Nadere regels omtrent vergunning voor het bedrijfsmatig aanbieden van deeltweewielers in de openbare ruimte Ridderkerk 2023

Het college van burgemeester en wethouders (hierna: het college) van de gemeente Ridderkerk,

 

gelet op artikel 5:12a van de Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Ridderkerk 2020;

 

overwegende dat de ‘Algemene plaatselijke verordening gemeente Ridderkerk 2020 (hierna: APV) het mogelijk maakt om met een vergunning van het college deeltweewielers bedrijfsmatig in de openbare ruimte aan te bieden;

 

overwegende dat deze vergunning een zogeheten ‘schaarse vergunning’ betreft;

 

 

BESLUIT

 

Vast te stellen:

 

“Nadere regels omtrent vergunning voor het bedrijfsmatig aanbieden van deeltweewielers in de openbare ruimte Ridderkerk 2023”

Artikel 1: Begrippen

  • 1.

    Aanbieder: een exploitant, die aan te merken is als een onderneming en die gespecialiseerd is in het tegen betaling aanbieden van een deeltweewieler.

  • 2.

    Deeltweewieler: een voertuig, zijnde uitsluitend een fiets, een bromfiets of een snorfiets, zoals omschreven in artikel 1 van het Reglement voor Verkeerstekens en Verkeersregels 1990 en/of een bijzondere bromfiets, zoals omschreven in artikel 1 van de Beleidsregel aanwijzing bijzondere bromfietsen, die tegen betaling kan worden gebruikt door iedere persoon die daarvoor een account heeft bij een aanbieder en is te onderscheiden in een (e-)deelfiets, een (e-)deelbrom- en/of snorfiets.

Artikel 2: Doel

Deze nadere regels dienen om de inzet van deeltweewielers in de openbare ruimte te reguleren, waarbij een passende mate van openbaarheid gegarandeerd wordt met betrekking tot de beschikbaarheid van de vergunning, de verdelingsprocedure, het aanvraagtijdvak en de toe te passen criteria.

Artikel 3: Bekendmaking te vergeven schaarse vergunning

  • 1.

    Het college maakt bekend dat een vergunning voor het bedrijfsmatig aanbieden van deeltweewielers is vrijgekomen, dan wel vrij komt.

  • 2.

    De bekendmaking vindt in elk geval plaats:

    • a.

      in het elektronisch Gemeenteblad van Ridderkerk;

    • b.

      via de website van de gemeente Ridderkerk;

    • c.

      via De Blauwkai.

  • 3.

    In de bekendmaking vermeldt het college:

    • a.

      de termijn waarbinnen een aanvraag om een vergunning wordt ingediend;

    • b.

      de eisen waaraan een aanvraag moet voldoen;

    • c.

      de verdelingsprocedure voor de vergunning(en);

    • d.

      het aantal deeltweewielers dat maximaal in de openbare ruimte kan worden aangeboden;

    • e.

      de geldigheidsduur van een vergunning.

Artikel 4: Indieningstermijn aanvraag

  • 1.

    Een aanvraag om een vergunning dient binnen 8 weken na de dag van de bekendmaking, als bedoeld in artikel 3, te zijn ingediend.

  • 2.

    Een aanvraag die buiten het tijdvak, als bedoeld in het eerste lid, is ontvangen, wordt niet-ontvankelijk verklaard.

Artikel 5: Indieningsvereisten aanvraag

  • 1.

    De aanvraag kan uitsluitend worden ingediend door een exploitant van deeltweewielers, die aan te merken is als een onderneming zoals omschreven in artikel 5 van de Handelsregisterwet 2007 (hierna: de aanbieder of aanbieders).

  • 2.

    De aanvraag wordt digitaal ingediend via een door het college vastgesteld aanvraagformulier.

  • 3.

    Bij een aanvraag om een vergunning worden in ieder geval de volgende documenten overgelegd:

    • a.

      de gegevens van de aanbieder, die in elk geval bevatten:

      • i.

        een recent uittreksel (niet ouder dan 6 maanden) van het Handelsregister Kamer van Koophandel;

      • ii.

        de contactgegevens van de indiener;

    • b.

      een ondernemingsplan, dat in elk geval bevat:

      • i.

        een beschrijving van de onderneming en het bedrijfsconcept (visie, product/dienst, doelgroep, wijze van marketing);

      • ii.

        aantal aan te bieden deeltweewielers, per type deeltweewieler aangegeven;

    • c.

      een veiligheidsplan, dat in elk geval bevat:

      • i.

        de wijze van toezicht op de deeltweewielers in de openbare ruimte;

      • ii.

        de wijze waarop bij hinder en overlast in de openbare ruimte wordt gehandhaafd;

      • iii.

        een afschrift van de algemene voorwaarden;

    • d.

      een mobiliteitsplan, dat in elk geval bevat:

      • i.

        een beschrijving hoe het concept kan bijdragen aan vermindering van autogebruik en autobezit;

      • ii.

        een beschrijving hoe het concept kan bijdragen aan het veranderen van de mobiliteitskeuzes van bewoners en werknemers;

      • iii.

        een beschrijving hoe het concept bijdraagt aan het verminderen van de co2 uitstoot gerelateerd aan mobiliteit;

      • iv.

        een beschrijving van de wijze waarop de deeltweewielers iedere 48 uur over de gemeente verdeeld worden;

      • v.

        een beschrijving hoe het concept bijdraagt aan vraagstukken rondom parkeerproblematiek;

    • e.

      een monitoringsplan dat in elk geval bevat:

      • i.

        een beschrijving van de wijze waarop het gebruik van de deeltweewielers wordt gemonitord;

      • ii.

        een beschrijving van de gegevens die voor de gemeente en het CROW beschikbaar worden gesteld ten behoeve van onderzoek, monitoring en overzicht;

    • f.

      Een gemeenteplattegrond met daarop weergegeven in elk geval:

      • i.

        de locaties en verdeling van de deeltweewielers op het grondgebied van de gemeente;

      • ii.

        de type deelvoertuigen;

      • iii.

        het aantal van deze voertuigen per type.

Artikel 6: Procedure vergunningsverlening

De vergunningverlening door het college vindt plaats in twee fasen:

  • 1.

    fase 1: toetsing van de aanvragen aan de weigeringsgronden, genoemd in artikel 1:8 van de APV en de indieningsvereisten ingevolge deze nadere regels; en

  • 2.

    fase 2: vergunningverlening:

    • a.

      indien de aanvraag voldoet aan de gestelde criteria; óf

    • b.

      na loting, indien het aantal aanvragen - dat aan de gestelde criteria voldoet - groter is dan het aantal maximaal beschikbare vergunningen ingevolge artikel 8.

Artikel 7: Wijze van loting

  • 1.

    De in artikel 6 genoemde loting vindt plaats door per type deelwieler, afhankelijk van het aantal beschikbare vergunningen één of twee aanvragen blind te trekken.

  • 2.

    Aan de, in het eerste lid genoemde, getrokken aanvraag wordt vergunning verleend voor dat type deeltweewieler.

  • 3.

    Indien uit fase 1, genoemd in artikel 6, blijkt dat een aanvraag niet voldoet, dan doet die aanvraag niet mee aan de loting.

  • 4.

    De loting wordt namens het college uitgevoerd door de burgemeester.

  • 5.

    De loting is openbaar en vindt plaats binnen 8 weken na het verstrijken van de in artikel 4, eerste lid, genoemde indieningstermijn

  • 6.

    Uiterlijk binnen 4 weken na de loting, worden de aanvragers een besluit op aanvraag verzonden.

Artikel 8: Beschikbaar aantal vergunningen

  • 1.

    Voor het bedrijfsmatig aanbieden van deeltweewielers in de openbare ruimte worden per type deeltweewieler maximaal twee vergunningen verleend.

  • 2.

    Met het maximaal aantal vergunningen, genoemd in het eerste lid, mogen maximaal 105 deeltweewielers bedrijfsmatig in de openbare ruimte worden aangeboden.

  • 3.

    De in het eerste en tweede lid vastgestelde maxima worden per type deeltweewieler als volgt verdeeld:

  •  

    Type deeltweewieler

    Maximum aantal deeltweewielers

    Aandeel

    (e-)Deelfietsen

    80 (40 per vergunning)

    76%

    (e-)Deelbromfiets (incl. deelsnorfiets)

    25 (25 per vergunning)

    24%

    Totaal

    105

    100%

     

  • 4.

    Elk aanvrager krijgt maximaal één vergunning per type deeltweewieler.

  • 5.

    Indien conform de in artikel 5 gestelde indieningvereisten uiteindelijk minder aanvragen worden ingediend dan beschikbaar of dan wel via de nader te volgen procedure conform artikel 6 niet alle beschikbare vergunningen worden verstrekt, dan wordt deze aangemerkt als beschikbare vergunning.

  • 6.

    Een aanvraag voor een beschikbare vergunning kan op elk moment van het jaar worden gedaan en worden vergund op basis van volgorde van de binnenkomst van de aanvraag.

Artikel 9: Evenementen

  • 1.

    De houder van een evenementenvergunning kan verzoeken om tijdens een B- en C-evenement, zoals omschreven in artikel 2:24, eerste lid, onder c en d, van de APV, een groter aantal deeltweewielers ter beschikking te laten stellen;

  • 2.

    Bij het in het eerste lid genoemde verzoek dient de houder van de evenementenvergunning te onderbouwen hoeveel en waar extra deeltweewielers in de directe omgeving van het evenement in de openbare ruimte geplaatst kunnen worden;

  • 3.

    De totale afwijking, genoemd in het eerste lid, bedraagt maximaal 50 procent van de aantallen genoemd in artikel 8, derde lid per vergunning, per type deeltweewieler.

  • 4.

    In het derde lid genoemde maximale afwijking is eveneens van toepassing indien meerdere evenementen tegelijkertijd plaatsvinden.

  • 5.

    De in het eerste lid genoemde verzoeken worden in volgorde van binnenkomst afgehandeld.

  • 6.

    Na beëindiging van het evenement dient de aanbieder binnen maximaal 48 uur de hoeveelheid deeltweewielers terug te brengen naar de aan hen vergunde aantallen als genoemd in artikel 8, derde lid.

Artikel 10: Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op de dag na bekendmaking.

Artikel 11: Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als ‘Nadere regels aanbieden van deeltweewielers Ridderkerk 2023.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ridderkerk op 10 januari 2023.

Bijlage: artikelsgewijze toelichting op de ‘Nadere regels omtrent vergunning voor het bedrijfsmatig aanbieden van deeltweewielers in de openbare ruimte Ridderkerk 2023’

 

Artikel 3: Bekendmaking te vergeven schaarse vergunning

 

Lid 1

De start van de procedure om een vergunning, voor het bedrijfsmatig aanbieden van deeltweewielers in de openbare ruimte tegen betaling, te verlenen, vangt aan met het doen van een bekendmaking door het college, dat er een vergunning te vergeven is of te vergeven komt.

Het college heeft hierin een actieve informatieplicht. Jurisprudentie(o.a. RVS:2017:2611 en RVS:2016:2927) laat zien dat elke potentiële gegadigde mogelijkheden heeft om mee te dingen naar een beschikbare schaarse vergunning. Door de bekendmaking worden gegadigden op de vergunning gewezen als ook geïnformeerd over de indieningsvereisten, de procedure en de wijze waarop de vergunning wordt verdeeld. Hiermee geeft de het college een passende mate van openbaarheid inzake de wijze hoe de betreffende schaarse vergunning wordt verkregen.

 

Lid 3

Het derde lid beschrijft welke informatie het college moet geven in zijn bekendmaking. De informatie moet zodanig worden verwoord, dat het voor een aanvrager duidelijk is waar hij zijn aanvraag naartoe moet schrijven, als ook wanneer zijn aanvraag volledig is.

 

Artikel 4: Indieningstermijn aanvraag

 

Lid 1

Het eerste lid schrijft de duur van de periode voor, waarin aanvragers hun aanvraag om een vergunning voor het bedrijfsmatig aanbieden van deeltweewielers moeten indienen. Deze periode is gesteld op 8 weken en vangt één (1) dag na de dag van de bekendmaking aan.

 

Lid 2

Het tweede lid beschrijft wat er gebeurt met een aanvraag die te laat wordt ingediend. Deze wordt niet ontvankelijk verklaard en verder inhoudelijk niet in behandeling genomen. Daarmee kan de aanvrager niet meedingen naar de vergunning en zal hij moeten wachten tot het volgende moment dat er een vergunning beschikbaar komt.

 

Artikel 5: Indieningsvereisten aanvraag

 

Lid 1

In het eerste lid wordt beschreven welk partij uitsluitend een aanvraag voor een vergunning, voor het aanbieden van deeltweewielers, kan indienen. De gemeente vraagt hierin contactgegevens van ondernemingen, zoals deze beschreven staan in het Handelsregister. Deze ondernemingen worden in de verdere toelichting aangeduid als aanbieder of aanbieders.

 

Lid 2

In het tweede lid wordt aangegeven dat een aanvraag zowel digitaal kan worden ingediend, middels een door het college vastgesteld aanvraagformulier. Dit formulier is te raadplegen via de website van de gemeente Ridderkerk.

 

Lid 3

Het derde lid bevat een opsomming van informatie en documenten die een aanvrager tenminste moet indienen bij zijn aanvraag. Het betreft informatie en documentatie die noodzakelijk zijn om te beoordelen of de belangen, die de vergunning dient te beschermen, niet onevenredig en onacceptabel worden benadeeld.

 

Artikel 6: Procedure vergunningsverlening

 

Ten aanzien van schaarse vergunningen dient het college verdelingscriteria vast te stellen, om de beschikbare vergunning te verdelen. Jurisprudentie laat zien dat er verschillende criteria worden erkend. Ridderkerk heeft gekozen de volgende verdelingscriteria te hanteren:

 

Fase 1: toetsing van de aanvraag aan de weigeringsgronden genoemd in de artikelen 1:8 van de APV en de indieningsvereisten ingevolge deze nadere regels. Indien de aanvraag hier niet aan voldoet, zal de aanvraag niet meegenomen worden in de verdere procedure.

 

Fase 2: bij maximaal twee aanvragen, die in fase 1 positief getoetst zijn en in de verdere procedure meegenomen kunnen worden, volgt een vergunningverlening voor maximaal twee vergunningen. Indien meer dan twee aanvragen positief getoetst zijn in fase 1 en in de verdere procedure kunnen worden meegenomen, volgt een loting. Er zullen in totaal twee aanvragen worden getrokken tussen de overgebleven aanbieders.

 

Artikel 7: Wijze van loting

 

Lid 1

De in artikel 7 genoemde loting vindt plaats door, afhankelijk van het aantal beschikbare vergunningen per type deeltweewieler één of twee aanvragen blind te trekken. Dit sluit aan bij de richtlijnen zoals omschreven in de Handreiking Schaarse Vergunningen van de Vereniging voor Nederlandse Gemeenten.

 

Lid 5 en 6

De loting vindt plaats binnen 8 weken na het verstrijken van de in artikel 2, eerste lid, genoemde indieningstermijn. Uiterlijk binnen 4 weken na de loting, worden de aan de loting deelnemende aanvragers geïnformeerd over de uitkomst van de loting voor wat betreft hun aanvraag en wordt het besluit kenbaar gemaakt. De aanvrager, van de in de loting getrokken aanvraag, ontvangt dan ook de vergunning. De aanvragers, die in Fase I zijn afgevallen, kunnen eerder dan de uiterste termijn worden geïnformeerd over de beslissing op aanvraag.

 

Hiermee kan het totale vergunningsproces (van indienen aanvraag tot ontvangen van het besluit) binnen een termijn van 20 weken (plaatsvinden. Ingevolge artikel 4:14, eerste lid, van de Awb kan het college , indien nodig, binnen de hierboven genoemde termijn, aan de aanvragers schriftelijk kenbaar maken dat niet binnen de termijn besloten kan worden en geeft daarbij een zo kort mogelijke termijn aan waarbinnen de beschikking wel tegemoet kan worden gezien.

 

Artikel 8: Maximum aantal vergunningen

 

Lid 1

Per type deeltweewieler worden maximaal twee vergunningen, voor het bedrijfsmatig aanbieden van deeltweewielers, verleend. Dit betekent een maximum van 3 te verlenen vergunningen, namelijk 2 voor deelfietsen en 1 voor deelscooters. Een maximum aantal vergunningen moet voorkomen dat een wildgroei ontstaat aan aangeboden deeltweewielers in de openbare ruimte en met een maximum aantal is het handhaven op foutgeparkeerde deeltweewielers, voor zover nodig, binnen de huidige beschikbare mogelijkheden haalbaar.

 

Lid 2

Het verlenen van de in eerste lid genoemde vergunningen, voor het bedrijfsmatig aanbieden van deeltweewielers, is gekoppeld aan een maximum van 105 bedrijfsmatig aan te bieden deeltweewielers. Dit komt neer op een maximum van één deelvoertuig per 500 inwoners. Dit maximum aantal is bepaald op basis van:

  • 1.

    het huidige gebruik van deeltweewielers in de gemeente;

  • 2.

    de gemiddelde stilstandtijd van de deeltweewielers in de gemeente, en;

  • 3.

    het kunnen handhaven op foutparkeren en hinder

Lid 3

Het derde lid bevat de verdeling van het totaal aantal deeltweewielers naar type en aantal vergunningen.

 

Lid 4

Met een maximum van één vergunning per type deeltweewieler wordt getracht ruimte te bieden aan meerdere partijen om bedrijfsmatig deeltweewielers binnen de gemeentegrenzen aan te bieden.

 

Lid 5 en 6

Om ervoor te zorgen dat vergunningen die na toetsing op de indieningsvereisten als benoemd in artikel 5 of na de procedure van vergunningsverlening als genoemd in artikel 6 nog niet zijn vergund wordt in artikel 8, lid 5 geregeld hoe deze door een geïnteresseerde aanbieder kan worden ingenomen.

 

Een aanvraag voor een beschikbare vergunning kan op ieder willekeurig moment van het jaar worden ingediend en zal worden vergund, mits wordt voldaan aan de indieningsvereisten, op basis van volgorde van de binnenkomst van de aanvraag.

 

Artikel 9: Evenementen

 

Lid 1

De organisator van een evenement geeft in het aanvraagformulier voor een evenementenvergunning schriftelijk aan gebruik te willen maken van deeltweewielers als mogelijkheid voor de bereikbaarheid van het evenement. Bij schriftelijk akkoord van de gemeente kunnen organisatoren van evenementen en aanbieders van deeltweewielers tijdens een evenement hun deeltweewielers anders over de gemeente verdelen.

 

Lid 2

In het aanvraagformulier voor een evenement geeft de organisator van het evenement aan van hoeveel scooters de organisator gebruik wil maken tijdens het evenement. Ook geeft de organisator van het evenement aan met welk partij hij overeenstemming wil krijgen over de inzet van extra deeltweewielers. Als bijlage kan de organisator van het evenement de locaties aanwijzen waar tijdens het evenement behoefte is aan extra stallingsruimte voor deeltweewielers in de openbare ruimte. Dit mogen uitsluitend door de gemeente vastgestelde locaties zijn binnen de gemeentegrenzen.

 

Lid 3

Tijdens evenementen kan, na toestemming van het college, de verplichte verdeling ingevolge artikel 9, tweede lid, met maximaal 50 procent worden overschreden.

 

Lid 5

Het toestaan om af te wijken van de vastgestelde verdelingsplicht ingevolge artikel 9, tweede lid, en het daarmee beschikbaar kunnen stellen van extra deeltweewielers tijdens evenementen gebeurt in volgorde van aanvraag. Reden hiervoor is dat, indien er meerdere evenementen tegelijkertijd plaatsvinden, de kans groter is dat -door het toestaan van extra deeltweewielers voor elk onderscheidend evenement-- het maximum aantal aangeboden deeltweewielers overschreden wordt en de verdeling te veel uit de pas gaat lopen, waardoor het uiterlijk aanzien van de gemeente in het geding komt en/of de kans op hinder/overlast vergroot wordt. Met het tijdelijk toestaan van een maximum aantal extra deelvoertuigen, bij een beperkt aantal evenementen, wordt het uiterlijk aanzien van de gemeente ook tijdens evenementen niet geschaad en wordt hinder/overlast tijdens evenementen geminimaliseerd.

 

Lid 6

De aanbieder dient na beëindiging van een evenement zorg te dragen voor verwijdering van de, ten behoeve van het evenement, extra geplaatste deeltweewielers. Om een gezonde bedrijfsvoering mogelijk te maken en om te voorkomen dat overlast na het evenement ontstaat, dienen aanbieders de extra deeltweewielers binnen 48 uur na beëindiging van het evenement te hebben verwijderd en de aantallen terug te hebben gebracht naar de aan hen vergunde aantallen.

Naar boven