Aanwijzingsbesluit informatiebeheer

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Gooise Meren;

in de hoedanigheid van verantwoordelijk overheidsorgaan voor documenten op basis van artikel 30 van de Archiefwet 1995;

gelet op artikel 32, derde lid, van de Archiefwet 1995 en artikel 3b van het Archiefbesluit 1995;

besluit:

 

  • I.

    Als gemeentearchivaris aan te wijzen: Dhr. C.M. van Driel;

  • II.

    dat dit besluit in werking treedt op 1 januari 2020 en wordt aangehaald als: Aanwijzingsbesluit Gemeentearchivaris Gooise Meren 2020

Belanghebbenden kunnen tegen dit besluit binnen zes weken na de dag van publicatie een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Gooise Meren, postbus 6000, 1400AH, Bussum. Een bezwaarschrift schorst de werking van het besluit niet.

Belanghebbenden kunnen bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank Midden Nederland, locatie Utrecht, Postbus 16005, 3500 DA Utrecht, verzoeken een voorlopige voorziening te treffen indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist. Voorwaarde is dat u ook een bezwaarschrift hebt ingediend.

Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet ten minste bevatten:

  • de naam en het adres van de indiener;

  • de datum waarop u het bezwaarschrift schrijft;

  • een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht, en

  • de reden(en) waarom u het niet eens bent met het besluit.

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Gooise Meren.

de burgemeester

H.M.W. ter Heegde

de secretaris

D.J. van Huizen

Toelichting

In artikel 30, eerste lid, van de Archiefwet 1995 (hierna: Archiefwet) is de zorgplicht voor de documenten van de gemeentelijke organen bij burgemeester en wethouders (verantwoordelijk overheidsorgaan) gelegd.

Dit besluit betreft een besluit dat burgemeester en wethouders moeten nemen om aan hun verantwoordelijkheid op grond van de Archiefwet te voldoen.

Onderdeel I betreft de aanwijzing van de gemeentearchivaris overeenkomstig artikel 32, derde lid, van de Archiefwet. De aanwijzing eindigt van rechtswege met ingang van de datum dat de uitoefening van de functie van gemeentearchivaris geen onderdeel meer uitmaakt van de werkzaamheden van de betreffende ambtenaar. Burgemeester en wethouders zijn bevoegd tot het benoemen, schorsen en ontslaan van voldoende deskundig personeel (artikel 160, eerste lid, aanhef en onder d, van de Gemeentewet).

In artikel 2, eerste lid, van het Archiefbesluit wordt voorgeschreven dat de belangen van het bestuur en de burger alsmede historische en culturele belangen bij vervanging, selectielijsten en vervreemding moeten worden afgewogen. De verantwoordelijke voor de informatiehuishouding vertegenwoordigt het belang van het bestuur; de archivaris historie en cultuur

Naar boven