Besluit van het dagelijks bestuur van stadsdeel Oost van de gemeente Amsterdam houdende regels omtrent de verlening van de vergunning voor twee tijdelijke staanplaatsen voor mobiele verkoopinrichtingen op het tijdelijke strand van IJburg in stadsdeel Oost

Het dagelijks bestuur van stadsdeel Oost besluit:

  • 1.

    [...]

  • 2.

    Tot het vaststellen van nadere regels op grond waarvan aanvragen voor vergunningen voor de in te stellen tijdelijke staanplaatsen voor mobiele verkoopinrichtingen in Oost worden beoordeeld en getoetst, in overeenstemming met de inhoudelijke beschrijving in bijlage 2, met als belangrijkste punten:

    • a.

      Instellingsprocedure

    • b.

      Selectiecriteria

    • c.

      Publicatie

 

Het dagelijks bestuur van stadsdeel Oost van de gemeente Amsterdam

 

Overwegende dat:

 

  • Nadere regels moeten worden vastgesteld op grond waarvan aanvragen voor vergunningen voor de in te stellen tijdelijke staanplaatsen, voor twee mobiele verkoopinrichtigen op het tijdelijke strand van IJburg, worden beoordeeld en getoetst.

 

Gelet op:

  • artikel 5.1 van de Verordening staan- en ligplaatsen buiten de markt en venten 2016:

  • onderdeel G5 van bijlage 3 Bevoegdhedenregister van de Verordening op het lokaal bestuur;

  • besluit van het college van B en W van de gemeente Amsterdam d.d. 10 juli 2018 tot vaststelling van de verkooppunten in de openbare ruimte

     

Brengen ter algemene kennis dat zij in hun vergadering van 5 maart 2019 te hebben besloten:

 

  • I.

    de volgende ‘Nadere regels voor de uitgifte van ‘tijdelijke staanplaatsen voor mobiele verkoopinrichtingen in Oost’ vast te stellen:

 

  • 1.

    aanvragen kunnen binnen een periode van vier weken, met ingang van 15 maart tot en met 12 april 2019, worden ingediend.

     

  • 2.

    de wijze van selectie vindt plaats aan de hand van de volgende selectiecriteria;

     

Geschiktheidseisen aan aanvragers:

 

  • a.

    VEREISTEN:

     

    Indien u niet voldoet aan de hiernavolgende vergunningseisen, wordt uw aanvraag niet in behandeling genomen.

     

  • Aanvrager dient een voedselwagen voor deze locatie in te zetten. De voedselwagen is bij grote voorkeur emissie vrij of anders zo schoon mogelijk (een zo laag mogelijke CO2 uitstoot).

     

  • aanvrager dient bij het indienen van de aanvraag ingeschreven te zijn in het Handelsregister, zich niet in staat van faillissement te bevinden en er dient geen surseance van betaling te zijn verleend;

     

  • aanvrager overlegt een ondernemersplan met begroting van maximaal 5 pagina’s A4 formaat;

     

  • aanvrager toont aan in staat te zijn op de beoogde ingangsdatum, 1 mei 2019 (onder voorbehoud dat het strand veilig in gebruik genomen kan worden, de selectieprocedure is afgerond en de vergunning is verleend, de staanplaats te kunnen bezetten;

     

  • aanvrager garandeert de minimale bezetting van 4 dagen in de week (do,vr,za,zo) zoals vastgesteld in het instellingsbesluit;

     

  • een geldige APK keuring, van de voedselwagen afhankelijk van de wettelijke periodiek waarin voor een voedselwagen de keuring wordt gedaan ). Indien de voedselwagen in de categorie “niet APK gekeurd” valt dan dient er een keuring op gas en elektriciteit te worden gedaan;

 

Aansprakelijkheid:

 

  • aanvrager toont aan dat hij aansprakelijkheid kan aanvaarden voor elke schade aan eigendommen van de gemeente of derden die voortvloeit uit het gebruik van de staanplaats en dat hij zich verzekert tegen vorderingen tot schadevergoeding.

     

  • Aanvrager dient in het bezit te zijn van bluswerken en brandblusser;

 

  • b.

    INHOUDELIJKE EISEN:

    Indien de aanvrager onvoldoende aan kan tonen aan deze eisen te kunnen voldoen wordt de aanvraag geweigerd.

 

Kwaliteit en uiterlijk aanzien van de mobiele staanplaatsen:

 

  • aanvrager toont aan dat de staanplaats veilig, voldoende stevig en stabiel is bij verschillende weertypen, zoals hevige wind;

     

  • reclame mag alleen worden gemaakt voor de eigen naam en onverlicht, conform het gemeentelijke reclamebeleid. Er mag geen reclame worden gemaakt voor ongezonde snacks.

     

Opbouwen en afbreken van de staanplaatsen:

 

  • aanvrager toont, met een beknopt calamiteitenplan, aan dat de staanplaats bij calamiteiten in een zo kort mogelijke tijd op en afgebouwd kan worden.

     

Afvalbeheer (afvalplan):

 

  • aanvrager vat de te treffen maatregelen ter voorkoming van vervuiling van de omgeving samen in een afvalplan;

     

  • aanvrager toont aan dat voorzieningen worden geplaatst waarin het afval wordt gedeponeerd;

     

  • aanvrager toont aan dat de locatie na elke exploitatie dag schoon wordt opgeleverd;

     

  • c.

    SELECTIE CRITERIA:

     

    De Gemeente Amsterdam streeft bij de aanwijzing van de plekken naar duurzaamheid, kwaliteit, maatschappelijke betrokkenheid, gezonde en gevarieerde voeding. Bij de selectie wordt nadrukkelijk voorkeur gegeven aan ondernemers die voldoen aan de voorkeurscriteria:

     

  • de aanvrager dient een voorstel in te dienen waarbij de bedrijfsvoering is gericht op duurzaamheid, milieu vriendelijkheid, kwaliteit en maatschappelijke betrokkenheid;

     

  • de aanvrager dient een voorstel in te dienen waarin het assortiment wordt beschreven. Het aanbod van voedsel en/of non-alcoholische dranken, wat bij de staanplaatsen wordt verhandeld dient ten minste voor 80% te bestaan uit gezonde voeding en opgenomen te zijn in de schijf van vijf. De presentatie van het aanbod richt zich op een gezond productenaanbod.

     

  • De aanvrager toont de deskundigheid van het personeel aan en of, personeel met een afstand tot de arbeidsmarkt wordt ingezet, en zo ja in welke mate;

     

  • aanvrager geeft aan in welke mate hij ervaring heeft met exploiteren van een mobiele verkoopinrichting;

     

Duurzaamheid:

 

  • aanvrager toont aan dat de voorzieningen die worden gebruikt zo min mogelijk geluidsoverlast veroorzaken.

     

  • De mobiele verkoopinrichting dient emissie vrij te zijn tijdens het verblijf op de locatie. Voor de stroomvoorzienig dient gebruik te worden gemaakt van het aanwezige aansluitpunt.

     

  • aanvrager toont aan wat de duurzaamheid van de verkoopinrichting en eventuele aanvullende voorzieningen is, de voorkeur gaat uit naar emissie vrije voertuigen of anders zo schoon mogelijke voertuigen (een zo laag mogelijke CO2 uitstoot);

     

Geluidshinder en overige overlast:

 

  • aanvrager toont aan dat bij het exploiteren van de staanplaats, geluidshinder voor omwonenden wordt voorkomen dan wel zo veel mogelijk beperkt;

     

  • aanvrager toont aan dat bij het exploiteren van de staanplaats overlast in de vorm van geur zo veel mogelijk beperkt;

     

  • aanvrager toont aan dat hinder voor het verkeer en gebruikers van de openbare ruimte zo veel mogelijk wordt voorkomen;

     

GEZONDHEID:

 

Het idee achter de voedselwagen is dat er gezond, vers, biologisch of vegetarisch eten wordt geserveerd. De behoefte aan een gezonde leefstijl en kwalitatief goed eten groeit. Het aanbod dient voor 80% uit gezonde voeding te bestaan. Ter inspiratie: https://www.amsterdam.nl/bestuur-organisatie/organisatie/sociaal/onderwijs-jeugd-zorg/blijven-wij-gezond/wat-kan-jij-doen-als/jouw-initiatief/

 

  • Onze voorkeur gaat bij de selectie uit naar ondernemers die het productaanbod hierop aan laten sluiten;

 

  • Het voedsel en/of non-alcoholische dranken, wat bij de staanplaatsen wordt verhandeld dient daarom opgenomen te zijn in de schijf van vijf. Denk bijvoorbeeld aan, groente en fruit, volkoren producten, plantaardige producten, vis, peulvruchten, noten, eieren, vegetarische producten, zuivel;

 

  • Leg ongezonde producten, zoals chips, koek en snoep, uit het zicht. En leg er veel minder van neer dan van de gezonde producten;

 

  • Frituren is niet toegestaan.

    Bij gelijke geschikten zal er op basis van loting een keuze worden gemaakt.

 

  • 3.

    bekendmaking, van de wijze van selectie, zoals vermeld onder punt 2. geschiedt op de website van de gemeente Amsterdam onder www.Amsterdam.nl/Markt en de website van stadsdeel oost onder www.Amsterdam.nl/ijburg , zie Nieuws.

     

  • II.

    te bepalen dat dit besluit wordt bekendgemaakt op www.overheid.nl en op de dag na publicatie in werking treedt.

     

  • III.

    dat de toelichting op de ‘Nadere regels voor de uitgifte van tijdelijke staanplaatsen in Oost’ wordt vastgesteld.

Maarten Poorter,

voorzitter

Sjoukje Alta,

secretaris

Toelichting op de Nadere regels

 

Ad 1. de periode waarbinnen aanvragen kunnen worden ingediend

 

Een periode van vier weken is gekozen waarbinnen aanvragen kunnen worden ingediend, met ingang van 15 maart 2019 tot en met 12 april 2019

 

Ad 2. Wijze van verdeling

 

Het verlenen van de vergunningen vraagt om een zorgvuldige afweging; de exploitant van de staanplaats en de gemeente gaan, voor de duur van 1 strandseizoen , vanaf 1mei tot 1 oktober 2019 (onder voorbehoud dat het strand veilig in gebruik genomen kan worden, de selectieprocedure is afgerond en de vergunning is verleend) een relatie met elkaar aan.

 

Geschiktheidseisen aan aanvragers

 

De aanvragen worden beoordeeld op een aantal geschiktheidseisen. De aanvrager moet, op het moment van aanvraag, in het Handelsregister staan ingeschreven zodat we weten met wie we te doen hebben. Uiteraard mag de vergunninghouder niet in staat van faillissement verkeren en er mag ook geen sprake zijn van surseance van betaling. Vergunninghouder moet in staat zijn (financiële) verplichtingen na te komen.

 

Daarnaast is het van belang om informatie te ontvangen over het al dan niet hebben van ervaring met het exploiteren van een staanplaats. De staanplaatsen dienen een kwalitatieve toevoeging te zijn om de doelgroep en doelstelling op het tijdelijke strand te behalen.

 

In de keten van productie naar consument speelt het begrip duurzaamheid een steeds belangrijkere rol. Het streven van de gemeente Amsterdam is duurzaamheid in de stad te bevorderen. Juist bij het ontwikkelen van nieuwe initiatieven, zoals het instellen van deze staanplaatsen, is het mogelijk duurzaamheid als selectiecriterium op te nemen. Het aspect duurzaamheid komt terug in de selectiecriteria: aanbod, opbouw en afbouw, afval en elektriciteit.

 

Kwaliteit en uiterlijk aanzien van de staanplaatsen

 

Het spreekt voor zich dat het te gebruiken materiaal om kramen op te bouwen kwalitatief in orde is en in goede staat verkeert. Voor de staanplaatsen zijn de standaard afmetingen van een mobiele staanplaats van toepassing; max 8 meter lang en max 2000kg asdruk. Qua uitstraling, vorm en kleurstelling mag de staanplaats zich wel herkenbaar in het gebied markeren, mits het aansluiting vindt met de omgeving.

 

Opbouwen en afbreken van de staanplaatsen

 

De selectiecriteria over het opbouwen en afbreken van de staanplaatsen zijn opgenomen om de overlast en voornamelijk de geluidsoverlast te beperken.

 

Elektriciteit

 

De locatie heeft, onder voorbehoud dat deze faciliteit tijdig kan worden aangelegd, een vaste stroomaansluiting. Per kwartaal zal het verbruik worden gefactureerd. Mocht een vaste aansluiting niet tijdig gerealiseerd kunnen worden is het wenselijk om een fluisteraggregaat beschikbaar te hebben.

 

Reclame

 

Reclameobjecten maken onderdeel uit van het hele beeld. Om die reden is gevraagd met beeldmateriaal toe te lichten hoe de reclameobjecten eruit komen te zien. Promotie van ongezonde producten gericht op jongeren tot en met 18 jaar is niet toegestaan.

 

Afval

 

Aanvragers worden beoordeeld op de wijze waarop het afval wordt verzameld en afgevoerd zowel tijdens als na afloop van de exploitatie van de locatie, zodat voorkomen wordt dat het geproduceerde afval zich verspreidt in de omgeving. Om die reden wordt de aanvraag beoordeeld op de inhoud van het ‘afvalplan’.

 

Geluidshinder

 

De staanplaats is meerdere dagen per week aanwezig op de locatie. Dat betekent dat overlast in welke vorm dan ook zoveel mogelijk voorkomen moet worden. Aanvragers van een vergunning worden hierop geselecteerd.

 

Ad 3. Publicatie

 

De informatie over de periode waarbinnen aanvragen voor een vergunning (mobiele staanplaats) kunnen worden ingediend, en alle overige informatie, wordt op www.amsterdam.nl/markt geplaatst en evenals op de website van stadsdeel Oost, www.amsterdam.nl/ijburg onder het kopje nieuws.

Naar boven