Subsidieregeling armoede- en schuldenaanpak Rotterdam 2023

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rotterdam,

 

gelezen het voorstel van de directeur Maatschappelijke Ondersteuning van het cluster Maatschappelijke Ontwikkeling van 18 mei 2022, M2204-4044;

 

gelet op de artikelen 3, 4, 6 en 8 van de Subsidieverordening Rotterdam 2014;

 

besluit:

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

 

armoede:

situatie waarin negatieve gevolgen worden ondervonden op diverse levensdomeinen vanwege een laag inkomen of schulden;

college:

college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rotterdam;

financiële redzaamheid:

zelfstandig maken van weloverwogen keuzes, zodanig dat de financiën in balans zijn op zowel korte als op lange termijn, al dan niet met gebruikmaking van het sociale netwerk van de inwoners van Rotterdam die leven in armoede;

Rotterdammer:

ingezetene van de gemeente Rotterdam volgens de Basisregistratie Personen;

structurele subsidierelaties:

subsidierelaties die minimaal voor de subsidiejaren 2022, 2021 en 2020 subsidie hebben ontvangen op basis van de Regeling armoede- en schuldenaanpak Rotterdam of de Subsidieregeling armoede- en schuldenaanpak Rotterdam 2020-2022 voor dezelfde of in hoofdzaak dezelfde voortdurende activiteiten.

Artikel 2 Toepassingsbereik

Het bepaalde in deze regeling is uitsluitend van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in artikel 3 bedoelde activiteiten in het kalenderjaar 2023.

Artikel 3 Activiteiten

  • 1.

    Subsidie kan uitsluitend worden verstrekt voor activiteiten die direct of indirect betrekking hebben op het ondersteunen en activeren van Rotterdammers die in armoede of met schulden leven.

  • 2.

    De activiteiten zijn gericht op:

    • a.

      het activeren, inzetten en onderhouden van een netwerk van ervaringsdeskundigen;

    • b.

      het bevorderen van sport- en cultuurparticipatie van Rotterdamse jongeren die opgroeien in armoede;

    • c.

      het onderhouden van een wijknetwerk rondom armoede en schulden;

    • d.

      het bevorderen van financiële redzaamheid;

    • e.

      energietransitie;

    • f.

      het tegengaan van voedselverspilling of bevorderen van hergebruik ten gunste van huishoudens die in armoede of met schulden leven;

    • g.

      de gezondheidsbevordering bij Rotterdammers die opgroeien in armoede;

    • h.

      het bevorderen van de sociaal emotionele competenties van kinderen die opgroeien in armoede;

    • i.

      het vergroten van het bereik van minimaregelingen;

    • j.

      bestaande of nieuwe activiteiten die passen binnen de doelstellingen van het Beleidskader Armoedeaanpak 2019-2022 Uit de Knoop of het Uitvoeringsplan Rotterdamse Schuldenaanpak, Reset Rotterdam.

Artikel 4 Doelgroep

Subsidie kan worden verstrekt aan een rechtspersoon die behoort tot ten minste een van de volgende doelgroepen:

  • a.

    levensbeschouwelijke en religieuze organisaties;

  • b.

    vrijwilligersorganisaties, een georganiseerd verband van personen dat overwegend uit vrijwilligers bestaat en ondersteuning biedt aan de Rotterdammers;

  • c.

    wijkgerichte bewoners- of belangenorganisaties;

  • d.

    sociale ondernemingen, die een maatschappelijke opgave op een bedrijfsmatige manier aanpakken, waarbij blijk wordt gegeven van een bijdrage aan het doel van deze regeling;

  • e.

    maatschappelijke organisaties;

  • f.

    professionele organisaties, waaronder bedrijven en instellingen.

Artikel 5 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

  • 1.

    Voor subsidie komen de redelijk te maken kosten in aanmerking die direct verbonden zijn met de uitvoering van een activiteit als bedoeld in artikel 3.

  • 2.

    Algemene exploitatiekosten, waaronder in ieder geval begrepen huur- en personeelskosten, komen alleen in aanmerking voor een subsidie wanneer deze direct betrekking hebben op de activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd en ten hoogste voor de duur van de activiteiten waarvoor subsidie wordt verleend. Deze kosten zijn realistisch en staan in verhouding tot het aangevraagde subsidiebedrag.

  • 3.

    Niet voor subsidie in aanmerking komen kosten die voorafgaand aan de subsidieverlening of na afloop van de periode waar subsidie voor wordt verleend, zijn gemaakt.

  • 4.

    Voor subsidie komt evenmin in aanmerking de omzetbelasting over de gesubsidieerde kosten.

Artikel 6 Hoogte van de subsidie

Een subsidie bedraagt ten hoogste € 50.000 per aanvraag.

Artikel 7 Subsidieplafond

  • 1.

    Het subsidieplafond voor het kalenderjaar 2023 bedraagt € 820.159 onder voorbehoud dat voldoende middelen door de gemeenteraad op de begroting 2023 beschikbaar worden gesteld.

  • 2.

    Het college kan de hoogte van het subsidieplafond wijzigen.

Artikel 8 Wijze van verdeling structurele subsidierelaties

  • 1.

    Na afloop van de aanvraagtermijn, bedoeld in artikel 12, worden eerst de aanvragen van de structurele subsidierelaties gehonoreerd, tot ten hoogste het subsidiebedrag dat in het jaar 2022 voor dezelfde activiteiten als waar de aanvraag voor het jaar 2023 betrekking op heeft, is verleend.

  • 2.

    Aanvragen van structurele subsidierelaties die een uitbreiding van dezelfde activiteiten of andere activiteiten bevatten ten opzichte van het subsidiejaar 2022, worden behandeld als aanvragen van niet-structurele subsidierelaties.

Artikel 9 Wijze van verdeling niet-structurele subsidierelaties

  • 1.

    Honorering van aanvragen van niet-structurele subsidierelaties die in aanmerking kunnen komen voor subsidie en die niet worden geweigerd, geschiedt in volgorde van de door het college aangebrachte rangschikking, totdat het subsidieplafond is bereikt.

  • 2.

    Bij de rangschikking van de aanvragen kent het college punten toe aan de hand van de volgende aspecten, waarbij voor elk aspect ten hoogste drie punten behaald kan worden:

    • a.

      de mate waarin het project aanvullend is op het reeds bestaande aanbod van armoede en schulden in Rotterdam;

    • b.

      de mate waarin het project Rotterdammers bereikt die met het bestaande aanbod niet of nog niet bereikt worden;

    • c.

      de mate waarin de activiteiten bijdragen aan de doelstellingen van de subsidieregeling;

    • d.

      de mate waarin de activiteiten direct gericht zijn op de doelgroep met armoede- en schuldenproblematiek;

    • e.

      de mate waarin de activiteiten duidelijk zijn beschreven;

    • f.

      de mate waarin de keuze voor de werkwijze is onderbouwd;

    • g.

      de mate waarin de activiteiten aansluiten bij de behoefte van de doelgroep;

    • h.

      de mate waarin activiteiten zijn opgenomen zijn met betrekking tot monitoring en evaluatie;

    • i.

      de mate waarin duidelijk is onderbouwd of er sprake is van samenwerking met andere relevante partijen in de stad;

    • j.

      de mate waarin duidelijk is onderbouwd of er wordt doorverwezen naar gemeentelijke hulpverlening en welzijnspartijen;

    • k.

      de mate waarin per post duidelijk in de begroting is beschreven waarvoor de kosten dienen;

    • l.

      de mate waarin de kosten passen binnen de subsidiabele kosten en aansluiten bij de door de aanvrager beschreven activiteiten;

    • m.

      de mate waarin aannemelijk is dat alle opgegeven kosten bijdragen aan de doelstellingen van de subsidieregeling.

  • 3.

    De score per hoofdonderdeel wordt vermenigvuldigd met de wegingsfactor genoemd in het beoordelingsformulier dat als bijlage bij deze regeling is opgenomen.

  • 4.

    Aanvragen met een hoger puntenaantal bij de totaalbeoordeling gaan bij de verdeling voor op aanvragen met een lager puntenaantal.

Artikel 10 Beoordeling aanvragen

Bij de puntentoekenning, bedoeld in artikel 9, tweede lid, geldt dat een score van minder dan één punt voor ten minste één hoofdonderdeel, leidt tot weigering van de aanvraag.

Artikel 11 Aanvraag

  • 1.

    Aanvragen worden uitsluitend ingediend via het digitale subsidieloket www.rotterdam.nl/subsidies van de gemeente Rotterdam.

  • 2.

    De aanvraag bevat:

    • a.

      een inhoudelijk plan waarin de aspecten, bedoeld in artikel 9, tweede lid, voldoende worden onderbouwd; en

    • b.

      een financiële onderbouwing van ten hoogste één pagina A4-formaat.

Artikel 12 Aanvraagtermijn

Een aanvraag voor een subsidie wordt uiterlijk op 1 oktober 2022 ingediend.

Artikel 13 Aanvullende weigeringsgronden

Onverminderd de artikelen 4:25, tweede lid, en 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 8 van de SVR 2014 kan het college een subsidie weigeren indien:

  • a.

    de aanvrager voor de kosten van de activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd reeds op een andere wijze middelen ontvangt;

  • b.

    de activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd afdoende worden geregeld in de met de gemeente Rotterdam afgesloten overeenkomsten;

  • c.

    er voldoende aanbod is van vergelijkbare activiteiten als de activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd;

  • d.

    voor het overige niet wordt voldaan aan het bepaalde in deze subsidieregeling.

Artikel 14 Subsidieverplichtingen

Onverminderd de artikelen 4:37 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 12 en 12a van de SVR 2014, gelden voor de subsidieontvanger de volgende verplichtingen:

  • a.

    de activiteiten worden volledig in het kalenderjaar 2023 uitgevoerd;

  • b.

    de aanvrager verleent kosteloos medewerking aan een eventueel onderzoek door het college naar de effectiviteit van de gesubsidieerde activiteiten;

  • c.

    de aanvrager richt zich met de te subsidiëren activiteiten direct of indirect op de Rotterdammers die leven in armoede of met schulden.

Artikel 15 Subsidievaststelling

In de aanvraag tot subsidievaststelling toont de subsidieontvanger aan dat de activiteiten een bijdrage hebben geleverd aan een doelstelling als bedoeld in artikel 3.

Artikel 16 Intrekking, overgangsrecht en inwerkingtreding

  • 1.

    Deze subsidieregeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Gemeenteblad waarin zij wordt geplaatst en vervalt op 31 december 2023.

  • 2.

    Deze subsidieregeling blijft van toepassing op subsidies die op grond van deze regeling zijn verstrekt.

Artikel 17 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling armoede- en schuldenaanpak Rotterdam 2023.

Aldus vastgesteld in de vergadering van 7 juni 2022.

De secretaris,

V.J.M. Roozen

De burgemeester,

A. Aboutaleb

Toelichting bij de Subsidieregeling armoede- en schuldenaanpak Rotterdam 2023

Algemene toelichting

 

Deze regeling heeft tot doel Rotterdammers in armoede of met schulden te ondersteunen en te activeren.

 

Naast titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht en de Subsidieverordening Rotterdam biedt deze regeling de wettelijke grondslag voor de beoordeling van subsidieaanvragen op het gebied van armoede en schulden.

 

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

De begrippen die zijn gedefinieerd in de Subsidieverordening Rotterdam zijn onverkort van toepassing op de onderhavige regeling.

 

Onder armoede wordt de doelgroep verstaan die negatieve gevolgen ondervindt op diverse levensdomeinen vanwege een laag inkomen of schulden. Te denken valt aan het niet kunnen meedoen aan sport- en cultuuractiviteiten.

 

Onder financiële zelfredzaamheid worden mensen verstaan die weloverwogen keuzes kunnen maken, zodanig dat de financiën in balans zijn op zowel korte als op lange termijn. We hanteren hiervoor de Nibud competenties:

 

1.

Voldoende inkomsten verwerven om van te leven. Hij/zij verwerft voldoende inkomsten zodat hij/zij in zijn/haar eigen levensonderhoud kan voorzien en houdt daarbij rekening met zijn/haar rechten, plichten en verantwoordelijkheden.

 

2.

De geldzaken organiseren. Hij/zij beheert en monitort de betalingen, houdt de administratie bij en brengt de inkomsten en uitgaven in kaart, zodat er overzicht is dat inzicht geeft in de mogelijkheden om de inkomsten en uitgaven in balans te houden.

 

3.

Verantwoord besteden. Hij/zij besteedt de inkomsten zodanig dat de bestedingen van de consument passen bij de persoonlijke voorkeuren en het beschikbare budget, zodat de inkomsten en uitgaven op de korte termijn in balans zijn.

 

4.

Voorbereid zijn op (on)voorziene gebeurtenissen. Hij/zij houdt er rekening mee dat voorziene en onvoorziene wensen en gebeurtenissen op de (middel)lange termijn gevolgen kunnen hebben voor zijn/haar financiële situatie. Hij/zij stemt de huidige bestedingen hierop af en kiest bewust financiële producten, zodat de inkomsten en uitgaven ook in de toekomst in balans zijn.

 

Artikel 3 Activiteiten

Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor activiteiten die betrekking hebben op de thema’s armoede en schulden. Een aanvraag voor subsidie kan worden ingediend vanaf de datum van inwerkingtreding van deze regeling.

 

De te subsidiëren activiteiten moeten een bijdrage leveren aan de armoede- en schuldenaanpak zoals deze in het beleidskader armoedeaanpak en Reset Rotterdam, uitvoeringsplan schuldenaanpak is verwoord.

 

Zie www.rotterdam.nl/geldenzo voor een overzicht van minimaregelingen waar Rotterdammers aanspraak op kunnen maken.

 

Artikel 4 Doelgroep

Alleen rechtspersonen kunnen een aanvraag indienen.

 

Artikel 5 Kosten die voor subsidie aanmerking komen

De subsidie wordt alleen verleend voor de kosten die direct verband houden met de uitvoering van de activiteiten.

 

Omzetbelasting wordt niet vergoed. De verantwoordelijkheid om te onderzoeken of de activiteiten omzetbelastingplichtig zijn ligt bij de aanvrager.

 

Artikel 8 Wijze van verdeling structurele subsidierelaties

Na sluiting van de indieningstermijn op 1 oktober 2022 worden eerst de structurele subsidierelaties gehonoreerd tot ten hoogste het in 2022 voor die activiteiten verleende subsidiebedrag. Aanvragen van structurele subsidierelaties worden voor een uitbreiding van dezelfde activiteiten of andere activiteiten ten opzichte van de voorgaande jaren behandeld als een niet-structurele subsidierelatie. Bijvoorbeeld een structurele subsidierelatie wil voor 2023 dezelfde activiteiten uitbreiden of de relatie vraagt meer subsidie aan (dan in de voorgaande jaren) voor andere activiteiten dan in de voorgaande jaren, dan wordt dit onderdeel van de aanvraag in behandeling genomen als een aanvraag ingediend door een niet-structurele subsidierelatie.

 

Daarom is het gewenst dat als een structurele subsidierelatie meer of andere activiteiten wil aanvragen voor 2023 dat ze twee subsidieaanvragen indienen. Een aanvraag voor de structurele activiteiten en een aanvraag voor de extra of andere activiteiten. Hierover worden de structurele subsidierelaties van tevoren ingelicht.

 

Lijst structurele subsidierelaties

 

Naam stichting

Projectnaam

Stichting Goud van Noord

Helden van het Oude Noorden

Wilskracht Werkt

Portemonneeplanner

Stichting Renewal Hoek van Holland

De schuilplaats kookt

Stichting Ondersteuning Kind En Huisdier Omgeving Rotterdam

Dierenvoedselbank Rijnmond

Stichting House of Hope

Gezin Centraal

DIVERSION Holding B.V.

MoneyWays op het mbo

Stichting Wijkpastoraat Rotterdam West

Armoedebestrijding Oude Westen Kinderkansen in West

Stichting Anders Rotterdam

 

Stichting Kledingbank Rotterdam

Kledingbank Rotterdam

Interculturele Stichting Salaam

Voedselbank

Eros-Tediro-Combinatie

Zomerland Hoogvliet

Stichting MAIT (Mijn Administratie is Top)

Schuldhulpverlening

Stichting Colours of Impact

Financieel Fit aan de slag met je Talent! & Energie in de wijk

Stichting Gaarkeuken van Rotterdam

Maaltijden voor Rotterdam

Stichting Samen010

Benefietactie Sint voor Kint

 

Artikel 9 Wijze van verdeling niet-structurele subsidierelaties

Nadat de structurele subsidierelaties zijn gehonoreerd worden de aanvragen van de niet-structurele subsidierelaties tegelijkertijd beoordeeld aan de hand van het beoordelingsformulier dat als bijlage bij de subsidieregeling is gevoegd. De beoordeling leidt tot de toekenning van punten per onderdeel (0 tot 3 punten). Sommige onderdelen wegen zwaarder dan andere. Ook deze weging wordt vermeld op het beoordelingsformulier.

 

De aanvraag die de hoogste totaalbeoordeling heeft (na toekenning punten en weging) wordt als eerste gehonoreerd. Daarna volgt de aanvraag met de op een na hoogste totaalbeoordeling totdat het subsidieplafond is bereikt.

 

Artikel 10 Beoordeling aanvragen

De aanvragen worden beoordeeld aan de hand van het beoordelingsformulier. Voor elk deelonderdeel kan 0 tot 3 punten worden behaald. Er wordt een minimumeis aan de kwaliteit van de aanvraag gesteld: als op basis van het beoordelingsformulier wordt bepaald dat op één van de vijf hoofdonderdelen van de aanvraag minder dan 1 punt wordt behaald (dus dat de score per hoofdonderdeel minder dan 1 punt is), dan wordt de aanvraag afgewezen.

 

Voorbeeld:

Voor hoofdonderdeel 1 van het beoordelingsformulier wordt voor de 3 deelvragen respectievelijk 1, 0 en 1 punt behaald. Dit betekent een score van 0,67 afgerond (totaal aantal punten (2), delen door het aantal deelvragen (3)). Deze aanvraag wordt afgewezen op basis van artikel 10 van de subsidieregeling.

 

 

Artikel 11 Aanvraag

Op Subsidie armoede- en schuldenaanpak | Rotterdam.nl is een leidraad opgenomen die kan worden gebruikt bij het opstellen van het inhoudelijke plan.

 

Artikel 13 Aanvullende weigeringsgronden

Subsidies kunnen worden afgewezen op grond van het bepaalde in Titel 4.2 Algemene wet bestuursrecht, alsmede de Subsidieverordening Rotterdam. In aanvulling op de aldaar opgenomen weigeringsgronden van subsidieaanvragen, zijn in artikel 13 aanvullende weigeringsgronden opgenomen. Zo kan het college subsidie weigeren in het geval de aanvraag niet voldoet aan het bepaalde in deze regeling. Op deze wijze wordt gewaarborgd dat uitsluitend subsidie wordt verleend voor de doelstellingen, als genoemd in deze regeling. Activiteiten die reeds subsidie ontvangen van de gemeente komen niet in aanmerking voor subsidie.

 

Artikel 14 Subsidieverplichtingen

Subsidieverplichtingen zijn handelingen die de subsidieontvanger moet verrichten of nalaten om een definitieve aanspraak op het subsidiebedrag te verkrijgen of te behouden.

De activiteiten dienen volledig in het jaar waarvoor de aanvraag is gedaan te worden uitgevoerd.

 

Voorbeeld: als in de aanvraag staat dat de activiteiten in 2023 worden uitgevoerd, dienen de activiteiten ook daadwerkelijk in 2023 afgerond te zijn. Overloop van activiteiten naar 2024 is niet mogelijk, dan wel komt dat deel van de activiteit niet in aanmerking voor subsidie.

Bijlage: beoordelingsformulier en bijbehorende instructie als bedoeld in artikel 9 van de Subsidieregeling armoede- en schuldenaanpak Rotterdam 2023

 

De beoordeling van de subsidieaanvragen van de niet-structurele subsidierelaties vindt plaats aan de hand van het beoordelingsformulier dat in deze bijlage is opgenomen.

 

De aanvragen worden beoordeeld door twee beleidsadviseurs armoede en schulden. De aanvragen worden beoordeeld aan de hand van het beoordelingsformulier (zie hieronder). Voor elk deelonderdeel kan 0 tot 3 punten worden behaald. Er wordt een minimumeis aan de kwaliteit van de aanvraag gesteld: als op basis van het beoordelingsformulier wordt bepaald dat op één van de vijf hoofdonderdelen van de aanvraag minder dan 1 punt wordt behaald (dus dat de score per hoofdonderdeel minder dan 1 punt is), dan wordt de aanvraag afgewezen.

 

Inhoud Plan van Aanpak

1. Aanleiding/achtergrond

Punten (0/1/2/3)

Motivering/toelichting

In welke mate is het project aanvullend op het reeds bestaande aanbod van armoede en schulden in Rotterdam?

In welke mate bereikt het project Rotterdammers die met het bestaande aanbod (nog) niet bereikt worden?

Score per hoofdonderdeel (totaal aantal punten delen door 2)

….. / 2 = …..

Wegingsfactor 15

Beoordeling per hoofdonderdeel (score vermenigvuldigen met wegingsfactor 15):

…. x 15 = .....

2. Doelstelling

Punten (0/1/2/3)

Motivering/toelichting

In welke mate dragen de activiteiten bij aan de doelstellingen van de subsidieregeling?

In welke mate zijn de activiteiten direct gericht op de doelgroep met armoede- en schuldenproblematiek?

Score per hoofdonderdeel (totaal aantal punten delen door 2)

….. / 2 = …..

Wegingsfactor 30

Beoordeling per hoofdonderdeel (score vermenigvuldigen met wegingsfactor 30):

…. x 30 = .....

3. Werkwijze

Punten (0/1/2/3)

Motivering/toelichting

Zijn de activiteiten duidelijk beschreven?

In welke mate is de keuze voor de werkwijze onderbouwd?

In welke mate sluiten de activiteiten aan bij de behoefte van de doelgroep?

In hoeverre zijn ook activiteiten opgenomen met betrekking tot monitoring en evaluatie?

In hoeverre zijn de resultaten SMART geformuleerd?

Score per hoofdonderdeel (totaal aantal punten delen door 5)

….. / 5 = …..

Wegingsfactor 30

Beoordeling per hoofdonderdeel (score vermenigvuldigen met wegingsfactor 30):

…. x 30 = .....

4. Betrokken partijen

Punten (0/1/2/3)

Motivering/toelichting

In welke mate is er sprake is van samenwerking met andere relevante partijen in de stad?

In welke mate is duidelijk onderbouwd of wordt doorverwezen naar gemeentelijke hulpverlening en welzijnspartijen?

Score per hoofdonderdeel (totaal aantal punten delen door 2)

….. / 2 = …..

Wegingsfactor: 10

Beoordeling per hoofdonderdeel (score vermenigvuldigen met wegingsfactor 10):

…. x 10 = .....

5. Kosten

Punten (0/1/2/3)

Motivering/toelichting

Is per post in de begroting duidelijk beschreven waarvoor de kosten dienen?

Passen de kosten binnen de subsidiabele kosten en sluiten ze aan bij de door de aanvrager beschreven activiteiten?

In hoeverre is aannemelijk dat alle opgegeven kosten bijdragen aan de doelstellingen van de subsidieregeling?

Score per hoofdonderdeel (totaal aantal punten delen door 3)

….. / 3 = …..

Wegingsfactor: 15

Beoordeling per hoofdonderdeel (score vermenigvuldigen met wegingsfactor 15):

…. x 15 = .....

 

TOTAALBEOORDELING

Optelsom beoordelingen per hoofdonderdeel.

Maximale score = 300

 

Richtlijn toekenning punten

Aantal

punten

Uitmuntend: uit de door de aanvrager verstrekte informatie blijkt dat volledig is voldaan aan deze vraag. De inhoud is duidelijk, concreet en goed onderbouwd met bewijsstukken en praktijkvoorbeelden.

3

Goed: uit de door de aanvrager verstrekte informatie blijkt dat grotendeels is voldaan aan deze vraag. De inhoud is duidelijk, concreet en goed onderbouwd.

2

Voldoende: uit de door de aanvrager verstrekte informatie blijkt dat in voldoende mate is voldaan aan deze vraag. De inhoud is duidelijk en concreet

1

Onvoldoende: uit de door de aanvrager verstrekte informatie blijkt dat in onvoldoende mate is voldaan aan deze vraag. De inhoud is niet volledig duidelijk en concreet en/of irrelevant.

0

 

Naar boven