Reglement voor de adviescommissie straatnaamgeving 2019".

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Haarlemmermeer,

 

Overwegende dat wij op basis van artikel 4 van de Verordening straatnaamgeving en huisnummering 2009 een commissie kunnen instellen die ons adviseert met betrekking tot het vaststellen van openbare ruimten en adressen;

 

BESLUIT

 

tot vaststelling van onderstaand "Reglement voor de adviescommissie straatnaamgeving en huisnummering 2019".

Artikel 1. De commissie

Er is een commissie van advies aan het college van burgemeester en wethouders voor de straatnaamgeving en huisnummering, hierna te noemen de commissie.

 

Artikel 2. Taak

De commissie brengt op verzoek van het college van burgemeester en wethouders schriftelijk advies uit aan het college van burgemeester en wethouders over;

  • a.

    de verdeling van de gemeente in wijken en buurten;

  • b.

    de naamgeving van wijken, buurten en openbare ruimten;

  • c.

    het toekennen van namen aan delen van de openbare ruimte en zonodig aan gemeentelijke bouwwerken.

 

Artikel 3. Samenstelling en lidmaatschap

  • 1.

    De commissie bestaat tenminste uit de volgende commissieleden:

    • a.

      één ereburger, in de zin van de verordening op de ereblijken;

    • b.

      twee personen die worden voorgedragen door de stichting Meerhistorie;

    • c.

      één persoon die wordt aangedragen door de Historische werkgroep Spaarndam;

    • d.

      één extern deskundige op het gebied van straatnamen in de gemeente Haarlemmermeer.

  • 2.

    De leden worden door het college voor vier jaar benoemd. Zij zijn éénmaal herbenoembaar voor een periode van vier jaar.

 

 

Artikel 4. Secretaris en adviseurs

  • 1.

    De burgemeester is adviseur van de commissie en is technisch voorzitter.

  • 2.

    De commissie benoemt uit haar midden één of twee plaatsvervangend(e) voorzitter(s).

  • 3.

    De specialist ondersteuning (BAG-beheerder) is ambtelijk secretaris van de commissie en de polderarchitect is adviseur van de commissie.

  • 4.

    De secretaris bereidt de vergaderingen voor en draagt zorg voor de verslaglegging, archivering en correspondentie.

  • 5.

    De personen genoemd in lid 1 en 3 zijn geen lid van de commissie en dienen de commissie desgevraagd van advies.

 

Artikel 6. Tekenen van stukken

  • 1.

    De stukken van de commissie worden ondertekend door een plaatsvervangend voorzitter van de commissie.

  • 2.

    De stukken van procedurele aard worden door de secretaris ondertekend.

  • 3.

    De commissieleden kunnen de secretaris machtigen de stukken van de commissie als bedoeld in lid 1, namens hen te ondertekenen.

 

Artikel 7. Werkwijze

  • 1.

    De commissie komt bijeen wanneer de meerderheid van de leden dit nodig acht.

  • 2.

    De secretaris roept de leden schriftelijk op voor de vergadering, onder opgaaf van de punten die zullen worden behandeld. De agenda en vergaderstukken worden een week voor de vergadering aan de leden en de adviseurs toegezonden.

  • 3.

    De commissie vergadert slechts als ten minste drie leden aanwezig zijn.

  • 4.

    Adviezen van de commissie worden unaniem vastgesteld.

  • 5.

    Wanneer een advies meerdere opties bevat worden de relevante zienswijzen van de leden van de commissie op die opties vermeld.

 

Artikel 8. Presentiegeld

De commissieleden krijgen een vergoeding van € 75 per bijeenkomst en een compensatie voor de reiskosten overeenkomstig de regels van de Belastingdienst. Het college heeft de bevoegdheid om de vergoeding jaarlijks te indexeren.

 

Artikel 9. Slotbepalingen

In gevallen waarin dit reglement niet voorziet, beslist het college.

 

Artikel 10. Citeertitel en inwerkingtreding

  • 1.

    Dit reglement kan worden aangehaald als "Reglement voor de adviescommissie straatnaamgeving 2019".

  • 2.

    Het reglement treedt in werking op 1 januari 2019.

  • 3.

    Het reglement voor de adviescommissie straatnaamgeving 2010 in te trekken.

 

Naar boven