Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Roermond houdende regels omtrent het tijdelijk dogen van de uitbreiding van terrassen in Coronatijd

Het college van burgemeester en wethouders van Roermond heeft besloten tijdelijke uitbreiding van terrassen, mits voldaan aan gestelde voorwaarden, tijdelijk te gedogen. De gedoogperiode duurt vanaf de door het Rijk benoemde datum tot en met 31 december 2021.

Toelichting

De Nederlandse corona- aanpak is erop gericht om het virus maximaal onder controle te houden, de zorg niet te overbelasten en kwetsbaren in de samenleving te beschermen. Dankzij de naleving van de maatregelen komt er nu stap voor stap meer ruimte in de anderhalve meter samenleving (en hiermee ruimte om te ondernemen). Dit voorstel heeft betrekking op de versoepeling van de maatregelen; de openstelling van de terrassen. Voor de ondernemer komt er na een lange tijd weer ruimte om inkomsten te genereren en de gasten kunnen weer genieten van de (horeca) gastvrijheid van Roermond. De horeca is zeer beperkt geweest om inkomen te generen de afgelopen periode en indien de terrassen binnen de huidige vergunde ruimte geopend mogen worden, blijft de verdiencapaciteit zeer beperkt. De claim op extra ruimte – op zowel openbare als particuliere grond - legt een druk op andere activiteiten (o.a. de beheersbaarheid van bezoekersstromen) en brengt aandachtspunten met zich op het gebied van veiligheid en toegankelijkheid. De extra ruimte in m2 die gevraagd wordt door de horeca betekent over het algemeen niet een toename in het aantal stoelen. Wil men de huidige terrascapaciteit veilig kunnen inzetten heeft men gemiddeld 3 keer zoveel oppervlakte nodig.

 

De maatregelen om het coronavirus te beperken hebben een impact op samenleving. De behoefte aan sociaal contact groeit. Dit wordt ook erkend in de landelijke aanpak, dit vertaalt zich in het advies van ‘blijf thuis’, naar ‘vermijd drukte’. Het openstellen van de horeca voorziet in de behoefte van de samenleving om weer contact te hebben en om ‘onder de mensen te zijn.’ Het is nodig dat er ruimte wordt geboden. Letterlijk om plekken te creëren waar mensen kunnen vertoeven, en ook de ruimte waar dit veilig gebeurt (voldoende afstand wordt geborgd).

Gemeente Roermond staat in beginsel welwillend tegenover verzoeken voor tijdelijke uitbreiding van de terrassen om ondernemers en de samenleving in deze moeilijke tijd, tegemoet te komen. Dit uiteraard met inachtneming van de landelijke maatregelen. Om de tijdelijke uitbreiding mogelijk te maken, heeft de gemeente Roermond voorwaarden opgesteld waar de horeca (individueel of als collectief) aan moet voldoen. Deze uitbreiding is in strijd met het huidige terrassenbeleid, APV (art. 2:28 / 2:28a), Drank & Horecawet (art 3.). De overheid heeft de taak om de gestelde voorwaarden in wet- en regelgeving te handhaven. Ons college van burgemeester en wethouders, of in sommige situaties ook de burgemeester, individueel zien daarom toe op de naleving van voor een ieder geldende spelregels. Deze beleidsregel behandelt een uitzondering op de algemene beginselplicht tot handhaving, namelijk het afzien van handhaving door een overtreding tijdelijk te gedogen. Het betreft het gedogen van de tijdelijke situatie dat terrassen - onder voorwaarden – worden uitgebreid in de periode vanaf de door het Rijk benoemde datum tot en met 31 december 2021.

 

Gemeente Roermond heeft voorwaarden gesteld aan individuele ondernemers die hun terras tijdelijk willen uitbreiden en aan collectieve initiatieven voor de horecaconcentratiegebieden, te weten Markt, Munsterplein, Roerkade, Zwartbroekplein, Stationsplein.

 

Vanwege de Corona crisissituatie wordt voorgesteld de tijdelijke uitbreiding, mits voldaan aan de gestelde voorwaarden, tijdelijk te gedogen. De burgemeester wordt verzocht in te stemmen met de beleidsregel ‘tijdelijk gedogen uitbreiding terrassen in Coronatijd’ (zie voorwaarden)

 

Concreet betekent het dat indien een ondernemer zijn terras wil uitbreiden en aan de gestelde voorwaarden kan voldoen, dit via een meldingsplicht kenbaar wordt gemaakt aan de gemeente. Dit vindt plaats via de website. Met de horecaconcentratiegebieden zijn afspraken gemaakt over de ruimtelijke inrichting van de pleinen en zijn tevens algemene voorwaarden opgesteld.

Voorwaarden tijdelijke uitbreiding terrassen n.a.v. versoepeling maatregelingen corona maatregelen voor de volgende periode: Start (de door het Rijk benoemde datum) tot en met 31 december 2021.

Wij onderscheiden 2 varianten:

  • 1.

    Collectieve aanpak voor de horeca concentratiegebieden, te weten Stationsplein, Munsterplein, Markt, Roerkade, Zwartbroekplein.

  • 2.

    Individuele aanpak voor terrasuitbreiding op locaties buiten de horecaconcentratiegebieden.

 

1. Collectieve aanpak voor de horeca concentratiegebieden.

Bij de collectieve pleinen aanpak bepaalt de gemeente de (ruimtelijke) kaders waarbinnen de horeca zijn terras kan opstellen. Hoe de horeca op de pleinen dit onderling verdeelt is aan het collectief. De kaders zorgen ervoor dat de extra ruimte voor de terrassen op een veilige, leefbare en toegankelijke manier worden opgesteld. Per plein is geduid - middels tekening – hoe de ruimte is verdeeld en is tevens vermeld wat de impact op de andere gebruikers van de ruimte is en welke keuzes hierin worden gemaakt.

 

Algemene voorwaarden horeca concentratiegebieden (Markt, Munsterplein, Stationsplein, Zwartbroekplein, Roerkade)

 

Landelijke richtlijnen uitvoering horeca terrassen

 

  • -

    U moet aan een tafel zitten.

  • -

    U moet 1,5 meter afstand houden van andere bezoekers.

  • -

    Mensen uit 1 huishouden, hoeven geen afstand te houden.

  • -

    In een checkgesprek vooraf tussen ondernemer en klant wordt ingeschat of een bezoek risico’s oplevert.

Regionale richtlijnen

 

  • -

    De openbare orde en (verkeers-) veiligheid mag niet in het geding komen;

  • -

    Er moet recht worden gedaan aan (de belangen van) alle gebruikers van een locatie of omgeving;

  • -

    Er moet rekening worden gehouden met de kwetsbare groepen in de samenleving;

  • -

    Er moet integraal worden gekeken en niet uitsluitend sectoraal;

  • -

    Er mag niet voorbij worden gegaan aan inzichten uit – en wetenschap van crowdmanagement (waaronder de inrichting van de publieke ruimte) en crowd-control (bijsturen van gedrag)

Gemeentelijke richtlijnen voor de horecaconcentratiegebieden (Markt, Munsterplein, Stationsplein, Zwartbroekplein, Roerkade)

 

  • -

    De tijdelijke uitbreiding van terrassen geldt van de door het Rijk benoemde startdatum tot en met 31 december 2021.

  • -

    Bereikbaarheid hulpvoertuigen dient te worden gegarandeerd. Zorg er voor dat de vrije ruimte van min. 4.5 meter en 4.2 meter vrije doorgangshoogte gewaarborgd blijft.

  • -

    Wandelpaden om het horecaplein (indien 2 richting) dienen minimaal 5 meter breed en obstakelvrij te zijn.

  • -

    Er dient ruimte ingericht te worden voor wachtende gasten (niet op doorgaande wandelpaden).

  • -

    De horeca is verantwoordelijk voor het wachtrijmanagement

  • -

    Per plein is op tekening vastgelegd waar de terrasuitbreiding kan plaatsvinden, u dient deze maatvoering te respecteren.

  • -

    U dient zelf toestemming te verkrijgen van eigenaren indien u voor een pand terras wilt houden, waar normaliter geen terras staat.

  • -

    Ten tijde van de weekmarkten dient het terras te worden opgeruimd (geldt op zaterdag voor locatie Markt en op woensdag voor locatie Munsterplein).

  • -

    De locatie van een eventuele toiletwagen dient te worden afgestemd met de gemeente.

  • -

    Een toiletwagen dient verwijderd te worden ten tijde van de weekmarkt.

  • -

    Voor locatie Munsterplein geldt specifiek de afstemming met het kerkbestuur. De terrassen dienen te allen tijde plaats te maken voor activiteiten van de Munsterkerk.

  • -

    De gemeente zal monitoren of de opzet voldoet aan de door (landelijke, regionale en gemeentelijke richtlijnen), en kan te allen tijde aanpassingen aan de opzet vereisen indien de veiligheid onvoldoende geborgd is of wanneer landelijke of regionale richtlijnen dit vereisen.

  • -

    De huidige exploitatievergunning blijft geldig. Hiervoor hoeft geen gewijzigde aanvraag voor ingediend te worden.

  • -

    Huidige regels van de terrasvergunning alsmede de drank en horeca vergunning omtrent terrassen gelden tevens voor de tijdelijke uitbreiding

  • -

    Op een terras zijn geen tappunten toegestaan, tenzij noodzakelijk voor de bedrijfsvoering om de veiligheid voor de bezoekers en werknemers te kunnen garanderen.

  • -

    U onderhoudt en gebruikt het terras zonder gevaar voor weggebruikers

  • -

    Als in het belang van de openbare orde, veiligheid, het verkeer of ter uitvoering van openbaar werk nodig is, verplaatst of verwijdert u het terras op eerste aanzegging van de politie, van of namens het hoofd van afdeling Bouwtoezicht van de gemeente of van buitengewone Opsporingsambtenaren (BOA) van de afdeling Stadstoezicht

  • Houd 1.5m afstand tussen:

    • -

      Stoelen op het terras

    • -

      Stoelen in de route waar de voetgangers lopen

    • -

      Stoelen van het tijdelijk terras op de weg of in de openbare ruimte en de stoelen op het terras waar u reeds een vergunning voor heeft.

    • -

      Terrassen van andere horecaondernemers.

  • -

    Zorg voor een vrije ruimte met een straal van 2 meter bij elke (nood) uitgang. Zet er geen tafels, stoelen of andere voorwerpen

  • -

    Houd brandkranen of droge blusleidingen bereikbaar

  • -

    Voorkom brandgevaar en gevaarlijke situaties bij brand

  • -

    U mag niets vastmaken aan voorwerpen van de gemeente. U mag bijvoorbeeld geen terrasschoten, parttenten vastmaken in de grond.

  • -

    Er moet rekening worden gehouden met de kwetsbare groepen/mindervalide in de samenleving

  • -

    Op het terras mag geen muziek te horen worden gebracht;

  • -

    Schade aan personen en/of eigendommen van de gemeente en/of derden, welke het gevolg is van het gebruik van de tijdelijk gedoogde uitbreiding, althans de verstrekte tijdelijke gedoogverklaring, komt voor rekening van de melder respectievelijk de houder van de tijdelijke gedoogverklaring. De melder c.q. de houder dient bij het doen van de melding, althans bij het indienen van het verzoek om een gedoogverklaring aan te geven dat hij de gemeente voor aanspraken uit dezen hoofde zal vrijwaren.

2. Individuele aanpak

Voor de tijdelijke terras uitbreiding op de overige horeca-locaties (niet zijnde de hierboven genoemde horecaconcentratiegebieden) gelden onderstaande voorwaarden.

 

Algemene landelijke richtlijnen.

 

Uitvoering horeca terrassen

  • -

    U moet aan een tafel zitten.

  • -

    U moet 1,5 meter afstand houden van andere bezoekers.

  • -

    Mensen uit 1 huishouden, hoeven geen afstand te houden.

  • -

    In een checkgesprek vooraf tussen ondernemer en klant wordt ingeschat of een bezoek risico’s oplevert.

Regionale richtlijnen

  • -

    De openbare orde en (verkeers-) veiligheid mag niet in het geding komen;

  • -

    Er moet recht worden gedaan aan (de belangen van) alle gebruikers van een locatie of omgeving;

  • -

    Er moet rekening worden gehouden met de kwetsbare groepen in de samenleving;

  • -

    Er moet integraal worden gekeken en niet uitsluitend sectoraal;

  • -

    Er mag niet voorbij worden gegaan aan inzichten uit – en wetenschap van crowdmanagement (waaronder de inrichting van de publieke ruimte) en crowd-control (bijsturen van gedrag);

Kaders uitbreiden terrassen horeca excl. aangewezen pleinen binnenstad.

Voor de volgende pleinen worden maatwerkoplossingen gemaakt in samenwerking met de KHN en vertegenwoordigers van de pleinen;

  • -

    Markt

  • -

    Munsterplein

  • -

    Stationsplein

  • -

    Roerkade

  • -

    Zwartbroekplein

Lokale algemene voorwaarden/richtlijnen

  • -

    Terrassen die zich bevinden op de volgende straten dienen zich actief te melden bij de gemeente voor maatwerk oplossingen;

    • Varkensmarkt

    • Steenweg

    • Bergstraat

    • Marktstraat

    • Neerstraat (tot aan voetgangersgebied)

    • Hamstraat

    • Brugstraat

  • -

    De huidige exploitatievergunning blijft geldig. Hiervoor hoeft geen gewijzigde aanvraag voor ingediend te worden.

  • -

    Uitbreiden enkel horeca met een vergund terras.

  • -

    De tijdelijke terrassen gelden tot en met maximaal 31 december 2021 (er vind een evaluatie plaats om deze termijn eventueel te verlengen).

  • -

    Huidige regels van de terrasvergunning alsmede de drank en horeca vergunning omtrent terrassen gelden tevens voor de tijdelijke uitbreiding.

  • -

    De geldende noodverordening kan beperkingen opleggen voor de uitvoering van uw onderneming.

  • -

    U mag alleen een terras plaatsen in de openbare ruimte bij dan wel in de nabijheid van horecagebouwen en recreatieve instellingen.

  • -

    Voor straten kunt u alleen een voorstel voor een uitbreiding van terrassen insturen als hiervoor ruimte is. Stem af met de eigenaar/ondernemers van de gebouwen in deze straten.

  • -

    In uw uitwerking dient ook rekening gehouden te worden met wachtrijruimte voor bezoekers

  • -

    Houd de weg vrij voor ambulances en andere hulpverleners. Zorg voor vrije ruimte van min. 4.5 meter.

  • -

    Op een terras zijn geen tappunten toegestaan, tenzij noodzakelijk voor de bedrijfsvoering om de veiligheid voor de bezoekers en werknemers te kunnen garanderen.

  • -

    U onderhoudt en gebruikt het terras zonder gevaar voor weggebruikers.

  • -

    Als in het belang van de openbare orde, veiligheid, het verkeer of ter uitvoering van openbaar werk nodig is, verplaatst of verwijdert u het terras op eerste aanzegging van de politie, van of namens het hoofd van afdeling Bouwtoezicht van de gemeente of van buitengewone Opsporingsambtenaren (BOA) van de afdeling Stadstoezicht.

    Houd 1.5m afstand tussen:

    • -

      Stoelen op het terras

    • -

      Stoelen in de route waar de voetgangers lopen

    • -

      Stoelen van het tijdelijk terras op de weg of in de openbare ruimte en de stoelen op het terras waar u reeds een vergunning voor heeft.

    • -

      Terrassen van andere horecaondernemers.

  • -

    Zorg voor een vrije ruimte met een straal van 2 meter bij elke (nood) uitgang. Zet er geen tafels, stoelen of andere voorwerpen.

  • -

    Houd brandkranen of droge blusleidingen bereikbaar.

  • -

    Voorkom brandgevaar en gevaarlijke situaties bij brand.

  • -

    U mag niets vastmaken aan voorwerpen van de gemeente. U mag bijvoorbeeld geen terrasschoten, parttenten vastmaken in de grond.

  • -

    U dient via een markering aan te geven hoe groot uw terras is. Dit geeft duidelijkheid voor de bezoeker.

  • -

    Er moet rekening worden gehouden met de kwetsbare groepen/mindervalide in de samenleving.

  • -

    Op het terras mag geen muziek te horen worden gebracht.

  • -

    Schade aan personen en/of eigendommen van de gemeente en/of derden, welke het gevolg is van het gebruik van de tijdelijk gedoogde uitbreiding, althans de verstrekte tijdelijke gedoogverklaring, komt voor rekening van de melder respectievelijk de houder van de tijdelijke gedoogverklaring. De melder c.q. de houder dient bij het doen van de melding, althans bij het indienen van het verzoek om een gedoogverklaring aan te geven dat hij de gemeente voor aanspraken uit dezen hoofde zal vrijwaren.

Middels een meldingsplicht dient de aanvrager zijn terrasuitbreiding kenbaar te maken. Dit gebeurt via een meldingsformulier op de website.

Aldus besloten door het college van burgemeester en wethouders van Roermond op 2 maart 2021.

burgemeester en wethouders van Roermond,

De secretaris, ir. J.A.G.M. van Aaken

De burgemeester, M.J.D. Donders – de Leest

Naar boven