Beleidsregel financiële ondersteuning culturele voorzieningen in de gemeente Goes wegens COVID-19

 

Culturele voorzieningen in de gemeente Goes kunnen een beroep doen op het onderstaande afwegingskader Cultuur Covid 19. Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Goes wil hiermee voorkomen dat continuïteit- of liquiditeitsproblemen als gevolg van de coronacrisis leiden tot faillissement of beëindiging van activiteiten.

 

Er kunnen bijvoorbeeld acute financiële problemen zijn ontstaan door het wegvallen van barinkomsten of kaartverkoop. Ook worden organisaties met extra kosten geconfronteerd om in het kader van de Covid-19-maatregelen te treffen, zodat hun activiteiten door kunnen gaan. Daarbij valt bijvoorbeeld te denken aan het creëren van een extra ingang of het beschikbaar stellen van een accommodatie tegen gereduceerd tarief voor activiteiten die elders niet mogelijk zijn. Een aantal organisaties heeft extra kosten gemaakt voor de ontwikkeling van een alternatief aanbod.

 

Tijdsduur van deze regeling

Deze regeling is van tijdelijke aard, bedoeld voor de aanpak van acute probleemsituaties in de periode maart 2021 tot en met 31 maart 2022. Het gaat om maatwerk per aanvrager.

 

Indienen aanvraag

Financiële steun wordt verleend op basis van compensatie. De gemeente verwacht van organisaties dat zij alleen het hoognodige vragen. Er is een bedrag beschikbaar dat na inhoudelijke, financiële en juridische afweging verdeeld wordt. Als het totaal van de aanvragen voor steun uit het fonds hoger is dan het beschikbare bedrag worden de bijdragen naar rato verstrekt. Aanvragen dienen uiterlijk op 31 maart 2022 ingediend te zijn bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Goes. Het hiervoor benodigde aanvraagformulier is opvraagbaar bij de gemeente Goes.

 

Voorwaarden

Een organisatie die aanvraagt:

  • is een lokale sociaal maatschappelijke organisatie, met een culturele functie: zijnde een rechtspersoon die zich structureel en in hoofdzaak bezighoudt met activiteiten die bijdragen aan een veelzijdig kunst- en cultuuraanbod in de gemeente Goes of die een bijdrage levert aan de Goese kunst- en cultuur infrastructuur, die als gevolg van de coronacrisis inkomsten ziet wegvallen of noodzakelijke extra kosten maakt;

  • is van belang voor het realiseren van de beleidsdoelen van de gemeente en/of van grote maatschappelijke waarde voor de sociale infrastructuur binnen de gemeente;

  • heeft een continuïteitsprobleem en/of acuut liquiditeitsprobleem in de periode vanaf maart 2021 als gevolg van Covid 19 en de aanvrager heeft niet-noodzakelijke uitgaven en/of variabele kosten maximaal teruggebracht;

  • is levensvatbaar (ook na de coronacrisis);

  • vraagt een bedrag aan dat in verhouding staat tot het financiële probleem dat door de coronacrisis is ontstaan;

  • kan niet zowel een beroep doen op dit Afwegingskader Cultuur COVID-19 als op de Beleidsregels incidentele subsidie productinnovatie cultuur i.v.m. COVID-19.

  • weet dat de gemeente aanvragen toetst op alle bestaande wet- en regelgeving.

Waaraan wordt een aanvraag getoetst?

  • 1.

    De aanvrager is een lokale sociaal maatschappelijke organisatie, met culturele functie (zijnde een rechtspersoon die zich structureel en in hoofdzaak bezighoudt met activiteiten die bijdragen aan een veelzijdig kunst- en cultuuraanbod in de gemeente Goes of die een bijdrage levert aan de Goese kunst- en cultuur infrastructuur), die als gevolg van de COVID-19 pandemie inkomsten weg ziet vallen of extra kosten maakt.

  • 2.

    De aanvrager draagt bij aan het realiseren van de beleidsdoelen van de gemeente en/of is van grote maatschappelijke waarde voor de sociale infrastructuur binnen de gemeente.

  • 3.

    De aanvrager maakt gebruik van vangnetregelingen, die door bijvoorbeeld het Rijk of koepelorganisaties in het leven zijn of worden geroepen.

  • 4.

    De aanvrager heeft ondanks artikel 3 een continuïteits- en/of een acuut liquiditeitsprobleem na de periode maart 2021 tot en met maart 2022. De aanvrager heeft niet-noodzakelijke uitgaven en/of variabele kosten maximaal teruggebracht en waar mogelijk getracht inkomsten te vermeerderen.

  • 5.

    De aanvrager is (ook na de COVID-19 pandemie) levensvatbaar (heeft financiële draagkracht).

  • 6.

    De hoogte van het aangevraagde bedrag staat in verhouding tot het financiële probleem dat door de COVID-19 pandemie is ontstaan.

  • 1.

    Als de aanvrager ook zonder subsidie over voldoende eigen geld kan beschikken om uit de financiële problemen te komen, kan dat een reden zijn om de subsidie te weigeren. Hierbij houdt de gemeenterekening met het eigen vermogen van de aanvragende organisatie.

  • 7.

    De gemeente toetst alle aanvragen aan alle bestaande wet- en regelgeving.

  • 8.

    Als er sprake is van een acuut liquiditeitsprobleem kan de gemeente vooruitlopend op de beoordeling van de aanvraag een voorschot verstrekken.

Beslissingsbevoegdheid

De beslissing op een aanvraag in het kader van het Afwegingskader Cultuur COVID-19 is een bevoegdheid van het college van burgemeester en wethouders van Goes. Het college kan extra informatie of bewijsstukken opvragen, bijvoorbeeld wanneer er twijfels zijn over de rechtmatigheid of wanneer onvoldoende is aangeleverd om een goed oordeel te kunnen vormen over de aanvraag.

 

Alle aanvragen worden eenmalig en voorlopig verleend. De aanvrager stuurt na afloop een verantwoording naar de gemeente, om aan te tonen hoe de voorlopige financiële ondersteuning besteed is. Het college beslist over de definitieve vaststelling.

 

Proces van aanvraag en besluitvorming

  • 1.

    De aanvragen voor het Afwegingskader Cultuur COVID-19 komen binnen via het aanvraagformulier. Dit is bij de gemeente Goes opvraagbaar.

  • 2.

    De aanvragen worden integraal beoordeeld (inhoudelijk, juridisch, financieel) op basis van maatwerk.

  • 3.

    Voor aanvragen tot € 20.000 worden minder bewijsstukken gevraagd dan voor aanvragen boven de € 20.000. Daarnaast kan de gemeente extra informatie of bewijsstukken opvragen, bijvoorbeeld wanneer er twijfels zijn over de rechtmatigheid of wanneer onvoldoende is aangeleverd om een goed oordeel te kunnen vormen over de aanvraag.

  • 4.

    Het verzamelbesluit staat standaard op de lijst mededelingen van de raad.

  • 5.

    Alle aanvragen worden eenmalig en voorlopig verleend. De aanvrager stuurt na afloop een verantwoording naar de gemeente, om aan te tonen hoe de voorlopige subsidie besteed is. Het college beslist over de definitieve vaststelling.

Bijlage 1 – Toelichting

In deze bijlage staat de nadere uitwerking van enkele van de hiervoor genoemde voorwaarden en onderwerpen. Het college kiest voor de onderstaande lijn, mits passend binnen de wettelijke kaders. Bij de beoordeling of een aanvraag aan de voorwaarden voldoet, is maatwerk vereist.

 

Lokale sociaal maatschappelijke organisaties:

Lokale sociaal-maatschappelijk organisaties met een culturele functie, zijnde een rechtspersoon die zich structureel en in hoofdzaak bezighoudt met activiteiten die bijdragen aan een veelzijdig kunst- en cultuuraanbod in de gemeente Goes of die een bijdrage levert aan de Goese kunst- en cultuur infrastructuur.

Organisaties die nu nog geen subsidie ontvangen kunnen ook een eenmalige subsidie vanuit het Afwegingskader Cultuur COVID-19 aanvragen.

 

Gebruik van andere vangnetregelingen en verantwoordelijkheid aanvrager:

Sociaal-maatschappelijke organisaties zijn op de eerste plaats zelf aan zet om maatregelen te nemen om de gevolgen van de COVID-19 crisis op te vangen. Als gemeente hebben we de middelen niet om op grote schaal onze inkomsten kwijt te schelden of anderszins financiële steun te verlenen zonder dat we hierbij drastisch en acuut andere uitgaven moeten terugdringen, nog los van de juridische gevolgen die dit kwijtschelden of steun verlenen met zich meebrengen. De gemeente verwacht dat de maatschappelijke organisaties in de gemeente een eventueel gemis aan inkomsten primair vanuit hun eigen buffers opvangen, waarbij ze bijvoorbeeld gebruik maken van de regelingen die het Rijk en andere (koepel)organisaties als generieke steunmaatregelen hebben opgetuigd. Zo wordt van de sociaal maatschappelijke organisaties verwacht dat zij gedurende de sluiting niet-noodzakelijke uitgaven uitstellen, variabele kosten maximaal terugbrengen en proberen op andere manieren hun inkomsten te behouden en zo mogelijk te vermeerderen. Een aanvrager moet aantonen dat het maximale is gedaan om met het schrappen/verschuiven van alle beïnvloedbare uitgaven alles in het werk is gesteld om de financiële vitaliteit van organisatie te waarborgen.

 

Mogelijkheden gemeente:

De gemeente werkt, vóór het verlenen van een voorlopige subsidie op basis van deze regels, zoveel mogelijk mee aan het voorkomen van liquiditeits- en/of continuïteitsproblemen die kunnen ontstaan door wegvallende omzet door de corona-crisis. Mogelijkheden hiervoor zijn: betalingsregelingen afspreken of aanpassen voor huren/belastingen enzovoort.

 

Levensvatbaarheid aanvragende organisatie:

De gemeente onderzoekt of de aanvragende organisatie ook voor de COVID-19 pandemie levensvatbaar was. De regeling is niet bedoeld om financiële problemen van voor 1 maart 2021 op te vangen. Het college zal vooralsnog terughoudend zijn in het nemen van maatregelen die samenhangen met renteloze leningen, zekerheden en garantstellingen bij banken.

 

Toetsing op regels voor staatssteun:

Bij iedere vorm van ondersteuning dient rekening gehouden te worden met geldende wet- en regelgeving (bijvoorbeeld ten aanzien van staatsteun).

Bij het verstrekken van een eenmalige subsidie zou elke aanvraag afzonderlijk in het licht van de Europese regels over staatsteun moeten worden beoordeeld. Er is sprake van staatssteun als aan de voorwaarden wordt voldaan zoals omschreven in artikel 107 lid 1 VWEU.

 

Per aanvraag moet worden beoordeeld of aan de criteria voor staatssteun wordt voldaan. Omdat dit in de praktijk zou kunnen leiden tot aanzienlijke vertraging in de behandeling van de aanvragen, kiest de gemeente ervoor om bij alle aanvragen de aanvragers te verzoeken om een overzicht van alle de minimis-steun over de jaren 2019, 2020 en 2021 op te geven, die ze over deze periode hebben ontvangen. Zo wordt bewerkstelligd dat, mocht in een individueel geval toch worden voldaan aan criteria van staatssteun, de verleende steun in de lijn van de minimis-verordening wordt verstrekt.

 

Verantwoording achteraf:

Alle subsidies op basis van dit Afwegingskader worden voorlopig verleend. ‘Voorlopig’ betekent dat de subsidieontvanger die ook een structurele subsidie van de gemeente ontvangt, de verantwoording gelijktijdig met de verantwoording van de structurele subsidie (uiterlijk 15 september 2023) aanlevert. De nadere voorwaarden hiervan staan in de subsidiebeschikking die wordt toegestuurd aan de aanvrager. Gemeente houdt dan onder andere rekening met de ontwikkelingen na voorlopige verlening: ontvangt de subsidieontvanger bijvoorbeeld (toch) geld via het Rijk of een andere vangnetregeling (die ten tijde van de aanvraag eventueel nog niet beschikbaar was), dan kan gemeente de eenmalig verleende subsidie geheel of gedeeltelijk terugvorderen.

Bijlage 2 - Basis voor de aanvraag

Aanvragers moeten het volgende minimaal verklaren:

  • 1.

    Door de COVID-19 pandemie vallen inkomsten weg in de periode maart 2021 t/m maart 2022;

  • 2.

    Er is zo mogelijk gebruik gemaakt van vangnetregelingen zoals die van het Rijk, de Provincie en koepelorganisaties;

  • 3.

    Door het wegvallen van de inkomsten ontstaat er een liquiditeits- of continuïteitsprobleem;

  • 4.

    De aanvragende organisatie heeft er alles aan gedaan om dit zelf op te lossen

  • 5.

    De aanvragende organisatie heeft onvoldoende reserve/spaargeld/voldoende bank/kassaldo voor niet-noodzakelijke onderwerpen die zij kan aanwenden;

  • 6.

    De aanvragende organisatie had voor de COVID-19 pandemie geen continuïteitsproblemen.

En het volgende minimaal beschrijven:

  • 1.

    Doel, doelgroep en activiteiten van de aanvragende organisatie, op hoofdlijnen;

  • 2.

    Hoogte van de aanvraag (in euro);

  • 3.

    Uitleg van acties gedaan om kosten te minimaliseren, uit te stellen of inkomsten te behouden of vermeerderen.

  • 4.

    Overzicht van eerder ontvangen subsidies/staatssteun in 2019, 2020 en 2021.

En het volgende minimaal aanleveren:

  • 1.

    Als geen gebruik is gemaakt van andere vangnetregelingen, dan licht aanvrager toe waarom niet. Is wel gebruik gemaakt van andere vangnetregelingen, dan levert aanvrager bewijsstukken hiervoor aan (toekenningen en afwijzingen)

  • 2.

    Bewijs van huidige of komende betalingsverplichtingen waarvoor de aanvraag gedaan wordt;

  • 3.

    Jaarrekening 2019 en 2020;

  • 4.

    Begroting 2021 en Jaarrekening 2021 waardoor o.a. het volgende zichtbaar wordt:

    • a.

      Welke inkomsten niet gerealiseerd zijn;

    • b.

      Welke kosten de aanvrager heeft weten te verminderen of uit te stellen;

    • c.

      Welke inkomsten van andere vangnetregelingen aanvrager heeft ontvangen of verwacht te ontvangen;

  • 5.

    Begroting 2022;

  • 6.

    Saldo-opgave van alle bankrekeningen (Rekening Courant/betaalrekening en overige (spaar)rekeningen) per 31 december 2021.

  • 7.

    Bij een aanvraag boven de € 20.000 ook:

  • Een liquiditeitsoverzicht 2022 en volgende jaren (cashflow), waarin rekening is gehouden met het schrappen/verschuiven van alle beïnvloedbare uitgaven die niet relevant zijn voor financiële vitaliteit van organisatie. Indien gebruik is gemaakt van steunmaatregelen vanuit het Rijk, moeten deze zijn verwerkt in het liquiditeitsoverzicht.

 

Naar boven