Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Harderwijk houdende regels omtrent subsidie verander- en/of innovatiebudget Beschermd Wonen RNV (subsidieregeling Verander- en/of Innovatiebudget Beschermd Wonen RNV 2020-2022)

Burgemeester en wethouders van de gemeente Harderwijk,

Gelet op het bepaalde in artikel 3 van de Algemene Subsidieverordening Harderwijk 2018,

Gelet op de tussen de gemeente Harderwijk en de gemeente Zwolle ter uitvoering van het collegebesluit de dato 18 juli 2017 gesloten overeenkomst ‘Overdracht verantwoordelijkheden, taken en middelen beschermd wonen en maatschappelijke opvang regio Noord Veluwe’, waarbij gemeenten in de regio Noord Veluwe samenwerken in de regio Noord Veluwe en waarbij de gemeente Harderwijk de rol van gedelegeerde centrumgemeente vervult;

 

dat middels deze overeenkomst nadere afspraken zijn gemaakt over overdracht van verantwoordelijkheden, taken en middelen van de centrumgemeente Zwolle naar de gemeente Harderwijk om de taken ten aanzien van beschermd wonen en maatschappelijke opvang voor de regio Noord Veluwe te kunnen vervullen;

 

overwegende dat het wenselijk is om een subsidie beschikbaar te stellen voor verander- en/of innovatieve pilots die bijdragen aan het verbeteren van de maatregelen op het gebied van beschermd wonen in de regio Noord Veluwe;

Besluit:

Vast te stellen de volgende:

‘Nadere regels subsidie verander- en/of innovatiebudget beschermd wonen 2020-2022 RNV’

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze nadere regels wordt verstaan onder:

  • a.

    Aanvrager

    Een organisatie met rechtspersoonlijkheid die Beschermd Wonen biedt in de regio Noord Veluwe en onderdeel uitmaakt van de Regiegroep Beschermd Wonen Regio Noord Veluwe.

  • b.

    Regio Noord Veluwe (RNV)

    De regio Noord Veluwe (RNV) bestaat uit de gemeenten Harderwijk, Ermelo, Nunspeet, Oldebroek, Putten en Elburg.

  • c.

    Verander- en/of innovatieplan

    Een plan waarin beschreven staat met welke maatregelen een organisatie zoals bedoeld onder sub a., van plan is om veranderingen en/of innovaties door te voeren op het gebied van beschermd wonen, die bijdrage aan de doelstelling zoals omschreven in deze subsidieregeling.

  • d.

    Regiecentrum BW / MO

    In het Regiecentrum Beschermd Wonen en Maatschappelijke Opvang vindt inhoudelijke afstemming en besluitvorming plaats over en rondom beschermd wonen en maatschappelijke opvang.

  • e.

    Regiegroep Beschermd Wonen Regio Noord Veluwe

    De regiegroep Beschermd Wonen is een klankbordgroep die is samengesteld uit een vertegenwoordiging van de belangrijkste ketenpartners binnen de regio Noord Veluwe in relatie tot beschermd wonen en maatschappelijke opvang.

  • f.

    Aanvraag

    Een aanvraag tot subsidie zoals bedoeld in deze regeling.

  • g.

    ASV

    De Algemene Subsidieverordening Harderwijk 2018.

Artikel 2 Relatie met ASV 2018

Op deze nadere regels is de Algemene Subsidieverordening Harderwijk 2018 van toepassing, tenzij hiervan in deze regeling wordt afgeweken.

Artikel 3 Doel subsidie

Het doel van deze subsidieregeling is het stimuleren van de ontwikkeling van verander- en of innovatieve pilots binnen beschermd wonen, die een bijdrage leveren aan één of meer van de volgende doelen:

  • 1.

    Vermindering van de instroom van cliënten in de 24-uursvoorzieningen voor beschermdwonen voor personen vanaf 18 jaar;

  • 2.

    Beweging van intramurale naar ambulante begeleiding, waarbij de inwoner zelfstandig woont;

  • 3.

    Versterken van de steunstructuren rond de inwoner in de wijk;

  • 4.

    Realiseren van (kleinschalige) woonvarianten, bij voorkeur gebaseerd op het scheiden van wonen en zorg verspreid over de regio.

Deze pilots moeten aansluiten bij de lokale infrastructuur en gericht zijn op samenwerking met relevante partijen.

Artikel 4 Doelgroep

De innovatieve en/of veranderpilots zijn gericht op inwoners uit de regio Noord Veluwe, die op een wachtlijst voor beschermd wonen staan en daardoor geregistreerd zijn óf reeds een indicatie Beschermd Wonen bezitten.

Gezien de overeenkomst die gesloten is met de gemeente Zwolle, die in de aanhef van deze regeling ook is aangehaald, is de doelgroep breder dan alleen gemeente Harderwijk.

Artikel 5 Tijdvak indienen aanvragen subsidie en beoordeling

  • 1.

    In afwijking van het bepaalde in artikel 7 lid 2 van de ASV 2018 kan een aanvraag om subsidie uiterlijk tot 15 december 2019 worden ingediend bij het college. Aanvragen die later worden ingediend, worden niet in behandeling genomen.

  • 2.

    Alle ingediende aanvragen worden aangehouden tot 15 december 2019. Na 15 december 2019 start de in het eerste lid van artikel 7 bedoelde beslistermijn.

  • 3.

    Uit alle ontvankelijke (complete) aanvragen die uiterlijk op 15 december 2019 zijn ontvangen, maakt het college een selectie welke aanvragen in aanmerking komen voor subsidie. Over de selectie wordt het college geadviseerd door het Regiecentrum BW / MO.

  • 4.

    De selectie vindt plaats door de aanvraag en het daarbij gevoegde innovatie- en/of veranderplan te toetsen aan de in artikel 3 omschreven doelstelling en het puntensysteem dat als bijlage 1 bij deze subsidieregeling is opgenomen en de in artikel 8 opgenomen weigeringsgronden.

  • 5.

    Als het aantal aanvragen hoger is dan het subsidieplafond, krijgen aanvragen met de hoogste puntenscore voorrang bij de subsidietoekenning. Als er meerdere aanvragen zijn met eenzelfde hoogste puntenscore die het subsidieplafond overschrijden, zal middels loting worden bepaald welke aanvragen alsnog worden toegekend. Dit laat onverlet dat alle aanvragen worden getoetst aan de weigeringsgronden van artikel 8 van deze regeling.

Artikel 6 Indieningsvereisten subsidie aanvraag

  • 1.

    De aanvraag wordt ingediend op het door het college vastgestelde aanvraagformulier.

  • 2.

    De aanvraag wordt schriftelijk ingediend of digitaal via het daarvoor bestemde (web)formulier.

  • 3.

    Onverminderd het bepaalde in artikel 4:2 Awb en artikel 6 lid 2 van de ASV, dient de aanvrager bij een subsidie aanvraag de volgende gegevens te overleggen:

    • a.

      een gedegen en onderbouwde beschrijving van het innovatie- en/of veranderplan beschermd wonen (‘de pilot’), waarin de doelen waarop de verandering en/of innovatie zich richt staan beschreven, met een gespecificeerde begroting en een beschrijving van de organisaties waarmee eventueel wordt samengewerkt;

    • b.

      een exemplaar van de oprichtingsakte of de statuten van de rechtspersoon, alsmede het jaarverslag, de jaarrekening of de balans van het voorgaande jaar.

  • 4.

    Het college is bevoegd ook andere dan, of slechts enkele van, de in het derde lid genoemde gegevens te verlangen, indien die voor het nemen van de beslissing op de aanvraag noodzakelijk respectievelijk voldoende zijn.

Artikel 7 Subsidietoekenning en beslistermijn

  • 1.

    Het college beslist binnen twaalf weken op de aanvraag subsidietoekenning. In afwijking van het bepaalde in artikel 8 lid 4 van de ASV vangt deze beslistermijn, conform het bepaalde in artikel 5 lid 2 van deze regeling, aan op 15 december 2019.

  • 2.

    In afwijking van het bepaalde in artikel 8 lid 4 van de ASV kan de in het eerste lid bedoelde termijn éénmalig met zes weken worden verlengd.

  • 3.

    Paragraaf 4.1.3.3 van de Algemene wet bestuursrecht (subsidie van rechtswege) is niet van toepassing.

  • 4.

    De hoogte van de toe te kennen subsidie wordt bepaald aan de hand van het puntensysteem dat als bijlage 1 bij deze regeling is opgenomen en bedraagt per aanvraag maximaal €150.000,--, met dien verstande dat nooit een hogere subsidie wordt toegekend dan de uitvoeringskosten bedragen.

  • 5.

    Het is niet toegestaan met de uitvoering van het innovatie- en/of veranderplan te starten alvorens is besloten tot subsidietoekenning.

  • 6.

    Indien besloten wordt tot bevoorschotting, dan wordt dat in het besluit tot subsidietoekenning opgenomen en worden in dat besluit de hoogte en de termijnen van de voorschotten bepaald.

Artikel 8 Weigeringsgronden

  • 1.

    Onverminderd het bepaalde in artikel 9 van de ASV weigert het college een aanvraag om subsidietoekenning indien:

    • a.

      de aanvraag niet voldoet aan de in artikel 3 beschreven doelstelling van deze regeling;

    • b.

      het verander- en/of innovatieplan niet gericht is op inwoners uit de regio Noord Veluwe, die een indicatie bezitten voor beschermd wonen of hiertoe op een wachtlijst geregistreerd staan;

    • c.

      bij de beoordeling van de subsidie aanvraag zoals bedoeld in artikel 5 lid 4 blijkt dat het innovatie- of veranderplan 40 punten of minder scoort;

    • d.

      de aanvraag subsidie betrekking heeft op reguliere maatwerkvoorzieningen op het gebied van de Wmo (inclusief beschermd wonen en maatschappelijke opvang), de Participatiewet en/of de Jeugdwet;

    • e.

      Initiatieven waarvoor reeds op grond van een gemeentelijke subsidieverordening of anderszins een subsidie wordt verleend;

    • f.

      het beschikbare budget (subsidieplafond) voor de uitvoering van deze regeling niet toereikend is;

Artikel 9 Subsidievoorwaarden

  • 1.

    Het college kan aan de subsidietoekenning voorwaarden verbinden. Het college kan in ieder geval als voorwaarde aan de subsidietoekenning verbinden dat indieners van gehonoreerde initiatieven hun plannen tijdens een door het college te organiseren bijeenkomst presenteren aan relevante andere partijen.

  • 2.

    Het college verbindt in ieder geval de navolgende subsidievoorwaarden aan de subsidietoekenning:

    • a.

      gedurende de uitvoering van de werkzaamheden waarvoor subsidie is toegekend, neemt aanvrager minimaal twee keer per jaar deel aan een overlegbijeenkomst om de voortgang van het verander- en/of innovatieplan te bespreken;

    • b.

      aanvrager levert halfjaarlijks een voortgangsrapportage aan;

    • c.

      de werkzaamheden waarvoor de subsidie is toegekend (de pilot) dienen zo snel mogelijk te worden gestart, doch uiterlijk op 1 juli 2020;

  • 3.

    de werkzaamheden waarvoor de subsidie is toegekend (de pilot), dienen uiterlijk op 3 december 2022 te zijn afgerond.

Artikel 10 Intrekkings- en wijzigingsgronden

  • 1.

    Onverminderd het bepaalde in artikel 4:48 Awb kan de toegekende subsidie worden gewijzigd of ingetrokken indien:

    • a.

      indien de aanvrager aan wie de subsidie is toegekend hierom verzoekt;

    • b.

      indien blijkt dat met de uitvoering van het innovatie- en/of veranderplan is begonnen vóór de datum van de subsidietoekenning;

    • c.

      indien de werkzaamheden zoals beschreven in het innovatie- en/of veranderplan niet zijn uitgevoerd binnen de daartoe gestelde termijn in de subsidievoorwaarden;

    • d.

      indien de uitgevoerde werkzaamheden niet in overeenstemming zijn met het opgestelde innovatie- of veranderplan.

Artikel 11 Verantwoording en subsidievaststelling

  • 1.

    Vaststelling en uitbetaling van de toegekende subsidie vindt plaats door het college nadat:

    • a.

      de in de aanvraag opgenomen werkzaamheden schriftelijk zijn gereed gemeld bij het college. De gereedmelding dient uiterlijk binnen 13 weken na voltooiing van de werkzaamheden plaats te vinden;

    • b.

      uit een controle gebleken is, dat de werkzaamheden correct en overeenkomstig de subsidietoekenning en het ingediende innovatie- en/of veranderplan zijn uitgevoerd;

    • c.

      het college kan om facturen en betaalbewijzen vragen.

  • 2.

    Indien bij de eindcontrole blijkt dat (op onderdelen) wordt afgeweken van de subsidietoekenning kan het college de in eerste instantie toegekende subsidie verlagen of op ‘nihil’ vaststellen.

  • 3.

    Het college stelt een subsidie vast binnen 13 weken na de ontvangst van een aanvraag tot subsidievaststelling.

  • 4.

    De in het derde lid genoemde termijn kan éénmalig met ten hoogste 10 weken worden verdaagd.

  • 5.

    Paragraaf 4.1.3.3 Awb (subsidievaststelling van rechtswege) is niet van toepassing.

Artikel 12 Subsidieplafond

Het subsidieplafond bedraagt in totaal € 1.000,000,-- en geldt tot en met 31 december 2022.

Artikel 13 Looptijd pilots

De pilots starten zo snel mogelijk na gunning van de aanvraag en zijn uiterlijk op 31 december 2022 afgerond.

Artikel 14 Inwerkingtreding en looptijd

Deze regeling treedt met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2019 in werking de dag na die waarop zij is bekendgemaakt en eindigt op 31 december 2022.

Artikel 15 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als ‘subsidieregeling Verander- en/of Innovatiebudget Beschermd Wonen RNV 2020-2022.

Bijlage 1 Puntentelling

PUNTENTELLING VERANDER- EN/OF INNOVATIEPLAN BESCHERMD WONEN

Nr.

Onderdeel plan

Punten

 

0

1

2

3

4

RELEVANTIE, KWALITEIT, SAMENWERKING EN LOOPTIJD

 

 

 

 

 

 

Relevantie

 

1

Duidelijke omschrijving op welk probleem de verandering en/of innovatie is gericht

 

2

Duidelijke omschrijving op welke doelen de verandering en/of innovatie is gericht en beoordeling van die doelen

 

 

Kwaliteit

 

3

Benoeming van de resultaten die de verandering en/of innovatie moet opleveren

 

4

Beschrijving meetbaarheid resultaten

 

5

Hoe worden de resultaten breder (in de regio) gedeeld.

 

6

Is er aandacht voor één of meerdere focus-doelgroepen van beschermd wonen, namelijk:

0 jongvolwassenen;

0 complexe cliënten;

0 ‘mainstream’ :langdurig, weinig perspectief op uitstroom;

0 ouderen

 

7

Voorziet het plan in duidelijke procedures voor bijsturing en risico beheersing

 

8

Worden ervaringsdeskundigen in het plan betrokken

 

 

Samenwerking

 

9

In hoeverre wordt de doelgroep en/of het netwerk rondom de doelgroep (voldoende) betrokken

 

10

In hoeverre wordt samengewerkt met andere relevante partijen

 

11

Wordt er – indien relevant – geïnvesteerd in draagvlak bij omwonenden

 

 

Looptijd

 

12

Kent het plan een realistische tijdsplanning

 

13

Benoeming duidelijke en concrete mijlpalen

 

KOSTENEFFECTIVITEIT, CAPACITEIT EN EXPERTISE

 

 

 

 

 

Kosteneffectiviteit

 

14

Duidelijke omschrijving en onderbouwing van de begrote kosten

 

15

In hoeverre zijn de begrote kosten reëel

 

16

In hoeverre zijn de kosten en de verwachte baten in evenwicht

 

17

Is er sprake van (een andere vorm van) cofinanciering

 

18

Capaciteit en expertise

 

 

Verdeling van capaciteit, expertise en financiën tussen de partijen die betrokken zijn bij de uitvoering van het plan

 

MONITORING

 

 

 

 

19

Informatie die in het verander- en/of innovatieplan is opgenomen op welke wijze en door wie de uitvoering van het plan wordt gemonitord

 

20

Criteria die in het verander- en/of innovatieplan zijn benoemd om aan te tonen of er sprake is van succes of falen

 

DUURZAAMHEID

 

 

 

 

21

Op welke wijze (zowel financieel of organisatorisch) kunnen de positieve resultaten die met het innovatie- of veranderplan worden beoogd, structureel worden verankerd na afloop van de pilotperiode/ subsidieperiode

 

22

Wordt er een verbinding gelegd of is er een relatie met al bestaande initiatieven op aanpalende terreinen (bijvoorbeeld innovaties binnen Wmo, e.d.)

 

VERSPREIDING

 

 

 

 

23

Kan het plan bij succes op grotere schaal worden toegepast en is dat in het innovatie- of veranderplan omschreven

 

PUNTEN EN BEDRAGEN

 

Totaal aantal punten voor de 23 onderdelen

 

 

 

 

 

 

 

Totaal aantal punten voor de 23 onderdelen = ………..% van de uitvoeringskosten = € ………

Totaalbedrag subsidie € ……….

 

TOELICHTING SUBSIDIEREGELING VERANDER- EN/OF INNOVATIEBUDGET BESCHERMD WONEN RNV 2020-2022

Algemeen

Alle inwoners van de regio Noord-Veluwe 1 moeten passend wonen met passende ondersteuning als dat nodig is en een passende daginvulling krijgen. Dit betekent dat inwoners zo lang mogelijk zelfstandig (blijven) wonen. Daar waar bescherming en toezicht nodig is, wordt dit zo veel mogelijk thuis in de eigen omgeving geboden. Als inwoners een andere beschermde woonomgeving nodig hebben, wordt toegewerkt naar een zo snel mogelijke terugkeer naar zelfstandig wonen. De ondersteuning is gericht op het vergroten van de zelfredzaamheid op alle levensterreinen (o.a. financiën, dagbesteding/ werk, sociale relaties, lichamelijke en geestelijke gezondheid) en (meer) meedoen in de samenleving. Daardoor ontstaat een betere kwaliteit van leven en nemen de maatschappelijke kosten af.

De regionale opgave is het bieden van goede maatschappelijke opvang en beschermd wonen waarbij gewerkt wordt aan maatschappelijk herstel. Voor de gewenste transformatie staan drie thema’s centraal:

  • 1.

    Zo lang mogelijk zelfstandig wonen;

  • 2.

    Zo snel mogelijk weer zelfstandig wonen;

  • 3.

    Samenwerking in de keten.

 

Specifiek voor de regio Noord Veluwe geldt een oplegger met de volgende hoofdlijnen:

  • 1.

    Het bieden van regionaal maatwerk bij complexe problemen bij beschermd wonen (en opvang);

  • 2.

    Het realiseren van een regionale spreiding van voorzieningen voor beschermd wonen (en maatschappelijke opvang);

  • 3.

    Werken vanuit regionale solidariteit en nieuwe samenwerkingsvormen;

  • 4.

    Transformatie van beschermd wonen (en opvang), meer eigen kracht en focus op netwerk;

  • 5.

    Een nieuwe verhouding tussen systeem en praktijk, leren door te doen in de praktijk.

 

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1 Begripsbepalingen

Dit artikel bevat de begripsbepalingen van een aantal veel voorkomende begrippen in deze regeling.

 

Artikel 2 Relatie met ASV 2018

De ASV 2018 (hierna: ASV) is van toepassing op verstrekking van subsidies door het college op onder meer het beleidsterrein van welzijn en zorg. Dit is bepaald in artikel 2 van de ASV. Artikel 3 van de ASV geeft de bevoegdheid aan het college om bij nadere regeling (hierna te noemen: subsidieregeling) vast te stellen welke activiteiten in aanmerking komen voor subsidie. Ook kan in de nadere subsidieregeling worden bepaald welke doelgroepen voor subsidie in aanmerking komen, hoe de subsidie wordt berekend en hoe de subsidiebedragen worden uitbetaald. In deze regeling is daar nadere uitwerking aan gegeven. De ASV geeft in verschillende artikelen aan dat in de nadere subsidieregeling die door het college wordt vastgesteld, afgeweken kan worden van de ASV. Op sommige punten is dat in deze regeling ook gebeurd.

 

Artikel 3 Doel subsidie

Het doel van deze subsidieregeling is het stimuleren van de ontwikkeling van verander- en of innovatieve pilots binnen beschermd wonen, die een bijdrage leveren aan één of meer van de volgende doelen:

  • 1.

    Vermindering van de instroom van cliënten in de 24-uursvoorzieningen voor beschermd wonen voor personen vanaf 18 jaar;

  • 2.

    Beweging van intramurale naar ambulante begeleiding, waarbij de inwoner zelfstandig woont;

  • 3.

    Versterken van de steunstructuren rond de inwoner in de wijk;

  • 4.

    Realiseren van (kleinschalige) woonvarianten, bij voorkeur gebaseerd op het scheiden van wonen en zorg verspreid over de regio.

Deze pilots moeten aansluiten bij de lokale infrastructuur en zoveel mogelijk gericht zijn op samenwerking met relevante partijen.

 

Artikel 4 Doelgroep

De innovatieve en/of veranderpilots zijn gericht op inwoners uit de regio Noord Veluwe, die op een wachtlijst voor beschermd wonen staan en daardoor geregistreerd zijn óf reeds een indicatie Beschermd Wonen bezitten.

 

Artikel 5 Tijdvak indienen aanvragen subsidie en beoordeling

Het subsidieplafond is niet ‘oneindig’. Er is een limiet gesteld en er kan schaarste optreden als er meer aanvragen zijn dan het subsidieplafond toelaat. Vanwege deze limiet is in dit artikel geregeld hoe wordt omgegaan met de verdeling van de beschikbare middelen.

 

Uiterlijk tot 15 december 2019 kunnen subsidie aanvragen worden ingediend. Hierbij dient dan onder meer ook het goed uitgewerkte en onderbouwde innovatie- en/of veranderplan te worden bijgevoegd. Na 15 december 2019 wordt elke aanvraag getoetst aan de in artikel 3 omschreven doelstelling en het puntensysteem dat als bijlage 1 bij deze regeling is gevoegd. Op deze wijze wordt duidelijk of de aanvraag voor het toekennen van subsidie in aanmerking komt en zo ja, voor hoeveel subsidie.

 

Als blijkt dat het bedrag van het aantal toe te kennen subsidies het subsidieplafond overschrijdt, zullen de aanvragen met de hoogste puntenscore voorrang krijgen. Zijn er meerdere aanvragen met een gelijke puntenscore en overschrijden deze het subsidieplafond, dan zal middels loting worden bepaald welke aanvragen in aanmerking komen voor subsidietoekenning. De loting zal worden verricht onder toezicht van een notaris tijdens een openbare bijeenkomst. De aanvragers van de subsidie krijgen schriftelijk bericht of hun aanvraag al dan niet is uitgeloot.

 

Zijn er meerdere aanvragen met een gelijke puntenscore die het subsidieplafond niet overschrijden, dan worden deze aanvragen toegekend als er overigens ook geen weigeringsgronden van toepassing zijn.

Om elke aanvrager een kans te geven mee te dingen, zal nadat deze regeling in werking is getreden, via een publicatie op de website en op de gemeentepagina in het lokale huis-aan-huis blad gepubliceerd worden dat aanvragen ingediend kunnen worden. Daarbij wordt aangegeven dat de aanvragen uiterlijk tot 15 december 2019 ingediend kunnen worden en dat aanvragen die later zijn ingediend niet meer in behandeling worden genomen.

 

Puntensysteem

De innovatie- en/of veranderplannen die bij de subsidie aanvragen zijn gevoegd, worden aan de hand van een puntensysteem beoordeeld. Via dit puntensysteem wordt de hoogte van de subsidie bepaald. De hoogte is afhankelijk van de mate waarin het innovatie- of veranderplan een bijdrage levert aan het doel waarvoor de subsidie wordt verstrekt.

 

Het puntensysteem is gebaseerd op 5 onderdelen, die nader onderverdeeld zijn in 23 criteria:

  • 1.

    Relevantie, kwaliteit, samenwerking en looptijd.

  • 2.

    Kosteneffectiviteit, capaciteit en expertise.

  • 3.

    Monitoring.

  • 4.

    Duurzaamheid.

  • 5.

    Verspreiding.

 

Voor elk van deze 23 criteria kan 0, 1, 2, 3 of 4 punten worden toegekend. Elke punt staat voor 1% subsidie. In totaal is er dus 4 x 23 = 92% subsidie te behalen. Hieraan is wel een maximum gesteld van €150.000,-- en er wordt nooit meer subsidie toegekend dan de uitvoeringskosten bedragen.

 

Rekenvoorbeelden

Kosten uitvoering innovatie- en/of veranderplan: €50.000,--

Score: 40 punten = 40%.

Totaal subsidie is 40% van €50.000,-- = €20.000,-- subsidie.

Kosten uitvoering innovatie- en/of veranderplan: €300.000,--

Score: 60 punten = 60%

60% van €300.000,-- = €180.000,--.

Totaal subsidie is max. €150.000,-- dus €150.000,-- subsidie

 

Artikel 6 Indieningsvereisten subsidie aanvraag

In dit artikel staat beschreven hoe de aanvraag moet worden ingediend en welke gegevens en bescheiden erbij horen. Als een aanvraag niet compleet is, kan deze buiten behandeling worden gesteld nadat eerst een verzoek is gedaan om de ontbrekende gegevens aan te vullen en deze niet worden ontvangen. Met deze zogenaamde ‘ontvankelijkheidstoets’ hoeft niet te worden gewacht tot het 15 december 2019 is. Zodra een aanvraag is ingediend, wordt deze zo snel mogelijk beoordeeld op volledigheid en indien nodig om aanvulling gevraagd.

Als de aanvraag compleet is, krijgt de indiener van de aanvraag hiervan ook bericht.

Een aanvraag voor subsidie dient schriftelijk te worden gedaan middels het daartoe door het college vastgestelde aanvraagformulier. Met ‘schriftelijk’ is meer bedoeld dan ‘op papier geschreven’. Zo kan een aanvraag ook digitaal worden gedaan volgens het daartoe op de website geplaatste webformulier. Deze digitale wijze van indiening is conform de Verordening Elektronisch Bestuurlijk Verkeer die in Harderwijk is vastgesteld, een aanvraag via de e-mail is volgens deze verordening namelijk niet rechtsgeldig.

 

Artikel 7 Subsidietoekenning en beslistermijn

In dit artikel is de beslistermijn geregeld. Bedacht moet worden dat als een aanvraag is ingediend, bij de beslistermijn wordt opgeteld de tijd die nodig is om de aanvraag eventueel nog aan te laten vullen als deze niet compleet is. Bij de beslistermijn wordt dan opgeteld de tijd die ligt tussen het verzoek van de gemeente om de ontbrekende gegevens aan te vullen en de datum van ontvangst daarvan. Dit is geregeld in artikel 4:5 en 4:15 van de Awb en wordt daarom in deze regeling niet opnieuw uitgeschreven.

De subsidietoekenning vindt plaats volgens het puntensysteem dat is opgenomen in de bijlage bij de regeling. Bepaald is dat het maximum € 150.000,-- bedraagt en dat er sowieso nooit meer subsidie wordt toegekend dan het bedrag van de uitvoeringskosten.

De subsidie zal worden bevoorschot. Dit wordt dan in het besluit tot subsidietoekenning meteen bepaald, waarin ook de hoogte en de termijnen van de voorschotten zijn aangegeven.

Artikel 8 Weigeringsgronden

In dit artikel zijn de weigeringsgronden opgenomen. Als de subsidieaanvraag niet voldoet aan één of meerdere van de weigeringsgronden dan zal de aanvraag niet worden toegekend maar worden geweigerd. Tegen dit besluit tot weigering staat bezwaar en (hoger) beroep open.

 

Artikel 9 Subsidievoorwaarden

Het college kan aan de subsidietoekenning voorwaarden verbinden. Indien gewenst, kan aan de subsidie de voorwaarde worden verbonden dat de aanvragers aan wie subsidie is toegekend, hun verander- en/of innovatieplannen tijdens een door het college te organiseren bijeenkomst presenteren aan relevante andere partijen. Dit biedt de mogelijkheid om op basis van de geleverde feedback hun plannen aan te scherpen, hetgeen de uitkomst van de verander- en/of innovatieplannen ten goede kan komen. Deze nadere aanscherping heeft verder geen gevolgen voor de hoogte van de toegekende subsidie.

Artikel 10 Intrekkingsgronden

In dit artikel zijn de gronden geregeld op basis waarvan een toegekende subsidie kan worden gewijzigd of ingetrokken. Ook dit besluit tot intrekking of wijziging is vatbaar voor bezwaar en (hoger) beroep.

 

Artikel 11 Verantwoording en subsidievaststelling

Na uitvoering van de werkzaamheden waarvoor de subsidie is verleend, dient de houder van de subsidie het werk gereed te melden bij de gemeente. Deze kan dan beoordelen of de voorlopig toegekende subsidie ook kan worden vastgesteld en uitbetaald. Hierbij wordt gekeken of de werkzaamheden ook daadwerkelijk conform de toegekende subsidie zijn uitgevoerd en betaald.

Als uit de beoordeling daartoe aanleiding geeft, kan de subsidie op een lager bedrag worden vastgesteld dan deze is toegekend. Of zelfs op nihil worden vastgesteld, als daartoe aanleiding bestaat. Het spreekt voor zich dat een besluit tot lagere vaststelling van de subsidie goed moet worden gemotiveerd. Dit besluit is vatbaar voor bezwaar en (hoger) beroep. Als er sprake is van teveel bevoorschotting, dan zal het teveel betaalde worden teruggevorderd.

 

Artikel 12 Subsidieplafond

Het subsidieplafond bedraagt maximaal € 1.000.000,-- en geldt voor het tijdvak 1 januari 2020 t/m 31 december 2022.

 

Artikel 13 Looptijd pilots

De pilots starten zo snel mogelijk na gunning (subsidietoekenning), doch uiterlijk 1 juli 2020 en duren uiterlijk tot 31 december 2022.

 

Artikel 14 Inwerkingtreding en looptijd

Het gaat hier om een tijdelijke subsidieregeling, bedoeld om innovatieve pilots en veranderplannen te stimuleren.

 

Artikel 15 Citeertitel

De citeertitel is de naam waarmee de regeling wordt aangehaald.

Naar boven