Gemeenteblad van Rheden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Rheden | Gemeenteblad 2019, 205419 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Rheden | Gemeenteblad 2019, 205419 | Beleidsregels |
Beleidsregel Sluiting van een voor het publiek toegankelijk gebouw, inrichting of ruimte gemeente Rheden 2019
De burgemeester van de gemeente Rheden;
gelet op artikel 174 van de Gemeentewet, artikel 2:40a van de Algemene Plaatselijke Verordening Rheden (APV);
gezien het besluit van 28 juni 2018 van de gemeenteraad;
overwegende dat de burgemeester met het sluiten van het gebouw wil bereiken dat:
dat het hiervoor noodzakelijk is beleid te formuleren tot het sluiten van gebouwen als bedoeld in artikel 2:40a van de APV;
vast te stellen de Beleidsregel Sluiting van een voor het publiek toegankelijk gebouw, inrichting of ruimte gemeente Rheden 2019
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
De volgende in artikel 2:40a van de APV en in deze beleidsregel gebruikte begrippen worden als volgt omschreven:
Deze beleidsregel heeft alleen betrekking op het sluiten van het gebouw, zoals omschreven in artikel 1, lid 1 en geen betrekking op de sluiting van woningen als bedoeld in artikel 174a Gemeentewet en situaties waarbij sprake is van drugscriminaliteit als bedoeld in artikel 13b van de Opiumwet.
Artikel 4 Categorieën activiteiten en incidenten op basis waarop een sluiting kan volgen
Artikel 6 Handelswijze en duur van de sluiting
Bij een categorie 1 incident, als bedoeld in artikel 4, kan de burgemeester het gebouw eerst bij bevel van artikel 174, tweede lid, van de Gemeentewet, sluiten voor de duur van maximaal twee weken, afhankelijk van de zwaarte van het incident of activiteit. Deze voorlopige sluiting dient om de openbare orde en veiligheid in en rond het gebouw te laten herstellen.
Deze periode is ook bedoeld om meer informatie te krijgen over de toedracht van het incident dat de openbare orde heeft verstoord. Gedurende deze sluitingstijd wordt onderzocht of langere sluiting legitiem is. Dit hangt onder meer af van de mate van gevaar en het risico van herhaling van het incident.
De duur en aard van de criminele activiteiten, de verwijtbaarheid van de rechthebbende van het gebouw en de impact ervan op de directe omgeving kunnen als verzwarende omstandigheden worden aangemerkt door de burgemeester. Er is bijvoorbeeld sprake van verwijtbaar handelen door de rechthebbende als de rechthebbende de activiteiten tolereert, faciliteert of eraan deelneemt.
Verzwarende omstandigheden kunnen ertoe leiden dat de burgemeester een zwaardere maatregel oplegt dan de maatregelen als bedoeld in het vierde en vijfde lid. Dit kan betekenen dat de burgemeester niet overgaat tot een voorlopige sluiting als bedoeld in het derde lid, maar dat hij meteen een maatregel als bedoeld in het vierde lid oplegt of dat hij een stap als bedoeld in het vijfde lid, onder a of b overslaat.
Artikel 7 Kenbaarheid van de sluiting
Om de naamsbekendheid van het gebouw waarin de activiteiten als bedoeld in artikel 4 hebben plaatsgevonden te doorbreken, worden door de burgemeester de volgende maatregelen getroffen:
Artikel 8 Zaakgebonden werking
Een sluiting van het gebouw kan niet worden voorkomen of opgeheven door verkoop van het bedrijf of overschrijving in de Kamer van Koophandel. Als de burgemeester heeft besloten tot het sluiten van een gebouw, dan gaat dit besluit ook gelden voor een nieuwe rechthebbende(n), tot het moment dat de sluitingstermijn is verstreken.
Artikel 9 Verzoek tot intrekking
De burgemeester kan ambtshalve, of op verzoek van rechthebbenden, conform artikel 2:40a, tweede lid, van de APV het sluitingsbevel intrekken als naar zijn oordeel de omstandigheden zijn verbeterd en een sluiting niet langer gerechtvaardigd is. Uit feiten en omstandigheden moet dan blijken dat er geen sprake is van (dreiging van) herhaling van de gedragingen die tot de sluiting hebben geleid.
Artikel 10 Rechten en plichten van belanghebbende in de procedure
een waarschuwing geeft, heeft rechthebbende van het gebouw geen mogelijkheid om hiertegen in bezwaar te gaan, nu deze waarschuwing voor de burgemeester geen voorwaarde is voor de toepassing van de bevoegdheid als bedoeld in artikel 2:40a van de APV. De rechthebbende van het gebouw heeft gedurende de periode dat deze waarschuwing geldt de mogelijkheid om te komen tot een gewenste situatie, waarbij er geen grond meer is om artikel 2:40a van de APV toe te passen;
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-205419.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.