Provinciaal blad van Utrecht
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Utrecht | Provinciaal blad 2021, 5196 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Utrecht | Provinciaal blad 2021, 5196 | Verordeningen |
Besluit van gedeputeerde staten van Utrecht van 22 juni 2021, nr. UTSP-852987353-955, houdende nadere regels op grond van de Algemene subsidieverordening provincie Utrecht voor de versterking van de vitaliteit van binnensteden, dorpskernen en winkelcentra (Uitvoeringsverordening subsidie Versterking vitaliteit binnensteden, dorpskernen en winkelcentra provincie Utrecht)
Gedeputeerde staten van Utrecht;
Gelet op artikel 4 en 30 van de Algemene subsidieverordening provincie Utrecht;
in de Retailvisie (vastgesteld door Provinciale Staten in februari 2018) reeds zorgen zijn geuit over de te verwachten ontwikkelingen in de Utrechtse detailhandel, ondermeer door de groeiende invloed van internetaankopen;
ook de coronacrisis grote impact heeft op bedrijven in de detailhandel en horeca, wat op termijn tot leegstand in winkelgebieden zal leiden;
de primaire verantwoordelijkheid voor het bereiken van vitale binnensteden bij gemeenten, retailers en vastgoedeigenaren ligt;
Provinciale Staten middelen ter beschikking heeft gesteld voor het ondersteunen van Utrechtse gemeenten bij de versterking van de samenwerking tussen retail ondernemers, vastgoedvastgoedeigenaren en de overheid in binnensteden, dorpskernen en wijkwinkelcentra en het maken van concrete plannen in 2021 door deze partijen gericht op de versterking van de vitaliteit van de binnensteden, dorpskernen en wijkwinkelcentra de bestrijding en voorkoming van leegstand in centra;
In deze verordening wordt verstaan onder:
Fysieke ingrepen en investeringen: investeringen en ingrepen in het landschap en de openbare ruimte, zoals ingrepen aan pleinen, straten of gevels, transformatie en koppeling van panden, inkopen van verlichting, lantaarnpalen of bankjes, het bouwen danwel aankopen van digitale platforms, servers en website;
Plan van aanpak voor vervolg: een document waarin de subsidieaanvrager in samenwerking met partners beschrijft welke stappen na afloop van het subsidietraject gezamenlijk concreet ingezet gaat worden om de vitaliteit in hun binnenstad, dorpskern of winkelcentra, verder te verbeteren. Een concreet plan kan bestaan uit verschillende vormen zoals een actieplan, stappenplan, plan van aanpak, maatregelenpakket, binnenstadsagenda, voorstel voor versterking binnenstad of dorpskern, etc.
Vitale binnenstad, dorpskern en winkelcentra: een aantrekkelijke locatie waar bezoekers graag komen om gebruik te maken van een onderscheidend en divers voorzieningenaanbod zoals bijvoorbeeld winkels, kroegjes, restaurants, lunchzaakjes, koffiebarretjes, cultuur, evenementen, etc. Een vitale binnenstad, dorpskern en winkelcentra maakt de locatie en omgeving aantrekkelijk als vestigingsplaats voor bedrijven en bewoners, is een belangrijke ontmoetingsplek, biedt arbeidsplaatsen en is bepalend voor de identiteit van een stad of dorp.
Subsidie kan worden verstrekt voor de totstandkoming van een gemeenschappelijk Plan van aanpak voor vervolg, gericht op het behouden en verbeteren van de kwaliteit en leefbaarheid van de bestaande binnenstedelijke wijken en buurten zoals bedoeld in artikel 30 van de Asv, waarin tenminste de volgende punten worden beschreven:
Artikel 8 Verplichtingen subsidieontvanger
De subsidieontvanger dient binnen 12 maanden na verlening van de subsidie de activiteiten te hebben afgerond.
Gedeputeerde Staten van Utrecht,
Voorzitter,
mr. J.H. Oosters
Secretaris,
mr. drs. A.G. Knol-van Leeuwen
De vitaliteit van binnensteden, dorpskernen en winkelcentra staat al jaren onder druk door de toename van online winkelen en daardoor wegvallen van detailhandel. Door de coronacrisis is dit proces verder gaan versnellen en versterkt met ook grotere effecten voor allerlei functies in de binnensteden, dorpskernen, etc. Naast gevolgen voor de ondernemer zelf kan sluiting van winkels en horecazaken ook gevolgen hebben voor de vitaliteit van het totale dorps- of stadshart of wijkwinkelcentra. Grootschalige leegstand in een centrumgebied maakt de aantrekkingskracht van het hele gebied minder groot, niet alleen economisch, maar ook sociaal (als ontmoetingsplek).
In februari 2018 heeft PS de Retailvisie vastgesteld. In deze Visie wordt een vrij somber beeld geschetst van de te verwachten ontwikkelingen in de Utrechtse detailhandel. Vooral de groeiende invloed van internetaankopen zal zorgen voor een sterke terugloop van het aantal winkelmeters in met name de middelgrote steden. De groeiende bevolking en toenemende bestedingsruimte zouden het verlies aan fysieke winkels niet kunnen compenseren. In de Visie is een tweesporenbeleid uitgezet om de effecten van deze ontwikkelingen te beperken; het creëren van een “gelijk speelveld” via het ruimtelijke ordeningsinstrumentarium en een beleid gericht op versterking van de bestaande binnensteden. In de Herijking van de PRS/PRV in 2016 was het ruimtelijk beleid al aangescherpt door een verbod op het toevoegen van nieuwe winkelmeters buiten – op de plankaart – aangewezen (171) winkelgebieden. Bij het beleid gericht op “vitale binnensteden” is nadrukkelijk vastgesteld dat de primaire verantwoordelijkheid ligt bij de gemeenten, de retailers en de vastgoedvastgoedvastgoedeigenaren.
Uitgangspunten subsidieregeling
Het doel van deze subsidieregeling voor gemeenten is het versterken van de samenwerking tussen ondernemers, vastgoedeigenaren en overheid wat concreet moet leiden tot een aanpak ter versterking van de (langjarige) vitaliteit van een binnenstad/dorpskern/winkelcentrum. Die samenwerking is een belangrijke voorwaarde om effectief maatregelen in binnensteden/dorpskernen/winkelcentra op te kunnen pakken. Per gemeente is daartoe € 80.000 beschikbaar gesteld (met als totale subsidieplafond € 1.840.000). Gemeenten kunnen tot en met 31 december 2021 subsidie aanvragen. De volgende uitgangspunten zijn van toepassing:
Met de inzet van de subsidie is de verwachting dat een gemeente binnen 1 jaar na verlening van de subsidie komt tot een (versterkte) manier van samenwerken die als doelstelling heeft het versterken van de vitaliteit (toekomstbestendigheid) van de binnenstad, dorpskern of winkelcentrum en werkt volgens een concreet actieplan/stappenplan/visie/strategie.
Het versterken van de samenwerking/organisatiekracht in centrumgebieden (ondernemers, vastgoedeigenaren, overheid, en eventueel andere betrokken partijen) vormt een essentiële voorwaarde om stappen te kunnen zetten in de versterking van de vitaliteit van binnensteden/dorpskernen. Door middel van samenwerking kan gewerkt worden aan het versterken van de aantrekkingskracht, visievorming en strategiebepaling van binnensteden, dorpskernen en winkelcentra.
De versterkte manier van samenwerking moet concreet leiden tot een plan van aanpak voor acties en samenwerking die worden uitgevoerd na afloop van de subsidieregeling. Te denken valt aan een actieplan, stappenplan, maatregelenpakket, binnenstadsagenda, voorstel voor versterking binnenstad/dorpskern, etc. In zo’n plan nemen alle betrokken partijen deel en wordt de verantwoordelijkheid voor acties/concrete maatregelen gedeeld.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2021-5196.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.