 

3 punten: als tussen dan € 600.000 en 700.000 aan subsidie wordt aangevraagd en het aantal m² paddenstoelencel dat wordt gesaneerd meer dan 90 m² bedraagt.

 

4 punten: als € 600.000 of minder aan subsidie wordt aangevraagd en het aantal m² paddenstoelencel dat wordt gesaneerd maximaal 90 m² bedraagt.

 

5 punten : als € 600.000 of minder aan subsidie wordt aangevraagd en het aantal m² paddenstoelencel dat wordt gesaneerd meer dan 90 m² bedraagt.

 

Eindscore

De eindscore wordt berekend door het aantal punten per selectiecriterium te vermenigvuldigen met het aantal punten van de wegingsfactor en vervolgens de gewogen punten bij elkaar op te tellen.

 

 

Selectiecriterium

Wegingsfactor

Maximum score

Effectiviteit

2

10

Haalbaarheid/ kans op succes

1

5

Urgentie

2

10

Efficiëntie

3

15

 

Het maximum aantal te behalen punten bedraagt derhalve 40 punten. Er moet minimaal 60% van het totaal aantal te behalen punten worden behaald om voor subsidie in aanmerking te komen. Dit betekent dat aanvragen die minder dan 24 punten scoren niet worden meegenomen met de rangschikking in het kader van de tender.

 

Artikel 9 Verplichting

Deze verplichting is opgenomen om te voorkomen dat oneigenlijk gebruik wordt gemaakt van de regeling. Gedurende een periode van drie jaren na indienen aanvraag om subsidie, moet de subsidieontvanger het te verplaatsen bedrijf in volledig eigendom of pacht behouden. Volledig eigendom wil zeggen zowel het juridisch als het economisch eigendom.

 

Gepubliceerd te Arnhem

 

namens Gedeputeerde Staten van Gelderland,

 

Ernst Boere

Teammanager Programmering, Vitaal Platteland

Naar boven