Algemeen Mandaatbesluit 2019 gemeente Molenlanden

Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Molenlanden, ieder binnen de eigen bevoegdheid,

 

overwegende dat

  • het doel van de gemeentelijke organisatie is een optimale kwaliteit van de aan het gemeentebestuur en aan de ‘klanten’ van de gemeente te verlenen diensten en producten te bewerkstelligen en deze producten en diensten voorts op slagvaardige en efficiënte wijze te verlenen;

  • de gemeentelijke organisatie is ingericht met zelforganiserende teams en dat het bij deze organisatievorm past om bevoegdheden zo laag mogelijk in de organisatie neer te leggen;

  • het ten behoeve van het bereiken van deze organisatiedoelstellingen van de gemeente en uit het oogpunt van bestuurskracht en efficiency wenselijk is om het verlenen van diensten en het verstrekken van producten en de daarmee verbonden uitvoering van taken en de uitoefening van bevoegdheden, namens het college en de burgemeester, zoveel als mogelijk is, op te dragen aan de behandelend medewerkers van de gemeente Molenlanden;

 

gelet op

De artikelen 160 en 171 van de Gemeentewet en Titel 10.1 van de Algemene wet bestuursrecht, alsmede op alle daarvoor in aanmerking komende wettelijke bepalingen, voorschriften en richtlijnen; 

 

b e s l u i t e n : 

 

vast te stellen het Algemeen Mandaatbesluit gemeente Molenlanden 2019.

Artikel 1. Definities

In dit besluit wordt verstaan onder:

  • a.

    het college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Molenlanden;

  • b.

    de burgemeester: de burgemeester van de gemeente Molenlanden als bestuursorgaan en als vertegenwoordiger van de gemeente in en buiten rechte;

  • c.

    de portefeuillehouders: de afzonderlijke leden van het college;

  • d.

    de gemeentesecretaris: de gemeentesecretaris van de gemeente Molenlanden;

  • e.

    de directeur: de directeur die is belast met de bedrijfsvoering van de gemeente Molenlanden;

  • f.

    de gemeente: de gemeente als publiekrechtelijke rechtspersoon alsmede de gemeente als privaatrechtelijke rechtspersoon;

  • g.

    de raad: de gemeenteraad van de gemeente Molenlanden;

  • h.

    mandaat: de bevoegdheid om namens het college of de burgemeester besluiten te nemen;

  • i.

    volmacht: de bevoegdheid om namens het college of de burgemeester privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten;

  • j.

    machtiging: de bevoegdheid om namens het college of de burgemeester handelingen te verrichten die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn;

  • k.

    behandelend ambtenaar: de medewerker die functioneel belast is met de desbetreffende taak, dan wel het desbetreffende taakonderdeel;

l. vakteam: iedere organisatie-eenheid binnen de gemeentelijke organisatie die een eigen verantwoordingsplicht aan de gemeentegemeentesecretaris of de directeur heeft.

 

 

Artikel 2. Algemene bepalingen

 

  • 1.

    In dit besluit en de daarop gebaseerde bepalingen wordt onder het verlenen van mandaat tevens verstaan het geven van een volmacht of machtiging;

  • 2.

    de gemandateerde kan enkel gebruik maken van zijn mandaat voor het aangaan van financiële verplichtingen voor zover daarin is voorzien in de Budgethoudersregeling Molenlanden.

 

Artikel 3. Mandaatverlening

 

  • 1.

    Aan de gemeentesecretaris wordt mandaat verleend voor de in bijlage 1 vermelde aangelegenheden;

  • 2.

    aan de directeur (bedrijfsvoering) wordt mandaat verleend voor de in bijlage 3 vermelde aangelegenheden;

  • 3.

    aan de behandelend ambtenaar wordt mandaat verleend ten aanzien van de tot het college en de burgemeester behorende aangelegenheden met uitzondering van:

    • a.

      bevoegdheden waarvoor rechtens geen mandaat kan worden verleend of waarvan de aard en strekking zich tegen het verlenen van mandaat verzetten. Hiervan is in elk geval, maar zeker niet uitsluitend, sprake bij de bevoegdheden van de burgemeester op het terrein van de openbare orde, genoemd in de artikelen 172 tot en met 177 van de Gemeentewet;

    • b.

      de aangelegenheden als vermeld in de bijlagen 1 en 2.

  • 4.

    Mandaat tot het beslissen op een bezwaarschrift wordt niet verleend aan degene die het besluit waartegen het bezwaar zich richt, krachtens mandaat heeft genomen.

 

Artikel 4. Algemene uitzonderingen van mandaat

  • 1.

    Geen mandaat wordt verleend voor beslissingen die zijn neergelegd in een document, gericht tot:

    • a.

      de gemeenteraad;

    • b.

      de Koning en andere leden van het Koninklijk Huis;

    • c.

      de raad van ministers van het Koninkrijk, de ministerraad of een daaruit gevormde onderraad of commissie, ministers en staatssecretarissen;

    • d.

      de voorzitter van de Eerste of Tweede Kamer der Staten-Generaal of van een uit die Kamer gevormde commissie;

    • e.

      de vice-president van de Raad van State;

    • f.

      de president van de Algemene Rekenkamer;

    • g.

      enig bestuursorgaan van een provincie;

    • h.

      enig bestuursorgaan van een waterschap of een hoogheemraadschap.

  • 2.

    Onverminderd het gestelde in het eerste lid en in artikel 3 lid 3 sub b. blijven aan het college en de burgemeester overigens voorbehouden de bevoegdheden als genoemd in bijlage 2.

  • 3.

    Onverminderd het gestelde in het eerste en tweede lid is het uitoefenen van het mandaat niet van toepassing:

    • a.

      indien het college beslist dat de aangelegenheid door het college moet worden afgedaan en indien de burgemeester beslist dat de aangelegenheid door hem moet worden afgedaan. Het college en de burgemeester worden daarbij door de behandelend ambtenaar tijdig geïnformeerd over politiek, bestuurlijk of anderszins gevoelige kwesties;

    • b.

      indien de aangelegenheid tot negatieve berichtgeving in de media heeft geleid dan wel in verband met de aard van de aangelegenheid redelijkerwijs moet worden aangenomen dat dit zal gebeuren;

    • c.

      indien de aangelegenheid ingrijpende gevolgen kan hebben voor een groot aantal inwoners, bedrijven, verenigingen of belangengroepen;

    • d.

      op het voeren van het overleg met de vakbonden (Georganiseerd Overleg).

Artikel 5. Nadere regels en instructies

  • 1.

    De behandelend medewerker blijft bij de uitoefening van de aan hem gemandateerde bevoegdheid te allen tijde binnen de door bestuursorganen van de gemeente Molenlanden vastgestelde beleidskaders.

  • 2.

    De behandelend medewerker oefent de aan hem gemandateerde bevoegdheid uit met inachtneming van de van toepassing zijnde wet- en regelgeving.

  • 3.

    De behandelend medewerker is zelf verantwoordelijk voor de kwaliteit van zijn werk.

  • 4.

    De behandelend medewerker treedt in overleg met het college, de portefeuillehouder of de gemeentesecretaris voordat een besluit in mandaat wordt genomen, onder andere indien:

    • a.

      het besluit ingrijpende financiële consequenties heeft;

    • b.

      er een niet gelijkluidend standpunt is tussen meerdere teams;

    • c.

      het besluit of (rechts)handeling als politiek, bestuurlijk of anderszins gevoelig wordt aangemerkt;

    • d.

      de aangelegenheid tot kritische berichtgeving in de media kan leiden of heeft geleid.

  • 5.

    Een op grond van dit Bevoegdhedenbesluit gemandateerde bevoegdheid om een besluit te mogen nemen omvat tevens de bevoegdheid om dat besluit en de daarbij behorende correspondentie namens het bevoegde bestuursorgaan te ondertekenen.

 

Artikel 6. Citeertitel

Dit besluit kan worden aangehaald als ‘Algemeen Mandaatbesluit gemeente Molenlanden 2019’.

 

Artikel 7. Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op de dag na publicatie.

Het mandaat- en volmachtbesluit gemeente Molenwaard 2016, zoals dat als overgangsregeling is vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders bij zijn besluit van 8 januari 2019 wordt tegelijkertijd ingetrokken.

 

 

Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Molenlanden.

de secretaris, de burgemeester,

drs. F. Jonker D.R. van der Borg

Aldus vastgesteld door de burgemeester van de gemeente Molenlanden.

De burgemeester,

D.R. van der Borg

Bijlage 1  

 

Aangelegenheden als bedoeld in artikel 3 lid 1 van het Mandaatbesluit Molenlanden 2019, die zijn gemandateerd aan de gemeentesecretaris

 

Algemeen

  • 1.

    Het inhuren van extern personeel, voor zover het financieel belang per opdracht per ingehuurde medewerker € 100.000,- of meer per jaar bedraagt.

  • 2.

    Het nemen van een besluit voor zover het financieel belang voor de gemeente per besluit € 250.000,- of meer bedraagt.

  • 3.

    Het sluiten van overeenkomsten, niet zijnde het inhuren van extern personeel, voor zover het financieel belang voor de gemeente per overeenkomst € 250.000,- of meer bedraagt.

  • 4.

    Het nemen van besluiten ten aanzien van het ontzeggen van de toegang tot gebouwen die in eigendom of gebruik zijn bij de gemeente voor zover de ontzegging geldt voor een langere periode dan 24 uur.

 

Personeelsaangelegenheden

  • 1.

    Het aanstellen van medewerkers, met dien verstande dat de gemeentearchivaris wordt benoemd door het college.

  • 2.

    Het aanstellen van medewerkers in functies met wettelijk geattribueerde bevoegdheden, zoals toezichthouders, leerplichtambtenaar, (buitengewoon) ambtenaar burgerlijke stand, met dien verstande dat de heffings- en invorderingsambtenaar benoemd worden door het college.

  • 3.

    Het aan medewerkers opdragen van een andere passende functie, zoals bedoeld in artikel 15:1:11 CAR/UWO.

  • 4.

    Het toepassen van de hardheidsclausule van de bezoldigingsregeling.

  • 5.

    Het vaststellen van een overwerkvergoeding in bijzondere situaties (oorlog, rampen e.d.).

  • 6.

    Het toepassen van de hardheidsclausule bij ziekte.

  • 7.

    Het jaarlijks aanwijzen van verplichte vrije dagen.

  • 8.

    Het verlenen van ontslag:

    • a.

      wegens reorganisatie (artikel 8:3 CAR/UWO);

    • b.

      wegens onbekwaamheid of ongeschiktheid (artikel 8:6 CAR/UWO);

    • c.

      op andere gronden (artikel 8:8 CAR/UWO);

    • d.

      als disciplinaire straf (artikel 8:13 CAR/UWO).

  • 9.

    Het verlenen van ontslag na afloop van non-activiteit wegens het bekleden van een openbare functie (artikel 8:9 CAR/UWO).

  • 10.

    Het treffen van een regeling bij een ontslag op andere gronden (artikel 8:8 CAR/UWO).

  • 11.

    Verlengen van de re-integratiefase of het Van werk naar werk traject, en andere beslissingen ter uitvoering van hoofdstuk 10d AGN (Van werk naar werk-aanpak en voorzieningen bij werkloosheid) waarbij een afweging moet worden gemaakt.

  • 12.

    Het opleggen van de volgende ordemaatregelen:

    • a.

      het ontzeggen van de toegang tot de kantoren, werkplaatsen of andere arbeidsterreinen, dan wel het verblijf aldaar, als bedoeld in artikel 15:1:19 CAR/UWO;

    • b.

      het opleggen van een schorsing, als bedoeld in artikel 8:15:1 CAR/UWO, met of zonder geheel of gedeeltelijke inhouding van bezoldiging.

  • 13.

    Het nemen van besluiten ten aanzien van nevenwerkzaamheden en financiële belangen van ambtenaren.

  • 14.

    Het opdragen van andere werkzaamheden onder andere in tijden van calamiteiten.

  • 15.

    Het uitvoeren van de Regeling Melding Vermoeden Misstand.

  • 16.

    Treffen van disciplinaire maatregelen op grond van hoofdstuk 16 CAR/UWO.

  • 17.

    Beslissingen op het gebied van organisatiewijziging, voor zover niet voorbehouden aan het college, zoals wijzigingen in teams en functies/rollen.

  • 18.

    In geval van organisatiewijzigingen: beslissingen ten aanzien van plaatsing dan wel boventalligverklaring (hoofdstuk 25 CAR/UWO).

  • 19.

    Beslissingen inzake functiewaardering (hoofdstuk 3 CAR/UWO).

  • 20.

    Het afdoen van klachten op het gebied van ongewenst gedrag.

 

Juridische aangelegenheden

  • 1.

    Het nemen van een procesbesluit om bezwaar of (administratief) beroep aan te tekenen of een verzoek om (wijziging of opheffing van) een verzoek om voorlopige voorziening in te dienen namens de gemeente of het gemeentebestuur in administratiefrechtelijke procedures.

  • 2.

    Het bij de rechtbank aanhangig maken van een vordering tot het betalen van een geldsom van meer dan € 5000,-.

  • 3.

    De beslissing dat de gemeente zich voegt in een strafzaak.

  • 4.

    Het besluit tot het voeren van verweer in civiele- en strafrechtelijke procedures, met de instructie dat de desbetreffende portefeuillehouder hierover vooraf dient te worden geïnformeerd.

 

 

 

Bijlage 2  

Aangelegenheden die ingevolge artikel 3 onder b. van het Bevoegdhedenbesluit Molenlanden 2019 blijven voorbehouden aan het college respectievelijk de burgemeester

 

Algemeen

  • 1.

    Het doen van voorstellen aan de raad.

  • 2.

    Het informeren van de raad door middel van een raadsinformatiebrief.

  • 3.

    Het vaststellen, wijzigen en intrekken van regels omtrent de ambtelijke organisatie.

  • 4.

    Het vaststellen van algemeen verbindende voorschriften en beleidsregels, voor zover deze niet door de raad worden vastgesteld.

  • 5.

    Het nemen van een besluit tot het al dan niet verlenen van inspraak op grond van de inspraakverordening.

  • 6.

    Het vaststellen van de inspraakprocedure voor een voorgenomen besluit.

  • 7.

    Het afwijken van beleid, richtlijnen, algemene of bijzondere aanwijzingen van de mandaatgever, of wettelijke en/of interne voorschriften.

  • 8.

    Het nemen van besluiten voor individuele gevallen, die niet onder een algemeen verbindend voorschrift of een beleidsregel vallen, waaronder begrepen het toepassing geven aan hardheidsclausules in algemeen verbindende voorschriften die door de raad zijn vastgesteld.

  • 9.

    Het toepassing geven aan hardheidsclausules in algemeen verbindende voorschriften die door het college resp. de burgemeester zijn vastgesteld, met uitzondering van de hardheidsclausule in het kader van het urgentiebeleid op grond van de Huisvestingsverordening.

  • 10.

    De bevoegdheid tot het verlenen, wijzigen of intrekken van vergunningen, ontheffingen en vrijstellingen ten behoeve van de gemeente zelf.

  • 11.

    Budgetwijzigingen van € 10.000,- of meer.

  • 12.

    Het uitvoeren van het treasurybeleid, zoals dat is vastgelegd in het Treasurystatuut gemeente Molenlanden.

  • 13.

    Het na verkregen instemming van de gemeenteraad nemen van een besluit om een lening of garantie te verstrekken aan derden. Verlenging hiervan met instemming van de raad is toegestaan.

  • 14.

    Het vooraf met specifieke mandatering goedkeuren van af te sluiten transacties van meer dan € 3.000.000,-

  • 15.

    Het aangaan van derivatentransacties.

  • 16.

    Het aantrekken van leningen met een looptijd langer dan één jaar uit hoofde van de treasuryfunctie.

  • 17.

    Het vervroegd aflossen van leningen of uitzettingen.

  • 18.

    Het besluiten tot het afwaarderen van een verstrekte lening of garantie, met autorisatie achteraf door de gemeenteraad.

  • 19.

    Het nemen van besluiten op verzoeken om informatie op grond van de Wet openbaarheid van bestuur, die betrekking hebben op een ramp als bedoeld in de Wet veiligheidsregio’s.

  • 20.

    Het vaststellen van een subsidieplafond en de wijze van verdeling ervan.

  • 21.

    Het nemen van een beslissing op bezwaar.

  • 22.

    Het formeel beoordelen van klachten behoudens klachten die niet in behandeling worden genomen en klachten die worden afgewezen door de betreffende medewerkers van het team BVK bij dossiers vallende onder de veelschrijversrichtlijn.

  • 23.

    Het afwijken van de veelschrijversrichtlijn.

  • 24.

    Het besluit tot het aangaan van (samenwerkings)convenanten, intentieverklaringen, bestuursovereenkomsten en het ondertekenen hiervan, dit met inachtneming van het bepaalde in artikel 160, tweede lid Gemeentewet.

  • 25.

    Het besluit tot het aangaan van overeenkomsten, indien:

    • a.

      Op grond van de Gemeentewet het college de raad vooraf over de overeenkomst moet informeren, omdat de raad daarom heeft verzocht;

    • b.

      Op grond van wet- en regelgeving de raad vooraf in de gelegenheid moet worden gesteld zijn wensen en bedenkingen ten aanzien van de overeenkomst ter kennis van het college te brengen omdat deze ingrijpende gevolgen voor de gemeente kan hebben;

    • c.

      De raad terzake om informatie heeft gevraagd.

  • 26.

    Het besluiten tot het aangaan van civiele procedures

  • 27.

    Het besluiten hoger beroep of cassatie aan te tekenen namens de gemeente of het gemeentebestuur in civiele procedures.

  • 28.

    Het nemen van een besluit t.a.v. alternatieve geschillenbeslechting, niet zijnde arbitrage of het voorleggen van geschillen aan scheidslieden voor zover afspraken daarover vooraf schriftelijk zijn vastgelegd.

  • 29.

    Het treffen van een schikking in een strafzaak.

  • 30.

    Het treffen van een schikking in een civiele zaak, voor zover het financieel belang voor de gemeente € 25.000,- of meer bedraagt.

  • 31.

    Het ondertekenen van overeenkomsten met een ander bestuursorgaan, waarbij de wederpartij wordt vertegenwoordigd door een bestuurder.

  • 32.

    Het benoemen van personen als vertegenwoordiger van de gemeente Molenlanden in bestuurs- en toezichthoudende organen van publiekrechtelijke- en privaatrechtelijke rechtspersonen.

  • 33.

    Het benoemen van personen in adviesorganen van het college.

  • 34.

    Het benoemen van personen in bestuurscommissies als bedoeld in artikel 83 van de Gemeentewet.

  • 35.

    Het benoemen van personen in commissies als bedoeld in artikel 84 van de Gemeentewet.

  • 36.

    Het aanwijzen van een heffingsambtenaar, bedoeld in artikel 231, tweede lid, onderdeel b. van de Gemeentewet.

  • 37.

    Het aanwijzen van een invorderingsambtenaar, bedoeld in artikel 231, tweede lid, onderdeel c. van de Gemeentewet.

  • 38.

    Het benoemen van de gemeentearchivaris.

 

Vakteam Mens en Samenleving en Vakteam Sociaal Loket Molenlanden

  • 1.

    Het verlenen van toestemming voor woningaanpassingen op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning ten bedrage van € 50.000,- of meer.

  • 2.

    Het geven van een aanwijzing op grond van de Wet Kinderopvang en Kwaliteitseisen Peuterspeelzalen.

  • 3.

    Het met onmiddellijke ingang sluiten van een peuterspeelzaal/ kinderdagverblijf als deze niet aan de kwaliteitseisen voldoet op grond van de Wet Kinderopvang en Kwaliteitseisen Peuterspeelzalen.

 

Vakteam Projecten

Het besluiten tot het aangaan van een anterieure overeenkomst, tenzij het alleen gaat om planschade-verhaal, landschappelijke inpassing of aansluiting ontwikkeling op openbaar gebied.

 

Vakteam Bouw- en Woningtoezicht

  • 1.

    Het afwijken van een advies van de welstandscommissie.

  • 2.

    Het afwijken van een advies van de monumentencommissie.

  • 3.

    Het weigeren van een omgevingsvergunning op grond van de Wabo.

  • 4.

    Het nemen van een besluit tot onbewoonbaarverklaring van een pand.

  • 5.

    Het nemen van een besluit over straatnaamgeving op grond van de Verordening straatnaamgeving en huisnummering.

 

Vakteam Omgeving

Het besluiten op principeverzoeken.

Het instemmen met voorontwerpbestemmingsplan en het vrijgeven daarvan voor inspraak en overleg, indien dit afwijkt van het principebesluit.

Het informeren van de gemeenteraad over het voorontwerpbestemmingsplan via raadsinformatiebrief.

Het instemmen met het ontwerp bestemmingsplan, indien het resultaat van inspraak en overleg-reacties leidt tot aanpassing van het plan.

Het instemmen met het voorleggen aan de raad van de beantwoording van zienswijze (zoals opgenomen in bijgevoegde concept-beantwoording).

De gemeenteraad voorstellen het bestemmingsplan vast te stellen ingeval zienswijzen op het ontwerpbestemmingsplan zijn ingediend.

Het besluiten tot het aangaan van een anterieure overeenkomst, tenzij het alleen gaat om planschade-verhaal, landschappelijke inpassing, aansluiting ontwikkeling op openbaar gebied.

Het verwerven dan wel anderszins verkrijgen of in gebruik nemen van onroerende zaken voor een bedrag van € 100.000,- of meer, waarvoor budget beschikbaar is.

Het verwerven dan wel anderszins verkrijgen of in gebruik nemen van onroerende zaken tot een bedrag van € 10.000,- of meer, waarvoor geen budget beschikbaar is.

Het aangaan van een overeenkomst gericht op het vestigen van erfdienstbaarheden, (kwalitatieve) rechten en verplichtingen en andere bijzondere voorwaarden en bepalingen ten aanzien van onroerende zaken (waaronder begrepen het uitgeven van vis- en jachtrechten), die het (jaarlijkse) bedrag van € 10.000,- te boven gaat, tenzij er voor de overeenkomst al budget beschikbaar is gesteld en/of het is ter uitvoering van een collegebesluit. Dit geldt op gelijke wijze voor het wijzigen, verlengen, opzeggen of anderszins beëindigen van desbetreffende rechten, verplichtingen, voorwaarden en bepalingen).

  • 1.

    Het vervreemden van onroerende zaken, daaronder mede te verstaan het in erfpacht uitgeven, verhuren, in gebruik geven, verpachten, in economisch eigendom overdragen en het vestigen van beperkte genotsrechten, dan wel het wijzigen, verlengen, opzeggen of anderszins beëindigen van de desbetreffende rechten bij transacties van € 100.000,- of meer.

Het tekenen van de (notariële) documenten voor onroerend goed transacties (zoals hiervoor omschreven), als de transactie het bedrag van € 10.000,- te boven gaat, tenzij het betreft het uitvoeren/afwikkelen van een collegebesluit.

Het nemen van besluiten in afwijking van adviezen van een externe partij. Daaronder in elk geval verstaan:

Afwijken van een advies van de welstandscommissie

Afwijken van een advies van de monumentencommissie

Afwijken van adviezen waarin wordt geadviseerd een omgevingsvergunning te weigeren.

Het opleggen, opschorten van de looptijd, opheffen of verminderen van een last onder dwangsom als bedoeld in de artikelen 5:32 en 5:34 van de Algemene wet bestuursrecht jo, artikel 125 van de Gemeentewet boven een te verbeuren bedrag van € 50.000,- voor zover deze handelingen betrekking hebben op het gebied van milieu.

Het nemen van een besluit tot het opleggen van een last onder bestuursdwang voor zover deze handelingen betrekking hebben op het gebied van milieu.

 

Vakteam Strategische Informatie- en Dienstverleningsbeleid (SID)

  • 1.

    Het deelnemen aan of starten van (landelijke) pilots.

  • 2.

    Het vaststellen van rapportages en verantwoordingen in het kader van ENSIA/zelfevaluatie BRP en waardedocumenten.

 

Vakteam Bestuur, Veiligheid en Kabinet

De bevoegdheden ingevolge de artikelen 151b tot en met 151d alsmede de artikelen 172 tot en met 177 van de Gemeentewet.

De bevoegdheden op grond van de Wet veiligheidsregio’s.

Het besluit tot oplegging of verlenging van een huisverbod.

de bevoegdheden in de artikelen 20 en 24 van de Wet bijzondere opnemingen in psychiatrische ziekenhuizen.

 

Vakteam Juridische Zaken en Inkoop

Het nemen van een besluit om al dan niet tot handhaving over te gaan, met dien verstande dat, wanneer een besluit om tot handhaving over te gaan is genomen, de uitvoering daarvan is gemandateerd aan het vakteam.

Het opleggen, opschorten van de looptijd, opheffen of verminderen van een last onder dwangsom als bedoeld in de artikelen 5:32 en 5:34 van de Algemene wet bestuursrecht jo, artikel 125 van de Gemeentewet boven een te verbeuren bedrag van € 50.000,- voor zover deze handelingen betrekking hebben op het gebied van milieu.

Het nemen van een besluit tot het opleggen van een last onder bestuursdwang voor zover deze handelingen betrekking hebben op het gebied van milieu.

 

Vakteam Vastgoed en Facilitaire Zaken

Het verwerven dan wel anderszins verkrijgen of in gebruik nemen of geven van onroerende zaken waarvoor budget beschikbaar is bij transacties van € 100.000,-.- of meer.

Het verwerven dan wel anderszins verkrijgen of in gebruik nemen of geven van onroerende zaken waarvoor geen budget beschikbaar is bij transacties van € 10.000,- of meer.

  • 1.

    Het vervreemden van onroerende zaken, daaronder mede te verstaan het in erfpacht uitgeven, verhuren, in gebruik geven, verpachten, in economisch eigendom overdragen en het vestigen van beperkte genotsrechten, dan wel het wijzigen, verlengen, opzeggen of anderszins beëindigen van de desbetreffende rechten bij transacties van € 100.000,- of meer.

 

Vakteam HR

  • 1.

    Het nemen van besluiten over de formele arbeidsduur, de totale organisatie betreffende.

  • 2.

    Het aanhouden van een ontslagverzoek als strafontslag wordt overwogen.

  • 3.

    Het aanhouden van een ontslagverzoek totdat de uitspraak van de strafrechter of het besluit tot disciplinaire bestraffing onherroepelijk is geworden.

  • 4.

    Het verlenen van ontslag wegens reorganisatie als bedoeld in artikel 8:3 CAR-UWO.

  • 5.

    Het verlenen van ontslag op overige gronden, als bedoeld in artikel 8:8 CAR-UWO, waarbij al dan niet een ontslagvergoeding wordt toegekend, die meer bedraagt dan € 25.000,-.

  • 6.

    Het verlenen van ontslag op eigen verzoek als bedoeld in artikel 8:1 CAR-UWO, waarbij een ontslagvergoeding wordt toegekend, die meer bedraagt dan € 25.000,-.

  • 7.

    Het verlenen van strafontslag, als bedoeld in artikel 8:13 CAR-UWO.

  • 8.

    Het inzetten van ambtenaren in geval van een staking bij een particulier bedrijf.

  • 9.

    Het nemen van beslissingen ten aanzien van overlijdensuitkeringen aan nabestaanden van overleden ambtenaren.

  • 10.

    Het uitvoeren van de wachtgeldregeling en de suppletieregeling.

 

Vakteam Burgerzaken

Uitvoeren periodieke naturalisatieceremonie (uitreiking Koninklijk Besluit naturalisatie).

 

Kerngericht werken

Het toekennen van subsidies van € 25.000,- of meer uit het budget voor initiatieven.

 

Vakgroep Financieel Beleid en Control

Uitvoeren van het “Protocol instemming besluiten in het kader van het preventief financieel toezicht van de Provincie Zuid-Holland”.

  • 1.

    Het verstrekken van een opdracht aan de accountant voor het uitvoeren van (deel)controles.

 

 

Bijlage 3  

 

Aangelegenheden als bedoeld in artikel 3 lid 2 van het Mandaatbesluit Molenlanden 2019, die zijn gemandateerd aan de directeur (bedrijfsvoering)

  • 1.

    Het vaststellen van administratieve richtlijnen op het gebied van treasury.

  • 2.

    Het vooraf goedkeuren van af te sluiten transacties als bedoeld in het Treasurystatuut van de gemeente Molenlanden, in samenspraak met de Treasurer en de Treasurycommissie.

Het beslissen tot het afwijken van het gemeentelijke inkoop- en aanbestedingsbeleid.

 

 

 

 

 

 

 

Naar boven