Wijziging Beleid exploitatievergunning horeca en openbare inrichtingen Gemeente Nieuwegein 2019

De burgemeester van de gemeente Nieuwegein;

 

gelet op artikel 2:28 van de Algemene plaatselijke verordening;

 

besluit:

vast te stellen

 

Besluit tot wijziging van het Beleid exploitatievergunning horeca en openbare inrichtingen Gemeente Nieuwegein 2019;

 

Het Beleid exploitatievergunning horeca en openbare inrichtingen Gemeente Nieuwegein 2019 wordt als volgt gewijzigd:

Artikel I  

Na hoofdstuk 7 wordt een nieuw hoofdstuk ingevoegd dat als volgt luidt:

 

Hoofdstuk 8: tijdelijke uitbreiding terrassen in verband met corona maatregelen

 

In verband met de Covid-19 uitbraak en de daarop vastgestelde maatregelen van het kabinet en de Veiligheidsregio, moesten horecaondernemers voor langere tijd de deuren van hun inrichting sluiten. Ook de terrassen bleven dicht. Op 1 juni 2020 worden de maatregelen voor horecaondernemers versoepeld (en voor enkele andere branches). Zo mogen terrassen weer open, met inachtneming van de geldende coronamaatregelen.

 

Enkele horecaondernemers en winkelcentrumeigenaren hebben de gemeente benaderd met de vraag of zij tijdelijk een groter terras mogen exploiteren (ten opzichte van het huidige toegestane terras). De 1,5 meter maatregel heeft tot gevolg dat er minder tafels en stoelen op de huidige terrassen kunnen staan. De gemeente wil hieraan tegemoetkomen. Daar waar het mogelijk is, wordt uitbreiding van een terras tijdelijk toegestaan tot 1 januari 2021. Daarna komen alle uitbreidingen van de terrassen te vervallen. De terrassen gaan dan weer terug naar de oorspronkelijke afmetingen zoals opgenomen in de horeca-exploitatievergunning. Het is immers een tijdelijke maatregel in verband met de 1,5 meter vereiste. Beseft moet worden dat de verruimde terrassen ook een bepaalde druk geven op de openbare ruimte. Herstel naar de oude situatie (wat een goede verhouding weergeeft tussen de terrassen en de beschikbare vrije openbare ruimte) is op een gegeven moment noodzakelijk en onoverkomelijk.

 

Samen met de betreffende horecaondernemer wordt gekeken naar de ruimtelijke mogelijkheden ter plaatse of in de directe omgeving. Dit is maatwerk. Er is op bepaalde plekken in Nieuwegein van oudsher al meer ruimte, zoals op City en Muntplein, dan ten opzichte van andere locaties, zoals Vreeswijk en Jutphaas. Daarom is het niet voor elke ondernemer mogelijk om een even grote uitbreiding te realiseren. Net zoals dat ook niet kon voordat de coronamaatregelen werden ingevoerd. Ook voor die tijd was de grootte van het terras afhankelijk van de locatie en de ter plaatse beschikbare ruimte. Dat zal nu niet anders zijn. Veiligheid staat altijd voorop. Er moet altijd voldoende ruimte overblijven voor het veilig kunnen passeren van wandelaars/winkelend publiek en hulpdiensten (calamiteitenroute). Ter indicatie: het gaat om zones tussen 3½ en 5 meter breed. Dit is ook afhankelijk van de adviezen van de politie en de VRU. Daarom moet de horecaondernemer ook nadenken hoe om te gaan met wachtenden voor een plekje op het terras. Lange rijen wachtenden zijn niet wenselijk en moeten vermeden worden, zeker nu de openbare ruimte door het vergrote terras al is beperkt. Te denken valt aan reserveringen of wachtenden terugbellen zodra er een plekje vrij is op het terras.

Uitgangspunt bij de uitbreiding van het terras is in ieder geval dat de horecaondernemer op het totale terras (het regulier verleende terras en het verruimde terras) niet meer zitplaatsen mag creëren dan hij oorspronkelijk exploiteerde op het regulier verleende terras (dus voor de coronamaatregelen). Daar waar er dus voldoende ruimtelijke mogelijkheden zijn, geeft deze bepaling een beperking aan in maximale grootte van het tijdelijk verruimde terras.

 

Voor de Markt (City) geldt de volgende voorwaarde: daar waar er nog sprake is van beschikbare terrasruimte (vrijliggende terrassen, zoals opgenomen in de tekening bij dit beleid), moet deze ruimte eerst ingevuld worden. Als er meer animo is voor de vrijliggende terrassen dan ruimte, wordt eerst bekeken of de vrijliggende terrassen verdeeld kunnen worden onder de horecaondernemers. Zodra alle terrassen, zoals opgenomen in de tekening, zijn gevuld, wordt vervolgens per geval bekeken wat de opties zijn. Denk bijvoorbeeld aan het delen van de verruimde terrassen in goed overleg tussen de horeca-ondernemers (de één daghoreca en de ander avondhoreca bijvoorbeeld). Ook een uitbreiding voor de gevel van een naburig pand kan eventueel een optie zijn. De horecaondernemer moet dan wel met de ondernemer/bewoner/eigenaar/huurder van het naburige pand hierover afspraken maken en deze op papier zetten (zoals specifieke afspraken over de afmetingen van dit terras, welke dagen en tijdstippen, dat doorgangen naar het naburige pand niet geblokkeerd mogen worden etc.). Deze schriftelijke toestemming moet de ondernemer bij het verzoek tot uitbreiding bij de gemeente indienen. Uitgangspunt hierbij is dat iedereen die een belang heeft in het naburige pand (eigenaar en huurder bijvoorbeeld) akkoord moet zijn.

 

Horecaondernemers waarbij een uitbreiding van het terras wordt goedgekeurd, moeten zich er van bewust zijn dat dit een coulanceregeling is vanuit de gemeente. De toegekende verruiming betekent niet dat de bestaande horeca-exploitatievergunning daarop wordt aangepast. Deze blijft ongewijzigd. De verruiming van het terras vervalt van rechtswege per 1 januari 2021, tenzij de door de overheid vastgestelde regels en beperkingen rondom corona al eerder komen te vervallen. In dat geval komen de verruimingen van de terrassen ook per die datum te vervallen.

Als het uitgebreide terras in de praktijk onaanvaardbare overlast veroorzaakt, de doorgang te veel belemmerd of op een andere wijze de veiligheid in gevaar brengt, kan de gemeente altijd besluiten dit uitgebreide terras in te perken of terug te brengen tot de oorspronkelijke afmetingen van het terras. Als een horecaondernemer zich meermaals niet houdt aan de uitgebreide grenzen van het terras of aanwijzingen van de boa’s niet opvolgt (bijvoorbeeld ten aanzien van geluidsoverlast of het niet naleven van de geldende coronamaatregelen), wordt op de dynamisch digitale kaart de uitbreiding teruggebracht naar de oorspronkelijke afmetingen van het terras (na tweemaal niet opvolgen van de waarschuwing/aanwijzing). De horecaondernemer kan dan geen gebruik meer maken van de tijdelijke uitbreiding van het terras.

 

De tijdelijke regels/voorschriften voor het verruimen van terrassen, gelden alleen voor horecaondernemingen die al een terras hebben. Ondernemingen (mede) gericht op horeca die buiten geen terras hebben, kunnen niet op grond van dit hoofdstuk een terras aanvragen. Zij kunnen op grond van de reguliere hoofdstukken in dit beleidsstuk ten aanzien van terrassen een aanvraag indienen voor een terras (horeca-exploitatievergunning). Ter plaatse wordt dan bekeken of en hoe dit uitgewerkt kan worden, net zoals dit al gebeurde voor de corona maatregelen.

 

Als een horecaondernemer interesse heeft en ruimtelijk mogelijkheden ziet tot een uitbreiding van zijn of haar terras, kan de ondernemer een verzoek indienen door een e-mail te sturen naar: horeca@nieuwegein.nl. In deze e-mail moet de horecaondernemer met een concreet voorstel komen over waar de uitbreiding van het terras naar zijn of haar idee zou moeten komen, inclusief plattegrondtekening. Dit zorgt ervoor dat de gemeente concreet en snel de voorstellen kan toetsen. Als het verzoek tot uitbreiding is goedgekeurd, ontvangt de horecaondernemer hiervan per e-mail bericht en wordt de uitbreiding opgenomen in een dynamische digitale kaart. Deze kaart staat op www.nieuwegein.nl/terrasuitbreidingcorona.

De gemeente houdt de digitale kaart up to date en werkt deze bij als er een uitbreiding bijkomt of als een uitbreiding wordt aangepast. Op deze kaart staan dus altijd de grenzen van de tijdelijke uitbreiding. Op basis daarvan kunnen de boa’s handhavend optreden.

 

Samenvattend (en aanvullend) gelden dus de volgende spelregels voor de tijdelijke uitbreiding van terrassen:

  • 1.

    Een houder van een horecaexploitatievergunning met een terras exploiteert met ingang van 1 juni 2020 zijn terras met inachtneming van alle geldende regels en beperkingen rondom corona zoals vastgesteld door de overheid.

  • 2.

    De uitbreiding van het terras is afhankelijk van de locatie specifieke kenmerken (beschikbare ruimte) en met in achtneming van de voorschriften van de politie en VRU.

  • 3.

    Uitgangspunt bij de uitbreiding van het terras zal in ieder geval zijn dat de horecaondernemer op het totale terras (het regulier verleende terras en het verruimde terras) niet meer zitplaatsen mag creëren dan hij oorspronkelijk exploiteerde op het regulier verleende terras (dus vóór de corona maatregelen).

  • 4.

    Lange rijen wachtenden moeten worden vermeden.

  • 5.

    Tenten/overkappingen zijn op de uitgebreide terrasgedeelten niet toegestaan, parasols uitgezonderd.

  • 6.

    Voor terrassen op de Markt (City) geldt dat de beschikbare terrasruimte (vrijliggende terrassen, zoals opgenomen in de tekening bij dit beleid) die nog niet wordt gebruikt, als eerst wordt benut.

  • 7.

    De uitbreiding van een terras ten opzichte van het bestaande terras is vanuit coulance van de gemeente. De toegekende verruiming betekent niet dat de bestaande horeca-exploitatievergunning hierop aangepast wordt. De algemene voorschriften in dit hoofdstuk vervallen per 1 januari 2021 of eerder, indien de coronamaatregelen vanuit de overheid eerder worden opgeheven.

  • 8.

    Bij onaanvaardbare overlast, bij een te grote belemmering van de doorgang of bij een andere situatie die ervoor zorgt dat de veiligheid in gevaar komt, kan de gemeente altijd het uitgebreide terras inperken of terugbrengen tot de omtrekken van het regulier verleende terras. E.e.a. zal zo veel mogelijk in overleg met de horecaondernemer plaatsvinden.

  • 9.

    Om te voorkomen dat er na sluitingstijd van de horecaonderneming, personen plaatsnemen op het terras, moeten de tafels en stoelen op het uitgebreide terras na sluitingstijd verwijderd worden en netjes opgestapeld worden aan de gevel van de horecaonderneming (net zoals dit geldt voor de reguliere terrassen).

  • 10.

    Als een horecaondernemer zich meermaals niet houdt aan de uitgebreide grenzen van het terras of aanwijzingen van de boa’s niet opvolgt (bijvoorbeeld ten aanzien van geluidsoverlast of het niet naleven van de geldende coronamaatregelen), wordt op de dynamisch digitale kaart de uitbreiding teruggebracht naar de oorspronkelijke afmetingen van het terras (na tweemaal niet opvolgen van de waarschuwing/aanwijzing). De horecaondernemer kan dan geen gebruik meer maken van de tijdelijke uitbreiding van het terras.

  • 11.

    De tijdelijke regels/voorschriften die het mogelijk maken om terrassen te kunnen verruimen zijn enkel voorbehouden aan horecaondernemingen die al een terras hebben.

  • 12.

    Een horecaondernemer die gebruik wil maken van deze tijdelijke regeling kan een e-mail sturen, voorzien met een concreet idee over de inrichting van de verruiming (met een plattegrondtekening waarop de afbakening van de grenzen staat en met een verklaring goedkeuring van de buren indien van toepassing), naar horeca@nieuwegein.nl

  • 13.

    De tijdelijke uitbreiding van het terras wordt verwerkt in een dynamische digitale kaart, op grond waarvan handhavend kan worden opgetreden. De dynamische kaart is te raadplegen op www.nieuwegein.nl/terrasuitbreidingcorona

  • 14.

    De tijdelijke uitbreiding van terrassen is geldig tot 1 januari 2021. Daarna dienen de terrassen weer te worden hersteld naar de oorspronkelijke staat.

  • 15.

    Indien de door de overheid vastgestelde regels en beperkingen rondom corona al eerder komen te vervallen, komen de verruimingen van de terrassen ook per die datum te vervallen.

 

Dit hoofdstuk vervalt op 1 januari 2021.

Artikel II  

  • 1.

    Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na die van de bekendmaking en werkt terug tot en met 1 juni 2020.

Aldus vastgesteld op 27 mei 2020.

Frans Backhuijs

De burgemeester

Naar boven