Verkeersbesluit voor het aanwijzen van parkeergelegenheid voor opladen elektrische voertuigen op 157 locaties te Lansingerland

Burgemeester en wethouders van Lansingerland;

overwegende het volgende:

Doelstelling

We nemen dit verkeersbesluit voor het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan en het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik (Wegenverkeerswet (WVW) 1994, art. 2).

De WVW 1994, artikel 15, stelt dat we een verkeersbesluit moeten nemen als er een gebod of verbod wordt ingesteld. In dit geval stellen een parkeerverbod in voor niet-elektrische voertuigen. Elektrische voertuigen mogen slechts opladen.

Argumentatie en verkeersmaatregelen

Algemeen

In het Klimaatakkoord is de ambitie neergelegd om in 2030 alle nieuwe auto’s emissieloos te laten zijn. Dit vertaalt zich naar circa 1,9 miljoen elektrische personenauto’s. Onder de paraplu van het Klimaatakkoord is de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) opgezet, waarbinnen publieke en private partijen samenwerken om deze ambitie te kunnen realiseren.

Ook in Lansingerland zien we een toename in het aantal elektrische voertuigen. In de visie Lansingerland Duurzaam beschrijven we dat we deze ontwikkeling willen ondersteunen door een dekkend netwerk van laadinfrastructuur in te richten. Om de groei van het aantal elektrische voertuigen goed te kunnen faciliteren hebben we een prognose gemaakt om de tot 2025 verwachte behoefte aan openbare laadpalen in kaart te brengen. Daarbij geldt wel dat het uitgangspunt is dat, wanneer dat legaal mogelijk is, men op eigen terrein laadvoorzieningen installeert. Het gebruikte model om de laadbehoefte in te schatten geeft op grond van lokale data inzicht in de spreiding en concentratie van de openbare laadbehoefte. Deze lokale laadbehoefte is vervolgens vertaald in een zogenoemde strategische kaart, met concrete laadlocaties op straatniveau. De locatiekeuzes zijn tot stand gekomen op basis van de uitgangspunten zoals vastgelegd in het door B&W vastgestelde plaatsingskader (kenmerk T20.15309), met inachtneming van de reacties die zijn ingediend tijdens het participatietraject.

Bedoelde uitgangspunten betreffen onder andere:

  • De loopafstand van een woning tot een laadpaal is maximaal 200 meter (enkele gevallen uitgezonderd).

  • Op plekken waar nu al veel geladen wordt, komen meer laadpalen.

  • We faciliteren ook palen die niet primair voor bewoners bedoeld zijn, maar ook voor bezoekers, zakelijke veelrijders en ondernemers.

We wijzen parkeerplaatsen toe voor het opladen van elektrische auto’s door het plaatsen van elektrische oplaadpalen, allen met twee aansluitingen. We reserveren deze plekken door middel van verkeersborden, ondersteund met kruisen op het wegdek. Op deze plekken mogen dan alleen nog voertuigen staan die zijn aangesloten op de elektrische oplaadpaal en worden opgeladen. Na de plaatsing van de laadpaal kruisen we in eerste instantie één parkeervak af. Als het verbruik toeneemt er naar verwachting voldoende behoefte ontstaat, kruisen we pas het tweede vak af.

Doordat we voor al deze locaties in één keer een verkeersbesluit nemen, verkorten we de tijd tussen aanvraag en plaatsing. In beginsel wordt een laadpaal pas geplaatst als daar behoefte aan is. Dit betekent dat niet direct op alle plekken een laadpaal wordt geplaatst. De behoeftebepaling om een laadpaal te plaatsen is gebaseerd op basis van individuele aanvragen van bewoners/ ondernemers/zakelijke veelrijders, maar ook op basis van prognose en bij nieuwbouwwijken.

Laadlocaties

Alle laadlocaties die onder dit verkeersbesluit vallen, kunt u vinden in bijlage 2. Deze bijlage bevat de foto’s van de exacte locaties.

Lopende aanvragen gingen via bezwaarprocedure

Tijdens en na de zienswijzeperiode liepen de aanvragen voor laadpalen gewoon door. Wij namen voor deze aanvragen een apart verkeersbesluit. Deze locaties zijn niet meer opgenomen in dit definitieve besluit. Het gaat om 10 locaties.

Uitzonderingen

Het kan voorkomen dat de groei zodanig is, dat er meer palen geplaatst moeten worden dan op de locaties van dit besluit. In dat geval nemen we voor die locaties een apart verkeersbesluit.

Belangenafweging

We hebben in de afgelopen maanden een groot aantal aanvragen om laadpalen verspreid over de gehele gemeente beoordeeld. De door ons verwachte verschuiving tussen voertuigen die op fossiele brandstoffen rijden naar elektrische voertuigen wordt zichtbaar. We vinden het om die reden aanvaardbaar om ook in wijken waar de parkeerdruk hoog is parkeerplaatsen aan te wijzen voor elektrische voertuigen. Meestal komt een elektrische auto dan ook in de plaats van een niet elektrische auto. Daarbij wordt ook in eerste instantie 1 parkeervak gereserveerd. Zodra de behoefte om op te laden daar aanleiding voor geeft, wordt de tweede plek pas gereserveerd. Op deze wijze neemt de parkeerdruk in beginsel niet toe.

Belanghebbenden hebben eerder al kunnen reageren op de voorgestelde locaties. Wij hebben deze opmerkingen afgewogen en voor zover de opmerkingen daar aanleiding toe gaven, verwerkt in de locaties van dit besluit. U vindt de opmerkingen en onze reactie daarop op de website www.lansingerland.nl/laadpalen.

We hebben alle (ingediende) belangen zorgvuldig afgewogen. Waar nodig en mogelijk hebben we andere locaties gekozen, omdat deze beter voldeden.

Zienswijzen

Voor de vaststelling van de locaties gebruiken we de procedure volgens artikel 3.4 van de Awb. Daartoe heeft het college besloten bij de vaststelling van het ontwerpbesluit. Daarom konden er tegen het ontwerpbesluit zienswijzen worden ingediend.

We hebben op het ontwerp-verkeersbesluit van 19 personen reacties ontvangen. In de als bijlage 1 opgenomen Nota zienswijzen, tevens onderdeel uitmakend van dit besluit, zijn de reacties (samengevat) weergegeven met daarbij een reactie van de gemeente erop. Van de 19 reacties behandelen we er 15 als zienswijze. Vier reacties hadden namelijk geen betrekking op een beslispunt in het ontwerpbesluit.

De ingediende zienswijzen hebben tot vier alternatieve locaties in het onderhavige verkeersbesluit geleid. We besloten één locatie te verwijderen. Voor de motivering wordt verwezen naar de nota zienswijzen (T22.00633), tevens onderdeel uitmakend van dit besluit.

Situering en beheer van de wegen

De in dit verkeersbesluit genoemde wegen liggen binnen de bebouwde kom van de gemeente Lansingerland en zijn bij deze gemeente in beheer en onderhoud.

Overleg met politie

Conform artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de politie, namens de korpschef.

Besluiten:

  • I.

    De zienswijzen van de indieners ontvankelijk te verklaren.De zienswijzen 5, 8, 9, 10 en 15 gegrond te verklaren conform de in de ‘Nota zienswijzen’ (T22.00633) opgenomen motivering;

  • II.

    De zienswijzen 5, 8, 9, 10 en 15 gegrond te verklaren conform de in de ‘Nota zienswijzen’ (T22.00633) opgenomen motivering;

  • III.

    De als bijlage I opgenomen ‘Nota zienswijzen’ (T22.00633), tevens onderdeel uitmakend van dit besluit, vast te stellen;

  • IV.

    De locaties weergegeven in onderstaande tabel en in bijlage 2 aan te wijzen als parkeer-plaatsen die uitsluitend zijn bedoeld voor het opladen van elektrische voertuigen door de parkeerplaatsen herkenbaar te maken door het plaatsen van de borden E4 van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, met de onderborden “opladen elektrische voertuigen” en “pijlaanduidingen”.

Met een vriendelijke groet,

burgemeester en wethouders van Lansingerland

Mickel Beckers

Gemeentesecretaris

drs. Pieter van de Stadt

Burgemeester

Burgerparticipatie

Voordat het ontwerp van dit besluit ter inzage is gelegd hebben wij eenieder tussen 28 juni en 26 juli 2021 in de gelegenheid gesteld om via een online portaal een reactie in te dienen op de zogenoemde strategische kaart, met daarop locatievoorstellen voor toekomstige laadpalen. De wijze waarop tijdens deze periode ingediende reacties al dan niet hebben geleid tot aanpassing van de locatievoorstellen is weergegeven op www.lansingerland.nl/laadpalen.

Ter inzage

Het ontwerpverkeersbesluit met daarop betrekking hebbende stukken lag met ingang van woensdag 1 december 2021 ter inzage. Inzien kan via de website van de gemeente: www.lansingerland.nl/laadpalen. Dit is in lijn met artikel 3.4 van de Awb.

Zienswijzen

Belanghebbenden konden van 1 december 2021 tot en met 12 januari 2022 een zienswijze op het ontwerpverkeersbesluit indienen.

Beroep

Bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u een beroepschrift sturen aan de rechtbank in Rotterdam.

Het adres is:

Rechtbank Rotterdam

Sector Bestuursrecht

Postbus 50951

3007 BM ROTTERDAM

Zorgt u ervoor dat u het beroepschrift indient binnen zes weken na de verzenddatum van deze brief. Daarmee voorkomt u dat de rechtbank uw beroepschrift niet meer kan behandelen.

Het besluit geldt ook tijdens de beroepsprocedure. Is voor u een snelle beslissing noodzakelijk? Dan kunt u een voorlopige voorziening aanvragen bij de Voorzieningenrechter van de rechtbank in Rotterdam. Dit is een voorlopige beslissing, tot er een beslissing over uw beroep is genomen. Het adres is:

Rechtbank Rotterdam

Sector Bestuursrecht

Postbus 50951

3007 BM ROTTERDAM

U kunt ook digitaal een beroepschrift of een verzoek om een voorlopige voorziening indienen bij de rechtbank. Daarvoor moet u wel een elektronische handtekening (DigiD) hebben.

Op http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht vindt u de voorwaarden.

Naar boven