N320; ontwerp verkeersbesluit aansluiting Fruit NL

 

 

ONTWERP VERKEERSBESLUIT ZAAKNUMMER 2019-005521, 9 juli 2019

 

Aanleiding

Gedeputeerde Staten van Gelderland zijn van plan een verkeersbesluit te nemen voor de nieuwe aansluiting van Fruit NL op de provinciale weg N320 bij kilometer 25,12 in Ommeren, in de gemeente Buren.

 

De provinciale weg N320 is de oost-west verbinding tussen Kesteren en Culemborg die een aantal kernen en het omliggende buitengebied in de gemeente Buren ontsluit en het verkeer afvoert naar het hoofdwegennet (A2, A15). In de wegennetvisie van de provincie Gelderland is de N320 opgenomen als gebiedsontsluitingsweg.

 

Het bedrijf Fruit NL in Ommeren, gemeente Buren, wenst een directe ontsluiting op de provinciale weg N320. Reden daarvoor is de in 2016 gerealiseerde uitbreiding en verwachte groei die niet passen binnen de bestaande maatwerkvoorschriften uit de door de gemeente Buren verleende WABO-vergunning voor de uitbreiding. Deze bepalen dat het bedrijf tussen 19:00 en 7:00 uur niet op het buitenterrein mag rijden, laden en lossen of stationair draaien.

Een directe ontsluiting op de N320 maakt geen onderdeel uit van de vergunning. Omdat de markt steeds meer vraagt om levering waarvoor het rijden en laden en lossen tussen 19:00 en 7:00 uur nodig is, hebben het bedrijf en de gemeente Buren de provincie verzocht om een rechtstreekse aansluiting op de N320 te onderzoeken. In de huidige situatie wordt Fruit NL via de gemeentelijke Dokter Guepinlaan en Ommerenveldseweg ontsloten op de N320.

 

Als wegbeheerder van de N320 is de provincie Gelderland verplicht om voor de beoogde verkeersmaatregelen op deze locatie een verkeersbesluit te nemen.

 

Beleidskaders

 

Wettelijke grondslag

Dit besluit wordt genomen conform:

• artikel 2, lid 1, onder a Wegenverkeerswet 1994;

• artikel 15, lid 1 Wegenverkeerswet 1994;

• artikel 18, lid 1, onder b Wegenverkeerswet 1994;

• artikel 12 en 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer;

• afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht;

• het geldende Algemeen reglement mandaat, Gelderland.

 

Omgevingsvisie

Dit besluit wordt genomen binnen de kaders van de provinciale Omgevingsvisie. De provincie is verantwoordelijk voor het op peil houden- en verbeteren van- de kwaliteit van de bestaande wegen, waterwegen en fietspaden in provinciaal beheer. De omgevingsvisie stelt vast dat bij knelpunten op het gebied van wegen, wordt gekeken naar het voorkomen en benutten alvorens er nieuwe infrastructuur wordt aangelegd.

 

Procedure totstandkoming

Tijdens de procedure heeft overleg plaatsgevonden met de gemeente Buren, Fruit NL en met de korpschef van de politie eenheid Oost-Nederland, district Gelderland Zuid. Zij hebben een positief advies gegeven op de voorgestelde maatregelen. Op donderdag 18 april 2019 is een bewonersavond geweest waarbij omwonenden en belangstellenden zijn geïnformeerd over de plannen voor een nieuwe aansluiting.

 

Context van de maatregelen

Het bedrijf Fruit NL heeft in het kader van de uitbreiding van het bedrijf in 2016 heldere afspraken gemaakt met de gemeente om een vergunning te krijgen. Vanwege de ligging in een dorp zijn een beperkt aantal vrachtwagenbewegingen gedurende de dagperiode toegestaan. Dit is vastgelegd in een maatwerkvoorschrift. Al vrij snel na de uitbreiding bleek dat de maatwerkvoorschriften knellen door ontwikkelingen in de markt. Belangrijke klanten eisen vaker en vroeger bevoorraad te worden. Dit betekent een verdubbeling van het aantal vrachtwagenbewegingen, waarvan bovendien meer dan de helft in de avond of nacht moet rijden. Deze ontwikkeling valt ver buiten de maatwerkvoorschriften en heeft grote consequenties voor het woon- en leefmilieu in het dorp Ommeren, waardoor een andere ontsluiting van het bedrijf onderzocht moet worden.

 

De provincie Gelderland heeft eind 2016 de handreiking gedaan dat, indien de gemeente en Fruit NL alle mogelijkheden voor ontsluiting op gemeentelijke wegen onderzocht hebben, en dit niet tot haalbare oplossingen leidt, de provincie bereid is een ontsluiting op de provinciale weg te onderzoeken, in strijd met het provinciale beleid.

 

Na het trechteren van een aantal oplossingsrichtingen voor een aansluiting is een drietal aansluitingsvarianten uitgewerkt die beoordeeld zijn op verkeersveiligheid, hinderbeleving, geluidbeleving, grondverwerving en financiële haalbaarheid. Na deze afweging is gekozen voor de variant “rechts in- links/rechts uit met een fysieke scheiding, zonder grondverwerving”. De nieuwe aansluiting ligt dicht bij de rotonde N320-Ommerenveldseweg. De directe aansluiting op de N320 zorgt ervoor dat de verkeersafwikkeling voor het bedrijf sterk verbetert.

 

De nieuwe aansluiting wordt door middel van voorrang geregeld. Door het aanbrengen van middengeleiders wordt de aansluiting geaccentueerd, waardoor het attentieniveau van de weggebruiker ter plaatse van de aansluiting hoger wordt. Ook inhalen ter hoogte van de aansluiting wordt fysiek onmogelijk gemaakt. Het gemotoriseerd verkeer op de N320 zal daardoor beter anticiperen op de situatie ter plaatse. Voor verkeer uit westelijke richting met bestemming Fruit NL wordt ter plaatse van de aansluiting een gebod ingesteld om rechtdoor te rijden. Dit verkeer moet via de rotonde rijden om het bedrijf te kunnen bereiken.

 

Fruit NL heeft voor medewerkers en externe partijen een gedragscode opgesteld die moet voorkomen dat personenauto’s en vrachtauto’s ter hoogte van de doorsteek in de middengeleider (ten behoeve van vrachtverkeer linksaf terrein uit) illegaal linksaf slaan. De aansluiting van Fruit NL wordt uitgevoerd als zijweg.

 

Voornemen

Gedeputeerde Staten van Gelderland zijn van plan om voor de provinciale weg N320 (Provincialeweg) ter plaatse van de nieuwe ontsluitingsweg Fruit NL (kilometer 25,12) in Ommeren in de gemeente Buren het volgende verkeersbesluit te nemen:

 

I. door het plaatsen van borden model D2 van het RVV 1990, een verplichte rijrichting rechts langs de te realiseren middengeleiders in te stellen;

II. door het plaatsen van het bord D06r van het RVV 1990 aan de zuidzijde van de N320 vóór de aansluiting Fruit NL, bestuurders op de hoofdrijbaan verplichten tot het volgen van de rijrichtingen die op het bord zijn aangegeven;

III. door het plaatsen van het bord model B6 van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden, zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990 vóór de hoofdrijbaan en vóór het (brom-)fietspad, bestuurders op de nieuwe ontsluitingsweg Fruit NL te verplichten voorrang te verlenen aan bestuurders op de hoofdrijbaan en (brom-)fietsers op het

(brom-)fietspad.

 

Ter inzage

De tekst van het ontwerp verkeersbesluit is te vinden op de website van de provincie Gelderland (www.gelderland.nl->verkeer en vervoer->overzicht provinciale wegen->N320: Zoelmond (N834) – Kesteren (N233). De tekst van het ontwerp verkeersbesluit is ook te vinden op de website van de rijksoverheid (zoek.officielebekendmakingen.nl->Zoek in). U kunt bovengenoemd zaaknummer dan als zoekopdracht ingeven. Tevens ligt een kopie van het ontwerp verkeersbesluit van 18 juli tot en met 29 augustus 2019 ter inzage in het gemeentehuis van de gemeente Buren, De Wetering 1, Maurik.

 

Inbrengen zienswijzen

Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na de dag van de bekendmaking een mening in de vorm van een zienswijze bekend maken inzake de punten I t/m III van het voorgenomen ontwerp verkeersbesluit. De zienswijze kan schriftelijk of mondeling worden ingebracht. De schriftelijke zienswijze dient te worden gezonden aan:

Gedeputeerde Staten van Gelderland

Afdeling Beheer en Onderhoud Wegen

T.a.v. mevrouw M.M.C. van der Zandt

Postbus 9090

6800 GX Arnhem

 

Op de enveloppe dient duidelijk “zaaknummer 2019-005521, N320 aansluiting Fruit NL” vermeld te worden. Voor het geven van een mondelinge reactie kunt u binnen vijf weken na de dag van bekendmaking een afspraak maken via het Provincieloket met mevrouw M.M.C. van der Zandt, telefoon 026-359 9999. Ook voor een toelichting op het ontwerp verkeersbesluit kunt u bij haar terecht.

 

Namens Gedeputeerde Staten van Gelderland,

 

mw. drs. E.A. Joosten

Naar boven